Chiptuning LPG

Ik rijd een Octavia RS uit '06 op LPG. Dit heb ik een paar maanden terug laten inbouwen. Ik rijd echter wel een gas-benzine mengsel voor de koeling van de injectoren (ongeveer 1% benzine).
Mijn vraag is of er mensen zijn die ook op LPG rijden en hun auto hebben laten chippen. Ik vraag me namelijk af of dit verstandig is om te doen.
 

Ronnie

Forumguru
Ik rijd echter wel een gas-benzine mengsel voor de koeling van de injectoren (ongeveer 1% benzine).
Ik weet best een beetje van auto's, maar hier heb ik nog noooooit van gehoord....
Wanneer het een G3 installatie is, is het ook niet mogelijk: Bij omschakeling op LPG zullen de brandstof injectoren uitgeschakeld worden door de LPG computer. De pulsen die normaal de benzine injectoren krijgen worden bij LPG bedrijf omgeleid naar de LPG injectoren. Dit noemt men de z.g. sequentiele injectie. Koelen van injectoren is b.s.! Deze zijn gemonteerd in het aanzuigspruitstuk,(ook die van de LPG) en worden continue gekoeld door de aanzuiglucht!
 
Nou ik ben totaal niet technisch maar ik gebruik te allen tijde benzine tijdens het rijden en dat is voor de koeling. Ik kan dus gewoon normaal rijden zoals ook op benzine. Het is inderdaad een G3 installatie. Maar omdat de injectoren in de cilinders zitten geloof ik moet ik ook voor een klein deel op benzine rijden als koeling.
 

Gieliovd

Forumguru
Inderdaad. Of het nou LPG of LPI is, er zijn altijd andere injectoren nodig.

Een mengsel gebruiken is dus echt nieuws voor mij.

Wat ik wél ken is een "valvesaver" systeem dat een vloeistof injecteert om de kleppen te beschermen tegen de hetere, drogere verbranding van LPG.

En het chippen van benzineauto's is al vaak besproken.

Een atmosferische motor chippen heeft gewoon erg weinig effect. Het enige dat je kunt doen is op andere momenten en meer brandstof inspuiten om meer vermogen te krijgen. Er zijn geen turbodrukken aan te passen enzo.

@ Injectoren in de cilinder? Nee.
 

Ronnie

Forumguru
Let er wel op dat in de warmloopfase van de motor gewoon benzine gebruikt wordt.
Pas wanneer de koelwatertemperatuur op zo'n 50-60 graden is zal de G3 overschakelen op LPG. Anders wordt de verdamper niet warm genoeg om het gas van vloeibaar naar dampvormig te laten overgaan.(anders komt de LPG in vloeibare toestand in de cylinders en dan heb je een probleem....)
 
Ja hij loop tot het koelwater een temp van ongeveer 40 graden bereikt volledig op benzine, daarna schakelt hij over op het gas-benzine mengsel. Het is geen raar systeem ofzo, het is een erkend systeem van BRC en gewoon bij een knappe gasboer erin laten bouwen. Het inbouwsysteem zelf is nog niet zo oud.
Er wordt gezegd dat je met gas een hoog octaangehalte hebt en dat je het wel prima kunt tunen alleen is het beter dat je euro 98 of v-power tankt omdat die ook een hoger octaangehalte hebben. Daardoor kunnen ze instellen dat de ontbranding eerder plaatsvind.
Ik ben benieuwd of iemand anders dit al heeft laten doen...
 

Ronnie

Forumguru
Ik vond het ook al vreemd.....
Ik citeer even een stukje van de BRC website:

De aansturing van de brandstof verrijking tijdens het rijden op gas wordt gedaan door de originele benzine ECU (systeem in serie) Het gas injectiesysteem vertaald slechts het signaal van de benzine injectoren naar de gasinjectoren. Op deze wijze blijft, tijdens het rijden op gas, de benzine ECU onveranderd de systeem-diagnose uitvoeren (uiteraard zijn dan wel de benzine injectoren uitgeschakeld) en blijft het OBD systeem functioneren.

Conclusie is dan ook dat het een doodgewoon G3 systeem is zonder extra benzine injectie.....
Zou het gemengd zijn dan is niet mogelijk het precies te doseren!
 

Gieliovd

Forumguru
Gelukkig, ik ben niet gek geworden :)

Wat betreft tunen... Ja, LPG heeft een hoger octaangetal dan gewone benzine, RON 95 of 98, waar LPG RON 100 is.

De brandstof is dus minder gevoelig voor zelfontbranding. Je zou dus met hogere compressiewaarden meer vermogen kunnen realiseren. En met een ander motormanagement natuurlijk ook.

Maar ik zeg: dit verschil is te verwaarlozen bij een atmosferische benzinemotor in een "burgerbak".
 

Gieliovd

Forumguru
Hmmm, daar heb ik even overheen gelezen! Dan wordt het uiteraard een heel ander verhaal.

Hiervoor ga je gewoon even zoeken op internet naar tuningsresultaten.
 

Ronnie

Forumguru
Ik zou toch een beetje oppassen met het tunen en LPG: Hogere turbodruk, meer LPG injectie, hogere toeren= verbrande klepjes....
Kleppen worden bij LPG niet gekoeld zoals bij benzine, er kunnen dan wel natrium gekoelde kleppen (holle klepstelen zijn gevuld met natrium) inzitten, maar die kunnen ook stuk!
 
Ja dat idee had ik ook, maar volgens de gasinbouwer gebruik ik altijd benzine voor de koeling, waardoor ik in principe de motor maximaal kan belasten. Volgens hem kan ik de motor ook gewoon laten chippen. Volgens een tuner kan het ook gewoon.
Maar door die toch kleine onzekerheid vind ik 't een grote stap om te nemen.
 

bobby45

Actief lid
Ik zou toch een beetje oppassen met het tunen en LPG: Hogere turbodruk, meer LPG injectie, hogere toeren= verbrande klepjes....
Kleppen worden bij LPG niet gekoeld zoals bij benzine, er kunnen dan wel natrium gekoelde kleppen (holle klepstelen zijn gevuld met natrium) inzitten, maar die kunnen ook stuk!

http://www.xius.be/index.php?option=com_content&task=view&id=119&Itemid=65

http://www.marcovw.nl/Motor/Kleppen/kleppen.htm

Ik denk dat het wel mee valt ,de goed tunig kan deze ontsteking tijd aan passen vraag maar aan race eend
 

Race Eend

Forumguru
Chiptuning van turbo motoren met LPDI (voor de direct ingespoten T(F)SI motoren (waarbij dus gebruik wordt gemaakt van de originele injectoren), gaat heel prima. Verschillende 2.0 en 1.8 TSI's getuned. Op de rollenbank is er geen 1 pk verschil tussen 98 en LPDI (op dezelfde wagen). Er zit net wat meer energie en koeling in de benzine, echter op LPDI kan er net een paar graden meer voorontsteking gedraait worden, al met al rijdt de auto net zo goed op benzine als op gas. Mocht je topsnelheid etc gaan rijden, dan is het verstandig om op benzine te rijden.. maar stevig optrekken etc, kan prima met de moderne LPDI systemen.
 

LeonFR

Nieuw lid
in antwoord op de discussie op de eerste pagina


Je hebt inderdaad maar een stukje van de BRC site geciteerd, er word als het goed is namelijk ook aangegeven dat er tussen gas en benzine injectie (en dan benzine via de oorspronkelijke injectoren) wordt gewisseld om te zorgen dat de injectoren van een TSI of TFSI motor niet verbranden... die zitten namelijk rechtstreeks in de verbrandingskamer en MOETEN dan ook door benzine gekoeld worden. Doe je dat niet zijn ze al snel naar de eeuwige jachtvelden. Officieel gebeurd dat niet door brandstof te mengen....

ter aanvulling van Race Eend

Klopt als een bus, mijn 1.8TSI met LPdi gaat als de brandweer na de tuning op maat door JD :-)
 
Alweer een tijd geleden laten chippen. Het is een tijd lang goed gegaan, echter eind vorig jaar begon ik wat problemen te krijgen. De motor begon te stotteren en gaf foutmeldingen. De storing bleek vrij lastig te verhelpen maar uiteindelijk is het wel gelukt. Een paar maanden later kreeg ik weer een stotterende motor. Er is een benzine-injector vervangen waarna het weer even goed ging. Een paar weken daarna bleef ik storingen krijgen, voornamelijk bij volgas. Inmiddels is gebleken dat er waarschijnlijk weer een storing is in een andere injector waardoor de klachten zouden kunnen komen. De overige injectoren worden inmiddels ook vervangen (schijnt heel soms voor te komen bij VAG motoren dat de injectoren opeens problemen geven).
Inmiddels ben ik al 3 kwartjaar onderweg en hoop ik toch dat ik binnenkort weer een hele tijd probleemloos kan rijden.

Ik vraag me nu dus achteraf wel af of de storingen niet toch te maken hebben met het extra vermogen door het chippen in combinatie met het LPG-systeem. De tijd zal leren of ik problemen zal blijven houden of dat het door het vervangen van de injectoren is verholpen...
 

Zephir

Lid
Dit is interessant...

Wat kost zo'n kwalitatieve LPG installatie voor een RS? (O2 2013 - met de nieuwe riemloze motor uit de GTI MK6) en hoe verhoudt het verbruik van LPG zich t.o.v. Benzine? Ik verbruik met de vaak korte afstanden die ik doe vaak een gemiddelde van boven de 9 liter / 100km op RON 95. Op RON 98 rijdt hij wel veel soepeler. Op lange ritten gaat het verbruik wel naar 7,5 liter / 100km.

Grtn
 

Joske

Forumguru
je gaat steeds een 10% meer gas gaan gebruiken taz van het normbenzineverbruik. Maar wel minstens 2 maal zo goedkoop natuurlijk ;)
 
Bovenaan Onderaan