"chrome" poetsen

skodasuperb94

Forumguru
Beste Dames en Heren,

Wie o wie van jullie grote poets en clean goeroes kan mij vertellen hoe ik de de "chrome"dakreling van mijn s2 weer mooi opgepoetst krijg.
Ik weet ook niet of het echt chrome is, zal wel niet of wel maar goed.

Tís moeilijk te zien maar er ligt een soort was waas overheen, het glimt dus niet .
Graag zou ik deze dus weer laten glimmen.:D

10xsjzt.jpg


mk9k09.jpg


Ik hoor graag jullie tips.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou niet de poetsmiddelen voor ouderwets chroom gebruiken: ouderwets chroom zit vaak op een metalen onderdeel en is via een elektrochemisch proces vrij dik aangebracht. Moderne chromen onderdelen zoals grill randjes, deurgrepen, en dakrails zijn vaak van plastic waar een (veel dunner) laagje chroom op is aangebracht, en mede door de relatief zachte kunststof ondergrond poetst dat toch anders dan op een hard metalen oppervlak.

De matte waas kan bestaan uit vervuiling of een beschermende coating die gewoon niet mooi is op het chroom. Ik zou adviseren om (na een wasbeurt) eerst eens te kijken wat een paint cleaner voor resultaat geeft. Een paint cleaner wordt door fabrikanten vaak ten onrechte een polish genoemd, zonder dat het een echte polish is, maar alleen een middel dat lak (en andere oppervlakken) tot in de porien reinigt. Persoonlijk ben ik een fan van Poor Boys World Professional Polish, maar vóór gebruik wel even ongelakte kunststof en rubber afplakken om te voorkomen dat daar een witte waas op komt.
 

skodasuperb94

Forumguru
Hartelijk dank voor jullie reactie's.

De opmerking van Cordoba heeft mij eens even doen zoeken en kwam het volgende tegen.

vx7bk.jpg


Is even een stukje geprobeerd en glimmerdeglimglim het werkt perfect.
Probleempje is dus opgelost.
 

andrehj

Forumguru
Dat klinkt goed, die van mij zien er ook niet uit. Overigens zijn de dakrails niet verchroomd, maar van aluminium met een andere oppervlaktebehandeling (ben er nog niet uit wat precies).
Ook ben ik nog op zoek naar een middel om de chromen randen rondom de ramen weer mooi te krijgen, die zijn ook helemaal gevlekt. Bij mijn vorige auto had ik die niet, daar waren die delen gewoon zwart, wat vele malen praktischer is.
Helaas zit je bij de leuke uitvoeringen bij Skoda vast aan dat stomme chroom.
 

emilio3333

Forumguru
Zoals Cordoba al heeft gezegd is Poorboys professional polish echt een geweldig product voor dit soort toepassingen. Chroom op de auto wordt echt weer blinkend.
Ik gebruik het ook voor veel toepassingen in huis.
Multi functioneel product, absoluut het geld waard.
 

Cordoba

Forumguru
Hartelijk dank voor jullie reactie's.

De opmerking van Cordoba heeft mij eens even doen zoeken en kwam het volgende tegen.

vx7bk.jpg


Is even een stukje geprobeerd en glimmerdeglimglim het werkt perfect.
Probleempje is dus opgelost.

Ik ben bang dat het resultaat na een paar wasbeurten weer terug bij af is: Meguiar's producten kenmerken zich doordat er steeds een schaap met 5 poten gecreëerd wordt, waar andere goede merken gewoon één bewerkingsstap per keer doen, zodat je het echte resultaat kunt bekijken. Meguiar's heeft voor vrijwel alle producten als kenmerk dat het ook fillers (olie-achtige substantie) bevat: dat verbergt krasjes, kleine oppervlakschade en verhoogt de glans, maar na een aantal wasbeurten verdwijnen de fillers en dan zie je pas het echte resultaat, en dat valt dan per definitie tegen. Kortom ik ben blij voor je dat het opgelost lijkt, maar ik zo m'n twijfels. (het polijst/cleaner effect van dit Scratch product kan wel iets verwijderd hebben dat een soort coating/oxidatielaag was, dus mogelijk dat ook op lange termijn het effect toch goed is)
 

dimi74

Banned
Het topic is al wat ouder. Toch ben ik benieuwd of er mensen zijn die in de afgelopen 1.5 jaar wat andere producten hebben gebruikt dan de hierboven genoemde items.
 

Highway

Forumguru
Bij het reinigen van mijn dakhemel heb ik de dakrelings eraf gehad. Kon er toen goed bij. Met Mother's Chrome Polish gepolijst met machine.

Vlekken had ik idd ook - deze kwamen er snel en gemakkelijk uit. Gezien het gemak van polijsten, moet dit ook makkelijk gaan zonder de reling eerst los te halen.
 

EdK

Forumguru
Als je wilt polijsten zonder demontage is een polishing cone voor op de (accu)boormachine handig:
Nou hier begin ik maar ff niet aan, die reling zit bij mijn Fab zo dicht bij de lak dat ik die dan ook zou mee polijsten.
Maar die Cone's vind ik dan weer wel makkelijk voor bij de portiergrepen..
 

eriktv

Forumguru
Daar heb je dit dan weer voor:

23C495E4-9C57-4A63-B9F0-F2F12B60F566.jpeg
;)

Ik heb de cone ook gebruikt voor de deurgrepen, maar ook bij hoekjes rondom mijn spiegels en uitlaatsierstukken vond ik ‘m erg handig.

Niet teveel zijwaartse druk zetten trouwens, daar wordt je accuboor niet blij van.
 
Bovenaan Onderaan