Chiptuning 2.0TDI

sitechris

Donateur
Ik denk dat Sitechris beter aan te duiden is als onze James May aka Captain Slow. ;)

Veejay moet dan Hamster zijn en vooruit ik neem de JC rol wel op me.
POWERRRRRRRRRRRRR..

Op naar RTL zou ik zeggen. Ze gaan de Eredivisie rechten wsnl niet pakken, dus dan kunnen ze ons wel inhuren voor de zondagavond ;)

van inkel

Forumguru
Wie heeft er nog een oud vliegveld, en een nishut in de aanbieding.

PS alleen Skoda's komen op het supercool bord

___JC___

Forumguru
De lengte van Jezza die heb ik wel, vanavond de krulspelden erin en we zijn dr klaar voor!

Lekker onredelijk afgeven op BMW's en Jaguars de hemel in prijzen. Dutch4x4 als 'The Stig' kan maar ik denk dat ie wat lang is voor een 'tamed racingdriver'...

Ow...
:ot::ot::ot:

Oli4

Actief lid
Heren.... (en dames natuurlijk)
Bijgaand onderstaande correspondentie tussen mijzelf en JD ook voor jullie ter info:

Wellicht worden ongeuite vragen hiermee opgehelderd.... (Het antwoord roept bij mij wel weer andere vragen op...maar die zijn meer taalkundig van aard:xyxthumbs:

Groet & Grijns,

Oli4
=================
Van: Info - JDEngineering [mailto:info@jdengineering.nl]
Verzonden: donderdag 28 februari 2008 12:12
Aan: ====, Olivier
Onderwerp: RE: Info aanvraag m.b.t. chiptuning Octavia II
Hallo Olivier
Als je de auto goed tunen zijn er geen grote gevolgen voor het roet filter systeem, het enige wat zou kunnen is dat hij iets sneller gaat regenereren. Door dat hij wat sneller vol zit.
Auto's die standaard uit gerust zijn met een roet filter hebben er ook een temperatuur sensor in zitten. Zodat als hij redelijk vol zit en je besluit om te kijken hoe hard de auto loopt. Deze op een geven moment het vermogen terug regelt op de temperatuur van de uitlaat, uit veiligheid.
Kwa slijtage, zul je hier bij normaal gebruik weinig tot niets van merken, je gebruikt immers ook niet continue het extra vermogen. Als je nu altijd volgas zal de auto ook standaard een stuk eerder slijten.
Mocht de dealer een software update gaan uit voeren, zul je de tuning kwijt zijn. Wij plaatsen in dat geval de tuning gratis terug, met de update van de dealer er bij.
Er zou geen verschil moeten zijn met de dienst verlening van de dealers.
De auto hoeft niet opnieuw aangemeld te worden bij de RDW, en daarom hoeft er verzekering technisch ook niets te veranderen.
Door dat je een roet filter hebt en een DSG bak. Zal het koppel en het vermogen begrenst moeten worden. Hier door kun je niet de volledige winst halen. Het is echter nog steeds goed te vernemen. Niet zo groot als bij de handbak en de auto zonder DRF, maar zeker te vernemen. De auto zal vlak harder trekken, bij auto's met een DSG en DRF. Doordat het koppel begrenst wordt onderin en boven in heb je een hele vlakke curve.

met vriendelijke groet,

Martijn
JDEngineering
Hanzeweg 22
7241CS Lochem

Tel: 0573258752
Fax: 0573432741
info@jdengineering.nl
http://www.jdengineering.nl

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: ====, Olivier

Verzonden: woensdag 20 februari 2008 16:44
Aan: Info - JDEngineering
Onderwerp: Info aanvraag m.b.t. chiptuning Octavia II

Beste heer Dik,
n.a.v. diverse wisselende berichten op de Skoda forums over chiptuning wil ik graag uw professionele mening hierover weten.
De website geeft weliswaar cijfermatig juiste en heldere info, ik mis echter nog e.e.a. aan de vragen die ik over dit thema heb.
De auto, waarbij ik overweeg een tuning uit te laten voeren betreft een:
Skoda Octavia II Combi 2.0TDI / DSG (103KW/140PK) met retrofit roetfilter.
Bouwjaar 2006
Fabrieksgarantie loopt af in maart 2008.
Auto is particulier aangeschaft en dient zo'n 10 jaar mee te gaan.
Jaarkilometrage: ±28.000km (Dagelijks de A12 Gouda/Den Haag)
Rijstijl is bedachtzaam; auto wordt eerst warm gereden, alvorens 't pedaal - indien nodig - meer wordt ingetrapt.

Ik zou 't waarderen, als onderstaande beantwoord zou kunnen worden:
*) Wat zijn de evt. gevolgen m.b.t. het roetfiltersysteem als door de tuning het motormanagement wordt aangepast (emissies/roetvorming/temperatuur aansturing voor de verbranding van het verzamelde roet);
*) Dat de motoronderdelen door de aanpassing 'snellere' slijtage krijgen is duidelijk; een tijdsperiode wordt echter nooit benoemd;
*) Zijn er gevolgen als door de dealer bij onderhoudsbeurten door de fabriek opgelegde firmware-updates op het motormanagement worden uitgevoerd;
*) Heeft de tuning gevolgen voor de dienstverlening door de dealer/importeur/fabriek;
*) Zijn er mogelijke gevolgkosten bekend door de tuning (kenteken-aanpassingen & keuringen bij de RDW) / kosten/weigering m.b.t. de autoverzekering.
En.... niet te vergeten het emotionele deel:
Is er een significant belevingsverschil tijdens het rijden met 30pk/30Mn vermogenswinst ?
(Een wellicht gelijkmatigere vermogensopbouw tijdens acceleratie / zuiniger rijden, indien het vermogen niet wordt aangesproken.
Topsnelheden zijn voor mij oninteressant, anticiperingsmogelijkheden op verkeerssituaties wordt wellicht anders.....).

Alvast dankend voor de te nemen moeite verblijf ik in afwachting op uw antwoord,
met vriendelijke groet,

Olivier ====
================================

Oli4

Actief lid
N.a.v bovenstaande antwoord m.b.t. de RDW & verzekering:
Ikzelf kàn niet geloven dat 't niet nodig is de tuning aan te melden bij de instanties om twee redenen:
*) Het vermogen, dat genoemd is op de kentekenpapieren klopt immers niet meer... ;
*) Àls je betrokken raakt in een verkeersongelukt (liever niet natuurlijk:blush:), en de verzekering komt er achter dat de auto niet (meer) aan de oorspronkelijk opgegeven specificaties voldoet... zouden zij er alles aan kunnen doen om een eventuele schadeuitkering stop te zetten (beruchte kleine lettertjes?)

Wat zijn jullie ervaringen hierin / hoe denken jullie hierover ?? :confused:

Dutch4x4

Senior Member
Ikzelf kàn niet geloven dat 't niet nodig is de tuning aan te melden bij de instanties om twee redenen:
*) Het vermogen, dat genoemd is op de kentekenpapieren klopt immers niet meer... ;

In Nederland mag het vermogen zonder herkeuring met 40% worden verhoogd. En dus doen verzekeraars er ook niet moeilijk over. Inderdaad, een van de weinige voordelen van Nederland ten opzichte van bijvoorbeeld België, waar op dit vlak helemaal niets mag zonder (kostbare) herkeuring.

___JC___

Forumguru
Eens in NL mag tunen gewoon zonder herkeuring zolang je onder de 40% plus aan vermogen blijft. In jouw geval dus 56pk erbij.

Puntje van aandacht. In de mail van JD wordt gesproken over een auto die standaard uitgerust is met een roetfilter, maar uit jouw mail begrijp ik dat het een retrofit roetfilter is. Een retrofitfilter Doet volgens mij niet aan schoonbranden maar slipt gewoon langzaam dicht tot je m weer moet vervangen. Dat zou dus zomaar erg snel kunnen zijn als je gechipt bent met alle vervelende gevolgen van dien (vermogensverlies). Misschien iets om nog even na te vragen. Ikzelf ben namelijk ook wel benieuwd !!

*) Àls je betrokken raakt in een verkeersongelukt (liever niet natuurlijk:blush:), en de verzekering komt er achter dat de auto niet (meer) aan de oorspronkelijk opgegeven specificaties voldoet... zouden zij er alles aan kunnen doen om een eventuele schadeuitkering stop te zetten (beruchte kleine lettertjes?)

Wat zijn jullie ervaringen hierin / hoe denken jullie hierover ?? :confused:

Ik kon het ook niet geloven, dus heb ik de RDW maar gebeld (moeilijk hoor, ;) ). Die bevestigden dit. Je hoeft chiptuning in Nederland idd. niet te melden en er hoeft ook geen herkeuring plaats te vinden (tot 40% toename).

Ik heb daarna mijn verzekeraar (Unive) gebeld om te vragen of die er ook zo over denken. Mijn verzekeraar gaf aan dat chiptuning geen gevolgen heeft voor mijn premie en/of dekking en heeft voor de volledigheid in mijn dossier een aantekening gemaakt dat de auto getuned is van 105 naar ongeveer 145pk.

Nadat ik van beide instanties groen licht had heb ik Hartog Tuning gebeld en heb ik er 38PK bijgekocht.

Overigens: grote kans dat het vermogen op je kenteken sowieso niet klopt; dat is namelijk niet het vermogen van jouw specifieke auto, maar de generieke opgave van de fabrikant voor dit model.

___JC___

Forumguru
Vroeger mocht je zelfs 6 cylinders in auto's gooien waar volgens het kenteken 4 cylinders in zaten. Goeie ouwe tijd. Had 10 jaar terug een collega met een C Kadett waar ipv de standaard 1.6 een 2.5 Omega blok in zat. Ging ie opeens van 80pk naar 170pk.
Wereldwagen!!

Oli4

Actief lid
Puntje van aandacht. In de mail van JD wordt gesproken over een auto die standaard uitgerust is met een roetfilter, maar uit jouw mail begrijp ik dat het een retrofit roetfilter is. Een retrofitfilter Doet volgens mij niet aan schoonbranden maar slipt gewoon langzaam dicht tot je m weer moet vervangen. Dat zou dus zomaar erg snel kunnen zijn als je gechipt bent met alle vervelende gevolgen van dien (vermogensverlies). Misschien iets om nog even na te vragen. Ikzelf ben namelijk ook wel benieuwd !!

JC (& de anderen):
Ik zal komende week eens bij de dealer vragen, wat zij destijds eronder hebben geschroefd (open danwel gesloten retrofit systeem). Zo gauw er nieuws is, geef ik 't door...

Belgen die dit lezen, slaan nu groen uit van jaloezie. :D

Dat me eraan doet denken: ik heb de RDW ook nog gevraagd hoe het zit als ik met mijn getunede auto in België bij een ongeluk betrokken raak. Binnen de EG geldt dan: je auto moet voldoen aan de regels van het land waar hij op kenteken gezet is. Om de belgen nóg wat jaloerser te maken: Wíj mogen dus wél met getunede auto's jullie land in.:)

Vroeger mocht je zelfs 6 cylinders in auto's gooien waar volgens het kenteken 4 cylinders in zaten. Goeie ouwe tijd. Had 10 jaar terug een collega met een C Kadett waar ipv de standaard 1.6 een 2.5 Omega blok in zat. Ging ie opeens van 80pk naar 170pk.
Wereldwagen!!

Net als in de jaren '70 die Kevertjes met een Porschemotor...

Oli4

Actief lid

JC (& de anderen):
Ik zal komende week eens bij de dealer vragen, wat zij destijds eronder hebben geschroefd (open danwel gesloten retrofit systeem). Zo gauw er nieuws is, geef ik 't door...

En dan bij deze 't nieuws van Skoda VanLoon:
"De Retrofits, die bij aftermarketbedrijven gebruikt worden ( KwikFit e.d.) zijn systemen, die langzaam maar zeker 'vol'lopen en na verloop van tijd vervangen moeten worden.
De systemen die door de Skodadealer geplaatst worden kunnen wèl regenereren... al wordt dit niet door 't motormanagement aangestuurd zoals dat bij de af-fabriek DPF's gebeurt.
Zodra de uitlaat een bepaalde temperatuur bereikt, vindt de na-verbranding plaats.... ":crazy:

Op mijn vraag ofzij zèlf ervaring hadden met de combi DPF & chiptuning werd geantwoord, dat zij afgelopen jaar 2 auto's hiervoor naar PON/Leusden hadden gestuurd (dus => ABT) en dat de klanten erg blij waren met de ±35PK extra.
Voor de rest konden zij mij niet veel meer vertellen.....

sitechris

Donateur
de vraag is of ze het je zouden vertellen als er mensen ook ontevreden zijn. En mss waren die rijders wel ontevreden, maar draait de verkoper dat even om. Want ook de chiptuning zit marge en kan de verkoper geld verdienen.

Overigens ben ik zelf een tevreden DPF rijder met chip, dat even terzijde :)

cvegreen

Forumguru
Dat me eraan doet denken: ik heb de RDW ook nog gevraagd hoe het zit als ik met mijn getunede auto in België bij een ongeluk betrokken raak. Binnen de EG geldt dan: je auto moet voldoen aan de regels van het land waar hij op kenteken gezet is. Om de belgen nóg wat jaloerser te maken: Wíj mogen dus wél met getunede auto's jullie land in.:)

Hier in ons kl*te landje word ook heel vaak getuned hoor. Niet enkel optisch maar ook motorisch . Het zijn wel meestal jonge gastjes van 18 tot laat ons zeggen 25 die dit doen. Ikzelf zou het ook overwegen te doen als het verbruik er deftig mee naar beneden gaat en als dit niet te duur uitvalt natuurlijk , en ik ben er 36 dus er staat eigenlijk geen leeftijd op. Al ligt de reden bij mij anders dan bij die jonge gastjes .

___JC___

Forumguru
En dan bij deze 't nieuws van Skoda VanLoon:
"De Retrofits, die bij aftermarketbedrijven gebruikt worden ( KwikFit e.d.) zijn systemen, die langzaam maar zeker 'vol'lopen en na verloop van tijd vervangen moeten worden.
De systemen die door de Skodadealer geplaatst worden kunnen wèl regenereren... al wordt dit niet door 't motormanagement aangestuurd zoals dat bij de af-fabriek DPF's gebeurt.
Zodra de uitlaat een bepaalde temperatuur bereikt, vindt de na-verbranding plaats.... ":crazy:

Op mijn vraag ofzij zèlf ervaring hadden met de combi DPF & chiptuning werd geantwoord, dat zij afgelopen jaar 2 auto's hiervoor naar PON/Leusden hadden gestuurd (dus => ABT) en dat de klanten erg blij waren met de ±35PK extra.
Voor de rest konden zij mij niet veel meer vertellen.....

Kan dat uberhaupt? Een retrofit filter die vanzelf schoonbrandt? Dacht dat alle retrofit filters langzaam vol liepen.

Oli4

Actief lid

Bijlagen

• DieselRoefilter.pdf_01.jpg
    DieselRoefilter.pdf_01.jpg
    84,1 KB · Weergaven: 24
  • DieselRoefilter.pdf_02.jpg
    DieselRoefilter.pdf_02.jpg
    87,7 KB · Weergaven: 17
  • DieselRoefilter.pdf_03.jpg
    DieselRoefilter.pdf_03.jpg
    89,3 KB · Weergaven: 13