Chiptuning 2.0TDI

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
knappe tuner die daar zwart op wit garantie op geeft zonder jou een extra verzekering af te sluiten.

[/ QUOTE ]

Da's het hele punt natuurlijk. Je kunt ervan uitgaan dat een tuner die garantie biedt en het netjes regelt, van de meerprijs de premie voor een schadeverzekering betaalt - tenminste, zo zou het moeten... Dáárom betaal je die 800 of 1000 euro en geen 400.

Inderdaad, maar Veejay slaat de spijker op zijn kop. Het grapje kan je duur komen te staan; als het om geld gaat dan zijn verzekeraars/bedrijven ineens niet zo soepel en sta je er fijn tussenin.

VEEJAY

Forumguru
Ik zat vorig jaar voor een opdracht tegenover mijn wagenparkbeheerder, die had een kerel van PON op bezoek om over prijzen te praten. Daarna bij de koffieapparaat even zitten leuten met de PON man over tuning (Octavia was in bestelling op dat moment). Hij raadde mij af te tunen, ondanks het met certificaat van PON is ?!?!?.

Ik geloof er allemaal niet zo meer in, als het mijn eigen auto was had ik het natuurlijk wel gedaan. Maar wil geen gezeik met de baas (meer). Heb al een klappertje gemaakt bij een rijvaardigheidstraining waar ik o zo goed verzekerd was (totdat de kleine letters gelezen werden).

Waar ik werk vind ik niet relevant te noemen op een forum. Das een lesje uit het verleden /forum/images/graemlins/winkie.gif

Tallguy

Forumguru
Ik wilde mijn aanstaande O2 ook tunen, maar onze leasemij geeft daar, net als bij Veejay, geen accoord voor. Dit omdat de garanties die de tuners geven niet alles schijnen te dekken.
Dus vandaar dan maar een 2.0TDI ipv een 1.9 /forum/images/graemlins/tongue.gif

Nou daar kom je dan ook zeker wel mee vooruit, daar hoef je niet bang voor te zijn! Alleen natuurlijk als je zoveel power hebt, dan wil je alleen maar meer! Liefst zou ik nog ietswat (zeg net die 35pk) vanaf 2500 a 3000 toeren erbij hebben voor dat ene extra zetje (om het af te maken).

Maar aan de andere kant moet ik tevreden zijn; en ga je met een enorme souplesse door het verkeer. Inhalen is ook fluitje van een cent. Eer je het gaspedaal volledig hebt kunnen indrukken, zit je er al naast... /forum/images/graemlins/blush.gif

@BlackTDI: Heb je ook foto's van je auto? Ik ben benieuwd naar je spoorverbreders en hoe dat eruit ziet.

Zelf twijfel ik nog aan de "standaard" 17" Pegasus velgen. Door de gunstige prijs, zie je ze straks redelijk veel.

blacktdi

Actief lid
Astonia, de octavia ziet er echt ineens veel stoerder uit. vooral de voorkant is een stuk robuuster.
Foto's kan ik wel eens maken

RSTDI

Actief lid
@blacktdi Welkom in de club met 170 pk. /forum/images/graemlins/aangenaam.gif
Wat ik geweldig vindt aan het extra vermogen is het accelereren van 120 naar 200+ gewoon geweldig geen auto die je dan nog bij houdt. Hoe breed zijn jou spoorverbreders per wiel?
Ik loop al vanaf het begin met het idee van spoorverbreders en verlagen.
Het nadeel wat ik heb is dat ik altijd met volle belading rij.
Hier door hing mijn auto altijd achter over. /forum/images/graemlins/frown.gif
Sinds vorige week heb ik niveau regeling er onder. Dit zijn balgen die in de veer zitten en met lucht kan op pompen.
Het ergerlijke hier van als ik de auto zonder belading rij staat hij nu nog hoger dan hij al stond met het normale sportonderstel (met de laagste druk in de balgen). En dat vond ik al te hoog. Ik overweeg nu een H&amp;R 30mm of 50 mm set. /forum/images/graemlins/2133.gif

___JC___

Forumguru
Als ik dit soort verhalen hoor kan ik niet wachten tot 4 maart !! /forum/images/graemlins/smile.gif

Ik ga m ook nog wel verlagen denk ik. Mijn dealer adviseerde een setje van Eibach.
Ben trouwens wel benieuwd naar die foto van de Octy met spoorverbreders..

Matra_Murena

Actief lid
Het is natuurlijk leuk om meer vermogen te krijgen, maar ik denk dat als je het overdrijft er wel degelijk schade KAN ontstaan. Zo wordt bij het chiptunen van benzine-wagens aangeraden om RON98 te gaan tanken ipv 95 omdat de fabrieksinstellingen die je met tunen veranderd zijn gebaseerd op het extra vervuilende van 95. Zou je na het tunen toch 95 tanken dan wordt je motor enorm snel vervuild met alle nare gevolgen van dien. Dat zou voor een TDI dus excellium of een andere "super-diesel" worden.
Ook heb ik wel eens gehoord dat niet alleen de garantie op je motor/versnellingsbak vervalt maar tevens op de rest van de auto, omdat bv de achteruitrijsensoren niet gemaakt zijn om in zo'n getunede wagen meer "krachten" op te vangen en dergelijke...

___JC___

Forumguru
Nog even voor de duidelijkheid.

Als je op een nieuwe diesel chiptuning besteld via de importeur (ABT) gebeurd er helemaal niks met je garantie.
Alle garantie die je op een normale TDI hebt blijft bestaan.
Gelukkig. /forum/images/graemlins/grin.gif

___JC___

Forumguru
Klopt.
Maar ergens anders chippen met garantie kost ook al snel 600 a 700 eur.
En als je het meeleased valt het best mee.
Ik had deze auto denk ik niet genomen zonder chip. Had dan toch misschien de Avensis D-power (177pk) genomen.

Erikje

Actief lid
Heb je wel 's in de Avensis gereden? Ik wel, rijdt echt als een dweil hoor. Die auto is niet gemaakt om heftig een bocht te nemen, laat staan om 177 pk en 400 nm te handelen. Daarnaast vind ik 'm echt niet mooi, maar ja, da's ook smaak.

Qua meeleasen: ik heb al zoveel meegeleast dat ik aan m'n tax zit. Dus ik ben nog aan het dubben of ik het ga doen.

ougie

Forumguru
Heeft al iemand uitgeprobeerd wat de top is met 170pk onder de motorkap? /forum/images/graemlins/crazy.gif

ougie

Forumguru
Oke,,,,inmiddels draadje "topsnelheid" gelezen. Daar las ik snelheden van 235-245km/p.u. Ik heb de mijne ongechipt op de 215 gehad, en had nog ietsje over (moest afremmen, Fiat Panda inhalen). Ik vond die 215 al hard zat. Voor mij geen chips, die zijn te zout, krijg ik alleen maar hoge bloeddruk van. /forum/images/graemlins/frown.gif

___JC___

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Heb je wel 's in de Avensis gereden? Ik wel, rijdt echt als een dweil hoor. Die auto is niet gemaakt om heftig een bocht te nemen, laat staan om 177 pk en 400 nm te handelen. Daarnaast vind ik 'm echt niet mooi, maar ja, da's ook smaak.

Qua meeleasen: ik heb al zoveel meegeleast dat ik aan m'n tax zit. Dus ik ben nog aan het dubben of ik het ga doen.

[/ QUOTE ]

Heb er niet mee gereden. Vind m wel wat saai maar met mooie 17 inch velgen zeker niet lelijk. Plus dat een Toyota erg voordelig in de lease is.
Heb geen opties als navigatie of stoelverwarming genomen. Doe mij dan maar een paar extra pk's en newtonmeters! /forum/images/graemlins/super.gif
Maar smaken verschillen gelukkig.

blacktdi

Actief lid
De spoor verbreders zijn 20mm per wiel. Als je voor nog breder gaat loopt het wiel bij hard inveren tegen de spatbord rand aan. Achter kan nog wel 1 centimeter breder maar dan krijgen de lagers echt teveel voor hun kiezen.
Ja die getunde motor is een genot, ongelooflijk die trekkracht. Vooral de zesde versnelling is echt ongelooflijk. Gewoon gasgeven en weinig dielsels zijn zo rap tussen de 100 en 160. Mijn vorige getunde Golf IV was op de acceleratie wat sneller (gevoelsmatig) maar deze 2.0TDI is sneller in de zesde versnelling. /forum/images/graemlins/yeah.gif

blacktdi

Actief lid
waarom wordt er zoveel gezeurd over het wel of niet goed zijn van chiptuning. Ik heb ruim vier jaar met een getunde Golf V gereden (160pk en 390NM) en echt nog nooit nooit wat gehad. De motoren van tegenwoordig zijn met zoveel reserve geconstrueerd dat die extra beetje pk's en koppel geen probleem is. Nogmaals iedereen moet het voor zichzelf weten maar neem van mij aan dat je de auto niet meer terug kent. Heerlijk soepel en het rijd echt veel relaxter. Gewoon gasgeven en gaan met die banaan.
De 2.0 TDI is nu ook standaard met 170pk leverbaar en ik geloof echt niet dat het draaiende gedeelte met cilinder kop anders is.
De koppeling slijt alleen als je die te lang laat slippen maar bij gewoon rijden slijt er niets meer. Proberen met een slippende koppeling een getunde TDI bij te houden dat is funest voor de koppeling.

Erikje

Actief lid
die nieuwe 2.0tdi met 170 pk standaard heeft volgens mij een grotere turbo, en ik neem aan dat het motormanagement is aangepast.

Bovenaan Onderaan