Caravan achter de OIII FL

De aanhanger/caravan mag nooit meer wegen dan het maximale geremde gewicht van de aanhanger wat achter de auto mag. Wij rijden al vele jaren met combinatie Superb 1,6 TDI (3 stuks van 105 pk tot nu de 120pk) met een caravan van 2,5 m breed en 5.60m opbouw met een maximaal gewicht van 1500kg (leeggewicht 1200kg). We hebben z'on beetje heel Europa in zomer en winter hiermee gereden en geen enkele problemen gehad. Caravan goed beladen, niet teveel meenemen en gewoon achter de Octavia hangen. Als het laadvermogen van de caravan hoger is dan trekgewicht kenteken auto dan heb je BE nodig. Je mag echter bij in het bezit zijn van BE niet meer laden dan het maximale trekgewicht van de auto. Wij rijden al zeker 25 jaar met caravan in zomer en winter en zijn nog nooit aangehouden voor een weging.
 

Skotavia3

Senior Member
@Dixon Mij is tijdens de E achter B lessen geleerd dat zodra het maximale toegestane gewicht van de aanhanger hoger ligt dan het toegestane trekgewicht van het trekkend voertuig, je sowieso een E achter B rijbewijs nodig hebt.
Wellicht dat die regels in de tussentijd anders geworden zijn, dat zou zomaar kunnen natuurlijk ..
Nope, het aanhanger gewicht mag nooit hoger zijn dan het maximale trekgewicht.
 

Bakkertje

Forumguru
@Skotavia3 er zit nog een verschil tussen de maximale toegestane gewichten en de daadwerkelijke gewichten.
Waar ik op doel is de vraag van de topic starter. Dus een caravan met een maximaal gewicht van 1700 kg achter een auto die 1500 kg mag trekken.
Daarvoor heb je een BE rijbewijs nodig... Want de rijbewijs vraagstelling gaat over de maximale gewichten op papier.

"is een B-rijbewijs voldoende zolang het maximaal toegestaan gewicht van de caravan plus het maximaal toegestaan gewicht van de auto, bij elkaar opgeteld, niet meer is dan 3500 kg."
Bron: https://www.caravantrekker.nl/info/rijbewijs_B_of_BE.php

En uiteraard mag het daadwerkelijke gewicht van een aanhanger nooit hoger zijn dan het maximale trekgewicht van een auto..
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar hoe zit het nou in het gaval van @hurmpie ?
Is in zijn geval zijn BE rijbewijs nu wel of niet noodzakelijk?
  1. aangezien tmm auto (1850) + caravan (1700) boven de 3500 kg uitkomt : >>> rijbewijs BE of B+ (code96);
  2. aangezien de max. samenstel voor de O3C (maar) 3350 kg is : >>> rijbewijs B volstaat.
is dit nu een grijs gebied, of hoe zit dit? :sterretjes:
Lijkt me vrij helder, aangezien de toegestane maximum massa van het samenstel <3500kg is, moet B volstaan.
Is simpel aantoonbaar met de kentekencard, dus laat die koddebeiers maar komen... :pardon:
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat wel, maar dat hogere maximum is gewoon niet toegestaan. Dus als je je daaraan houdt blijf je vanzelf binnen de begrenzing van het B-rijbewijs. Die ruzie zou ik wel aandurven als ik geen BE zou hebben.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat is 't 'm nou net, @Bakkertje , het toegestane totaalgewicht van de combinatie wordt in eerste instantie wel berekend door de mtm's van auto en aanhanger bij elkaar te tellen, maar vervolgens in dit geval weer begrensd door hetgeen er voor die O3 op de kentekencard is aangegeven als mtm voor de combinatie, nl. 3350 kilo. Da's dus binnen de B-norm.
 

Bakkertje

Forumguru
Dat klopt @Canon-Eye maar voor het rijbewijs vraagstuk gelden alleen de papieren maximale waardes.
Je hebt gelijk als je het maximale gewicht op het kenteken van de caravan terug zou laten zetten naar 1500 kg. Maar gezien het kenteken gewicht van 1700 kg vervalt dit.
De regels zijn helaas zo. De gedachte erachter is dat je hiervoor een opleiding moet volgen om dit te weten..

Nog even los van het feit dat mensen vroeger gratis een BE kregen in plaats van een B rijbewijs...
En dat je in het buitenland alleen een training hoeft te volgen voor een B+ rijbewijs..
In NL de enige manier om aan te tonen dat je de training doorlopen hebt, het afnemen van het BE examen is ... dus als je die gehaald hebt kun je kiezen tussen een BE of een B+ rijbewijs..
 

Bakkertje

Forumguru
daar zijn we het over eens @Canon-Eye ;)
En het staat je natuurlijk ook geheel vrij om het uit te proberen bij oom agent. Dikke kans dat hij de regels ook niet kent / geheel begrijpt.
Dus als je stellig genoeg bent kom er misschien mee weg..
 

hemi24

Forumguru
Is het eigenlijk wel bij wet vastgelegd dat de totale massa van de combinatie niet zwaarder mag zijn dan 'f.3'?

Vraag die maar even na bij je verzekering...

:nailbiting:

V.w.b. de discussie over eisen mbt rijbewijs steun ik @Canon-Eye , maar dit kon wel een aardige discussie opleveren met 'ome agent', die meestal niet lijkt te zijn geselecteerd op het criterium 'intellect'.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Als de auto samen met de aanhanger zwaarder is dan de volgens het kentekenbewijs van de auto maximum toegestane massa van het samenstel, dan wordt er niet voldaan aan de wet.
Zó ingewikkeld is dat toch niet?
 

dvdlely

Forumguru
Doe eens gek dachten we, laten we dit jaar eens op de camping gaan staan met de jongens. Leuk, maar dan.. stacaravan...tent... kogel is door de kerk we huren een caravan.
Dus voor het eerst op de camping met een caravan. Nu zit ik her en der al wat te maar ben toch benieuwd of er ervaringen binnen dit forum zijn omtrent de Octavia en caravan.

Zoals jullie kunnen zien ben ik in bezit van de OIII FL 1.6 tdi voorzien van 18" en eibach-set.
In de basis een uitstekende combinatie als trekker denk ik.
Er is een caravan van 1300 kg gehuurd (Fendt 540), kan er nog 200 kg bij op gooien om aan de 1500 kg te komen. Nu lees overal spookverhalen over verhoudingen etc, maar met goed laden en enige aanhanger ervaringen maak ik me daar niet zo druk over.

Maar ik vraag me sterk af waar de 200kg bagage vandaan moet halen. De vakantiebagage past namelijk allemaal in de kofferbak.

Tafels en stoelen in de caravan en klaar is Kees zou ik zeggen

Ik hoog graag jullie ervaringen zijn omtrent trekgewichten en het rijgedrag van de Octavia met een lange caravan.

Het gaat continu over gewichten wat naar mijn inziens makkelijk in te zien is via die website. Waar ik me zorgen over maak (wellicht onterecht) is dat ie verlaagd is met Eibach veren.. hoe gaat dat met al die druk op de trekhaak en al die bagage in je kofferbak?? Ik was aan het kijken naar een golf variant R line of mijn toekomstige Tiguan, maar toen gaven ze bij VW zelfs te kennen dat het met die 15mm verlaging door die R line geen verstandige keus was om er een caravan achter te hangen.
 

CDK

Forumguru
Waar ik me zorgen over maak (wellicht onterecht) is dat ie verlaagd is met Eibach veren.. hoe gaat dat met al die druk op de trekhaak en al die bagage in je kofferbak?? Ik was aan het kijken naar een golf variant R line of mijn toekomstige Tiguan, maar toen gaven ze bij VW zelfs te kennen dat het met die 15mm verlaging door die R line geen verstandige keus was om er een caravan achter te hangen.
Eibach veren hebben een progressieve veerkarakteristiek. Een met Eibach verlaagd trekkend voertuig zal minder doorhangen als een niet verlaagd trekkend voertuig.
Een R line zonder progressieve veren en dus alleen veren die 15mm korter zijn als de standaard veren zal inderdaad wel eens geen goede combi kunnen zijn voor een trekkend voertuig.
 

dvdlely

Forumguru
Eibach veren hebben een progressieve veerkarakteristiek. Een met Eibach verlaagd trekkend voertuig zal minder doorhangen als een niet verlaagd trekkend voertuig.
Een R line zonder progressieve veren en dus alleen veren die 15mm korter zijn als de standaard veren zal inderdaad wel eens geen goede combi kunnen zijn voor een trekkend voertuig.

Serieus? Wist niet dat er ander soorten veren werden gebruikt. Goed om te weten in ieder geval! Hebben ze me dus niet met een lulverhaal die veel duurdere Tiguan aangesmeerd :maakmegek: maar goed om te weten voor hurmpie dat dat dus geen issue zal zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nou... door de verlaging komt wel de kogel lager te staan en dus duikt de caravan een beetje voorover. Dat kan best invloed hebben op het rijgedrag, al zal dat bij 15mm wel meevallen. Bij 3cm kan het lagere beginpunt m.i. wel een rol gaan spelen.

Daarom kies ik zelf weer voor de hulpveren, waarvan de veerkarakteristiek geleidelijk progressiever wordt: in het begin soepel, bij toenemende belasting stugger. Het uitgangspunt is dan wat hoger, maar het resultaat bij de Fabia GLc was dat de beladen combinatie (bij een 60kg kogeldruk) zo recht als een lineaal lag. De solo auto ligt achter wat hoger maar dat vond ik eigenlijk wel prima.
 

Bakkertje

Forumguru
Dat is natuurlijk maar ten dele waar @Canon-Eye Je stelt dat door een verlaging van 15 mm de kogeldruk anders is dan zonder verlaging.
Echter door het progressieve karakter van de eibach veer zal deze minder inveren dan een originele veer.
Ergo bij gelijke belading (met dezelfde caravan en bepakking) kan een auto met eibach veren zomaar minder ingezakt zijn dan de auto met originele veren.

Overigens is het verschil ook al aanwezig tussen de Passat die ik nu rijdt en de S2 die ik hiervoor had. De Superb zakt vele malen verder door dan de Passat..
 

dvdlely

Forumguru
Dat is natuurlijk maar ten dele waar @Canon-Eye Je stelt dat door een verlaging van 15 mm de kogeldruk anders is dan zonder verlaging.
Echter door het progressieve karakter van de eibach veer zal deze minder inveren dan een originele veer.
Ergo bij gelijke belading (met dezelfde caravan en bepakking) kan een auto met eibach veren zomaar minder ingezakt zijn dan de auto met originele veren.

Overigens is het verschil ook al aanwezig tussen de Passat die ik nu rijdt en de S2 die ik hiervoor had. De Superb zakt vele malen verder door dan de Passat..

Kijk..interessant! Hebben we mensen op dit forum die met Eibach veren op een O3 rondcrossen met een caravan? Lijkt me wel?! Zij zullen hun ervaring daar vast over kunnen delen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Je stelt dat door een verlaging van 15 mm de kogeldruk anders is dan zonder verlaging.
De caravan kiept iets voorover, waardoor de rijkarakteristiek iets zal veranderen. Vooral als er, zoals in mijn geval onvermijdelijk is, 2 ebikes mee moeten en er maar 1 daarvan voorop past. Bij 15mm verlaging zal dat nog wel meevallen (schreef ik al), bij nog eens 15mm gaat het wel spelen. Hulpveren werken net zo progressief, maar de onbelaste uitgangspositie is wat hoger dan standaard (ipv 15 of 30mm lager) en daardoor ligt de combinatie uiteindelijk (ook) mooi in één lijn. In elk geval goed genoeg voor mij, ik hoef namelijk geen 130 en heb er de extra uitgave niet over voor het ultieme resultaat waarmee dat misschien wel zou kunnen.
 
Bovenaan Onderaan