Columbus: hoe maps updaten?

RedC

Senior Member
Het ligt zeer waarschijnlijk aan mezelf maar het is me niet gelukt om de maps van m'n navigatie te updaten.

1) ik ben naar https://updateportal.skoda-auto.com/ gegaan
2) VIN nummer ingegeven
3) daar staat ECE 2024 (CW45/2023)

Deze heb ik gedownload op een USB stick (in ExFAT formaat), bestanden uitgepakt in de root van de stick.

Als ik de USB stick aansluit in de auto dan gebeurt er helemaal niets? Ik vind ook nergens de optie om de maps te updaten in het menu.
Wil dat zeggen dat de update niet nodig is?
Of heb ik wat fout gedaan?

Antera

Donateur
Op USB-C zetten en in de USB in de auto stoppen. De rest gaat vanzelf en duurt een uur al zal je geen meldingen zien. Gebeurd allemaal op de achtergrond.

• Leuk
Waarderingen: RedC

Jer

Nieuw lid
Het ligt zeer waarschijnlijk aan mezelf maar het is me niet gelukt om de maps van m'n navigatie te updaten.

1) ik ben naar https://updateportal.skoda-auto.com/ gegaan
2) VIN nummer ingegeven
3) daar staat ECE 2024 (CW45/2023)

Deze heb ik gedownload op een USB stick (in ExFAT formaat), bestanden uitgepakt in de root van de stick.

Als ik de USB stick aansluit in de auto dan gebeurt er helemaal niets? Ik vind ook nergens de optie om de maps te updaten in het menu.
Wil dat zeggen dat de update niet nodig is?
Of heb ik wat fout gedaan?

... excuses voor heropenen topic. @RedC is het uiteindelijk gelukt bij jou?

Een gelijkaardige vraag:
Ik wil bij een Kodiaq MY2020 de navigatie updaten. Het is een Kodiaq met Columbus met kaarten 2020.
Werkwijze: VIN nummer op de skoda portal site ingevoerd, bestand gedownload, uitgepakt naar pc, dan overgezet op usb (wel de Russische maps eraf gehaald om plaats te sparen, paste anders niet op 32GB stick), vervolgens usb stick in de wagen, -> menu -> navigatie -> setup -> versie informatie -> updaten (SD/USB). Auto leest / zoekt naar bron en geeft dan na tijdje aan dat hij geen bron met de bestanden kan vinden...
De 'online updaten' optie werkt ook niet. Geeft aan: 'service niet beschikbaar'
Is het werkelijk noodzakelijk om dit altijd vanaf een (Skoda?) SD te doen via slot 1 SD? Staan al wat posts op forum over, maar deze verwijzen toch weer naar andere procedures dan Skoda zelf?

EdK

Forumguru
bestand gedownload, uitgepakt naar pc,
Hier ga je de fout al in !
Je download het bestand en je pakt het uit naar de SD/USB stick.
En als je het doet op een appel laptop dan moet je enkele verborgen bestanden verwijderen die appel er namelijk bijzet....
Beste dus om op een windows pc dit te doen....

• Leuk
Waarderingen: Jer

Rallye

Forumguru
Zou het echt uitmaken dat je het bestand eerst uitpakt naar de PC en dan kopieert naat de stick, inplaats van hem rechtsreeks naar de stick uit te pakken? Dat heb ik nooit gemerkt……

Canon-Eye

Forumguru
Nee, dat maakt (voor mijn Amundsen mib2 dan toch) geen fluit uit. Net zomin trouwens of het schuifje van de sd-kaart nou wel of niet gelockt staat na het updaten. Het werkt gewoon.

Jer

Nieuw lid
Nee, dat maakt (voor mijn Amundsen mib2 dan toch) geen fluit uit. Net zomin trouwens of het schuifje van de sd-kaart nou wel of niet gelockt staat na het updaten. Het werkt gewoon.
Dat dacht ik eerst ook. Tenzij er verborgen bestanden of dergelijke mee uitgepakt worden die je niet zou kopiëren met een gewone copy/paste zie ik immers geen verschil?
Maar heeft er iemand het werkende gekregen met een USB stick ipv SD card?

RedC

Senior Member
.......
Ik moet het nog proberen want m'n auto heeft (nadat ik hem een weekje had) een week in de garage gestaan voor een losgekomen rubber aan de aandrijfas :confused:

Laatst bewerkt door een moderator:

RedC

Senior Member
Ik denk van wel aangezien er bij "Navigatiedatabase" versie 23.11 staat neem ik aan dat dit de laatste nieuwe DB is

Week 45 is in november dus dat zou dan moeten kloppen

Bijlagen

• IMG_2258.JPG
    IMG_2258.JPG
    493,1 KB · Weergaven: 83
  • Screenshot 2024-01-04 105912.jpg
    Screenshot 2024-01-04 105912.jpg
    9 KB · Weergaven: 82

RedC

Senior Member
Komt van de update portal van Skoda (na het ingeven van VIN)

Het is gewoon een screenshot van de ZIP file van de map die je kan downloaden.
Ik heb geen lezer voor SD kaarten maar lukte gewoon met USB stick in de USB C poort vooraan

hemi24

Forumguru
Lijkt er in elk geval op dat je navigatie een recente kaart heeft, aangezien deze 23.11 weergeeft..!
Maar jouw auto is toch nog maar een paar maanden oud? Dan krijg je toch gewoon de updates OTA..?

RedC

Senior Member
De maps krijg je volgens mij niet OTA, en die is pas op 23.11 gekomen nadat ik de update via USB heb gedaan

Mijn systeem stond zelfs nog op 1940, welke ik ook zelf naar 1941 heb geupdated

hemi24

Forumguru
Kaartupdates krijg je juist als OTA, mits je deze service hebt…
Maar volgens mij is dit het eerste jaar altijd het geval!

Ik denk dat de update naar 1941 iets getriggerd heeft in jouw geval.

RedC

Senior Member
Ik heb alle services actief staan hoor. Maar heb beide updates wel manueel moeten doen, zowel de maps als het systeem.

In de toekomst maar ns kijken of alles nu OTA komt. Alles werkt wel netjes dus dat is geen probleem

Ik heb ook veel problemen gehad met updaten. Zelfs zo erg dat de databank eruit klapte en ik helemaal niets meer kon.
ik ben toen heel goed geholpen door Rainesch een forum lid. Deze gaf aan dat de sd kaart op fat 32 geformatteerd moest worden voordat de data er op gezet kon worden alleen dan werkte het. Het mooie was dat zelfs de Skoda dealer er niet uit kwam maar dat Rainesch met in korte tijd zeer goed heeft geholpen. Later heeft hij ook mijn systeem nog op ge update naar de laatste software. De sd kaart met de software update heb ik hier nog liggen die mag je zo van me gebruiken maar ik raad je aan via het forum Rainesch te benaderen die loost je hier zo doorheen.

Oja bij mij was de software van het systeem 1240 en dit is gewijzigd in 1440 dit is de laatste versie voor dit systeem

hemi24

Forumguru
@Ronald1967 : heeft blijkbaar een systeem met SD kaart, terwijl de discussie hier gaat over een systeem dat totaal geen SD-kaart lezer heeft...

Bovenaan Onderaan