Chiptuning 2.0TDI

___JC___

Forumguru
De getunede 2.0TDI voldoet nog gewoon aan de emissienormen en kan makkelijk een paar ton mee.
Anders geven ze geen importeursgarantie uiteraard.

Ik denk trouwens niet dat de 170pk TDI echt andere motoronderdelen bevat. Even een vergelijk met de Altea TDI maken. Iemand een linkje?

Ralph

Lid
de turbo ed dergelijke is gelijk van de 170PK versie. Het enige verschil met de 140PK versie is de manier van inspuiten. Deze techniek noemen ze inderdaad piëzo inspuiting. Deze techniek is overigens niet over te zetten van de 170PK naar de 140PK. Dit doordat de 140PK ander merk verstuivers gebruikt.

VEEJAY

Forumguru
verschil bij sprinten valt me nog best mee. Of ze kunnen niet rijden /forum/images/graemlins/winkie.gif

___JC___

Forumguru
Okee de 170pk heeft dus andere verstuivers!
Ben benieuwd waar die motor met een chippie op uit komt... 200pk? /forum/images/graemlins/super.gif

Matra_Murena

Actief lid
Ik denk toch dat de meerprijs die je voor een 170pk betaald ipv een 140pk meer onderdelen bevatten dan enkel een ander motormanagement en verstuivers. Misschien ben ik te voorzichtig in dit soort dingen, maar ik denk altijd dat je beter de echte zware motor kan nemen dan een lichtere zelf op te gaan krikken. Verder moet je natuurlijk opletten op wat er veranderd aan je vermogen/trekkracht. Goedkope tuners kunnen een schitterende vermogenswinst behalen, maar als die in het 5000/6000 toerengebied vrij komt heb je er dus niets aan. Ook kan je met opvoeren van turbo-druk veel winnen, maar dit is wel desastreus voor je blok na 200/300k rijden.
Goed getuned zal een Octo zeker perfect rijden /forum/images/graemlins/laugh.gif Lijkt me ook wel heerlijk als ik eerlijk ben, maar ik ken een paar mensen met een chippie in een 2.0 en 1.9 TDI en als die voor mij wegrijden dan zie ik de eerste minuut bij wijze van spreken niets meer door de rook die er uit komt..

RSTDI

Actief lid
Wat een gezeur over chiptuning heb voor mijn touran met een Seat alhambra 115 pk tdi met een chip er in naar 130pk, meer dan 250.000 km gereden zonder extra kosten en slijtage aan de auto. Als je er maar met belijdt mee om gaat.

Ralph

Lid
Heb al monteurs gesproken van VAG groep, die zeggen dat er structureel niets anders is dan de 140PK behalve de inspuiting. De turbo wisten ze overigens niet zeker!
Maar de 170PK zal ongeveer te tunen zijn naar 220PK!

Dutch4x4

Senior Member
Hmm, 30 pk meer door alleen een paar andere verstuivers?

Als de turbo hetzelfde is, dan is de 140pk-versie gewoon gedowntuned en zit er heel wat marge naar boven op. Als er een grotere turbo op zit, wordt het weer een heel ander verhaal.

Er zal trouwens ook wel een zwaardere koppeling op de 170pk-versie zitten...

VEEJAY

Forumguru
Zwaardere koppeling 350NM is toch niet zo bijzonder?! Qua Turbo lijkt me dat er een andere/grotere op zit.

Dutch4x4

Senior Member
Ik bedoel daarmee dat je bij de 170pk-versie door te chippen sneller aan de max van de koppeling zit dan bij de 140pk-versie - áls ze hetzelfde zijn. Om die marge weer net zo ruim te maken als bij de 140pk-versie, lijkt me een iets zwaardere koppeling verstandig. Tenzij de marge bij de 140pk-versie tóch al enorm was.

Moet trouwens toch simpel zijn uit te zoeken of de turbo's hetzelfde zijn?

Gebeurde destijds op Briskoda.net ook: motorkap van de RS, motorkap van de 4x4 turbo open, en vergelijken maar. Alleen zo kwamen we erachter dat beide 1.8T's zo goed als hetzelfde waren! In ieder geval dezelfde turbo en dezelfde injectoren, drive-by-wire en variabele kleptiming, de elementen die voor het tuningpotentieel belangrijk zijn.

Tuners hadden dat toen nog niet eens in de gaten. Die gaven nog steeds 193 pk als maximum op voor de 4x4 turbo (en de 1.8T FWD, waarvoor hetzelfde verhaal geldt). Nu zie je op diverse tuning-sites een aparte opgave voor Skoda 1.8T's van 150 pk ná bouwjaar 2001...

Ralph

Lid
De koppeling (dus niet de DSG bak) van de 140 en 170PK zijn exact gelijk en kunnen 450NM aan.

VEEJAY

Forumguru
Ik geloof dat de koppelingsplaten in Belgie 450NM aankunnen en in Nederland 405NM. (Als je de tuners mag geloven) /forum/images/graemlins/winkie.gif

Dutch4x4

Senior Member
Haha, zit ik weer een eind weg te kletsen zonder eerst de cijfers op te zoeken. Ik had verwacht dat het verschil in koppel tussen de 140pk en 170pk groter zou zijn dan 30 Nm.

Hoe dan ook, als de koppeling hetzelfde is, dan hangt het af van het tuningpotentieel van de twee. Als er in de 170pk ook een grotere turbo zit, dan kan hij inderdaad met gemak boven de 200pk komen, maar dan komt het koppel ook in de buurt van wat de koppeling kan hebben. In de 140pk is de marge, in ieder geval voor wat de koppeling betreft, dan een stuk groter.

Als de 140pk dezelfde turbo heeft als de 170pk en in feite dus conservatief is gemapt, dan is het weer een ander verhaal.

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Astonia, de octavia ziet er echt ineens veel stoerder uit. vooral de voorkant is een stuk robuuster.
Foto's kan ik wel eens maken

[/ QUOTE ]

Kan je ook wat zeggen over rijgedrag? Bochtenwerk verbeterd?

higgy

Forumguru
Over die koppeling, en (excusez) behoorlijk off-topic: mijn 110 pk HDI Xantia was voorzien van een hydraulisch bediende koppeling (gesloten systeem, had niets met de vering te maken) terwijl de tammere 90 pk HDI een conventioneel bediende koppeling had: puur om het grotere koppel op te vangen. (De 110 had ook een intercooler)

eikie

Nieuw lid
Chiptunen

Ja hoor, door alle verhalen heen ben ik nog niks wijzer geworden.
Kan de 2.0TDI met DSG nu wel of niet gechipped worden ?

Bovenaan Onderaan