Combi vs Golf Variant - opties?

blauwkeut

Forumguru
Dag iedereen,

Ik heb het geluk van een bedrijfswagen te hebben en mag langzaamaan beginnen uitkijken naar een opvolger voor mijn eerste wagen. Dat was 'verplicht' een Golf (regeltje van de firma - eerste bedrijfswagen is een Golf) - meerbepaald een Golf 6 1.6tdi BlueMotion.

Prettige wagen - rijdt heel fijn, heb er wat leuke opties op gekregen, de kleur die ik wou en er valt al bij al best vlot mee te rijden ondanks de 'eco-motor'. Let op, ik ben geen racer, maar vind wel dat de wagen vlotjes mag optrekken als je de snelweg oprijdt.

Maar met de drie kinderen - ondertussen bijna 4, 5 en 7 jaar - toch wat te krap: een gezinsuitstap met zijn allen zit er niet in met deze auto; met de drie kinderstoelen/zitverhogers is het vollenbak ;) Nu, ik ben al lang blij van een bedrijfswagen te hebben dus we hebben ons beholpen wat dat betreft.

Eigenlijk was de nieuwe Octavia me al een hele tijd geleden opgevallen en sinds toen dit forum wat beginnen volgen... Normaal gezien kan ik gemakkelijk een Combi 2.0 tdi DSG full option krijgen binnen mijn budget - dus top. Zeker met de vagcom sofware-aanpassingen die er mogelijk zijn. Keuze gemaakt. Dacht ik.

Echter moest de Golf een paar weken geleden binnen voor de remblokken en ging ik de toonzaal eens door. Passat is mooi maar gaat niet lukken met mijn budget. En toen kwam ik de nieuwe Golf Variant tegen in de toonzaal. Positief verrast eigenlijk. Keuze niet meer gemaakt. Voor dezelfde prijs van de full option Combi kan ik een heel goed uitgeruste Golf Variant Highline hebben in dezelfde motorisatie.

Dan komt het neer op de opties en afwerking van de wagens eigenlijk. De Golf heeft Lane-Assist en degelijke stoelen, de elektronische parkeerrem, en is misschien dan toch net dat beetje beter afgewerkt vanbinnen.

Maar bij de Octavia kan ik dan weer verwarmde voorruit en 'n automatisch kofferdeksel hebben welke voor mij ideaal zouden zijn. De auto staat buiten en kofferdeksel is handig met de kinderen en hun schooltassen. Zeker die voorruit zou ik wel willen - dat ik niet meer hoef te krabben in de kou.

De andere optie waar ik nog naar keek is de Volvo V60 (met de nieuwe D4 motor) - ben ook wel een Volvo-fan - maar dat zou dan een absolute basisversie zijn. En ik heb graag technische snufjes, dus deze valt waarschijnlijk af. Een V40 is terug formaat huidige Golf, dus ook niet echt een mogelijkheid. Of een Superb, maar de facelift heeft niet de nieuwste techy dingetjes die de Octavia wel heeft.

Wat zijn jullie bedenkingen? Komt Lane Assist & TSR bijvoorbeeld nog terug op de Octavia de komende maanden (iemand contacten bij d'Ieteren? :) ). Ik snap dat jullie geen keuze voor mij kunnen maken, maar toch :dankje:. Luxeproblemen jongens...
 

timg

Lid
Lane assist komt terug in België. D'Ieteren heeft dit eruit gehaald vanwege de populariteit van de O3 en het probleem met de toelevering van de voorruitcamera. Wanneer Lane Assist terugkomt is nog onbekend, maar in ieder geval niet meer dit jaar.

Wat betreft keuze Golf - Skoda, die zal je zelf toch moeten afwegen door beide te rijden. Ik heb de Skoda gekozen omdat deze toch goedkoper is dan de Golf en ik daardoor meer 'luxe' opties kon krijgen. Ik heb de 2.0TDI gereden en vond het een zeer aangename wagen om mee te rijden. Akkoord qua interieur moet de Skoda inboeten op de VW. Maar of je dit storend vindt zal je zelf toch moeten bepalen ;)
 

riskitalltowin

Actief lid
Ik stond enkele maanden geleden voor de keuze (alle in stationwagen uitvoering en verplicht VAG bij ons in de firma):
  1. VW Passat Comfortline 2.0tdi + DSG + Businesspakket (RNS510, inparkeersysteem, achteruitrijcamera en wat kleinkraam) - was mogelijk door een aanbieding wegens richting einde reeks
  2. Skoda Superb Ambition 2.0tdi + businesspakket (Amundsen+, parkeersensor, xenon)
  3. VW Golf 2.0tdi Highline + DSG en enkele opties (comfortzetels, kleine navi, 17inch velgen, sportpakket en wat kleinkraam)
  4. Skoda Octavia 2.0tdi + DSG en redelijk goed uitgerust (leder, grote navi, xenons e.d.)

Ik heb heel lang getwijfeld, maar elk voertuig had zo zijn voordelen:
  1. Passat: CO2 hoog, alsook cataloguswaarde voertuig. Slecht voor VAA. Maar actueel rij ik ook met een Passat en het is dus bekend terrein.
  2. Superb: CO2 van 121 en geen DSG. Was eigenlijk de grootste kanshebber maar op het laatste moment toch niet genomen wegens geen DSG. En persoonlijk speelde nog mee dat ik de facelift totaal niet geslaagd vind.
  3. Golf: Netje afgewerkt en eigenlijk een kleinere Passat. Maar ondanks Highline nog steeds uitrustingslacunes.
  4. Octavia: slechte ervaring met OII in vergelijking met de Passat. OIII heeft een grote stap voorwaarts gemaakt maar komt soms toch wat cheap over. Rationeel echter de beste keuze: uitrusting-prijs onklopbaar. Spijtig van de kleine brandstoftank maar daar wil ik nog mee leven. Ook was er de bedenking van het comfort in het algemeen.
Ik heb een hele rationele keuze gemaakt en gekozen voor DSG in combinatie met uitrusting/opties. Hiervoor ben ik dus een klasse lager gaan shoppen. Moest mijn keuze toch de verkeerde zijn, dan heb ik 30 maanden pech en weet ik dat ik de volgende keer terug voor een Passat moet gaan.
 

Havana

Forumguru
Nog niet gehoord: persoonlijk vind ik de Golf vooral optisch veel minder dan een O3. Zou voor mij een hele makkelijke keuze zijn.
 

Cordoba

Forumguru
Volvo V60 is qua binnenmaten eerder vergelijkbaar met een Fabia dan met een Octavia, en als het over de ruimte in de kofferbak gaat verliest de Volvo dat zelfs heel erg dik. Over de binnenmaten van de V40 zal ik het maar niet hebben, dan is de tekst al snel te groter dan de binnenruimte. ;)

Of er qua afwerking nu zoveel verschil zit tussen een Skoda en een VW vraag ik me eerlijk gezegd af. Belangrijkste verschil in mijn ogen, zijn de uitrusting en onderstel. Wat anders, heb je bijvoorbeeld ook gekeken naar de nieuwe Seat Leon ST? In Nederland staat ie sinds een paar dagen in de showrooms, dus in Belgie zal ie er ook staan, of heel snel komen. Eigenlijk een soort drieling: VW Golf Variant, Seat Leon ST en de Skoda Octavia Combi. Gewoon zelf kijken wat je mooi vindt, en welk auto de juiste uitrusting en motorisering heeft voor jou, én ook bij je budget past.
 

riskitalltowin

Actief lid
Nog niet gehoord: persoonlijk vind ik de Golf vooral optisch veel minder dan een O3. Zou voor mij een hele makkelijke keuze zijn.

Buitenkant ja, binnenkant ziet er beter uit bij de Golf. Sorry, maar alle vier zijn het duffe bompawagens hoor. Liever een Mazda 6 dan.
 

m@rc

Lid
on topic: Vergeet ook niet de grotere ruimte op de achterbank van de O3 tov de Golf (Variant), dat was voor mij een van de redenen om voor de O3 te kiezen.
 

blokart

Senior Member
Ik stond zelf voor dezelfde optie golf of O3 omdat ik meer had bij Sko voor een vRS DSG TDI met een waslijst aan opties gekozen, indien ik de lane assist wou moest ik + 4 maand wachten en het is al maar voor maart 14 zonder
die optie??? d'ieteren maakt de optie lane assist zo goed als onmogelijk op die manier.
 
E

Ex-lid 12606

De Octavia is natuurlijk ruimer dan de Golf, niet breder. De Passat en Suberb zijn trouwens ook niet breder. Als je 3 kinderen incl. stoeltjes etc. op de achterbank van een Octavia passen, lijkt me de Octavia de meest handige keuze. Past dat niet, dan zou ik even op autoweek.nl kijken naar de breedte van een paar auto's. Als je qua bagageruimte iets groters wilt dan een Octavia, dan zou een (grotere) MPV misschien een oplossing zijn.

Qua rijden en afwerking merk je niet zoveel verschil tussen bijvoorbeeld de Golf en de Octavia. De Golf kwam bij mij iets sportiever over, maar dat woog (bij mij) echt niet op tegen de ruimte op de achterbank en die van de kofferbak. Hetzelfde geldt voor luxe; je hebt allereerst de ruimte nodig, daarna pas de luxe, toch?
 

Noord26

Forumguru
Wat is het probleem? Je kunt de Skoda beter en fijner (opties die je wilt) uitrusten en is ruimer, voornamelijk achterin. Ik zie het hele luxe probleem niet?
 
E

Ex-lid 12606

Wat is het probleem? Je kunt de Skoda beter en fijner (opties die je wilt) uitrusten en is ruimer, voornamelijk achterin. Ik zie het hele luxe probleem niet?

Met dat luxe bedoelde ik zacht afgewerkte portieren en dat soort zaken, niet de uitrusting an sich. Daar heeft de Octavia inderdaad alle mogelijkheden.
 
E

Ex-lid 12606

Nou, gevoelsmatig heb ik toch echt het idee dat de O3 (en ook de Leon ST) achterin binnen toch echt breder zijn...

Ik heb even op autoweek naar de specificaties van de O3, Passat en Suberb gekeken Alle 3 ongeveer even breed. Ik heb overigens alleen gekeken naar buitenmaten, niet naar binnenmaten, maar ik vermoed dat dat niet al teveel zal uitmaken. Of de O3 breder overkomt, durf ik nog niet te zeggen; mijn auto is nog niet afgeleverd.
 

hemi24

Forumguru
Ik heb even beter gezocht en heb moeten concluderen dat het weinig scheelt op de achterbank: 1449mm voor de O3C tegenover 1441mm voor de G7V. Minimaal dus! Optisch geeft de Golf 7 Variant (ook als je in de kofferbak kijkt) het gevoel als in een Volvo V40: -klein!!!-

Leuk detail:
Autoweek vermeld voor de A3SB, L2ST en O3C geen binnenmaten; de interieurbreedte die ze wel opgeven voor de G7V, komt niet overeen met de opgaaf van VW...

Heb vandaag nog even in de Leon ST gezeten, maar t.o.v. de O3C mist deze toch best wel wat (been)ruimte
 

riskitalltowin

Actief lid
Wat me indertijd opviel bij vervangwagens OII ipv Passat was de smalheid. In die mate zelfs, dat het stoorde. Vanaf het eerste moment in de OIII in de showroom had ik het niet meer.

Wat wel tegenvalt:
  • geen stofke op de deur (heeft waarschijnlijk te maken met de te creeren breedte en zodoende de nodige plaats te verkrijgen, zie ook hoe deurarmsteun/handvat er bij staan)
  • geen staand gaspedaal
  • kleine brandstoftank
 

Noord26

Forumguru
Die maat is niet op schouderhoogte gemeten helaas en daar heb je de meeste ruimte nodig.

Geen staand gaspedaal, brandstoftank? Je gaat mieren$%$ken..

;)
 
E

Ex-lid 12606

Die maat is niet op schouderhoogte gemeten helaas en daar heb je de meeste ruimte nodig.

Geen staand gaspedaal, brandstoftank? Je gaat mieren$%$ken..

;)

Hoe je het ook wendt of keert, er zal zeker niet veel verschil in interieurbreedte zijn tussen Golf/O3/Passat/Superb. Of je dat nu op zithoogte of op schouderhoogte meet. Ik weet wel dat de O3 een aangenaam stuk breder is dan mijn Ibiza.

De rest van de verschillen zit -em inderdaad in details. Ik heb ook geen staand gaspedaal nu, nooit iets van gemerkt. Ik zet de hak van mijn schoen op de bodem, dat is het scharnierpunt. Als ruimte een belangrijk punt is, dan is de O3 gewoon een behoorlijk interessante optie.
 

hemi24

Forumguru
Staand gaspedaal is inderdaad verdwenen bij invoering van het MQB platform, redelijke kans dat de volgende Passat dit ook moet missen. Jammer, ik vond het altijd wel aangenaam! Je kunt namelijk altijd met het puntje van je tenen gasgeven. Met een hangend pedaal kun je er wel eens afglippen...

Kleine tank is altijd hinderlijk als je veel onderweg bent; zo tank ik nu minstens één keer te vaak per week ;)

@blauwkeut: ga vooral even met de hele familie "proefzitten" in de showroom met alle zitjes die op de achterbank zouden moeten passen!!!
 
Bovenaan Onderaan