"chrome" poetsen

Cordoba

Forumguru
Daar kun je een flexibele as voor nemen. Die kan daar beter tegen en de tol wordt dan helemaal niet zijwaarts belast.

Allereerst hebben de meeste accutollen vrij weinig koppel, en ook het gewenste toerental (boven 600 rpm) is vaak al een hele opgave voor een goedkope tol. Daarnaast moet je toch wel enige zijdelingse druk uitoefenen met zo'n cone om effectief te polijsten. Ik heb er destijds gewoon een betaalbaar tolletje voor aangeschaft wat én meer dan 25 Nm aan koppel levert én onbelast minimaal 700-800 rpm haalt. Dat de lagers dan relatief snel overlijden doordat de krachten in de verkeerde richting op de lagers komen neem ik dan voor lief. Door alle toeters en bellen vraag ik me af of je met een goedkope tol nog wel aan het gevraagde toerental komt. Overigens heb ik ook al gezien dat met machines met een standaard en een flexibele as uitrust, zodat je alleen de polijstpad/cone bij het handvat van de flex-as vast hoeft te houden. Prijs voor zo'n constructie zal iets van 800-900 euro zijn, dus dat is echt niet voor iemand die een keer zelf zijn auto detailed.

Die polijstcones (diverse hardheden) zijn overigens ook aardig aan de prijs, maar daar doe je erg lang mee.

Edit: ik moet het eens proberen, of het gaat met de flex as van de Dremel, als ik die tussen de accutol en de cone zet, is het zo geprobeerd.
 

Canon-Eye

Forumguru
Allereerst hebben de meeste accutollen vrij weinig koppel
Als ik iets aan mijn auto doe, gebeurt dat op de oprit. Stroom dichtbij, dus niks accutol... gewone niet al te zware boormachine met vastzetbare schakelaar doet het dan uitstekend.
 

dimi74

Banned
Zoek echt een product dat je met de hand kan aanbrengen en uitpoetsen
Geen gedoe met accuboor en cone langs me lak.
 

prosier

Forumguru
Voor de sierlijsten rondom te ramen zoek ik nog een poets goedje. Dat de vlekken en dofheid weer weggaan.

Scratch X lijkt me met een polijst/korrel, niet echt goed voor chrome op plastic. En Blue B Gone ken ik niet. Ik zoek echt iets zonder schuur/korrel maar wel voor chrome, de dakrails (chrome op metaal) en de sierlijsten, chrome op alu/plastic?
 

MaxN

Donateur
Of ff zoeken tussen de keuzes van Great Lion. Zoals deze, hier krijg je bijna alles weer mooi mee.
Zelfs een vuile (diesel)uitlaat glimt na een behandeling hiermee als een spiegel.
 

Jessedew

Senior Member
Hallo allen,

Ik wil mijn chromen dakrails, raamomlijsting etc oppoetsen (liefst met de hand) welk spul kan ik daarvoor gebruiken? Lees Blue B Gone, werkt dat? of zijn er nog alternatieven?

Heb een Octavia 3 uit 2013.
 

EdK

Forumguru
Je dakrails zijn zover ik weet echt niet van chroom.
Maar de rails zijn van geanodiseerd aluminium , en daar zou ik nu niet teveel op gaan poetsen.
Want dan haal je de beschermlaag weg en sta je wekelijks te poetsen..

En voor je raamlijsten, probeer eens met tandpasta, hier zit een licht schuurmiddel in zodat je aanslag verwijderd.
Daarna nog even met een beschermlaag behandelen en het kan er weer een tijdje tegenaan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Vochtig doekje met Jif (of hoe dat tegenwoordig heten mag) kan ook helpen, mits je niet al te hard poetst. En je spoelt de resten gewoon met water uit de randjes en richeltjes.
 

EdK

Forumguru
JIF de vloeibare vervanger van VIM is een schuurmiddel....
Tandpasta is een polijst middel.
JIF zal op chroom zeker kleine krassen laten zien..:pieker:
 

Jessedew

Senior Member
Bedankt voor de reacties! Had het gisteren beetje geprobeerd met hardwax maar dat leverde geen resultaat op. Zal eens informeren bij autopoets zaken, zal idd meer verchroomd zijn dan daadwerkelijk van chroom. Op mn Audi had ik klein beetje chroom in de grille en dat bleef relatief mooi met autowax.
 

Jessedew

Senior Member
Hoi allen,

Ik zit nog steeds met die lelijke dakrails, heb er al JIF op gesmeerd en door de tandpasta ruiken ze ook weer lekker fris :D, echter geen resultaat. :mad:

Nu heb ik contact gelegd met een autopoets zaak, deze adviseert mij onderstaande producten

https://www.carclean.com/nl/ultra-metal-polish-225gram.html

https://www.carclean.com/nl/polishing-ball-flannel-75mm.html

Iemand dit er al op gesmeerd? Helpt het? en welke spullen gebruiken jullie om met de accutol te polijsten? wil eigenlijk zo goedkoop mogelijk zo'n best mogelijk resultaat.
 

MaxN

Donateur
Idd de Extreme of de Ultra Metal Polish zou ik ook aanbevelen.
Kan ook met de hand als je het niet machinaal wil doen.
Goed voor de armen.

Ik gebruik het voor de uitlaat uiteinden en ook in huis in de keuken!

P.S. de Extreme Metal Polish zou iets meer bescherming bieden dan de Ultra, maar als je met een ander middel(wax, enz) nabehandeld is die bescherming miss niet nodig.
 

Jessedew

Senior Member
Dakrails is chrome op metaal? Kan dat spul ook op de raamlijsten, dit is chrome op plastic?

Geen idee, ik moet het wel afplakken gaf die man aan, dus zal proberen dat af te dekken met wat plastic (lijkt me vooral dat je als je polijst je lak niet mee moet nemen (en dat gebeurt bij de dakrails minder snel dan als je raamlijsten ermee te grazen neemt)

Het spul lijkt me redelijk universeel, dus geen idee of dat ook op de raamlijsten kan. Ik ga het denk ik maar gewoon bestellen en met de dakrails starten.
 
Bovenaan Onderaan