Chiptuning 1.2 TSI ?

EdK

Forumguru
Voor de discussie weer verder gaat: ik geef geen waarde oordeel over hoe goed of slecht betreffende tuner is (zet daarom geen link erbij), tuning interesseert me niet bijzonder.

Een andere tuner komt tot:

1.2 TSI / TFSI 105 PK 175 NM 132 PK 204 NM

Maar als je dan deze waarden's neerzet die al minimaal zijn, onderbouw ze dan ook !
Anders creeër je juist die discussie die je juist niet wil !!:santa:

Race Eend

Forumguru
dan zou die ander 'm al getuned moeten hebben... maar misschien beschikken andere tuners al over software die JD nog niet heeft.

Dat is bijna niet mogelijk, zowat alle uitleestools voor de VAG auto's zijn hier in huis en volledig geupdate, er is gewoon nog geen hardware om deze computers via OBD te tunen.

Wachten tot 1 van deze hardwaremakers hier dus wat op verzint.

Race Eend

Forumguru
Voor de discussie weer verder gaat: ik geef geen waarde oordeel over hoe goed of slecht betreffende tuner is (zet daarom geen link erbij)

Zo was het van mijn kant ook niet bedoelt hoor! Ik wil alleen voorkomen dat men tevergeefs naar een tuner stapt die het op de website vermeld en dan je ECU vervolgens om zeep helpt. Daar heb je niets aan met zo'n jonge auto (met geen enkele auto trouwens).

LenK

Forumguru
Is het niet zo dat de fabrikant het tunen zo wil ontmoedigen.
Door het milieu geneuzel worden fabrikanten tot kleinere motoren gedwongen.
Die moeten dan tegen lagere prijs worden verkocht terwijl de productiekosten niet echt lager zullen zijn dan van grotere blok (bijv 1.2 tsi vs 1.4 tsi).
Als het tunen dan moeilijk of onmogelijk is koopt de klant misschien weer dat grotere blok waar meer marge op gemaakt wordt.

Race Eend

Forumguru
Is het niet zo dat de fabrikant het tunen zo wil ontmoedigen.
Door het milieu geneuzel worden fabrikanten tot kleinere motoren gedwongen.
Die moeten dan tegen lagere prijs worden verkocht terwijl de productiekosten niet echt lager zullen zijn dan van grotere blok (bijv 1.2 tsi vs 1.4 tsi).
Als het tunen dan moeilijk of onmogelijk is koopt de klant misschien weer dat grotere blok waar meer marge op gemaakt wordt.

Deze 1.2 TSI is ook erg gemaakt met het oog op de kosten, dat klopt

weer 1 ouderwetse bobine met bougiekabels (ipv 1 per cilinder), 2 kleppen per cilinder, geen luchtmassameter.

Tuning wordt inderdaad ontmoedigd, toch niet zozeer door de uitstoot hoor, meer omdat er ook een hoop stuk kan gaan als je dit niet goed doet en de dealer dan hier geen garantie op wil geven. Daarom is ABT er, hier verdient de dealer/importeur flink aan en men weet daarvan dat het hiet in ieder geval gedaan wordt door mensen met kunde.

“Een moderne auto wordt verkocht in tal van landen waar niet altijd brandstof en motorolie van dezelfde kwaliteit wordt geleverd . In sommige landen gaat men minder goed om met de onderhoudsinterval. Voor deze landen calculeert de autofabrikant altijd een veiligheidsmarge in. Hierdoor voorkomt hij dat mindere kwaliteit brandstof, mindere kwaliteit olie enz. zware schade kan aanrichten aan de motor.

Omdat de autofabrikant niet per land een verschillend motormanagement maakt kiest men voor een doorsnee balans die voor elk continent veilig zal functioneren.

In Europa en zeker in West Europa zijn de omstandigheden ten aanzien van brandstof-, oliekwaliteit en onderhoudsinterval goed te noemen. Hierdoor kunnen de veiligheidsmarges in deze landen zonder gevolgen van de levensduur van de motor naar beneden. Binnen deze marges zit ruimte voor optimalisatie van de auto. Dit doen wij zo, dat de auto nogsteeds binnen de Euro emissie waardes blijft vallen, motoren zullen zelfs wat zuiniger met brandstof omgaan door de optimalisatie van de ontsteking en de brandstofmap etc”.

plaza

Forumguru
[), tuning interesseert me niet bijzonder. ben er niet voor dat het zonder herkeuring mag en bij auto's met belastingvoordeel zou het tot een naheffing moeten leiden. Over het laatste en voorlaatste is ook al gediscussieerd dus begin hier ook weer niet over.[/quote]

Dat is jouw mening en je goed recht, maar laat anderen dan ook zelf beslissen of men hier wel of niet wat over willen plaatsen,:winkie:

Sand3r

Senior Member
Op internet komen 2 tuners naar voren.

Venturatuning komt met 132pk en 204nm voor de 1.2 TSI.
Ziptuning komt met 126pk en 224nm voor de 1.2 TSI.

Race Eend

Forumguru
Beide hebben nog nooit een 1.2 TSI van dichtbij gezien kan ik je verzekeren..

Doe maar eens een informatieaanvraag met een rollenbankuitdraai erbij.

Hetzer

Forumguru
Dit zegt ABT over de Polo 1.2 TSI

Der sehr sparsame 1.2 TSI werden mit ABT POWER 105 PS (77 kW) in 130 PS (96 kW) verwandelt, Die Verbrauchswerte – und damit auch der CO2-Ausstoß – bleiben auf dem Niveau des Serienmotors. Zum Mehr an Dynamik empfiehlt der Veredler den Einsatz von ABT Federn. Damit wird der Fahrzeugschwerpunkt gesenkt, der Polo liegt besser und sicherer auf der Straße. Der kleinste ABT steht somit seinen größeren Geschwistern in Nichts nach, bietet optimalen Fahrspaß bei maximaler Alltagstauglichkeit.

Bijlagen

• abt04_polo_6r0_front_90b5093f49.jpg
    abt04_polo_6r0_front_90b5093f49.jpg
    58,6 KB · Weergaven: 38

Vdub

Actief lid
ABT zal ongetwijfeld iets aan kunnen bieden aangezien ze een volle dochter zijn van de VAG groep..

De rest van de tuners vraag ik me af.. Venturatuning kan ik op haar site helemaal niks van vinden.. tevens is dat ook een mega vage site..

Ziptuning is er altijd als de kippen bij met het updaten van haar site.. als er morgen gesproken wordt over een 1.6TSI in een Golf 6 die in jan 2010 geleverd kan worden dan hebben zij die er 2 januari op staan..

Neem nu een goed voorbeeld van een 'slechte' tuningsmotor.. zoals de RS4 V8.. deze HOORT 420pk te leveren, bij Ziptuning kom je daarna op 455pk.. ALS ze dat al gelukt zou zijn hebben ze een HEEL erg zeldzame RS4 gehad want 49 van de 50 haalt niet eens 400pk standaard, laat staan 455pk getuned..

ByeByePeugeot

Actief lid
Na alle berichten gelezen te hebben, laat ik, aangezien het hier om een leasebak gaat, een offerte uitbrengen inclusief ABT tuning. Het enige waar ik mij een beetje zorgen over maakt is of zij dit al aanbieden. Op de site van ABT heb ik nog geen 1.2 TSI motor kunnen ontdekken binnen de range van de te tunen VAG mobielen. Sowieso nog oude foto's etc.

Desondanks het volgende artikel over de Polo TSI en TDI:
http://www.autoliefhebber.com/site/tuning-styling/abt-sportsline-volkswagen-polo

met de waarden:
Motor: 1.2 TSI, 1198cc
Performance tuning: ABT POWER
130 HP/96 kW (standaard: 105 HP/77 kW)

Engine: 1.6 TDI, 1598cc
Performance tuning: ABT POWER
130 HP/96 kW (standaard: 105 HP/77 kW)
110 HP/81 kW (standaard: 90 HP/66 kW)
90 HP/66 kW (standaard: 75 HP/55 kW)

Hoe dan ook, morgen naar de dealert voor uitsluitsel.
Ik ga het jullie laten weten ;)

Edit:

Wat mij opviel aan een bericht geplaatst op Skidmark.bg:

The extremely economical 1.2 TSI also provides 130 HP or 96 kW
(series standard: 105 HP / 77 kW). The fuel consumption values - and thereby also the
CO2 emissions - remain at the level of the series engine.

Dus kennelijk geen ge-eikel achteraf met wel of geen 20% bijtelling auto :)
Daar wordt je toch blij van

Hetzer

Forumguru
Wat mij opviel aan een bericht geplaatst op Skidmark.bg:

The extremely economical 1.2 TSI also provides 130 HP or 96 kW
(series standard: 105 HP / 77 kW). The fuel consumption values - and thereby also the
CO2 emissions - remain at the level of the series engine.

Dus kennelijk geen ge-eikel achteraf met wel of geen 20% bijtelling auto :)
Daar wordt je toch blij van

klopt had ik hier ook al gepost cfm info van ABT zelf.

Der sehr sparsame 1.2 TSI werden mit ABT POWER 105 PS (77 kW) in 130 PS (96 kW) verwandelt, Die Verbrauchswerte – und damit auch der CO2-Ausstoß – bleiben auf dem Niveau des Serienmotors.

hemi24

Forumguru
Beide hebben nog nooit een 1.2 TSI van dichtbij gezien kan ik je verzekeren..

Doe maar eens een informatieaanvraag met een rollenbankuitdraai erbij.

Dat idee had ik ook toen ik een vraag stelde bij de heren van Zip over de mogelijkheid van het tunen van een 1.6TDI: er komen zo maar wat getallen over de schutting vliegen die kant noch wal raken..!
Zo vermelde men een toename van de topsnelheid tot een waarde die ca. 20km/u onder de originele fabrieksopgave ligt!

ByeByePeugeot

Actief lid
Bij dealer geweest.....

Net bij Versluis te Zoetermeer geweest en heb een heel prettig gesprek gehad en ben één en ander te weten gekomen over de tuning mogelijkheden.

/off-topic, Super advies gekregen trouwens. Er wordt goed aan de berijder gedacht en ook aan diens portemonnee! Chapeau! off-topic/

Wat blijkt, PON heeft de al door ABT getune-de 1.2 TSI nog niet vrijgegeven.
Uiteraard kan er geen tijd afgegeven worden wanneer dit wel tot de mogelijkheden gaat behoren. Ik heb wel de kosten voor tuning meegenomen in de offerte ad. €1250,--

Uiteraard heb ik een e-mail gestuurd naar PON en wacht op antwoord, zal hoogstwaarschijnlijk het nieuwe jaar worden maar goed, hij is gesteld.

Mocht ik meer te weten zijn gekomen dan laat ik dat jullie weten.
Groeten

ByeByePeugeot

Actief lid
Antwoord van de Importeur en ABT zelf

Heb je al iets vernomen over het tunen van de 1.2 tsi via de importeur?

Zowaar afgelopen vrijdag van zowel PON als ABT een antwoord mogen ontvangen.

PON
De 1.2TFSI is nog niet te tunen door ABT.

De ontwikkeling zal wel binnenkort starten, maar er is zeker nog geen termijn aan te
geven wanneer de tuning beschikbaar is, omdat het een compleet nieuwe motor is.

Ook ontwikkeld ABT elke motortuning VOERTUIG specifiek,
dus wanneer dit specifiek voor de Octavia beschikbaar is, is nog niet te zeggen.

ABT
Regarding the engine modification for the 1,2 TFSI we are still in the development
for this engine. This means it also will still take some time for the Skoda.

Nu de grote vraag voor mij en kennelijk ook voor jou, Chris. Meenemen in de offerte en wachten op de beschikbaarheid en vrijgave of de boel lekker laten zoals het is, scheelt ook weer in de kosten. Voel de keuze-stress weer opkomen :)

Hougie

Lid
Hallo allemaal

Ik heb lang gecommuniceerd met een chiptuning firma hier in Belgie en we zouden afspreken om mijn Yeti als "proefkonijn" te laten opdraven maar zij lieten mij net weten dat de 1.2 TSI nog niet te tunen valt omdat er een nieuwe Siemens computer in zit.... Ze hebben dit bericht doorgekregen vanuit Duitsland.

Iemand meer info?
Alvast bedankt!

Bovenaan Onderaan