Carkit Superb

Hans 2.0 TDI

Nieuw lid
Hallo, afgelopen vrijdag heb ik mijn nieuwe Superb Combi 2.0 TDI in ontvangst genomen. Wat een wagen!!! Rijdt super en alles er op en er aan. Helaas krijg in mijn telefoon niet aangesloten op de carkit af fabriek. De kit vindt mijn telefoon wel en vervolgens moet ik een 16 cijferige code intoetsen op de telefoon. Dit gaat ook goed en de telefoon herkent de auto (Skoda_BT) en de telefoon geeft melding externe sim modus. Maar dan krijg ik op de maxidot de vraag pincode en daar strandt alles. Welke code moet ik hier ingeven ??? Als ik de pincode van mn simkaart ingeef gebeurt er niks?? De telefoon is een Nokia 6303 Classic.

Wie kan mij helpen?

Bedankt, Hans
 

___JC___

Forumguru
Het moet de code van je telefoon zijn. Degene die je intoets als je de telefoon opstart zegmaar. En dan niet vergeten om even naar 'save' te scrollen anders moet je m elke keer ingeven als je de auto start...
 

RogerS

Forumguru
Ik heb ook de nieuwe Skoda carkit. Met een Samsung H1 (Vodafone 360 telefoon) kun je ook gebruik maken van het Remote SIM profile. Zeker in gebieden waar de ontvangst kwaliteit wat minder is ben je dan in het voordeel (ik heb het al uitgeprobeerd in Bretage Frankrijk). Ook het Stereo Streaming profile werkt ook goed.

Een Blackberry 8800 werkt gewoon met het handsfree profile. Ik loopt daar echter tegen het probleem aan dat de Blackberry nog met een extra wachtwoord door mijn werkgever is beveiligd die, na een paar minuten niet te zijn gebruikt, aktief wordt. Dit is een alfanumeriek wachtwoord, echter het scherm op de Columbus geeft alleen een numeriek display weer om een wachtwoord in te voeren. Je kunt er dus niet mee bellen, wel gebeld worden, als de extra beveiliging op de blackberry is geaktiveerd. Ik zal het nog eens verder uitproberen.
 

hemi24

Forumguru
... kun je ook gebruik maken van het Remote SIM profile. Zeker in gebieden waar de ontvangst kwaliteit wat minder is ben je dan in het voordeel (ik heb het al uitgeprobeerd in Bretage Frankrijk).

@RogerS: Dit moet je me toch eens uit leggen, want volgens mij zegt dit meer over de ontvangskwaliteit van de Skoda-GSM; blijkbaar ontvangt de GSM van de auto dus beter als die van je losse telefoon?
 

vincefra

Actief lid

Heel eenvoudig.
Uw gsm heeft een antenne die probeert contact te leggen van binnen de wagen. 2 zaken:
- minder krachtige wattage van gsm antenne
- wagen werkt als kooi van faraday wat de antenne straling negatief beïnvloed

Carkit via rsim gebruikt de antenne van de carkit die buiten de wagen zit ( op dak) met twee voordelen:
- grotere wattage antenne
- geen negatieve invloed van koetswerk

Dus rsim compatiebele telefoons hebben twee voordelen:
- beter ontvangst ( enkel merkbaar in zones met beperkt ontvangst)
- gezonder want geen straling in de wagen
 

___JC___

Forumguru
Een Blackberry 8800 werkt gewoon met het handsfree profile. Ik loopt daar echter tegen het probleem aan dat de Blackberry nog met een extra wachtwoord door mijn werkgever is beveiligd die, na een paar minuten niet te zijn gebruikt, aktief wordt. Dit is een alfanumeriek wachtwoord, echter het scherm op de Columbus geeft alleen een numeriek display weer om een wachtwoord in te voeren. Je kunt er dus niet mee bellen, wel gebeld worden, als de extra beveiliging op de blackberry is geaktiveerd. Ik zal het nog eens verder uitproberen.

Ik heb ook een BB van de zaak met extra wachtwoord, welliswaar een 9700. Maar als die RSAP verbinding heeft gemaakt is er geen wachtwoord nodig om te kunnen bellen. De BB maakt een melding dat er verbinding is met de carkit via RSAP en bellen/gebeld worden gaat verder via de carkit/Columbus.
 
Dus rsim compatiebele telefoons hebben twee voordelen:
- beter ontvangst ( enkel merkbaar in zones met beperkt ontvangst)
- gezonder want geen straling in de wagen
- En de telefoon hoeft alleen een Bluetooth verbinding te onderhouden en verder niets.
- Bij de nieuwere modellen telefoons word bel-history automatisch gesynchroniseerd zodat je laatst gebelde gesprekken van je telefoon ook die van de car-kit zijn.


Nadelen:
- je telefoon kan geen e-mail meer kan ophalen (telefoon heeft geen verbinding meer tenslotte)
- Nog een nadeel is dat SMS'jes op de car-kit binnen komen. Deze kun je wel copieeren maar dan gaan ze naar de sim-kaart en niet de telefoon.
Bij mijn originele Nokia car-kit in mijn vorige auto ging de SMS wel naar de telefoon en niet de car-kit, jammer dat nu niet kan.
- De laatst gebelde gesprekken van de car-kit worden niet naar de telefoon gesynchroniseerd.
- Je kunt het contact niet omdraaien als je aan het bellen bent want dan verlies je de verbinding
- Uitstappen terwijl je aan het bellen bent resulteerd ook in verlies van de verbinding met 'de andere kant'.
 

Hans 2.0 TDI

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reactie. Ik heb een andere telefoon geprobeerd en na veel gedoe maakte die wel contact (zonder een code in te hoeven vullen). Het zou dus idd met de ontvangst in de auto te maken kunnen hebben. Zal het eens gaan proberen met alle deuren en ramen open of van buiten de auto. Als dat werkt worden het koude ritjes :confused: of een nieuwe GSM.

Ik hou jullie op de hoogte.

Gr, Hans
 

Hans 2.0 TDI

Nieuw lid
Hallo, even de dealer gebeld en de carkit werkt. De 4 cijferige pincode die hij vraagt is de code van je simkaart in de GSM. Na deze te hebben ingetoetst moet je doorscrollen naar ok of save, en dat wist ik dus niet :1884:.
Vervolgens werkt alles prima en alle info van de GSM is te zien in de Maxidot en op de Admundsen :baby012:

Bedankt voor alle reacties en wellicht heeft iemand anders wat aan bovenstaande.

Mvg, Hans
 

vincefra

Actief lid

Leuk weetje ... de straling van je GSM antenne is eigenlijhk maar max. 2 wat ... in de wagen zal deze dat ook gebruiken om het verlies aan signaalsterkte door carosserie te compenseren. Nu door de weerkaatsing van de signalen op het carrosseriewerk kan binnen de wagen wel eens tot 10 wat aan GSM signalen gemeten worden ... (4x weerkaatsing + signaal van antenne zelf ...). Je carossierie werkt bus als een microwave oven ... maar dan met veel minder sterkte ... ). Best je GSM dicht bij het raam leggen (op dashboard, in een houder, ... ) zodat de antenne signaal door het raam kan sturen en niet steeds de volle 2 wat moet gebruiken.


Dus je raam open doen heeft geen zin, je GSM tegen het raam leggen en niet in je broekzak houden wel ...



Als je via rSAP connecteert wordt de antenne op je mobiel uitgeschakeld en wordt de externe antenne gebruikt op je dak ... die op zich tot 8Wat signaalsterkte heeft ... maar binnen de wagen zal dat nihil zijn (carosserie houdt dit tegen ... ).
 

Hans 2.0 TDI

Nieuw lid
Op de maxidot wordt de signaalsterkte van de GSM weergegeven en deze is prima. Heb nog niet gereden en gebeld dus hoe het onderweg gaat met de ontvangst moet nog blijken. De telefoon die ik heb is een goedkope Nokia (van de zaak he :winkie:) maar hij ondersteunt dus idd rSAP (wist niet eens wat het was...). Maar heb wel begrepen dat eigenlijk alle Nokia's zonder problemen (als je weet hoe 't werkt) dit ondersteunen.
 

Hans 2.0 TDI

Nieuw lid
Klopt, ik heb een knop TMC. Schijn wel modeljaar 2011 te hebben, er zijn ook andere zaken aan de auto veranderd t.o.v van de brochure januari 2010.
 
Bovenaan Onderaan