Caravan trekken

hemi24

Forumguru
@herbertuz : heb je ook het gewicht van de personen en de bagage in de auto ingevuld bij de berekening?

Ik had een (lease)Kodiaq, die fluitend onze Fendt van 1500 kg trok; voor mij een no-brainer…

herbertuz

Nieuw lid
Hoi Hemi24, ok dat is goed om te horen! ik heb 200 kilo aan gewicht voor in de auto toegevoegd. Na wat speurwerk in forums lijkt 1500/1600 kilo geen probleem te zijn als de belading en verdeling maar goed is. Ik denk ook dat ik een een atc module van alko erbij neem. Caravan trekker is een tikkievoorzichtig. ik denk dat de kodiaq wel wat kan hebben. bedankt voor de replys. groet Herbertuz

hemi24

Forumguru
Berekening is indicatief en niet altijd 100% in overeenstemming met de uiteindelijke werkelijkheid…
Belading is belangrijker, net als goede bandenspanning!

Joopy

Nieuw lid
Net voor het eerst 1800 kg caravan aan de haak. Bijzonder verrast door de 1.5 tsi. Doet weinig onder voor mijn vorige 2.0 tdi passat. Hij lust er wel 1 :-)

Hoi Hendrik38,

Hoe trok de Kodiaq de 1800KG?
Ik heb zelf namelijk ook een caravan die max 1800 kg mag wegen dus ik ben heel benieuwd hoe dit gaat. Ik heb zelf. Een Kodiaq 1.4tsi (wel gechipt naar 200pk)

Bakkertje

Forumguru
@Joopy qua trekkracht denk ik dat het allemaal prima zal gaan. Ik zou wel de olie temperatuur in de gaten houden, zeker als je gaat klimmen (met zomerse temperaturen) met de combinatie.
En ik zou zoveel mogelijk gewicht in de auto plaatsen en de caravan zo licht mogelijk houden. Maar dat is eigenlijk per definitie het fijnst als je het mij vraagt..

hemi24

Forumguru
@Joopy : Of dat chippen een voordeel gaat zijn valt nog te bezien, ik denk eerlijk gezegd dat het je behoorlijk parten gaat spelen als je de heuvels in gaat…!

Met de standaard 150pk kan de motor z’n warmte al niet goed kwijt, dus opgepompt tot 200pk, kun je maar beter de olietemperatuur in de gaten blijven houden.
Gaat de olie boven de 130 graden, gaat op een gegeven ogenblik de koelwatertemperatuur ook mee omhoog lopen; dan weet je dat je teveel vraagt en moet je terug in snelheid en zorgen dat je toeren houdt…

Bovenaan Onderaan