Combi of Sedan?

Sedan of Combi?

• Sedan

Stemmen: 14 19,7%
  • Combi

Stemmen: 57 80,3%

• Totaal aantal stemmers
    71
  • Opiniepeiling gesloten .

Volvo940

Nieuw lid
Wat geniet jullie voorkeur en waarom? Ik vind de sedan iets 'chiquer', een combi associeer ik al sneller met een gezin, mama die de kinderen gaat halen, etc. Combi vind ik wel mooi vormgegeven.

Ruimte in de Sedan is ook niet mis... (allen de achterlichten zijn lelijk)

Cordoba

Forumguru
Een sedan heeft nog een voordeel: geluiden van achterwielen en achterdemper (uitlaat) worden veel minder doorgegeven naar het interieur, ook wordt ie bij het in de zon parkeren minder snel heet (kleiner dakoppervlak).

Voordelen van combi lijken mij duidelijk: praktischer in gebruik, en makkelijker grote dingen laden.

Bakkertje

Forumguru
Bij ons moest het de Sedan worden ivm de kinderstoelen (3 op een rij). Dan heb je in de sedan op schouderhoogte meer ruimte in de breedte vanwege de bredere achter deuren.
Verder is de sedan door de twindoor nagenoeg even praktisch als een combi, je mist alleen de helft van de ruimte boven de afdekhoes tot aan het dak.
Over het uiterlijk, sja ik vind ze eigenlijk beide even mooi. Bij de sedan heb je dan (zoals eerder geschreven) het voordeel dat ie nog stiller is dan de combi.

TL@

Forumguru
Ik zeg combi tenzij bij de facelift de lelijke achterlichten stevig worden aangepakt, dan de sedan met een spoiler op de koffer (niet te groot natuurlijk)

Lijkt me vooral een persoonlijke keuze. Ik heb zelf ook gekozen voor de combi. Ik vind hem er jonger en wat sportiever uitzien. De sedan wat classieker.
En dan is er natuurlijk de laadruimte. Om van te dromen.... En met de achterklep van de combi is die toch veel toegangkelijker dan bij de sedan.

@bakkertje: de sedan breeder achter in? Mijn ouders hebben de sedan en ik de combi. In beide auto.s kunnen de 3 stoelen naast elkaar. Ik heb het nog niet gemeten maar ik had het gevoel dat ze beter naast elkaar gingen in de combi.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

AGTon

Forumguru
Combi vind ik mooier vorm gegeven. COmbi heeft bij mij altijd de voorkeur boven een sedan, waarom weet ik niet, maar vind dat vaak mooier.

Canon-Eye

Forumguru
In het algemeen kies ik voor een combi vanwege de extra ruimte - ook al sta ik maar heel af en toe bij Ikea of een bouwmarkt...

Los daarvan heb ik de Superb hatch-sedan vanaf dag één 'n tamelijk raar model gevonden - net of er een stukje tussengezet is, zoals men vroeger vaak deed om een verlengde taxi te creëren waardoor de verhoudingen niet meer kloppen.
De combi daarentegen vind ik wel bijzonder fraai en evenwichtig vormgegeven.

Bakkertje

Forumguru
@verdamme, ja de Sedan is breder op schouderhoogte omdat daar bij de combi een brede raamstijl zit, bij de Sedan niet. Vergelijk de achterdeuren van de sedan en de combi maar eens. Bij een combi zitten de hoofdsteunen de buitenste kinderstoelen dan strak tussen de middelste stoel en de stijl. (net als bij een octavia combi, die had ik voor de Superb). Op heuphoogte zijn ze overigens identiek en heb ik zelfs het idee dat de Octavia en Superb maar weinig scheelt achterin in de breedte. Bij het uitzoeken van mijn auto ben ik met onze 3 kinderstoelen de showroom ingestapt en ben ik gaan passen in de diverse auto's bij de VAG dealer. Eenvoud van passen in de breedte:
1. Touran (niet in 20% te krijgen en daarmee netto minimaal 100 euro per maand duurder)
2. Nieuwe Jetta (echt waar, daar heb je meer ruimte dan in een passat)
3 / 4 Passat & Superb Sedan waarbij je bij de Passat meer hoofdruimte hebt en bij de Super (veel) meer beenruimte. Die hoofdruimte hebben we niet nodig, beenruimte is wel handig als je er 1 in het midden vast wil snoeren. PRijs en het feit dat de Superb 1500 kg mag trekken en de Passat 1400 heeft bij ons de doorslag gegeven. Hoewel een Jetta met DSG ook erg aantrekkelijk leek / is..

Ik moest als lease auto kiezen tussen een Passat variant (basis uitvoering, kaal..) en een SuperBee sedan businesline uitvoering.(compleet!) gekozen voor de laatste (ja anders zat ik hier niet duhh). Wel geprobeerd er een SuperB combi van te maken omdat ik nu eenmaal een Passat variant gewend was en ik in eerste instantie de lijn mooier vond. De twindoor lijkt net niet te kloppen qua verhoudingen. Echter nu ik hem heb ben ik blij met de keuze want:
de laadruimte is veel makkelijker te benaderen vanwege de hatchdeur. Bij een combi moet alles er recht van achter in onder de klep door...en hier kan je 'van boven' direct er alles 'ingooien' zeg maar. En met de minispoiler van de greenline en de extra opties zoals dikke 18"' velgen is het toch een strakke limo. je ziet hem (of is het haar?) ook minder rijden dan de combies, die vallen niet meer zo op tussen alle octavia's. Pfff wat een ego perikelen allemaal. Zou ik hem ruilen voor een combi als ik het aanbod kreeg...hmm lastig, voor en nadelen wegen tegen elkaar op denk ik.
Succes met je keuze, allebei goed!

Volvo940

Nieuw lid
ik vind de lijn van de sedan niet lelijk, ook frontaal langs de zijkant, maar die achterlichten vind ik echt een misser...Denk kwa laadvermogen dat ze beide heel wat kunnen slikken in de koffer.

HEb nog nooit een sedan gehad, altijd break of hatchback gehad. Vraag me af of het echt een verschil is naar rijcomfort (geluid) en of ik er op de langere termijn geen spijt van krijg als ik eens iets echt groots moet vervoeren....

Bakkertje

Forumguru
@volvo940, de sedan is ook niet echt een sedan, maar een twin-door hij kan dus als sedan op en als hatchback. Qua geluid zal het dan ook overeenkomen met een hatchback, er zit immers gewoon een hoedenplank in.

Bakkertje

Forumguru
@Volvo940: Euhm, die begrijp ik niet helemaal..?
De Sedan/hatchback (net hoe je hem noemen wilt) is nog altijd stiller dan de combi.

Cordoba

Forumguru
Maar bij de twindoor heb je dan weer een, toch vrij vlak liggende, ruit. Dat wordt toch ook best warm?

Klopt, mijn verhaal was ook algemeen bedoeld als verschillen tussen sedan en station, overigens kunnen privacy shades, getinte ramen enz. nog veel verschil maken in de hoeveelheid warmte die binnenkomt via de ramen.

Wat geluid betreft: een opklapbare, maar goed passende en stevige hoedenplank zal het geluid beter afschermen dan een rollo, maar minder goed dan een vaste hoedenplank zoals in een echte sedan.

Bovenaan Onderaan