Caravan trekken Octavia Combi 1.4 TSI

spikehome

Forumguru
Bedoel je dat omdat een caravan meer luchtweerstand heeft?
Meer met berg op en af.
Je komt er wel hoor maar het houd niet over.
De 1300kg is ook meer dan de auto weegt.
Sowieso E op je rijbewijs nodig maar vooral dat de caravan baas word over je auto.
Met mijn huidige combi komen nog caravaners mij voorbij.
Berg af dan berg op ik hun weer ik heb de cruise gewoon op 100.
Afgelopen 30 jaar genoeg caravans in de berm zien liggen.
Meeste zijn me eerst voorbij geweest.

Ik bedoel ermee dat er met een lichtere auto gewoon veel rustiger gereden moet worden lading komt preciezer geen haast hebben etc etc.

De 1400 betere keus gewoon.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Altijd weer die "paniek" of verkeerde info. E is niet nodig als de caravan zwaarder is dan de auto. Alleen het theoretische max. treingewicht van de auto op kenteken en de theoretische maximale massa van de caravan (F.2). Die mag niet hoger zijn dan 3500 kilo. Ook al is in de praktijk de combi niet zwaarder dan 3500 kilo, dan mag het nog niet.

Wij laden de auto altijd zo vol mogelijk en zitten er met 4 personen in. Dus gewicht is voldoende t.o.v. de caravan.
En ja, ik ben er zo een die niet zoveel wordt ingehaald door andere combinaties met caravan. Maar ik rij wel met mijn verstand. Vandaar ook o.a. meteen de hulpveren onder de O3 bij aflevering. En zorgen dat de caravan goed is beladen.
En ik kan met de hand op mijn hart zeggen dat ik eigenlijk nooit in de problemen ben gekomen.
En ja, de 1.4/1.5 is de betere keus. Maar een 2.0 is ook weer beter dan de 1.4/1.5. Er is altijd een betere keus.

Maar in 1985 gingen we ook al massaal met de caravan op vakantie. En toen konden de meesten alleen maar dromen van 115pk en 200nm.......
 

spikehome

Forumguru
Maar in 1985 gingen we ook al massaal met de caravan op vakantie. En toen konden de meesten alleen maar dromen van 115pk en 200nm.......

Klopt ging met mijn ouders in een 60pk 504 diesel naar zuid Frankrijk.
Was toen veel rustiger op de weg.
Met verstand rijden is altijd het beste natuurlijk.
En geen haast hebben!
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Klopt helemaal, geen haast hebben. Dat heb ik niet. Zo gauw ik de straat uit rij, zit ik in vakantiemodus. Maar.......ik rij nu al jaren op en neer naar Frankrijk. En ik ben er (voor mij zelf) achter dat een snelheid van iets boven de 100 km/u het meest relaxed rijdt. Door het geringere snelheidsverschil met het overige verkeer (zonder caravan), rijdt je meer relaxed. Ok, ik haal dan iets meer andere caravancombinaties in, maar dat geeft niet, dan zie ik er ook meer en dat is zo onderweg best leuk :D

Moest door een motorstoring met mijn Astra een tijd lang langzamer rijden om de motor te ontlasten. Maar dat vondt ik best vervelend en lastiger rijden. Voor mijn gevoel moest ik nog meer opletten op het overige verkeer.
OK, ik had hem achter een vrachtwagen kunnen plakken en zo blijven rijden, maar dan was ik bij wijze van spreken na 100km in slaap vallend de berm in gereden :sterretjes:

Maar ja, +100 km/u, voor velen is dat al een doodzonde op zich en het absolute toppunt van haast.....:mad:
 

Bakkertje

Forumguru
@RichTrip ik had dat ook met de Passat / caravan combi, een snelheid (in mijn geval) tussen de 95 en 100 km/uur rijd comfortabel. Het ligt ook een beetje aan de versnelling verhouding. Bij dat tempo kon ik hem in z'n 5 laten staan en hoefde ik ook niet zo veel te schakelen. Harder gaf een onplezierig hoger toerental en in z'n 6 trok ie het net wel / net niet waardoor je veel aan het schakelen was.

Met de bestelde Touran wordt het weer even opnieuw kijken, maar daarmee mag je (ook in Frankrijk) niet harder dan 90, die combinatie mag meer dan 3500 kg wegen in mijn geval en daarom recent ook mijn E achter B gehaald.
 

deusjevo

Forumguru
Met de O2 1.2 TSI heb ik 4 jaar lang probleemloos gereden met een caravan van 1200 kilo beladen.
Alpen, Pyreneeën allemaal geen probleem.
Kruissnelheid op de snelweg/peage meestal rond de 110 km per uur.
Zorg wel voor een zorgvuldige belading van de caravan.
Indien mogelijk meeste bagage in de Octavia laden en dan komt het best goed.
Zorg ook voor een kogeldruk die maximaal is aan wat de O3 mag hebben, ik gok iets van 75 kilo?
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator


Weet niet of het er riant overheen gaat, maar ook hier kun je overwegen om het gewicht van de caravan iets te verlagen om op of net onder de 3500 kilo te komen. Heb je niet de beperking van 90 km/u of de rijbewijs E plicht (maar die heb je al....).
 

Jessedew

Senior Member
Thanks voor alle antwoorden!. Weet iemand dat waar ik dat kan achterhalen, of er trekhaak voorbereiding op zit? de dealer wellicht?
Zal het er nog eens met mijn vrouw over hebben wat het gaat worden, vouwwagen of caravan. Alles uitgerekend. (vaste lasten, afschrijving, kom ik met een caravan op circa € 2000 per jaar (inclusief 2 weken kamperen in het hoogseizoen) en met een vouwwagen iets meer dan € 1000.

Het is natuurlijk wel zo dat je een vouwwagen altijd op moet zetten, als je toch wat meer wil trekken, wordt je dat best zat lijkt me. In Amerika met een camper getrokken en dat was toch wel heel ideaal, neerzetten, luifel uitschuiven, stoelen naar buiten en dan kon je aan het bier.
 

MY00

Senior Member
Ik weet niet naar welke campings je wilt gaan maar die van ons kostte afgelopen jaar 1700 euro voor 11 dagen.

Als je trouwens meerdere keren per jaar wilt gaan en ook als het koud is zou ik niet voor een vouwwagen gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Jessedew

Senior Member
Ik weet niet naar welke campings je wilt gaan maar die van ons kostte afgelopen jaar 1700 euro voor 11 dagen.

Als je trouwens meerdere keren per jaar wilt gaan en ook als het koud is zou ik niet voor een vouwwagen gaan.

Welke campings heb je het dan over? In eerste instantie is het ons idee om vooral in Nederland te blijven, maar uitstapjes naar België, Duitsland, Oostenrijk en noord Italië sluit ik zeker niet uit.

Een beetje camping kost volgens mijn onderzoek € 30 - € 60 per nacht. Ben benieuwd welke camping dan € 150 per nacht kost.
 

deusjevo

Forumguru
Ik ook, maar het kan aardig oplopen.
In zuid Frankrijk ken ik wel campings waar je de 80 euro aantikt per nacht voor eenmodaak gezinnetje

Misschien heeft MY00 de bijkomende kosten meegerekend.
Stalling en evt verzekering.
 

MY00

Senior Member
Piani di Claudia waren we 2 jaar geleden en vorig jaar Laquercia beide liggen aan het Gardameer. Omdat wel een flinke vouwwagen hebben moet de plaats altijd groter zijn dan 100m2
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
We hebben jarenlang met een Holtkamper Flyer gekampeerd, met veel plezier. Ook niet echt een trekkerskarretje, want de eerste twee minuten gebeurt er enorm veel maar daarna was ik nog wel een uurtje of anderhalf à twee bezig voordat echt alles op zijn plek en strak afgespannen stond.
Bovendien hadden we destijds geen oprit, dus na de vakantie het ding schoon en stallingklaar maken moest voor de deur - met als gevolg een geblokkeerde stoep en halve rijbaan gedurende minstens een halve dag. Dus toen we al die slaap- en leefruimte niet meer nodig hadden (er gingen geen kinderen meer mee) zijn we overgestapt op een Karsten oppomptent met "verlengde slurf".

Die heeft een jaar of 18 dienst gedaan totdat de ruggen begonnen op te spelen en dat was in 2015 reden om over te stappen op een caravan, netjes op maat voor ons tweeën: het bed kan blijven liggen, want voorin is een 2-persoons zitje. Nu kunnen we wél makkelijk trekken, want binnen een kwartier na aankomst is het basiskamp gereed: fietsen eraf, snoer eraan plus pootjes en luifel uitdraaien, da's alles. Als we ergens wat langer willen blijven kan er ook nog een (grotendeels doorzichtig) windscherm opgezet worden, dat vergt ook niet meer dan een kwartiertje.
Het ding is natuurlijk wel zwaarder en minder overzichtelijk dan de vouwwagen was, maar ik wil toch echt niet meer terug. Al was het maar omdat kleding en ondergoed etc. netjes in de kasten opgeborgen kan worden (en onderweg kan blijven), ik hoef dus niet uit tassen te leven.
 

Jessedew

Senior Member
Piani di Claudia waren we 2 jaar geleden en vorig jaar Laquercia beide liggen aan het Gardameer. Omdat wel een flinke vouwwagen hebben moet de plaats altijd groter zijn dan 100m2

Zo ik heb het even gecheckt, ziet er goed uit, maar persoonlijk denk ik dat dit zeker de komende jaren niet aan de orde is, maar als je oudere kinderen hebt is zo'n zwembad vast erg lekker.

Heb me er nog niet zo in verdiept, maar zal daar toch ook wel een iets goedkopere camping zijn? De prijs die men voor een accommodatie vraagt is helemaal schrikbarend veel.

Maar zal het topic niet verder spammen met het verzoek om mooie kampeerplekjes;)
 

hemi24

Forumguru
2uur opbouwen?
Ben met me kyte in 20minuten aan de koffie.
In de auto ligt ook bijna niks 1500l bagage in de vouwwagen.

Even on topic.
Met de vorige golf 7 1.2 mocht ik ook 1300kg trekken.
De kyte vouwwagen geen probleem maar een caravan van 1300kg zou ik toch in Nederland blijven.

Mooi ding zo’n Kyte van Holtkamper!
Heb er destijds eentje laten uitrekenen; na het horen van de prijs ben ik op zoek gegaan naar een jong gebruikte caravan...
Nooit spijt van gehad.

;)
 
Bovenaan Onderaan