Chiptuning 1.2 TDI

erik2907

Actief lid
Beste Fred, ik heb geen idee waar je die info vandaan haalt.
Mijn auto is zuiniger en schoner door middel van deze aanpassing.:cheer:

Hier komt het vandaan: www.belastingdienst.nl

Tuning van uw personenauto Constateert de Belastingdienst dat de motor van uw personenauto binnen drie jaar nadat de auto is ingeschreven in het kentekenregister zo is aangepast dat de CO²-uitstoot hoger is dan de CO²-uitstoot op het moment van inschrijving? Dan krijgt u van de Belastingdienst een naheffingsaanslag met een boete over het verschil tussen de bpm voor deze hogere CO²-uitstoot en de bpm op het moment van inschrijving.

* BPM voor een Greenline ongeveer € 5.000,=;
* Eventueel een boete van maximaal 100 %;

Dat je gepakt wordt, tja, die kans is klein, maar ik kan mij zo voorstellen dat ze de BPM vrije rijders ook een keer gaan aanpakken net zoals de spaarders in het buitenland! En het goede nieuws is, de Belastingdienst weet wie de eigenaar is van de auto en waar de eigenaar woont. Simpel even de RDW bellen! En ja, ze kunnen altijd onverwachts voor je deur staan!

Dan heeft de Belastingdienst ook nog de mogelijkheid om de boekhouding te controleren bij de Tuning bedrijven lijkt me!

Met andere woorden: als ze echt willen.........

erik2907

Actief lid
Dus onzin wat Fred zegt?

Nogmaals:

Tuning van uw personenauto

Constateert de Belastingdienst dat de motor van uw personenauto binnen drie jaar nadat de auto is ingeschreven in het kentekenregister zo is aangepast dat de CO²-uitstoot hoger is dan de CO²-uitstoot op het moment van inschrijving? Dan krijgt u van de Belastingdienst een naheffingsaanslag met een boete over het verschil tussen de bpm voor deze hogere CO²-uitstoot en de bpm op het moment van inschrijving.

Er wordt niet gesproken over chip tuning of andere manieren maar over een wijziging (negatief) van de CO² uitstoot. Al gooi je houtblokken in je tank, CO² hoger? Dan een naheffing! (www.belastingdienst.nl)

Misschien een idee om na de Ventura update een CO² meeting te doen en dit vast te laten leggen door Ventura als bewijs voor de Belastingdienst?

FabiaGL

Actief lid
Nogmaals:

Constateert de Belastingdienst dat de motor van uw personenauto binnen drie jaar nadat de auto is ingeschreven in het kentekenregister zo is aangepast dat de CO²-uitstoot hoger is dan de CO²-uitstoot op het moment van inschrijving? Dan krijgt u van de Belastingdienst een naheffingsaanslag met een boete over het verschil tussen de bpm voor deze hogere CO²-uitstoot en de bpm op het moment van inschrijving.

Er wordt niet gesproken over chip tuning of andere manieren maar over een wijziging (negatief) van de CO² uitstoot. Al gooi je houtblokken in je tank, CO² hoger? Dan een naheffing! (www.belastingdienst.nl)
wie heeft er gezegt dat de co2 uitstoot hoger word? hoe ga je dit bewijzen, als dit lukt hoe ga je vaststellen hoeveel hoger de co2 uitstoot is?

erik2907

Actief lid
wie heeft er gezegt dat de co2 uitstoot hoger word? hoe ga je dit bewijzen, als dit lukt hoe ga je vaststellen hoeveel hoger de co2 uitstoot is?

De Belastingdienst zal het voertuig naar alle waarschijnlijkheid op de testbank bij de RDW zetten en meten. Het is aan de eigenaar om het tegendeel te bewijzen, lees: zijn onschuld!

Kijk maar eens als je geflitst wordt voor een snelheidsovertreding. Het is aan de eigenaar om zijn onschuld te bewijzen.

FredV

Banned
Laten we de discussie over het al dan niet legaal zijn van tuning hier maar achterwege laten, daar is dit draadje niet voor.

Ik post hier mijn bevindingen ter lering ende vermaeck van een ieder.
Heb je vragen stel ze maar,maar ga in godsnaam hier niet de moraalridder uithangen.
Wie is de moraalridder?
Degene die een belastingvrije auto koopt om vervolgens eea teniet te doen met de chip, en willens en wetens daarmee de zaak omzeilt, lees bedondert, belasting ontduikt?
Dus je mag wel alle voordelen opnoemen, maar zodra t nadeel komt, is t niet huis?

FredV

Banned
Weet je, geen enkele tuner kan aantonen dat zn tuning beter is.
Als hij dat kan, heeft hij goud in handen, omdat iedereen dan kan chippen en zo de bijtelling omlaag brengt of de MRB-vrijstelling krijgt.
Maar ja, dat is dus het punt helaas.
En hoe de tuner dat kan aantonen?
Laat hij maar de test doen zoals vastgesteld volgens de ECE-meting waarop eea is gebaseerd.
En waarom doen ze dat niet?
Precies. niet omdat ze niet willen verdienen.
Wel omdat. daarom dus

Ik ben in ieder geval blij te horen over de Ventura bevindingen en ik denk dat de kans klein is dat je hierdoor problemen gaat krijgen. Mits Fred zijn mond houdt natuurlijk............:623:

FredV

Banned
Waarom? jullie roepen zelf t hardst dat je hebt getuned:) Risico is niet voor mij, maar voor de chiprijder.
en big brother leest mee.....

Nog 1 toevoeging, op de tunersites lees je, makkelijk te verwijderen ivm onderhoudsbeurt, mn voor leaserijders ook voor hen is chippen verboden)
dus, t is net als met de radarverklikker, verkoop mag, maar gebruik niet.
Let wel, ik ben niet tegen tunen, dat mag, maar wel tegen het oneigenlijk gebruik.
als je een GL na 3 jr tunet, prima, dat kan en mag ook wettelijk.

Let wel, ik ben niet tegen tunen, dat mag, maar wel tegen het oneigenlijk gebruik.
als je een GL na 3 jr tunet, prima, dat kan en mag ook wettelijk.

Hoe kan je nou tegen het oneigenlijk verbruik zijn als nu nog niet duidelijk is of het meer of minder brandstof kost?

Wellicht is hij straks inderdaad zuiniger uit, alleen de tijd zal het ons leren. :super:

(bredere banden/velgen/reservewiel in de auto/spatlappen/airco aan etc etc hebben wel een aantoonbaar hoger brandstof verbruik als resultaat, wat mij betreft net zo "erg" als chippen.

NielsW

Lid
Ben niet van jou gewend dat je zo fel in zoiets opgaat Fred ;)

Sluit me bij maarten aan. Brede banden, dakdragers zelfs andere ruitwissers zouden nog meer invloed op het verbruik kunnen hebben dan tunen.

Maar zoals met alles, eerst zien, dan geloven.

Welterusten Fred, nu weer even lekker dromen over je Faabje.......................:yeah:........en morgen weer lekker verder klagen!

erik2907

Actief lid
@maartenvansoest

Hmmm, interessant die bredere banden, spatlappen, reservewiel e.d. De Belastingdienst zegt:

Nadenkertje:
Lekker vaag als je bovenstaand stukje nog eens goed leest wat op de site staat van de Belastingdienst.

Er staat namelijk "dat als de Belastingdienst constateert dat de MOTOR is aangepast ......."!
Het plaatsen van een kastje van Ventura zou dan wel mogen, immers er wordt niets gewijzigd aan de MOTOR zoals bijvoorbeeld een nokkenas, zuigers, zuigerveren, variabele klep-timing e.d. of ...........?

Dus toch maar allemaal naar Ventura?
([URL="http://www.belastingdienst.nl/variabel/bpm/bpm-51.html#P1390_92414"]www.belastingdienst.nl)[/URL]

Combiron

Actief lid
Ik denk dat Fred gewoon een punt heeft: de belastingdienst (lees regering) is erg consistent wat betreft regeltjes, ook al zou chippen een lager verbruik en een lagere CO2 uitstoot bewerkstelligen. Ik zit er zelf ook aan te denken om mijn toekomstige GL te chippen, maar wil graag zekerheid hebben dat je naderhand niet geconfronteerd wordt met een naheffing. Duidelijk toch?

GJS

Senior Member
En afgezien van dat, lees deze hele draad eens door en ook die draad waar dat linkje heen gaat wat je dan tegenkomt naar de bevindingen van jans.
Dat hele tunen met die powerbox levert nagenoeg niets op op de testbank en die jans heeft een week getest met en een week zonder powerbox en het verbruik was hetzelfde.
Voorlopig heeft het helemaal geen zin dat tunen met die powerbox, misschien dat het in de toekomst beter wordt als er wat meer over deze motoren bekend wordt.

Brains

Nieuw lid
Ik denk er nu dus sterk aan om morgenvroeg een bestelling te plaatsen bij Ventura. Meer koppel onderin vind ik erg prettig en komt mijn rijcomfort ten goede. De resonantie bij dat lager toerenbereik neem ik op de koop toe,ik zet de radio wel wat harder.
Dat hele belasting geneuzel kan me gestolen worden en speek me al helemaal niet over de, wel of niet, méér belastende millieu-factor.

HALLO!!!!!
Ik respecteer ieders mening maar:
Wij rijden al een zuinige "milieu-vriendelijke" auto. Beetje overdreven misschien, maar ík moet de eerste "wetschrijvende" minister en/of beslissingsbevoegde belastingsambtenaar nog tegen komen met minder dan 6 cylinders in hun benzineslurpende bolides. Kom op zeg laat je niet gek maken.
Excuus voor mijn rechtlijnige misschien beetje egocentische denkwijze, maar ik ben gewoon allergisch voor moraalridders en mensen die vragen hoe hoog ze moeten springen als regering vraagt om te springen.

Wordt vervolgt....

FredV

Banned
HALLO!!!!!
Ik respecteer ieders mening maar:
Wij rijden al een zuinige "milieu-vriendelijke" auto. Beetje overdreven misschien, maar ík moet de eerste "wetschrijvende" minister en/of beslissingsbevoegde belastingsambtenaar nog tegen komen met minder dan 6 cylinders in hun benzineslurpende bolides. Kom op zeg laat je niet gek maken.
Excuus voor mijn rechtlijnige misschien beetje egocentische denkwijze, maar ik ben gewoon allergisch voor moraalridders en mensen die vragen hoe hoog ze moeten springen als regering vraagt om te springen.
Als je dit draadje over chippen leest, lees je ook dat de vraag over banden al door de RDW/belastingdienst is beantwoord. Ik geloof door V50.

De reactie van Brains over de min of meer sarcastische opmerking over de regering is nu net wat is bedoel.
Wel schoppen tegen de overheid, maar wel gebruik maken van de belastingvrije mogelijkheden en dan chippen.
Dan ben ik geen moraalridder, maar druk hen op de feiten.

Lees ook wat ik over chippen zeg. Ik ben niet egen, mits!
Het is niet voorniets dat ABT (de toegestane chipper bij VW met behoud van alle fabrieksgaranties) nog geen chiptuning voor de 1.2TDI biedt.
Als een chiptuner mij kan aantonen dat zijn methode zuiniger en schoner is dan mijn auto, gemeten op dezelfde manier als waarop mijn auto is bepald, dan ben ik de eerste die zal tunen.
Dus heren tuners, u heeft goud in handen als u dat kunt.

Bovendien, straks betalen we allemaal MRB op basis van uitstoot en is dan mede bepalend voor de fiscale leasebijtelling.
Hetgeen ik zei over de belastingdienst (navordering) geldt dan voor ALLE auto's die in een lagere heffingsklasse zitten.
En, niet voorniets staan leasemaatschapijen chiptuning niet toe.

IK verbied niemand iets, die pretentie heb ik niet, in tegendeel,;iedereen moet weten wat hij doet. Maar het staat mij wel vrij om op te merken hoe ik erover denk. Met respect.
Helaas zijn de reacties niet altijd even netjes. waarom, aangevallen of weten dat men toch iets doet dat niet helemaal zuiver is?

Bovenaan Onderaan