Chiptuning gereseted na onderhoud?

CDK

Forumguru
@Monteurtje, ik hoop dat het een geintje van je is en dat ik gewoon domme pech gehad hebt, maar het lijkt erop dat jij insinueert dat dit een structureel probleem is?
 

Monteurtje

Forumguru
Ze kunnen wel lezen. Maar ze lezen niet wat er staat. En sommigen hebben daar moeite mee. Dat merk je vaak met examen van apk of training. Dan klagen ze na afloop en dan is dat meestal omdat ze niet goed lezen. En ken een paar die daar last van hebben.
 

jos_br

Actief lid
Klopt. Veel monteurs kunnen ook niet lezen, uitzonderingen daargelaten. Alleen plaatjes kijken.

Ze kunnen wel lezen. Maar ze lezen niet wat er staat. En sommigen hebben daar moeite mee. Dat merk je vaak met examen van apk of training. Dan klagen ze na afloop en dan is dat meestal omdat ze niet goed lezen. En ken een paar die daar last van hebben.

Ik vindt dit behoorlijk denigrerend, jij zult verder geen fouten maken mag ik hopen??

Jos.
 

jos_br

Actief lid
Overigens lijkt het mij sterk dat de software overschreven is door een onafhankelijke garage, of er moet iets aan de hand geweest zijn waardoor de auto zonder medeweten bij de dealer geweest is door betreffende garage.

Jos.
 

Cordoba

Forumguru
Misschien dat er dealers zijn die dat doen. Maar is absoluut niet standaard. Zolang er geen klachten zijn, geen update. Er is altijd een kans dat het mis gaat. Voor wie zijn dan de kosten als je het ongevraagd doet? Precies voor de dealer. En dan kan dat gauw in de honderden, duizenden euro's lopen.

Ik heb ook wel eens vernomen dat Pon soms updates voorschrijft om problemen op de lange termijn te voorkomen. In dergelijke gevallen zou de strategie zijn, om te checken of een auto die bij een dealer binnen komt voor onderhoud/reparatie in aanmerking komt voor zo'n update, en dat die dan uitgevoerd moet worden door de dealer. Dat lijkt me toch een iets ander beginsel, dan wat je schrijft Monteurtje. Is dit verschil in beleid afhankelijk van de dealer, of heeft het te maken met wat de te verwachten gevolgen zijn om een update wel, of juist niet te doen?

Overigens komt het bij mij(net als @jos_br) ook vreemd voor dat een algemene garage een software update zou doen.
 

jos_br

Actief lid
Ik heb ook wel eens vernomen dat Pon soms updates voorschrijft om problemen op de lange termijn te voorkomen. In dergelijke gevallen zou de strategie zijn, om te checken of een auto die bij een dealer binnen komt voor onderhoud/reparatie in aanmerking komt voor zo'n update, en dat die dan uitgevoerd moet worden door de dealer. Dat lijkt me toch een iets ander beginsel, dan wat je schrijft Monteurtje. Is dit verschil in beleid afhankelijk van de dealer, of heeft het te maken met wat de te verwachten gevolgen zijn om een update wel, of juist niet te doen?

Overigens komt het bij mij(net als @jos_br) ook vreemd voor dat een algemene garage een software update zou doen.

+1, Bij software updates, net zoals mechanische upgrades, worden door een fabriek/importeur opgelegd. Zoals bekent bijv. bij de 1,4tsi geen overbodige luxe. Allemaal mooi te zeggen dat er geen updates gedaan mogen worden, in de garantieperiode is dit niet handig omdat domweg de garantie dan vervalt. Bij een auto van 2006 ligt dit weliswaar anders aangezien er geen fabrieksgarantie meer op zit.

Sommige upgrades zoals het vervangen van de Siemens verstuivers is het wel weer vreemd dat er geen software update is terwijl deze toch echt groter zijn waardoor zelfs standaard auto's ineens beginnen te roken tijdens stevig accelereren.......terwijl er bij de DSG7 bij een verandering van olie wel weer een software upgrade van toepassing is.

Jos.
 
Laatst bewerkt:

technobear

Actief lid
Ondertussen zijn we weer enkele dagen verder en ik begin te twijfelen dat de chip gereseted zou zijn. Ik ga binnenkort een afspraak maken met JD, dewelke de wagen gaan uitlezen. Ik stel vast dat de wagen in de 1ste en 2de versnelling 100% geeft, maar dat hij bij hogere versnellingen zich inhoudt, dit zou kunnen wijzen op het feit dat het toch gereseted zou zijn. Ook gaat de auto maar moeilijk naar 220, waar hij voorheen dit moeiteloos aantikte.

Doch heb ik gemerkt dat als ik het gaspedaal volledig indruk in 5de & 6de, dat de wagen trager opgang komt dan voorheen. Als ik de pedaal half indruk, reageert hij precies sneller.
Zou het kunnen dat er ergens een probleem is bij de pedaalrespons of is dit niet mogelijk?
 

Joske

Forumguru
Mss dat er door de uitgevoerde update een waarde in de ECU gewijzigd is en de tuning daardoor niet meer 100% efficiënt werkt.

@Race Eend kan mss hier iets over zeggen?
 
Bovenaan Onderaan