Chippen of niet? - Harde zetels.

SkodaJosh

Senior Member
Daar lig ik totaal niet wakker van. Ik ga zelfs ni op onderhoud bij een VAG garage
Ik zou sowieso naar een onafhankelijk garage gaan na het vervallen van de garantie. Mijn vader had zo opeens na het vervallen van de garantie tall van kosten aan zijn Ford Kuga. Hij vertrouwde het zaakje niet en ging naar een onafhankelijk gerage met de problemen die zich zogezegd voor deden volgens de Ford dealer. Er was niets van aan.

Tevens bij mijn Ford Fiesta waar ik de bumper van beschadigd had, bijna in het zak laten zetten bij dezelfde dealer. Mijn verzekering betaalde alles behalve 400euro vrijstelling. Ze gingen volledige bumper vervangen + rechter voorlicht. Na de reparaties kijk ik naar de grille onderaan in de bumper waar een barstje in zat dat ik bewust niet vermeld had, zat er nog steeds. vraag ik of ik mijn oude bumper kan meekrijgen. Nou dat kon niet. Goed, de wagen heeft daar nog 5 dagen gestaan tot ze me mijn oude bumper konden meegeven. Alles aangeven aan de verzekeringen, de bumper herstellen en als nieuwprijs aangeven aan de verzekering en dan het geld in eigen zakje...

Trouwens mijn skoda dealer, vraag me niet waarom, zet steevast de banden op een (te) lage spanning iedere keer als ik langs ben geweest. Ik heb dan maar gevraagd of ze aub van men bandenspaiinig willen afblijven; zeggen ze daar dat ze er niet aan zitten. Ik heb gezegd dat ze liegen en dat het verschil dag en nacht is. Dan hebben ze het uiteindelijk toegegeven. Waarom doen ze het? Ik weet het niet, in de hoop dat je banden sneller kaal worden en bij hun nieuwe zal kopen?
 
Laatst bewerkt:

SkodaJosh

Senior Member
Ik zet mijn bandenspanning op een half zwaar geladen auto volgens het boekje van mijn wagen. Mijn dealer slaagt er iedere keer in om ze lager dan de minimum spanning te zetten waardoor ik meestal de volgende dag of zelfs al een half uur na het buitenrijden van de garage een melding van spanningsverlies krijg.
 

oco1979

Forumguru
Ik zet mijn bandenspanning op een half zwaar geladen auto volgens het boekje van mijn wagen. Mijn dealer slaagt er iedere keer in om ze lager dan de minimum spanning te zetten waardoor ik meestal de volgende dag of zelfs al een half uur na het buitenrijden van de garage een melding van spanningsverlies krijg.

tis dan ook ne rappen, reset de bandenspanning niet :pieker::sterretjes:
 

SkodaJosh

Senior Member
De reset knop induwen is niets. Weeral je banden gaan bijpompen omdat ze deze zacht zetten is belachelijk. Je auto gaat op controle of onderhoud met de verwachting dat je buitenrijdt en alles tip top inorde is zoals op het papier staat. Niet met de verwachting dat ze je banden half plat zetten....
 

oco1979

Forumguru
De reset knop induwen is niets. Weeral je banden gaan bijpompen omdat ze deze zacht zetten is belachelijk. Je auto gaat op controle of onderhoud met de verwachting dat je buitenrijdt en alles tip top inorde is zoals op het papier staat. Niet met de verwachting dat ze je banden half plat zetten....

daar heb je gelijk in,moeten deze juist zetten of toch tenminste na dat je al paar keer hebt vermeld zetten zoalsje wil of er afblijven.
 

SkodaJosh

Senior Member
Nja ik kan er nog wel tegen als ze de fabrieksspanning zouden hanteren maar zelf met alleen naar de banden te kijken, vooral vooraan dan, kan je zien dat ze plat staan. De laatste keer stonden ze alle 4 gelijk op 1,9bar :banghead:
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan prijs ik me gelukkig met een dealer die elke keer oonieuw bewijst volkomen betrouwbaar en transparant tewerk te gaan.
Ze vragen bij elke servicebeurt zelfs vooraf of de ruitensproeiervloeistof wel of niet bijgevuld moet worden (wat in mijn geval nooit hoeft omdat ik nog voor jaren eigen voorraad heb). Er zijn maar al te veel garagebedrijven waar dit nou net een van de vaste "snijposten" is...

En aangezien dit niet de eerste dealer is waarmee ik prima ervaringen heb, vind ik dat je niet alle dealers over één kam moet scheren. Het zal hetzelfde zijn als in elke branche: goede en slechte heb je er altijd wel tussen zitten. Mij valt op dat ik de laatste 50 jaar of zo maar een enkele keer een garage tot de orde heb moeten roepen.
Dat was overigens een Opel-dealer, maar dat is hoogstwaarschijnlijk toeval... ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
De Skoda dealer waar mijn auto is gekocht was er duidelijk in.
Zodra tuning er op zit is de garantie van de motor er af voor onderdelen die mogelijk schade kunnen ondervinden door de tuning. (ook al is dit niet het geval)

Vooraf bij diverse andere Skoda dealers geinformeerd en overal zelfde verhaal.
In de tijd dat Skoda zelf tuning aanbood via ABT was er potje bij Pon waar deze kosten uit betaald werden.
Als de dealer dus de schade zelf wil betalen is dat natuurlijk een goede service ben erg benieuwd welke dealers dit doen.
Mind you, een dealer zal dat natuurlijk nooit openlijk verklaren. Maar je kunt natuurlijk wel degelijk de overtuiging hebben, op grond van de communicatie en getoonde interesse, dat het in voorkomend geval geen probleem zal opleveren.
 

Canon-Eye

Forumguru
apparatuur van die dealer? Die zou kunnen afwijken
Een beetje dealerbedrijf heeft wel een of andere certificering waar een periodieke audit aan vast zit.
En één van de dingen waar kwaliteitsauditoren altijd op letten - en ik heb zelf jarenlang met dat bijltje gehakt - is het regelmatig (laten) kalibreren van alle meetapparatuur en daarvan een goede registratie bijhouden, variërend van momentsleutels en bandenspanningsmeters tot alle electronische spullen die heden ten dage ook een grote rol spelen.
Dus een afwijkende bandenspanningsmeter kan wel incidenteel voorkomen, maar niet structureel. Dus als je banden telkens opnieuw te zacht zijn na een beurt, dan moet er iets anders aan de hand zijn.
 

SkodaJosh

Senior Member
Misschien de bandenspanning eens controleren met de apparatuur van die dealer? Die zou kunnen afwijken ( als je wilt aannemen dat de dealer te goeder trouw handelt), niet waarschijnlijk, maar mogelijk.
En als je al vaker gezegd hebt dat ze ervanaf moeten blijven, dan moeten ze dat ook doen!
Ik denk niet dat in zo een grote dealer veel rekening houden met de individuele wensen van elke klant. Skoda zit in België onder de de DeLorge groep, die alle VAG merken verkoopt en vaak 3 toonzalen heeft (Skoda, VW en Audi) en maar 1 enkele garage achteraan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik denk niet dat in zo een grote dealer veel rekening houden met de individuele wensen van elke klant.
Dat lijkt me onzin. Voor elke beurt of reparatie wordt een werkorder aangemaakt en daarop is altijd ruimte voor opmerkingen en bijzondere aandachtspunten. Ik heb echt nog NOOIT meegemaakt dat daarop vastgelegde aanwijzingen structureel en bewust worden genegeerd. Integendeel zelfs, mijn vorige en huidige dealers (op 250 km afstand van elkaar, na onze verhuizing) behoren beide tot behoorlijk grote organisaties maar kenmerken zich juist door de persoonlijke aandacht voor de individuele klant, zowel van de receptionisten als van de monteurs.
Het kan dus wel - in NL tenminste... :jaja:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Sterker nog, bij mijn dealer staat gewoon in het systeem dat de motor is getuned en de DSG aangepast en dat resp software updates dus nooit zomaar mogen worden uitgevoerd
 

philippe bakker

Forumguru
Ik zou sowieso naar een onafhankelijk garage gaan na het vervallen van de garantie. Mijn vader had zo opeens na het vervallen van de garantie tall van kosten aan zijn Ford Kuga. Hij vertrouwde het zaakje niet en ging naar een onafhankelijk gerage met de problemen die zich zogezegd voor deden volgens de Ford dealer. Er was niets van aan.

Tevens bij mijn Ford Fiesta waar ik de bumper van beschadigd had, bijna in het zak laten zetten bij dezelfde dealer. Mijn verzekering betaalde alles behalve 400euro vrijstelling. Ze gingen volledige bumper vervangen + rechter voorlicht. Na de reparaties kijk ik naar de grille onderaan in de bumper waar een barstje in zat dat ik bewust niet vermeld had, zat er nog steeds. vraag ik of ik mijn oude bumper kan meekrijgen. Nou dat kon niet. Goed, de wagen heeft daar nog 5 dagen gestaan tot ze me mijn oude bumper konden meegeven. Alles aangeven aan de verzekeringen, de bumper herstellen en als nieuwprijs aangeven aan de verzekering en dan het geld in eigen zakje...

Trouwens mijn skoda dealer, vraag me niet waarom, zet steevast de banden op een (te) lage spanning iedere keer als ik langs ben geweest. Ik heb dan maar gevraagd of ze aub van men bandenspaiinig willen afblijven; zeggen ze daar dat ze er niet aan zitten. Ik heb gezegd dat ze liegen en dat het verschil dag en nacht is. Dan hebben ze het uiteindelijk toegegeven. Waarom doen ze het? Ik weet het niet, in de hoop dat je banden sneller kaal worden en bij hun nieuwe zal kopen?
Of mijn auto in garantie is of niet dat weet ik zelfs niet. Lig ik echt niet wakker van.
 

Wodkadrinker

Actief lid
klein vraagje wat betreft de mogelijkheid tot chippen van de Rapid Spaceback,

Ik persoonlijk vind dat mijn Rapid Spaceback 2017 1.2 benzine nogal schokkerig reageert op het gaspedaal, komt dit goed met een fabrieks update chip of moet ik verder in de chip mogelijkheden.
Ik bedoel het niet vloeiend reageren op het gaspedaal bij indrukken van deze.

Groet Cor
 

Rosinfield

† In Memoriam
Op zich zou dat niet moeten uitmaken lijkt me.
Wel is het zo dat de auto na tuning wat gretiger op het gas reageert. Dwz dat je meer het gevoel hebt dat er direct wat gebeurt. Maar ongetuned zou er geen geschok horen te zijn
@EdK heeft de fabrieksupdate laten doen, dus die kan er meer over vertellen.
 
Laatst bewerkt:

Erik-JanB

Senior Member
Heb mijn Spaceback van 105pk naar 130pk laten brengen, bij Jeroen Leenders, van Autotechniek Leenders...
de hele terugreis 1 grote lange grijns gehad... beetje extra vermogen is echt fijn!
 

lawewing

Forumguru
Net als alle anderen die alle gereageerd hebben kan ik je het tunen van je 1.6TDI van harte aanbevelen. Ik zou dan naar een te goeder naam en faam bekende tuner gaan, bij voorkeur gespecialiseerd in VAG, zoals JD Engineering, VAG Techniek, TVS Engineering of JB Autoservice. Mijn 1.6TDI is gechipt door TVS, erg tevreden!
 
Bovenaan Onderaan