Caravan achter de OIII FL

hurmpie

Actief lid
Doe eens gek dachten we, laten we dit jaar eens op de camping gaan staan met de jongens. Leuk, maar dan.. stacaravan...tent... kogel is door de kerk we huren een caravan.
Dus voor het eerst op de camping met een caravan. Nu zit ik her en der al wat te maar ben toch benieuwd of er ervaringen binnen dit forum zijn omtrent de Octavia en caravan.

Zoals jullie kunnen zien ben ik in bezit van de OIII FL 1.6 tdi voorzien van 18" en eibach-set.
In de basis een uitstekende combinatie als trekker denk ik.
Er is een caravan van 1300 kg gehuurd (Fendt 540), kan er nog 200 kg bij op gooien om aan de 1500 kg te komen. Nu lees overal spookverhalen over verhoudingen etc, maar met goed laden en enige aanhanger ervaringen maak ik me daar niet zo druk over.

Maar ik vraag me sterk af waar de 200kg bagage vandaan moet halen. De vakantiebagage past namelijk allemaal in de kofferbak.

Tafels en stoelen in de caravan en klaar is Kees zou ik zeggen

Ik hoog graag jullie ervaringen zijn omtrent trekgewichten en het rijgedrag van de Octavia met een lange caravan.
 

hemi24

Forumguru
Hmmmm......

Wat is het max. beladen gewicht van die Fendt 540, want volgens mij mag je die formeel helemaal niet trekken met een 1.6 TDI O3...

Ben je toevallig ook nog in het bezit van bijvoorbeeld een BE-rijbewijs?
 

Hakar

Donateur
@hemi24
je kon wel eens gelijk hebben.
Moest een beetje gokken, omdat ik niet exact alle gegevens heb, maar dit zegt caravantrekker.nl

Het maximum trekgewicht is met 40 kg overschreden!
In Nederland wordt bij een controle de kogeldruk bij het gewicht van de auto gerekend en zou het dus niet direct een probleem hoeven te zijn.
Controleer op het kenteken of het trekgewicht correct is.

De Skoda Octavia - 1.6 TDI (81 kW / 110 pk, bouwjaar: maart 2016 - 2017), is beladen met 150 kg voor personen en bagage, en de Fendt Platin 540 TG weegt beladen 1540 kg.

Als de Fendt wettelijk niet te zwaar zou zijn, dan vormt die met de Skoda en deze belading geen prettige combinatie om mee op pad te gaan.
 
Vergeet ook niet dat je het gewicht van de inzittenden van de auto ook moet meerekenen, dat vergeten mensen wel eens, en is met een gezin toch al snel meer dan 200 kg.
 

hurmpie

Actief lid
Volgens kenteken mogen we tot 1500 kg. Dit is de facelift met 116pk.

Caravan weegt 1300kg en mag tot 1700kg beladen worden.
Echter het gewicht wat op de weegschaal telt bij een eventuele controle in ieder geval. Ik ga de grens van 1500 kg dan ook zeker niet opzoeken.

Rijbewijs BE is in bezit.

Auto zal beladen worden met ca. 300 kg.. gezin en bagage.

Bij caravantrekker.nl kom ik verschillend uit. Met de kentekens is er enige twijfel en is de score niet goed. Maar je kunt ook alleen de gegevens invullen (gewichten en bandenmaat) en dan haal ik naar mijn idee een nette score.
 

Bakkertje

Forumguru
Gewoon zoveel mogelijk in de auto laden, lading in de caravan echt beperken tot wat je al schrijft (stoelen e.d.).
Dan moet het verder niet echt een probleem zijn lijkt me.

Overigens zou ik van de caravan wel even een recente weging vragen (ik weet niet of dat kan hoor waar je hem huurt).
Zelf hebben we een caravan (een Wilk s4-530) en die zou volgens kenteken leeg 1140 kg wegen.
In de praktijk weegt ie met de potten en pannen erin al 1430 kg..
Bij ons gaat er dan ook alleen beddengoed in de caravan en de rest in de auto ..
 

AdB

Senior Member
Los van de vraag of de combinatie ideaal is of is toegestaan lijkt het me ook van belang wat de vakantiebestemming is. Blijf je in NL dan zou ik me minder druk maken dan wanneer je het verderop zoekt en door de Ardennen moet rijden (of erger). Wat betreft de belading van de caravan verkijk je je vaak op wat er al gauw in de caravan wordt gestopt. Denk aan de inhoud van de koelkast, de gasfles(sen), de voortent etc. Dat tikt allemaal toch flink aan.
 

hemi24

Forumguru
Gasfles, mover, accu, voortent, luifel, tentstokken, grondzeil, haringen, hamer, tafel, stoelen, inhoud koelkast, water in de schoonwatertank en het toilet, potten, pannen, bestek...

200 kg is niks, zit je zo op!

@Hakar : dat geintje van kogeldruk bij de auto optellen, is bij de bepaling van het leeggewicht voor de toelating van de caravan ook al gedaan, dus dat gaat niks veranderen...

Edit: goed aankoppelen is natuurlijk een goede start:

20180613114133.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een OIII met hobby caravan als aanhang. Caravan mag beladen 1350kg zijn. Nou die haal je met gemak. Zoals Hemi24 al noemt je laad maar door. Het opgegeven gewicht van 1300kg is echt zonder alles. Dus die 200 kg zit alles bij in : gasfles(sen) bestek pannen borden kopjes voortent, stokken , tafels stoelen, handdoeken kleding water en de genoemde mud aardappelen. Mover erin? Weegt totaal snel 50 kg.
Zorg er zo wie zo voor dat je goed beladen bent, lading zo laag mogelijk en dicht bij de as. En de juiste ( vaak hoge) kogeldruk van rond de 70kg.
Uit ervaring weet ik dat een kogeldruk van 70 kg veel prettiger aan voelt dan maar 40 kg!
En houd je aan de snelheid, lekker relaxed rijden. Niet te langzaam maar zeker niet te snel. (90-95) Zolang je de vrachtwagens niet hindert, dus minimaal 80-85 rijden gaat het vast een fijne vakantie worden.
Veel plezier !
 

Hakar

Donateur
@hemi24
Jij leest die site ook elke dag?
Had mijn oude TEC kunnen zijn, maar dit is volgens mij een Knus Kneusje, en de trekker in ieder geval een Pug.
En die vent op de foto, ik ben het niet.
 

Hakar

Donateur
Tot nu toe hebben we het hier alleen nog maar over het gewicht van de caravan beladen en of niet beladen gehad.
Wat ook meespeelt, is de maximum toegestane massa.

Voor mijn Fab ziet de staat er zo uit.
G Massa rijklaar 1170 kg
Massa ledig voertuig 1070 kg
F.1 Technische max. massa voertuig 1610 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig 1610 kg
F.3 Maximum massa samenstel 2410 kg
O.1 Aanhangwagen geremd 800 kg
O.2 Aanhangwagen ongeremd 450 kg

F.3 is hierbij ook van belang.
Gewicht auto inclusief personen, gewicht caravan wel of niet beladen.
Hier zul je waarschijnlijk alleen mee te maken krijgen wanneer je in een algehele verkeerscontrolefuik rijdt.
Is echter iets waar menigeen overheen kijkt, omdat er alleen gekeken wordt wat de auto mag trekken, en de caravan weegt.
 

hemi24

Forumguru
@hemi24
Jij leest die site ook elke dag?
Had mijn oude TEC kunnen zijn, maar dit is volgens mij een Knus Kneusje, en de trekker in ieder geval een Pug.
En die vent op de foto, ik ben het niet.

Volgens mij is het een oude Kip caravan én het trekkend voertuig was een Renault Scenic... :nono:

Mooi voorbeeld van de fout ingaan met gewichten was het vorige type Renault Megane met de 1.5 diesel :

F.2 Toegestane max. massa voertuig 1864 kg
F.3 Maximum massa samenstel 3164 kg
O.1 Aanhangwagen geremd 1500 kg

M.a.w.: bij volle belading van de auto was het max trekgewicht plotseling nog maar 1.300 kg...
 

Dixon

Actief lid
Echter het gewicht wat op de weegschaal telt bij een eventuele controle in ieder geval. Ik ga de grens van 1500 kg dan ook zeker niet opzoeken.

Weet je dit zeker? Ik heb altijd begrepen dat ze in eerste instantie niet kijken naar het geladen gewicht, maar naar het gewicht maximaal op papier.

Ik rij overigens met een 1.0 TSI DSG + een Chateau La Car 495 (1300 kg). Rijdt prima, af en toe de toeren in maar gaat best. Inmiddels wel hulpveren laten monteren (nog niet mee gereden, binnenkort).
 
Ik ben al eens in een fuik gereden en daar werd je caravan keurig gewogen, zat je binnen alle grenzen dan was er niets aan de hand. Dus ook al mag je caravan maximaal incl lading1500 kg wegen, als jij het ģewicht binnen het toegestane trekgewicht van je auto kan houden is er niets aan de hand. ( en binnen treingewicht natuurlijk) Als op je kenteken bewijs staat dat de caravan maximaal 1500 kg mag wegen hoeft je dat er natuurlijk niet in te proppen. Dus moment opname.
 

Dixon

Actief lid
Voor het buitenland adviseren ze wel het gewicht gelijk te krijgen met de auto, maar is geen wettelijke bepaling.

Even gekeken op caravantrekken.nl:
Trekgewicht beperkt
Omdat de Skoda 1300 kg mag trekken, mag je de caravan met een leeggewicht van 1030 kg trekken. MAAR je mag de caravan echter niet meer beladen dan met 270 kg!

Je kan dus niet de caravan maximaal, tot het maximum van 1500 kg vol laden, maar je moet zorgen dat de asdruk (het daadwerkelijk gewogen gewicht op de wielen) onder de 1300 kg blijft.

Om met name discussie in het buitenland uit te sluiten kan je via de RDW het maximaal toegestaan gewicht van de caravan op papier laten terug zetten naar 1300 kg, maar wettelijk is dat niet nodig.

Rijbewijs B
Je hebt aan een B-rijbewijs voldoende omdat het maximaal toegestaan beladen gewicht van de Skoda (1842 kg) plus het maximaal toegestaan beladen gewicht van de Beyerland (1500 kg) 'op papier' minder is dan 3500 kg, namelijk 3342 kg.

Random kenteken gepakt van de caravan.
 

Bakkertje

Forumguru
@Dixon Mij is tijdens de E achter B lessen geleerd dat zodra het maximale toegestane gewicht van de aanhanger hoger ligt dan het toegestane trekgewicht van het trekkend voertuig, je sowieso een E achter B rijbewijs nodig hebt.
Wellicht dat die regels in de tussentijd anders geworden zijn, dat zou zomaar kunnen natuurlijk ..
 

andrehj

Forumguru
Die regel is inderdaad ondertussen vervallen. Alleen de max 3500 kg totaalgewicht (maximaal toegestaan, dus niet werkelijk) geldt nog als grens voor B.
 

hemi24

Forumguru
Maar hoe zit het nou in het gaval van @hurmpie ?

Is in zijn geval zijn BE rijbewijs nu wel of niet noodzakelijk?

  1. aangezien tmm auto (1850) + caravan (1700) boven de 3500 kg uitkomt : >>> rijbewijs BE of B+ (code96);
  2. aangezien de max. samenstel voor de O3C (maar) 3350 kg is : >>> rijbewijs B volstaat???

is dit nu een grijs gebied, of hoe zit dit? :sterretjes:

link
 
Bovenaan Onderaan