Chippen of niet? - Harde zetels.

SkodaJosh

Senior Member
Hallo,

Bijna 1,5jaar geleden ondertussen kocht ik een Rapid berline 1,6TDI 85 kW/116 pk 250 Nm, handgeschakeld. Zeer tevreden van als mijn eerste eigen aangekochte wagen. Er zit pit in, de turbo reageert wat traag in 3e waardoor ie soms een 'sprongetje' maakt.

Nu hij lekker ingereden is (43.000km) wil ik hem graag eens laten chippen. Wat zijn jullie bevindingen / problemen bij het chippen van de skoda rapid?

Verder heb ik te klagen over de zetels. Na een uurtje rijden zijn ze mij al te hard...Iemand anders die dit kan beamen?
 

philippe bakker

Forumguru
Eender welke auto. Ik laat hem altijd chippen. En ja 116 pk kan al een gevoel ve duwtje in de rug zijn maar na chippen zit daar toch een 140 pk in en das zoveel leuker
 

SkodaJosh

Senior Member
Mijn vraag is dan, als je op onderhoud gaat bij je skoda garage en ze lezen je wagen uit, zien ze dit dan niet?
 

Bakboord1

Forumguru
Mijn vraag is dan, als je op onderhoud gaat bij je skoda garage en ze lezen je wagen uit, zien ze dit dan niet?

Over het chippen van een 1.6 is al een heel topic volgeschreven waar ook deze vraag uitvoerig is beantwoord.
Lang verhaal kort zal een dealer het niet zien als hij er niet naar zoekt maar wel als hij er wel specifiek naar zoekt bij bijvoorbeeld een garantieclaim.
Je kunt tussentijds iedere keer de originele software (laten) laden voor een dealerbezoek. Maar iedere keer flashen is wel zichtbaar. Dan zien ze dus niet de tuning maar wel een afwijking in het aantal flashes wat natuurlijk reden is tot vragen.
En wat doe je als je auto op vakantie in de soep loopt waarbij de tuning niet de boosdoener hoeft te zijn.

Maar als het een eigen auto buiten de garantie was zou ik een gerenommeerde tuner kiezen. Net dat beetje extra jus.
 

oco1979

Forumguru
Hallo,

Bijna 1,5jaar geleden ondertussen kocht ik een Rapid berline 1,6TDI 85 kW/116 pk 250 Nm, handgeschakeld. Zeer tevreden van als mijn eerste eigen aangekochte wagen. Er zit pit in, de turbo reageert wat traag in 3e waardoor ie soms een 'sprongetje' maakt.

Nu hij lekker ingereden is (43.000km) wil ik hem graag eens laten chippen. Wat zijn jullie bevindingen / problemen bij het chippen van de skoda rapid?

Verder heb ik te klagen over de zetels. Na een uurtje rijden zijn ze mij al te hard...Iemand anders die dit kan beamen?

Wat bedoel je van in 3de maakt hij een sprongetje. ?

Trek deze niet door van laag naar hoge met een knik in ?

of dat deze begint te trekken vanaf bepaalde toerental tot over de 3000tr/min, das normaal.

Na het chippen ga deze met het opspoelen van de turbo harder doortrekken.

1.6tdi is na chippen veel betere wagen.

Vooral dat extra koppel zal je zéér aangenaam vinden :jaja:;)
 

SkodaJosh

Senior Member
Veel eerder. Het is een diesel dus de schok begint ergerns vlak voor 2000 toeren. Het lijkt altijd of de turbo zich inhoud en dan plots alles geeft. Maar allicht zal dat wel normaal zijn.

Nou ik ga al vast op onderzoek uit prijs/kwaliteit voor het chippen.
 

Wodkadrinker

Actief lid
De harde stoelen zijn voor mij heel herkenbaar, oké ben niet de lichtste in mijn klasse maar enig comfort mis ik hier in wel.
Zakelijk rijdt ik in Mercedes Vito bus met comfort stoelen is iets heel anders, zeker op lange ritten.
Onze Rapid heeft nog zijn originele pk's dus niet gechiped maar gebrek aan snelheid nog niet echt gemerkt.

Groet Cor
 

SkodaJosh

Senior Member
Ik weeg maar 80kg. Die zetels zijn steenhard. Na 4u rijden voel ik men gat niet meer.

Aan snelheid idd geen probleem al moet hij het toch vaak afleggen tegen bijvoorbeeld een nieuwe VW golf.
 

CDK

Forumguru
Best nog even wachten tot de garantie vervalt dus. Bedankt voor de antwoorden
Ik hoor en lees dat zo vaak.... wachten tot na de garantie, in jouw geval waarschijnlijk nog een half jaar als je geen verlengde garantie hebt afgesloten. Ik vraag me dan af, wat is dan nog het rendement van de tuning,hoe lang ga je nog doorrijden na die voor jou heilige garantie?
Als je naar een goede tuner gaat en normaal met je spullen omgaat is er niets aan de hand hoor! Heb je een lekkage of een niet functionerend elektrisch raam binnen je garantie i.c.m. een gechipte auto dan behoud je gewoon je garantie. En een motor of een turbo loopt niet zomaar in elkaar
 

Rosinfield

† In Memoriam
Inderdaad, koudwatervrees, niet gerechtvaardigd ogv de (on)waarschijnlijkheid van garantieproblemen ivm de (door een gerenommeerd bedrijf uitgevoerde) tuning. Nu al de 3e auto die vrijwel direct is gechipt. Deze laatste zelfs bij 2500 km omdat ik het voor geen meter vond rijden (1.0 met dsg)
 

EdK

Forumguru
https://chiptuning.vagtechniek.nl/skoda/rapid/nh/1.6+tdi+cr+105pk/

WERKWIJZE STAGE 1
De stage1 chiptuning is een op de rollenbank ontwikkelde veilige chiptuning welke het motorvermogen verhoogd naar de opgegeven waardes. Deze vorm van tuning is extra voorzichtig waardoor deze geschikt is voor elke auto mits deze technisch in orde is. Een wat oudere auto of hogere kilometerstand is geen probleem.

STAGE 1
chiptuning-arrow-down.png

STAGE 1+
Stage 1
Betrouwbare verhoging van trekkracht en vermogen

Standaard Stage 1
Vermogen
105pk 140pk
Koppel 250Nm 310Nm
Prijs
€ 429,- incl. BTW

Zoals je bij de link verder kunt lezen is de stage 1 een tuning die gewoon veilig uitgevoerd kan worden.

Ikzelf ben onlangs met nog geen 1000Km bij VAG Techniek langs geweest voor een fabrieksupdate met de Fabia 3
Dit is een nog veiligere vorm, omdat er software van ze sterkere broertje word geplaatst in je wagen.
Hiervoor was ik met 250 euro al klaar, maar dat is dan ook alleen maar de software van een 115Pk versie van de motor in de 95 versie van mij erin uploaden.
Dit is met die van jou niet mogelijk als ik bij VAG Techniek op site kijk.

Waarom die fabrieksupdate keuze ?
Omdat ik van mijn wagen geen racemonster wilde maken , niet het bedrag van stage 1 er voor over had, maar wel net iets meer vermogen en trekkracht wilde hebben.
En dat is met de fabrieksupdate gelukt, en ben er zeer tevreden mee.

En het verhaaltje garantie wat @Corné de Kluijver al aankaart, laat je niet gek maken door ie verhalen.
Mijn dealer bied ook tuning aan, alleen voor veel hogere prijzen.
En heb hem er ook meteen van verwittigd bij aanschaf van de Fab3, wat ik van plan was.
En gevraagd naar de gevolgen van de tuning en garantie, wel het kwam er op neer dat als je hem tot het uiterste zou laten tunen dat er dan wel eens moeilijk gedaan kon worden.
Maar met de tuning bij gerenomeerde bedrijven als een JD engenering, VAG techniek etc die zij net zo goed kunnen word er verantwoord getuned en zal er ook niet zomaar iets hierdoor stuk gaan.
 

SkodaJosh

Senior Member
Bedankt voor de informatie Edk! Ik zie mijn motor wel niet tussen de opties staan (nl de 116pk versie) maar ik gok dat het geen verschil maakt met de 105pk versie. Nou 500euro dat valt nog mee.

Edit: Ik was aan het kijken bij AEP-tuning in België. Maar blijkbaar doen zij het model Rapid niet. CTH-chip tuning doet het voor 475euro.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

octavia99

Senior Member
Gewoon open kaart spelen met je dealer.
Open kaart of niet zodra er flinke schade is zal Pon echt niet gaan uitkeren.
En je dealer zal ook de schade niet uit zijn eigen zak gaan betalen.
Zodra de auto uitgelezen word b.v bij een beurt is het te zien dat de auto getuned is.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat is weliswaar zeer stellig gebracht, maar op niets gebaseerd. De kans dat er schade ontstaat welke rechtstreeks aan de tuning kan worden gerelateerd is verwaarloosbaar. Uiteraard kan, los van al dan niet tunen, bv een turbo kapot gaan. In dat geval zet de dealer er een nieuwe in, al dan niet onder garantie. Die heeft er geen enkel belang bij jou als klant te verliezen. Uiteraard wel onder voorwaarde dat je open kaart hebt gespeeld over de tuning.
 

octavia99

Senior Member
De Skoda dealer waar mijn auto is gekocht was er duidelijk in.
Zodra tuning er op zit is de garantie van de motor er af voor onderdelen die mogelijk schade kunnen ondervinden door de tuning. (ook al is dit niet het geval)

Vooraf bij diverse andere Skoda dealers geinformeerd en overal zelfde verhaal.
In de tijd dat Skoda zelf tuning aanbood via ABT was er potje bij Pon waar deze kosten uit betaald werden.
Als de dealer dus de schade zelf wil betalen is dat natuurlijk een goede service ben erg benieuwd welke dealers dit doen.
 
Bovenaan Onderaan