Chiptuning gereseted na onderhoud?

technobear

Actief lid
Ik heb vandaag mijn wagen binnen gedaan voor een onderhoudsbeurt op 120k nadat dit mijn boordcomputer 'Service needed' aangaf. Er werd niets speciaals vervangen buiten de motorolie en dergelijke. Bij het ophalen van de wagen merk ik duidelijk op da de wagen niet meer zo snel accelereert als na zijn chiptuning, zou het mogelijk kunnen zijn dat de chiptuning gereseted is nadat het onderhoudsprogramma van de boordcomputer gereseted werd?

Ik krijg geen foutmeldingen, de wagen gaat nog steeds hoog in de toeren maar er is beduidend minder trekkracht vast te stellen.

Iemand een idee wat het kan zijn?
 

VEEJAY

Forumguru
Denk eerder dat ze iets vergeten zijn terug te plaatsen oid. Kleine kans dat met dergelijk onderhoud je tuning verwijderd is. Zou maar ff niet het gas meer opentrekken.
 

LT83

Forumguru
De kans is denk ik juist wel erg groot dat de dealer een sofware update heeft uitgevoerd en je tuningsfile heeft overschreven.
Waarschijnlijk rijd je weer rond met 200pk en 280nm :(
Even langs de tuner dus om de tuning weer erop te laten zetten, een goede tuner doet dit uiteraard gratis voor je.
In het vervolg dus altijd bij een dealer aangeven dat je geen software updates wil in verband met tuning.
 

Rosinfield

† In Memoriam
En anders gewoon even aan de dealer vragen. De mijne weet van de motor en dsg tuning. Afspraak is om geen updates te doen welke de tuning verwijderen en in elk geval eerst met mij te overleggen
 

LT83

Forumguru
Knap hoor een update op een 2006 wagen.

Helemaal niet knap, een dealer kijkt gewoon welke software versie erop staat en als dat, om welke reden dan ook, niet de nieuwste is krijg je een ongevraagde update van ze (onder het mom van service)
Maar misschien dat ze dat bij BMW niet doen, je begint al te vervreemden merk ik ;)
 

VEEJAY

Forumguru
TS zei: "nadat het onderhoudsprogramma van de boordcomputer gereseted werd?" Door deze handeling kan natuurlijk tuningsoftware niet overschreven worden.

Dus maandag aan de dealer vragen of ze de software geupdate hebben dan weten we meer.

*edit* een google search levert op dat dat er in 2011 inderdaad een VrS ECU update was. Dus dan kan het inderdaad de oorzaak zijn. Een tuner hersteld dit dan uiteraard kosteloos met hopelijk de nieuwste VAG firmware erbij en niet weer de oude meuk gewoon terug.
 
Laatst bewerkt:

Monteurtje

Forumguru
Helemaal niet knap, een dealer kijkt gewoon welke software versie erop staat en als dat, om welke reden dan ook, niet de nieuwste is krijg je een ongevraagde update van ze (onder het mom van service)
Maar misschien dat ze dat bij BMW niet doen, je begint al te vervreemden merk ik ;)

Misschien dat er dealers zijn die dat doen. Maar is absoluut niet standaard. Zolang er geen klachten zijn, geen update. Er is altijd een kans dat het mis gaat. Voor wie zijn dan de kosten als je het ongevraagd doet? Precies voor de dealer. En dan kan dat gauw in de honderden, duizenden euro's lopen.
 

CDK

Forumguru
Kans is zeker aanwezig bij een update, even navragen wat er gedaan is en helaas bij overschrijving weer langs je tuner gaan, vraag dan eventueel om te coderen zodat dat in de toekomst niet meer gebeurd ;)
Keep us posted please!!
 

Import Yeti

Forumguru
@Corné de Kluijver coderen? ik wist niet dat dit kon. Ik ben nog geen enkele tuner tegen gekomen die hier ook maar iets over zegt. Destijds hebben ze bij het tunen van mijn Yeti daar niets over gezegd. Is dit iets van nog maar net kan?
 

CDK

Forumguru
@Import Yeti bij mij is ook m'n software 1 x overschreven, zowel motor als DSG, ik heb dat bij TVS nu laten coderen, de meeste mensen willen dat niet ivm garantie, na codering kan alleen je tuner nog in je ECU komen, een dealer zal nooit je ECU open maken en dmv een draadje te solderen kortsluiting creëren en zo de code omzeilen ;)
 

technobear

Actief lid
Bedankt voor de tips, ik ga eens contact opnemen met de garage(geen VAG). Ik ben in het verleden (2013) nog bij mijn VAG garage geweest voor onderhoud, dus die update zou reeds gebeurd moeten zijn. Mijn auto zelf is nog maar enkele maanden geleden getuned.

Ik dacht echter wel dat zelf VAG garagehouders niets aan de tuning kon veranderen,anders zouden ze zelf tunertje gaan spelen, maar ik zal maandag echter eens bellen voor uitsluiting te verkrijgen...
 

sitechris

Donateur
Een software update klinkt aannemelijk. Net zo aannemelijk als een VAG dealer die dit na afloop niet even doorgeeft aan de klant. Het is lang geleden dat een VAG werkplaatsmedewerker met mij de bon doorneemt na een servicebeurt.

ps....ik ben ook te lui om er zelf naar te vragen, zeg ik eerlijk.
 

Import Yeti

Forumguru
Bij mijn dealer staat de Yeti geregisterd als zijnde getuned en dat het niet gewenst is updates uit te voeren. Tevens meld ik het nog eens een keer bij het brengen van de auto en tevens met een post-it op het stuur met het verzoek geen updates uit te voeren.
 

Import Yeti

Forumguru
Gelukkig wordt in geval van als de tuning overschreven wordt, de tuning er kostenloos opnieuw op gezet door JDEngineering.
Wel goed om te weten trouwens dat coderen mogelijk is en mocht het mij overkomen, zal ik dit zeker laten doen.
@Corné de Kluijver bedankt voor de tip. Zal dit eens navragen bij JD......
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan