Caravan trekken Octavia Combi 1.4 TSI

Jessedew

Senior Member
Hallo allen,

Momenteel heb ik nog geen trekhaak onder mijn O3 combi, maar ik ga sowieso een trekhaak laten monteren.
Als we straks gebonden zijn aan de schoolvakanties willen we gaan kamperen met de kinderen.
Nu twijfelen we aan een vouwwagen of toch maar een caravan.

Nu vroeg ik me af, kan die Octavia dat wel trekken, een caravan?
Volgens de gegevens mag de Octavia tot 1500 kg trekken, een zwaardere caravan zou ik ook niet moeten willen ivm alleen het hebben van een B rijbewijs.

(uiteraard mik ik dan op een caravan van rond de 950 kg leeg, met bagage 1200 max)

Wat is jullie ervaring met caravans?

Is dit te doen?
 

Huibdos

Senior Member
Ik rijd zelf een O2 1.6d, maar een vriend heeft een seat met de 1.4l benzine en die is goed te spreken over het trekken van een caravan met deze motor. Hij verdient diep respect, met wat hij allemaal meeneemt, dus ik denk dat het wel mee zal vallen.
Hier op het forum heb ik ook al Octavia's met een 1.1l met caravan langs zien komen, en op de camping praat ik nog wel eens met Fabia eigenaren met kleine motoren en een caravan. Nooit een probleem.
Ik zie je van de zomer wel ergens in zuid Frankrijk :)
 

MacRembrandt

Forumguru
De 1.4 is in principe sterk genoeg voor de 1500kg max trekgewicht.
De Octavia is echter geen zware auto en dat nekt ‘m in dat geval. Want dan is de caravan de auto al snel de baas.
Het kán wel, met goede belading. Maar als je ermee uitkan zou ik inderdaad proberen niet verder dan 1200kg te gaan.
 

Jessedew

Senior Member
Thanks voor je antwoord. Haha zuid Frankrijk kom ik niet meer denk ik zo. Vorige keer, weliswaar midden Frankrijk, was minder goed bevallen, dus even geen Frankrijk meer.
 

Jessedew

Senior Member
De 1.4 is in principe sterk genoeg voor de 1500kg max trekgewicht.
De Octavia is echter geen zware auto en dat nekt ‘m in dat geval. Want dan is de caravan de auto al snel de baas.
Het kán wel, met goede belading. Maar als je ermee uitkan zou ik inderdaad proberen niet verder dan 1200kg te gaan.

Snap ik. Wordt extra gewicht in de kofferbak en wellicht in geval van nood een dakkoffer.
 

MY00

Senior Member
Wij hebben al jaren een vouwwagen en dit is echt veel fijner dan een caravan.
Maar je moet dan wel zeker zijn van warm weer op je vakantie bestemming.
 

Jessedew

Senior Member
Wij hebben al jaren een vouwwagen en dit is echt veel fijner dan een caravan.
Maar je moet dan wel zeker zijn van warm weer op je vakantie bestemming.

Ja dat is het een beetje. Maar ons idee is een vouwwagen meer werk om die op te zetten en kan je eenvoudiger meer spullen kwijt in een caravan. Wellicht huur ik dit seizoen een caravan om het eens te proberen.
 

jongerik

Actief lid
Een mogelijk aandachtspunt:
Is de auto wel voorzien van trekhaakvoorbereiding? Is een optie die je kunt kiezen
Op de site en in de folder staat het allemaal niet even duidelijk, maar trekhaak voorbereiding houd in ieder geval in dat er al bekabeling in de auto zit, maar ook zou dan onder andere de koeling anders zijn.
Of dit alleen een sales verhaaltje is weet ik natuurlijk niet, maar toch.
Mocht hij het heel zwaar/warm krijgen zou het mogelijk een issue kunnen zijn
Ik heb nu een 1.6 TDI, zonder voorbereiding (was toendertijd dus niet duidelijk dat je trekhaakvoorbereiding nog apart van de "trekhaak met voorbereiding"(die tekst is dus misleidend) moest selecteren als optie), en verschillende keren vouwwagen en aanhanger met 2 mtoren getrokken, ook in laag gebergte zonder problemen.
Volgende wordt een 1.0 TSI in ieder geval met trekhaakvoorbereiding. Kleiner motortje dus daar zal het wel wat kritischer zijn.

NOOT: Dealer gaf aan een boze berijder van een 2e hands te hebben gehad die er een trekhaak onder gezet had. Zonder voorbereiding en gestrand in Frankrijk met kokende motor. Gaf ook aan dat Wegenwacht zonder voorbereiding niet verplicht is te helpen. Blijkbaar zou bij sommige auto's dan namelijk op het kenteken staan dat trekgewicht 0 (nul) is.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
@jongerik : volgens mij loop je hier zaken als "trekhaakvoorbereiding" en Greenline-versies hier door elkaar aan het halen...

Er zijn Greenline versies (diesel, 14% bijtelling) die als trekgewicht 0 kg op het kentekenbewijs hadden staan; daar MAG je dus wettelijk geen aanhanger mee trekken!
Dit staat los van het feit of de koeling geschikt is of niet.

Verhaal van trekhaak en aangepaste koeling is er bij VAG-producten al 40 jaar, mede dankzij Pon...
 

Hakar

Donateur
Maar ons idee is een vouwwagen meer werk om die op te zetten en kan je eenvoudiger meer spullen kwijt in een caravan.
Hangt van het merk en uitvoering van caravan en of vouwwagen af.
Had zelf in de jaren 80 begin negentig van de vorige eeuw een Travelsleeper vouwwagen.
Inpakken was zo gepiept omdat de vouwwagen luiken had aan beide zijkanten.
Wij pakten alles in in dozen van staartklokken, en schoven die dan zo naar binnen.

Daarna een TEC caravan aangeschaft, en nog steeds in bezit.
Voor elk dingetje wat niet tot de standaard uitrusting van de caravan behoort, moeten we in en uit de caravan stappen.
Wij vonden en vinden nog steeds dat we met de vouwwagen altijd sneller waren.
Met inpakken, met rijden naar bestemming, met opzetten, en met afbouwen.
 

jongerik

Actief lid
@jongerik : volgens mij loop je hier zaken als "trekhaakvoorbereiding" en Greenline-versies hier door elkaar aan het halen...
Zo werd het mij niet verteld in ieder geval. voorbereiding staat los van greenline verhaal. Die optie voorbereiding is er ook nog steeds .
In de dealer instructies staat ook dat het zeer gewenst is deze mee te bestellen indien er kans is op het (later) gebruik van een trekhaak. Maar goed ik kan natuurlijk niet verder nagaan of dit alleen een sales dingetje is. En het de dealer werk scheelt omdat de kabels er dan al inliggen.
 
Beste @Jessedew,

Ik heb ervaring met een 1.0 TSI en een 1.300 kg caravan.

Buiten de discussie wat prettiger is: een caravan of een vouwwagen, kan ik het volgende delen:
* de 1.0 TSI heeft een maximaal trekgewicht van 1.300 kg. Het rijden met dit gewicht ging redelijk. Voldoende pk's, maar te weinig koppel om vanuit stilstand weg te rijden. De 1.4 TSI heeft meer koppel, dus 1.300 kg moet goed gaan. Goed in mijn beleving is op koppel wegrijden. Dus zonder gas te hoeven geven..... dat verlengt de levensduur van de koppelingsplaten.
* wat @jongerik ook aangeeft: trekhaakvoorbereiding schijnt extra koeling te geven. Ik had deze voorbereiding niet en de motor liep behoorlijk warm. Zowel de olie als het water. Geen kokende motor gehad, maar wel een aantal keer bijna.
* De Octavia is een lichte auto. Ik sluit mij dan ook aan bij @MacRembrandt. De auto zwaarder maken maakt de combi een stuk comfortabeler. Het extra gewicht in de auto maakt wel dat de trekhaak dicht bij de grond komt. Te dicht als je het mij vraagt. Hulpveren bieden dan uitkomst.
* meer informatie bij topic "ervaring octavia 1.0 TSI met de caravan"

Veel campeerplezier alvast.
 

MY00

Senior Member
Ja dat is het een beetje. Maar ons idee is een vouwwagen meer werk om die op te zetten en kan je eenvoudiger meer spullen kwijt in een caravan. Wellicht huur ik dit seizoen een caravan om het eens te proberen.

Wij hebben een Cabanon vouwwagen van 2006 en zetten deze met ons 2'en binnen 2 uur helemaal op.
Ik heb begrepen dat de nieuwe modellen zelfs door 1 persoon opgezet kunnen worden.
Waarom destijds gekozen voor een vouwwagen. Je hebt gewoon veel meer ruimte en je merkt er bijna niets van al deze achter de auto hangt.

Meer spullen mee?? In een vouwwagen kun je ook heel wat spullen kwijt en je hebt een octavia combi.
Als je dan niet alles mee krijgt weet ik het niet meer hoor.
 

Hakar

Donateur
binnen 2 uur helemaal op
Vertel er dan ook even bij, dat je minimaal 2 keer uitgebreid koffie of thee of iets anders hebt genuttigd.
Althans dat deden wij wel met de Travelsleeper.
Onze netto tijd van zitten na aankomst was tussen de 30 3n 40 minuten, en dan waren we klaar met opzetten.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
en kan je eenvoudiger meer spullen kwijt in een caravan.

Qua m3's heb je absoluut gelijk, maar in laadvermogen (gewicht) denk ik dat het elkaar niet zo gek veel ontloopt..
Onze caravan staat met 1430 kg in de stalling, en mag 1500 kg wegen.
Daar gaan dan eigenlijk ook alleen een fiets en slaapzakken in dan is ie qua gewicht vol. De rest gaat bij ons in de auto
 

hemi24

Forumguru
Onze caravan staat met 1430 kg in de stalling, en mag 1500 kg wegen.
Daar gaan dan eigenlijk ook alleen een fiets en slaapzakken in dan is ie qua gewicht vol. De rest gaat bij ons in de auto

Da's knap waardeloos.
Ik heb een caravan van 870kg die ik mag bijladen tot 1300kg en als ik zo kijk wat daar allemaal in wordt gesjouwd, weet ik wel zeker dat ik ook niet ver van die 1300 af zit...
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
We hopen dit jaar twee maal met de O3 1.0TSI naar de zuidelijke helft van Frankrijk te gaan met bijna 1300 kilo aan het haakje. Ik denk dat ik halverwege augustus een heel mooi beeld heb (of niet.....) hoe het driepittertje zich houdt.
 

spikehome

Forumguru
Wij hebben een Cabanon vouwwagen van 2006 en zetten deze met ons 2'en binnen 2 uur helemaal op.
Ik heb begrepen dat de nieuwe modellen zelfs door 1 persoon opgezet kunnen worden.
Waarom destijds gekozen voor een vouwwagen. Je hebt gewoon veel meer ruimte en je merkt er bijna niets van al deze achter de auto hangt.

Meer spullen mee?? In een vouwwagen kun je ook heel wat spullen kwijt en je hebt een octavia combi.
Als je dan niet alles mee krijgt weet ik het niet meer hoor.
2uur opbouwen?
Ben met me kyte in 20minuten aan de koffie.
In de auto ligt ook bijna niks 1500l bagage in de vouwwagen.

Even on topic.
Met de vorige golf 7 1.2 mocht ik ook 1300kg trekken.
De kyte vouwwagen geen probleem maar een caravan van 1300kg zou ik toch in Nederland blijven.
2735535e18e973c1dc060873909d30a1.jpg
 
Bovenaan Onderaan