Camera monteren in achterklep van combi

Hallo forumleden,

Sinds enkele dagen hebben wij een 2014 Octavia Combi thuis. Deze is volledig uitgerust doch geen camera systeem op de achterklep. Hele signalering systeem rondom doch de dagelijkse hoofd bestuurster van de auto mist een camera zoals onze vorige dit had.

Nu is mijn vraag, is dat naderhand in te bouwen? Ik zag al een kofferbakklep camera op mp doch heeft men meer nodig? Zo ja, wat allemaal dan?

Met vriendelijke groet,

Henk
 

hemi24

Forumguru
Een kabelboom naar voren en iemand die de juiste vinkjes kan zetten in het elektronisch brein van je wagen…
 

hemi24

Forumguru
Zeker weten dat er standaard géén kabelboom ligt, als er geen camera op de wagen zit..!
Benodigde kabelboom is ook afhankelijk van type camera.
 

serum

Senior Member
Geen idee of je zelf een klusser bent, ik heb een Sinosmart op onze combi uit 2018 gemaakt, hoefde niets aan ingesteld te worden, aansluiten en het werkt, incl de voorspellingslijnen. Kost 50 euro incl. verzenden vanaf Alie en komt met kabeltje en alle overige toebehoren om hem aan te sluiten. Weet niet of het ook zonder programmeren werkt op jouw versie Octavia.
 

Rallye

Forumguru
Als ik het goed onthouden heb is bij een 2014 Octavia het “gat” voor de inbouw kleiner dan bij latere bouwjaren. Bij een nette inbouw moet dan ook worden geknipt in metaal. Zoek eens op het forum van berichten rond 2014.
 

serum

Senior Member
Ik lees in de reviews van de sinosmart op Alie dat een klant versie E heeft gemonteerd (die is inderdaad anders qua afmetingen dan die ik heb) en heeft geinstalleerd op een 2014, ook zonder coderen, zo beweert hij. Verkoper kan je zo contacten, ik heb hem ook een fotootje gestuurd van onze achterklep.
 

EdK

Forumguru
Ergens in de kennisbank staat een PDF met een complete manual voor het inbouwen van een camera (OEM) incl alle onderdeel nummers en de coderings aanpassingen.
Denk je van ik heb 2 linker handen dan zou ik contact opnemen met antera , die kan je de juiste leveren / monteren en inleren in een paar uurtjes !
Moet er alleen wel voor naar Breda rijden, maar ach ritje Breda is geen straf in een Skoda
 

1983jeroen

Forumguru
Ik heb op mijn 2017 ook zelf een camera van AliExpress (Sinosmart) ingebouwd.
Je moet wel een beetje durven om wat dingen los te trekken enzo, maar op zich is het goed te doen.

Werkte ook meteen inclusief bewegende lijnen.

Enige nadeel is dat de kleuren niet heel mooi zijn, maar dat is bijzaak want het beeld is verder wel duidelijk. Ook bij weinig licht nog goed bruikbaar.

Ze hebben ze in verschillende maten dus waarschijnlijk ook voor jouw auto

 

Skodadriver87

Actief lid
Mocht je die van sinosmart aanschaffen en installeren, hoor ik graag of die werkt op je 2014 model. Ik vond het te vaag online, ook met de recensies. Heb het daarom laten schieten.
 

serum

Senior Member
Je kan hem testen voordat je hem installeert. Je haalt je unit uit het dashboard met bijgeleverde clipjes, je plugt hem in en je kan testen. Ik vond het het risico wel waard voor 47 euro.
 
Voordat ik een nieuw topic aanmaak voor een onderwerp dat redelijk vaak besproken is (echter waarvan mijn antwoord er niet bij zit :-)), doe ik het zo.

Ik ben van plan om volgende week een originele achteruitrijcamera in te bouwen (lowline), nu geeft de installatie handleiding op dit forum geen uitsluitsel over het volgende: waar sluit ik de constante 12v op aan als deze niet via de zekeringenkast gaat, het aansluitschema zegt het volgende:

‘Sluit de constante 12v aan op een geschikte plek (?). De 12v kan eventueel van de rode 12v draad van de quadlock stekker van de navigatie unit’

Wat wordt hiermee bedoeld? Moet ik 2 draden solderen, moet ik de constante. 12v in de quadlock stekker ergens erbij prikken? Ik vind het vrij onduidelijk, wellicht heeft iemand dit eerder gedaan. Ik vraag me ook nog af waarom de zekeringenkast gebypassed wordt, dit is niet meegenomen in de kabelboom.

Gr,
 

EdK

Forumguru
nu geeft de installatie handleiding op dit forum geen uitsluitsel over het volgende
Zou zeggen kijk eens in de kennisbank , daar is een PDF te downloaden waar het tot op het schroefje aan toe staat beschreven !
Ook waar de draden aangesloten kunnen worden en waar de coaxiaal kabel naar toe moet en op welke pin configuratie.
Verklap je in iedergeval dat je een boel koperdraad overhoud
 
Dit stukje staat dus niet beschreven zoals hierboven aangegeven. In de pdf komt de constante 12v vanuit de zekeringkast echter kan dat in mijn geval niet (kabelboom is daar niet voor voorbereid en ook het aansluitschema spreekt niet over de zekeringkast). Ik ben dus echt op zoek naar of iemand weet waar ik dan de constante 12v vandaan kan halen voor de camera. Er zit wel
en stekkertje aan de kabel (wit), zie foto.
 

1983jeroen

Forumguru
Ze beschrijven toch dat je die van de rode draad van de quad lock kunt pakken? Die gewoon even doorknippen / strippen en draad erbij solderen
 

EdK

Forumguru
In het topic mbt de camera inbouw staat dat je de spanning ook weg kunt halen bij de ruitenwissermotor .....
 
Als ik spanning wegneem van de ruitenwissermotor, betekent dit niet dat ik de camera dan aangesloten heb op de zekering van de ruitenwissermotor? Zit daar niet een zekering van een bepaald amperage op waardoor ik wellicht de zekering overbelast zodra ik de ruitenwisser + camera tegelijk belast bij het inschakelen van de achteruit versnelling? Er zou uiteraard een zwaardere zekering in kunnen maar ik weet niet of dat negatieve gevolgen kan hebben.
 
Bovenaan Onderaan