Citigo mijn eerste skoda

Busso

Actief lid
Nette Citigo!
En goed bezig om direct even de beginnende roest bij de tankklep aan te pakken. :thumbsup:

Ik had laatst bij een Citigo gekeken die ook al behoorlijk roest bij de tankklep .. ik kreeg er een beetje Ford Ka (1e generatie) gevoelens bij ... die dingen hadden daar zowat allemaal last van.
Ik was ook verrast toen we onze zoektocht startte. Vooral deze lastige plek. Ik zag wat horrorplaatjes op internet. Nou kan er ook wel eenvoudig water en modder tussen de omgezette stalen rand en de kunststof huis van de vuldop blijven staan. Ze hadden het eenvoudig kunnen voorkomen door ook achter wielkuipen/modderkuipen toe te passen. Verkeerde bezuiniging net als de vele rammelde stuurhuizen. Toen hij op de brug stond viel mij op dat het subframe en de achteras ook wel flink is geroest bij mij. Die gaan misschien nog 5 maar zeker geen 10 jaar meer mee.
 

SteGo

Donateur
Het is inderdaad een ontzettend foute bezuiniging om geen modderkuipen toe te passen, daarom heb ik ze in mijn huidige Citigo ook achteraf ingebouwd. Want gedoe zoals dit hoop ik toch wel te voorkomen.
tankdop.png
Online zijn er natuurlijk veel ergere voorbeelden te vinden, maar dit spotte ik laatst zelf bij een Citigo waar ik een oogje op had. Dit was wel een serieuze afknapper.

Het subframe van mijn vorige Citigo (bouwjaar 2014) was ook wel wat aan de roestige kant, maar dat zou de komende jaren in ieder geval nog geen problemen opgeleverd hebben.
 

EdK

Forumguru
ontzettend foute bezuiniging om geen modderkuipen toe te passen
Tsja het moet toch ergens vandaan komen om er nog wat aan te verdienen, zit al zo'nnnnn lage winstmarge op die kleine wagentjes... :cool:

Het is toch roesten van binnenuit ?
Hoeveel jaar garantie was daar ook alweer op ?
 

SteGo

Donateur
garantie.png 'Van binnenuit' ... het zou me niks verbazen als ome Pon de roest rondom de tankopening toch weer probeert af te schuiven op 'ondeskundige verzorging' of dat ze het afwimpelen als 'ontstaan door steenslag' en daarmee een gevolg van lakschade.

garantie2.png
 

Canon-Eye

Forumguru
Is "vanuit de wielkuip" eigenlijk wel "van binnenuit"?
Men (lees: Pon) zou kunnen redeneren dat de wielkuip tot de buitenruimte behoort, vooral als er geen binnenkuip is gemonteerd... ;)
 

ertromp

Forumguru
En ook een wielkuip is geen hermetische afdichting.
Jaarlijks schroef(de) ik de wielkuipen even los om met een HD reiniger even alles te cleanen. Komt zelfs met wielkuipen nog een hoop straatvuil(zand)/blad achter vandaan.
Echt iets om regelmatig maar zeker 2 jaarlijks te doen.
 

hemi24

Forumguru
“Roest van binnenuit” is per definitie corrosie wat optreedt tussen uitgangsmateriaal en de aangebracht, afdichtende, correct hechtende coating…

Dus Pon zal nooit veel schades vergoeden..!
Toon maar eens aan…
 

Busso

Actief lid
Ik vond de 14 inch velgjes toch iets te klein en te smal dus ben op zoek gegaan naar een 16 inch setje omdat ik dat een mooie maat vind voor de Citigo. Ik liep tegen dit schadevrije MAK setje aan, 6,5J ET40 met 205 45 banden. Ziet er direct stoerder uit ;)

Ik heb echter een vervelend ding namelijk vocht in één van de koplampen. Bij de aankoop zat er vocht in. Dat werd steeds meer. Ik heb toen een nette gebruikte gemonteerd en dat ging 1,5 maand goed (ook bij regenbuien). Nu zie ik ook bij die koplamp vocht al is het wel minder maar naar mijn zin te veel. Komt dat door het koude en vochtige weer? Is er wat aan te doen?

qFYGc2x.jpg
 

Busso

Actief lid
Probeer eens de auto een tijdje andersom te parkeren en kijk of het dan beter wordt…
Haha goeie tip. Ik zal het komende dagen in de gaten houden en hem andersom parkeren. Ik zal morgen ook nog ff dubbelcheck doen op de afdichtingen aan de achterzijde bij de lampjes al verwacht ik niet dat ik er niet goed opzitten.
 

Busso

Actief lid
Omdat de buitenspiegels 's morgens steeds weer beslaan dacht ik laat ik ze vandaag eens even goed schoonmaken en behandelen. Tijdens het droogwrijven liet bij beide spiegels het spiegelglas los. Ik dacht toen wel even is dit VAG kwaliteit...
Maar goed toen heb ik ook maar de zwarte kunststof plaatjes verwijderd. Wat blijkt ik heb verwarmde buitenspiegels! Dus helemaal bij.

Ik had de aanduiding bij de spiegelverstelkop niet gezien omdat dit mijn eerste auto is waarbij de spiegelverwarming niet tegelijk aangaat met de achterruitverwarming haha..

Ik heb het spiegelglas bij beide er weer opgelijmd zodat we wel kunnen rijden maar wil toch nieuwe spiegelglazen kopen omdat voor een goede werking van de verwarming het contact tussen spiegelglas en achterplaat heel goed moet zijn.

Moet ik voor origineel gaan of is aftermarket ook goed?

Kan ik ergens nagaan welke uitvoering en/of paketten ik heb?
 

EdK

Forumguru
maar wil toch nieuwe spiegelglazen kopen omdat voor een goede werking van de verwarming het contact tussen spiegelglas en achterplaat heel goed moet zijn.
Zou zeggen kijk het eerste even een tijdje aan, want de kans dat ze hun werk gewoon goed blijven doen is zeer groot aanwezig.
Zelf met een Yeti gehad waar het linker glas loskwam al rijdend en ik dit net op tijd in de hand had zodat ik het niet kwijt was op de snelweg.
Hierna vrijwel meteen een bouwmarkt opgezocht waar ik een goed dubbelzijdige tape heb gehaald met een schaar en de spiegel weer terug heb geplakt.
Want rijden zonder spiegel is een ramp...
Maar de verwarming bleef ook hierna gewoon goed zijn werk doen en de spiegel is de jaren erna dat de Yeti nog in bezit was niet losgekomen meer en elke dag dus droge spiegels in no time als ze beslagen waren.
 

Busso

Actief lid
Zou zeggen kijk het eerste even een tijdje aan, want de kans dat ze hun werk gewoon goed blijven doen is zeer groot aanwezig.
Zelf met een Yeti gehad waar het linker glas loskwam al rijdend en ik dit net op tijd in de hand had zodat ik het niet kwijt was op de snelweg.
Hierna vrijwel meteen een bouwmarkt opgezocht waar ik een goed dubbelzijdige tape heb gehaald met een schaar en de spiegel weer terug heb geplakt.
Want rijden zonder spiegel is een ramp...
Maar de verwarming bleef ook hierna gewoon goed zijn werk doen en de spiegel is de jaren erna dat de Yeti nog in bezit was niet losgekomen meer en elke dag dus droge spiegels in no time als ze beslagen waren.
Vandaag even getest en je heb gelijk :thumbsup: Ze worden lekker warm dus morgenochtend weer goed zicht! Fijne optie waarvan ik niet eens wist dat hij erop zat. Is mijn citigo toch een lekker compleet karretje (stoelverwaming, getinte ramen, mistlampen, elektrische en verwarmde spiegel, airco, metallic lak, 75 pk, move en go. Begin volgend jaar ga ik zelf cruisecontrol inbouwen en iets doen aan de slappe vering.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Normaal gesproken word er een manual bij een wagen meegeleverd waar je ook voor betaald hebt , maar waar ook vele dingen instaan over de wagen die je bezit !
En bv dus ook over die spiegel verwarming ! :cool:

Dus misschien eens leuk dit door te lezen zodat je misschien nog wel wat dingen gaat tegenkomen die je dealer je niet heeft verteld...:D
 

SteGo

Donateur
Dat van de verwarmde spiegelglazen is zo herkenbaar! :D Bij m'n vorige Citigo kwam ik daar ook pas later een keer bij toeval achter toen m'n oog een keer viel op dat tekentje wat staat afgebeeld bij het spiegelverstelknopje. Daarvoor dacht ik ook dat hij het niet had en daar baalde ik toen al flink van.

Ik vind de keuze van VW om de spiegelverwarming daar een plekje te geven trouwens wel een hele achterlijke. Bij de Japanners die ik voor dit Skoda-tijdperk reed zat het gewoon, heel logisch, gecombineerd met de achterruitverwarming. Nu vergeet ik de spiegelglasverwarming ook regelmatig uit te zetten waardoor je dagenlang met de verwarming aan rijd terwijl dat nergens voor nodig is.

Ik heb wel eens gelezen dat het mogelijk is om te laten programmeren dat de spiegels mee verwarmt worden als je de achterruitverwarming aanzet. Voor mijn eigen Citigo zit ik daar nog wel aan te denken. Ik moet dan alleen eerst nog even uitvogelen waar ik daarvoor terecht kan en wat het kost. :cool: Is in ieder geval alvast op het wensenlijstje gezet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het manual is niet persé maatgevend voor wat er aan opties daadwerkelijk aanwezig is, want doorgaans wordt er één versie van het boekje gedrukt voor alle uitvoeringen van het model. Er worden dan ook de opties beschreven die op sommige kale uitvoeringen niet aanwezig zijn.
 

Busso

Actief lid
Na het lezen van de verhalen over water in het interieur en dat ik dat vroeger een keer heb meegemaakt met een andere auto (mega kluis om de auto weer echt droog te krijgen) dacht ik laat ik de paravanbak eens checken. Wisserarmen eraf en paravan delen deels losgehaald. Wel erg dun plastic. Dus helaas door ouderdom en kou niet geheel zonder beschadiging los kunnen krijgen.

De bak was eigenlijk niet eens zo vies maar toch met water, shampoo en een zacht borsteltje de boel schoongemaakt en goed gespoeld. Water kon aan beide zeiden goed weglopen.

Toen direct de Osram led DRL's geplaatst. @SteGo nogmaals dank voor de tip:thumbsup: LED H4's komt later een keer.
 
Bovenaan Onderaan