Cilinderkop revisie!!???

Winger

Lid
Mijn Octavia 1.6 bwj. 2001 Km. stand 285000 met een AG gasinstallatie, heeft het volgende probleem.
Op gas heb ik zeer regelmatig weinig vermogen. als ik het gaspedaal intrap ( in elke versnelling ) komt de auto traag op gang.
Je hoort de motor ook ruw lopen ( ook bij stationair lopen )
Wanneer ik tijdens het rijden overschakel op benzine, is het probleem over, en loopt de motor als een zonnetje en heb ik voldoende vermogen.
Ik heb diverse vacuum slangen vernieuwd.
Tussen de verdamper en de injectoren zit geen filter.
Ik ben inmiddels bij 2 verschillende gasboeren geweest, en zij kwamen tot verschillende conclusies.
1e; Injectoren zijn defect.
2e; De verdamper heeft de geest gegeven.
Dit zette mij toch aan het twijfelen, dus ben ik naar een 3e bedrijf gegaan, want veel geld steken in onderdelen terwijl dat misschien niets oplost, daar zit ik niet op te kijken.
De garage houder had een testrit gemaakt en vermoede dat er een lekke klep inzat.
Hij stelde voor om de compressie te meten, en daar kwam uit dat er 2 cilinders bij waren met een compressie van 10 Bar, eentje met 9,5 Bar en 1 met 9 Bar.
Hij vertelde me dat de compressie van alle cilinders tussen de 10 en 13 Bar moesten liggen.
Volgens hem was dit de oorzaak dat de auto slecht op gas liep, maar ook op benzine, maar dat merk je niet zo snel.
Zit hier een kern van waarheid in ??
 

Cordoba

Forumguru
Compressietest lijkt me redelijk in orde, maar niet geweldig. Compressie van 13 bar voor een benzineauto lijkt me wel erg hoog. Ik gok dat je motorcode AKL hebt, en die heeft dus een compressieverhouding van 1: 10,5 Dus zul je nooit meer dan 10,5 bar meten bij compressietest.

Bij de 1e gasspecialist: heeft ie aangegeven of het om de gasinjectoren, of om de benzine-injectoren gaat?

Specialist 1 en 2 zie ik niet welke het bij het rechte eind zou kunnen hebben, nr. 3 klopt in elk geval niet.
 

turboturbo

Forumguru
Ik dacht dat deze 1.6 mpi motoren juist zo goed geschikt waren om op gas te rijden. Dan zou je toch niet gauw aan een cilinderkop revisie denken...!?
 

Ronnie

Forumguru
Bij defecte gasinjectoren zou de motor ook op af en toe op 3 cilinders moeten lopen; in dit geval kun je dat dus uitsluiten.
Met name bij acceleratie moet de onderdruk in de verdamper de juiste gasdruk toevoeren; bij lekkage aan het membraan krijgt de motor te weinig gas toegevoerd en wordt dus sloom.
Mijn idee gaat ook richting verdamper, Ik zit op zo'n 225.000 km op AG G3 SGI installatie en heb onlangs de verdamper gereviseerd. Een wereld van verschil!!!
Reviseren is simpel: revisiesetje kostte mij zo'n € 95,-; met een enigszins technische aanleg kun je het zelf doen.....
 

Winger

Lid
Bij defecte gasinjectoren zou de motor ook op af en toe op 3 cilinders moeten lopen; in dit geval kun je dat dus uitsluiten.
Met name bij acceleratie moet de onderdruk in de verdamper de juiste gasdruk toevoeren; bij lekkage aan het membraan krijgt de motor te weinig gas toegevoerd en wordt dus sloom.
Mijn idee gaat ook richting verdamper, Ik zit op zo'n 225.000 km op AG G3 SGI installatie en heb onlangs de verdamper gereviseerd. Een wereld van verschil!!!
Reviseren is simpel: revisiesetje kostte mij zo'n € 95,-; met een enigszins technische aanleg kun je het zelf doen.....

Moet ik nog ergens rekening mee houden wat betreft het type verdamper.
Ik weet alleen, dat de druksensor op de verdamper gemonteerd zit. Die heb ik een aantal jaren geleden vernieuwd.
Dus je denk, dat de compressie meting niets van doen heeft met het probleem.
 

Ronnie

Forumguru
Wanneer het de compressie zou zijn, zou het euvel ook optreden in benzinemodus....
Een slechte LPG injector resulteert in een zeer slechte stationair loop; (cilinderoverslag)
En een bokkend loopgedrag op toeren.
Dus wat mij betreft zijn het fabeltjes van de garagehouder(s).
LPG motoren zijn heel erg gevoelig voor verouderde bougies, maar deze zijn al vervangen.
Ze moeten zo'n 30.000 km meegaan.
Dus blijft er maar een conclusie over: de verdamper.
Er zijn slechts 2 types van AG/Teleflex: met-of zonder druksensor.
Druksensor is al vervangen(goeie zaak) dus net als ik een revisiesetje voor een AG SGI verdamper met druksensor.
Neem ook meteen een filter mee, dit kun je heel makkelijk plaatsen in de leiding tussen de verdamper en de injectorrail.
Succes!
 

Winger

Lid
Bedoel je dit revisie setje Ronnie? ( zie bijlage )
 

Bijlagen

  • 30-10-2013 20-05-47.jpg
    30-10-2013 20-05-47.jpg
    48,1 KB · Weergaven: 19

rxr

Lid
Hmm, ik heb een u1 uit 2002 met ook een AG installatie en heb beide problemen gehad. Zowel kapotte verdamper als een koprevisie. Toen mijn verdamper de geest had begeven merkte ik dat enorm in het vermogen op gas maar op benzine ging het prima. Overigens verbruikte hij op dat moment ook veel koelvloeistof maar dat hoef niet persee te gebeuren.

In de tijd dat mijn koprevisie er aan zat te komen had ik inderdaad hetzelfde dat ik dacht dat hij het op gas minder deed maar op benzine prima maar toen mijn monteur er in had gereden merkte hij ook wel dat het op benzine ook niet helemaal goed was. Ook kon ik het wel horen aan mijn kleppen, mijn klepzetels waren versleten waardoor mijn kleppenstoters het niet meer aankonden.

Als je een beetje handig bent kun je zelf een kabeltje in elkaar knutselen om van 3 kabels naar serieel te gaan om je gascomputer uit te lezen. Hiermee kun je in ieder geval kijken als je gascomputer storing geeft en je kunt daarmee ook zien als je verdamper nog goed is.

Ik zelf denk dat je inderdaad aan een koprevisie toe bent, denk dat een compressie test redelijk veelzeggend is maar je zou nog even bij een andere garage kunnen kijken.
 

rxr

Lid
Oja, vergeten te vertellen. Ik had een adresje in Braband gevonden die voor 100 euro gereviseerde AG verdampers aanbied met 2 jaar garantie. Ben er vorige week geweest voor mijn verdamper. Uitstekende service, wil niet bij voorbaad reclame voor iets maken maar als je het adres wil weten geef even een gil dan zou ik het posten.
 

Desperado

Forumguru
We zijn inmiddels ruim 3 maanden verder en TS is in november voor het laatst online geweest.
Dus of het probleem verholpen is zal altijd wel een vraagteken blijven helaas.
 

Joske

Forumguru
We zijn inmiddels ruim 3 maanden verder en TS is in november voor het laatst online geweest.
Dus of het probleem verholpen is zal altijd wel een vraagteken blijven helaas.
waarschijnlijk is het verlossende antwoord door Ronnie gegeven op 30/10/2013

ochja, die komt nog wel een keertje terug zeker? (bij het volgende probleem..)
 

Winger

Lid
Nee Joske, daar ben ik weer.
De reden dat ik niet meer reageer is dat ik in mijn mailbox geen melding krijg, als er iemand reageert.
Ik heb tot op heden nog steeds niets aan het probleem gedaan.....
Een vriend van mij attendeerde mij op een "gasboer" in Oostelbeers.
Ik heb deze gebeld, en zijn commentaar was dat met deze kop de auto nog vele jaren meekon.
Hij kwam tot de conclusie dat het probleem in de injectoren zat, en dat maakt mijn twijfels alleen maar groter omdat ik uit ervaring weet, dat Ronnie het vaak bij het juiste eind heeft !!
Deze "gasboer" ( overigens zeer bekend in autogas land ) vertelde mij ook dat de injectoren voor dit systeem niet meer leverbaar waren. Vette pech dus.
Het alternatief was om het complete gas systeem onder de motorkap te vernieuwen t/m de schakelaar in de tank toe. De kosten hiervoor bedragen € 750,- voor alles incl. een leenauto.
Hij geeft 3 jaar of 100.000 Km. garantie.
Je begrijpt nu dat ik erg twijfel.
Afgelopen week is er een nieuwe APK opgekomen en kwamen tot de conclusie dat de schijfremmen een keer vervangen moesten worden. Verder geen problemen, ook niet met de koppeling. Alleen is het moeilijker om deze te controleren, omdat deze hydraulisch is.
Al met al met 298.000 km op de teller toch de vraag wat te doen.
De reden dat ik weer op het forum zit, is dat sinds gisteren mijn achterportier op slot blijft zitten en niet meer open te krijgen is. maar dat is weer iets voor een andere topic...!!
Ik heb inmiddels mijn beveiliging bijgesteld zodat ik weer de berichten in mijn mailbox binnen krijg.
 

turboturbo

Forumguru
Tja dat wordt dan even delibereren of je de auto gaat laten opknappen vs een andere kopen.
Meestal kom je dan toch vaak bij de 1e optie uit. Zeker als je er nog een ton en 3 jaar mee vooruit kan.
 

Joske

Forumguru
voor mij is 300 ton op de teller toch wel echt bijna "einde auto" in zicht hoor.. Om dan nog kosten te gaan doen waar je misschien niet helemaal zeker bent dat het daar mee opgelost is?

@Winger : denk dat je onze reacties wel kunt begrijpen als je 3 maand niet online komt halverwege een probleemoplossing é ;)
maar goed alsnog terug welkom dan :)
 
Bovenaan Onderaan