Co2 uitstoot Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG

Yargo

Actief lid
Hey,

Ik wou even navragen bij de belgen hier hoeveel BIV ze moeten betalen voor een tweedehandse skoda superb combi 1.8 dsg van 2011.

Dit omdat er een super groot verschil zit tussen 168gr uitstoot en 170gr uitstoot. Met name de BIV verdubbeld gewoon voor die stomme 2 gram.

168gr kost iets van een 350 euro maar 170 gr kost 6xx euro, een schande. Ik veronderstel dat het 170 gram is? Ik stel deze vraag omdat ik toch op sommige sites 168 gram tegen kom.

Alvast bedankt!
Wes
 

Yargo

Actief lid
Via de android app voor BIV te berekenen scheelt het dan weer bijna niets, een 370 euro of zoiets. Sommige sites spreken elkaar dus tegen :-\.
 

yves1966

Forumguru
Kan komen door het feit dat de berekening in vlaanderen en wallonie verschillend is. Ook zelf ondervonden bij mijn aankoop, was bijna x3 in vlaanderen omdat wallonie de oude berekening doet en vlaanderen de uitgebreide (euronorm, uitstoot, enz...).
De officiele belastingssite van vlaanderen is zeker betrouwbaar.
 

yves1966

Forumguru
BIV = houderschapsbelasting?
BIV = Belasting in Verkeerstelling. Telkens men een andere wagen koopt moet men in verkeerstelling betalen op het moment van inschrijving. Dat is eenmalig, de verkeersbelasting is elk jaar en dient om de wegen te onderhouden. Zie wel niet echt het effect van het wegenonderhoud :pieker:
 

mikehotel

Actief lid
Wat heeft "Europa" hiermee te maken? Afgelopen week in NL een hele interessante uitzending van Zembla over hoe de Belastingdienst zijn werk niet doet. Gevolg: op basis van schattingen wordt jaarlijks ca. 30 miljard Euro aan belastingen ontdoken.... Dat geld moet dan toch op een andere manier binnenkomen, nietwaar.
 

Noord26

Forumguru
Belasting ontduiking vind op grote schaal plaats bij de ruim beter bedeelden helaas. Als ze daar geen grip op hebben, hoeven ze jan-modaal daarop toch niet aan te spreken om het te laten compenseren. Ik woon 10km van de Belgische grens af. Ik vraag mijzelf wel eens af waarom ik ook niet even de grens over steek voor een volle tank. Ik begrijp de legio mensen die het wel doen maar al te goed. Het beleid dwingt op een gegeven moment gewoon.
 

Canon-Eye

Forumguru
BIV = Belasting in Verkeerstelling. Telkens men een andere wagen koopt moet men in verkeerstelling betalen op het moment van inschrijving. Dat is eenmalig, de verkeersbelasting is elk jaar en dient om de wegen te onderhouden. Zie wel niet echt het effect van het wegenonderhoud :pieker:
Komt dus meer overeen met de Nederlandse BPM, de Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen.
 

Cordoba

Forumguru
@Noord26: bij een nieuwe auto zie je dat het meest duidelijk terug het betalen van die BPM, maar als je een gebruikte auto invoert in NL, betaal je ook BPM (maar minder) afhankelijk van leeftijd van de auto en ik geloof de nieuwprijs, maar dat is de laatste jaren al zo vaak een beetje veranderd, dat ik best verouderde info kan hebben.

Het verschil met Belgie is ook dat hier (NL) het kenteken aan de auto is gebonden, en het dus direct duidelijk is, wie wanneer hoeveel BPM op een auto heeft betaald. In Belgie is het kenteken aan de eigenaar gebonden, en bij een nieuwe auto moet dus hetzelfde kenteken, met andere autogegevens aan de eigenaar gekoppeld worden. (zie bijv. Joske die met zijn O3 weer hetzelfde kenteken heeft als met zijn O2)

Overigens het verschil van 168 of 170 gram CO2 uitstoot, ligt niet aan bouwjaar of verbeterde motor (en vaak andere motorcode)?
 

Noord26

Forumguru
@Cordoba: ik ken de regeltjes omtrent invoeren wel (begin van het jaar zelf een motorfiets geïmporteerd vanuit de UK).

Onderaan de streep maken we wel altijd grappen over de Belgen, maar ik denk dat aan die kant van de grens vanuit hier gezien ze het beter voor elkaar hebben voor de burger..
 

skodaboy

Forumguru
BPM betaal je echter alleen bij een nieuwe auto en de BIV ook bij een 2e hands begrijp ik?

de B.I.V zoals wij(B) het noemen betaal je zowel voor een nieuwe als 2é handswagen.
de B.I.V wordt berekend op basis van de cc- inhoud en de Co² uitstoot.

zal mijn 02 1.9 tdi als voorbeeld nemen,

1900 cc = 10pk,euro 4 norm en 159gr/co² kosten 6 jaar geleden 123 euro aan inschrijving.
het nieuwe/huidige tarief (inschrijvingstarief) (10pk,euro 4 norm en 159gr/co²) komt nu over één met 767 euro :sterretjes:

ik kan mij beter een "dikke" 03 RS :D aanschaffen want als die kost nu ongeveer de helft (234eu voor de TSI & 428eu voor de TDI) van wat zo'n 1.9 tdi aan inschrijving kost..

vroeger betaalde je nog 2400eu aan inschrijving voor zo'n RS..:mad:
 

Cordoba

Forumguru
@Noord26 Sommige zaken hebben de Belgen veel beter voor elkaar, andere zaken zijn gewoon rampzalig slecht geregeld. Denk bijvoorbeeld eens aan de vorming van regeringen, en de eeuwige strijd tussen Vlamingen en Walen, waardoor het land serieus schade/achterstand op loopt, en soms is het ook afhankelijk van wanneer je iets bekijkt.

Bijvoorbeeld 40 jaar terug, was Nederland qua bier een dorre pilswoestijn, met hier en daar een bokbiertje en als buitennissigheid een enkel 'oud bruin'(is anders dan de Vlaamse versie) en een 'Dortmunder', waar Belgie een waar bierwalhalla was. Ondertussen is het ongeveer omgekeerd: Nederland heeft iets van 250-300 brouwerijen, Belgie wordt steeds meer beheerst door een paar biergiganten en de diversiteit van de Belgische bieren/merken is veel minder dan een paar decennia terug.
 

Noord26

Forumguru
Even kanttekening: de eerste eigenaar van onze huidigeauto heeft bijna €8000,- aan BPM betaald en grofweg datzelfde bedrag aan BTW. ;)
 

Yargo

Actief lid
Schandalig eigenlijk dat er telkens weer BIV betaald moet worden op een auto, zelf tweedehands, maarja...

Mss een offtopic vraagje: kan het zijn dat superbs Combi Elegance van 2010 nog niet standaard achterbankverwarming hebben? Ik heb al enkele wagens van 2010 gezien waar die knoppen mankeren. Il heb nl een Superb op het oog van 09/2010, waar er bijvoorbeeld ook geen gordijntjes achter zitten. Er staat echter geen foto op met de middenconsole achter dus ik kan niet zien of er stoelverwarming op zit of niet :-\
 

CDK

Forumguru
@Yargo, die zullen er niet veel zijn denk ik, in m'n huidige S2 is het verwerkt in m'n L&K pakket, maar in m'n vorige S2 heb ik dat als optie moeten aanvinken bovenop het Elegance pakket, er zullen niet veel mensen zijn die daar de meerwaarde van in zien verwacht ik ;)
Als de zonneschermpjes er niet in zitten is het geen Elegance verwacht ik en dan zal er zeker geen achterbankverwarming aanwezig zijn verwacht ik.
 

Yargo

Actief lid
Over die zonneschermpjes heb ik het nagevraagd bij de garage. Volgens mij is het wel een elegance daar er toch chrome rond de ramen zit, en een chrome sieruitlaatje. En toch ontbreken de zonneschermpjes. Ik heb nog meer wagens gezien waar dit niet op zit :pieker:
 
Bovenaan Onderaan