Chiptuning LPG

LeonFR

Nieuw lid
Hele ouwe maar reeds jaren achterhaalde mop.:maakmegek:
Als mijn 1.8tsi met LPdi en JD chip op maat bij een stoplicht naast jouw benzine stoker staat, weet ik wie na het sprintje kookt ;) blijk jij een slowcooker te hebben.:wavecry:

maar zonder dollen, de LPdi installatie is tot nog toe het meest stabiele element in de auto na zo'n 2,5 jaar op LPG te hebben gereden. En dat met een tuning op maat naar 221PK en max koppel van 370nm.
Als een idioot met een loden voet op LPG of benzine krijg je elke auto kapot.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Desperado

Forumguru
Met mijn huidige O1 maak ik me nooit de illusie dat ik de snelste ben :D
Mijn ervaringen zijn dat gas storingsgevoeliger is. Dat zal in de eerste jaren wel loslopen, maar op termijn betwijfel ik of het de investering waard is geweest.
 

LeonFR

Nieuw lid
Dat is waar, ik moet op langere termijn nog zien of het 't waard was, wat niet wegneemt dat ik tot nog toe bij iedere tankbeurt bij een volle tank op de Euro teller kijk en er dan ongeveer zo uitzie :D. veel rijplezier gewenst:jaja:
 

Desperado

Forumguru
Zoals je zelf al aangeeft is veel afhankelijk van de chauffeur. En op tijd onderhoud speelt natuurlijk ook mee.
Ik neem ook aan dat je zo'n ringtank hebt op de plek van het reservewiel? Als ze die willen vervangen wegens putroest.....niet doen, zelf gaan schuren en en met een spuitbus opnieuw zwart maken. Scheelt je een behoorlijke kostenpost.
 

Zephir

Lid
Mooi... Vooroordelen daar heb ik lak aan. Als 't even goed rijdt waarom dan niet... Wat kost zo'n V3 installatie met directe injectie / serie met de benzine verstuivers?
 

LeonFR

Nieuw lid
prijs van mijn Vialle LPdi was destijds € 2500,-, maar voor zover ik weet is er nog geen voor de 2.0TSI, maar dat zegt ook niet alles, de variant met vloeibaar gas inspuiting in inlaat en koeling dmv een percentage benzine inspuiting als koeling van de injectoren is absoluut anders. dus daar geef ik geen oordeel over.
Heb daarom destijds ook mijn Leon LE 310 ingeruild voor een 1.8TSI FR.
 

Zephir

Lid
Generatie aanduiding is bijna overal V(3), behalve bij LPG, waar het G3 is... Ok dan.

Ik heb een Belgische installateur gebeld en die vertelde me dat terug hij even wacht met TSI motoren te converteren. Hij heeft er veel kinderziektes mee gehad en verdeelt Prins, Vialle en BRC. Benzinegebruik bij de huidige LPdi installaties zou tot 20% liggen vertelde hij me? Vialle is volgens hem ook moeilijk in dienst na verkoop, hij zou voor zichzelf enkel met BRC werken.

BRC is met een nieuwe systeem gekomen met vloeibare injectie dat heel goede resultaten aflevert maar dat is nu enkel nog maar beschikbaar op een Hyundai en KIA 1.6 motor. In het komende half jaar zou dat dan op VAG modellen beschikbaar worden. Ik stel het dus even uit.

Mark van JD heeft me nog wat bijkomende info bezorgd rond best-practices bij LPG + tuning waar ik zeker iets mee kan.

Bedankt voor de info!
 

Joske

Forumguru
@Zephir

wat soort info is dat dan betreft LPG en tuning als ik zo vrij mag zijn dat te vragen? (uit nieuwsgierigheid ;) )
 

Zephir

Lid
Dat er 2 katalysatoren in de uitlaatlijn zitten. De eerste pal na de turbo en die wordt bij LPG verbranding heel heet. Hij zou mogelijk dichtsmelten, dat risico is hoger bij een tuning natuurlijk.
 
Als de auto prima op gas loopt is het ideaal. Lekker goedkoop tanken en je merkt vrijwel geen verschil in rijden alsook verbruik. Ik verbruik met mijn O2rs 2.0tfsi gemiddeld 1 op 11, als ik heel zuinig rijd 1 op 13 wellicht. De nieuwe is volgens mij een stuk zuiniger...
 
Nee ik heb een BRC-systeem. Mijn auto is uit 2006, er is toen ik de auto in 2009 geloof ik kocht, net een nieuw systeem op de markt gekomen voor een aantal directe injectiemotoren. In principe zouden alleen de injectoren wat harden moeten slijten geloof ik maar ik heb veel grotere problemen, maargoed dat is een lang verhaal. Het systeem gebruikt naast lpg ook benzine en lijkt mee daardoor wat gevoeliger voor storingen dan het nieuwste systeem van BRC waarbij je gewoon op LPG kunt starten en dus eigenlijk geen benzine meer nodig hebt...

Een tip: koop geen Vialle, je leest niet anders dan ellende en de meeste LPG-inbouwers zullen je dit ook niet adviseren.
 

Zephir

Lid
Thx voor de reacties. Ik heb een reply gestuurd in het andere topic over LPG en directe injectiemotoren.
 

HELDJ

Nieuw lid
Heb met verbazing naar alle meningen hierboven zitten kijken. Met name omdat ik van plan ben om mijn auto ook te laten chiptunen. Na mijn Octavia op benzine ben ik een Fabia uit 2007 op gas gaan rijden, één keer per 4 maanden benzine erbij was heel gewoon. Na 240000 km ingeruild voor een 2e hands Roomster 1.2 86 pk met G3. Met deze auto moet ik dus tussen de 3 en 4 weken benzine erbij tanken. Nagevraagd bij gasinstallateur die beaamde dat dit gedaan wordt om de injectors te sparen. Ik verbruik nu dus ongeveer 75% gas met 25% benzine. De 86 pk motor blijkt een softwarematig teruggedraaide 105 pk motor te zijn en ik wil nu die laatste waarden laten werken. Dus van 86 naar 105 pk. Auto is van 2014 en heeft nu 150000 km gelopen. Iemand hiermee intussen al ervaring?
 

dj.verhulst

Forumguru
Heb met verbazing naar alle meningen hierboven zitten kijken. Met name omdat ik van plan ben om mijn auto ook te laten chiptunen. Na mijn Octavia op benzine ben ik een Fabia uit 2007 op gas gaan rijden, één keer per 4 maanden benzine erbij was heel gewoon. Na 240000 km ingeruild voor een 2e hands Roomster 1.2 86 pk met G3. Met deze auto moet ik dus tussen de 3 en 4 weken benzine erbij tanken. Nagevraagd bij gasinstallateur die beaamde dat dit gedaan wordt om de injectors te sparen. Ik verbruik nu dus ongeveer 75% gas met 25% benzine. De 86 pk motor blijkt een softwarematig teruggedraaide 105 pk motor te zijn en ik wil nu die laatste waarden laten werken. Dus van 86 naar 105 pk. Auto is van 2014 en heeft nu 150000 km gelopen. Iemand hiermee intussen al ervaring?

nee geen ervaring maar denk dat je betrekkelijk risico loos van 86 pk naar 105 pk kan , maar vaak krijg je het maximum wat kan en dan zou je toch wel veel vergen met lpg van je blok ,, lpg geeft veel meer warmte en je kleppen zijn het kwetstbaarst ,, heb je een kleppen smeer systeem erop zitten ?
 

HELDJ

Nieuw lid
Ik heb geen idee of er een kleppen smeersysteem op zit. Ben trouwens geen racemonster hoor, altijd rustig en relaxed. Verg nooit het uiterste maar een beetje reserve zou wel fijn zijn. Inhalen van vrachtwagens zou voor mij iets vlotter mogen. Zou al blij zijn als ie opgeschroefd kan worden naar die 105 pk.
 

oco1979

Forumguru
Net opleiding van cng gehad
Een niet vanuit de fabriek aangepast motor ,op cng zetten ,zou ik niet doen
bij een direktingspoten motor wel te verstaan;

lpg op een directingespoten motor zal ook wel de zelfde problemen kunnen vertonen

Vooral in het hogetoerenveld is de warmte in de verbrandingskern veel hoger
bij benzine alleen kan je dat koelen door meer in te spuiten
lpg meer inspuiten zal geen koeling te weeg brengen

extra benzineindspuiten is geen slecht idee bij lpg

benzineinjectoren bij een fabrieksingebouwde cng van een 1.4 TSI is met een aluminium koellichaam en teflonring met hoog warmtegeleidingsvermogen;

Daarmee dat de oeminjectoren vroegtijdig defect kunnen gaan omdat ze die extra warmte niet kunnen afleiden

antwoord op de vraag kan het: ja maar met eventueel gevolgen op lange termijn
 
Bovenaan Onderaan