Bye bye Seat, hello Skoda!

Petrolhead

Forumguru
Een nieuw Skoda lid meldt zich! Ik was me al een paar weken aan het inlezen op dit forum voordat we over zijn gegaan tot de aanschaf van een zwarte Octavia Combi 1.6 FSI Elegance uit 2005. Hoog tijd dus om iets over mezelf en mijn autoverleden te vertellen!

In het verleden een Peugeot 206 1.6 XS gereden waar het nodige aan is verspijkerd waardoor de auto er snel uit zag (en klonk!) maar dat absoluut niet was. Verlaagd, sportuitlaat, ramen getint, luchtfilter, grotere velgen. Je bent jong, vrijgezel en onbezonnen laten we maar zeggen.

Vervolgens werd het tijd voor een Seat Leon 20VT met Cupra R bumpers. Die is wat beschaafder gebleven wat uiterlijk betreft, op xenon na, maar onder de kap is de auto onder handen genomen door Jeroen Dik. Dit resulteerde in een bloedsnelle wagen, zeker op weg naar de wintersport waren de sprintjes van 80-180 een genot! :bye:

Waar de Peugeot toch wat steekjes liet vallen wat degelijkheid en praktische ontwerpfoutjes betreft, heeft de Seat me werkelijk nooit in de steek gelaten. Ook de kwaliteit en degelijkheid vond ik prima, dus een ander lid van de VAG familie behoorde in de toekomst zeker tot de mogelijkheden.

Toen er een kleine meid bij kwam was de ruimte in de Leon toch beperkt. Ik had in het verleden al gekeken naar een RS combi maar die viel toen en nu nog steeds buiten budget. Aan de andere kant reed ik erg weinig met de auto en al helemaal niet zo vaak meer echt hard, dus pk's waren niet meer zo belangrijk. Bagageruimte des te meer en laat dat nu ruim voorhanden zijn in de Octavia combi! Dus ook wij zouden overstappen op een burgerlijke station. :winkie:

Ik wilde er niet op achteruit gaan in luxe, dus moest het een Elegance uitvoering worden. Zwart, grijs of zilverkleurig. Niet teveel km's en liefst minimaal de 1.6 FSI. Blijven er dus weinig occasions over voor een leuke prijs, haha.

Uiteindelijk toch een geschikt exemplaar gevonden en nog om de hoek ook. Auto afgelopen zaterdag opgehaald en de Octavia leek wel als nieuw (midden 2005, 60K), zo glimmend zag de lak eruit. :worshippy:
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan dus ook dit keer gaat er weer wat veranderen aan de auto!
Xenon wilde ik dit keer af fabriek hebben, maar dat is vrijwel niet te vinden in benzine occasions met mijn verdere wensen (elegance, klein leer pakket, Stream, sunset, xenon). Dus een setje OEM xenon koplampen aangeschaft via een demontage bedrijf, montage was echt een fluitje van een cent (had ik al via dit forum begrepen). Nu nog iemand vinden die de foutmelding uit de boordcomputer kan halen.
Verder gaan mijn winterbanden om de 16" Vega velgen en komen er andere, iets grotere velgen onder. Wel beschaafd dit keer want onder een Octavia passen eigenlijk geen bling bling velgen. (RS6 denk ik, alhoewel de Pegasus ook niet lelijk zijn, in ieder geval makkelijk schoon te maken velgen)
Sunset ramen had ik ook graag gehad, dus dat gaat ook nog gebeuren maar dan met SLLumar folie.

Verder nog wensen? Eigenlijk niet, misschien een software update van de Stream radio want ook ik heb last van matige ontvangst, maar dat is niet vreemd weet ik via dit forum. Anders een tweedehands MP3 uitvoering op de kop tikken, dat lijkt me gewoon uitwisselbaar.

En dan gewoon heerlijk genieten van de ruimte, de luxe, normaal over drempels kunnen rijden en niet iedere 500 km moeten tanken!
En xenon verlichting die niet gaat knipperen na een paar maanden...

Kwam er via de afleverpapieren van de eerste eigenaar achter dat er alarm opzit. Daar zie je eigenlijk niets van, geen sticker of extra knipperende lampjes, niets. Via het instructieboekje proef op de som genomen en ja hoor de boel begon te loeien! Dat werkt dus ook naar behoren.

Heel verhaal uiteindelijk maar dan weten jullie een beetje wat voor vlees jullie in de Skoda-kuip hebben. :D

Groeten van een nu al erg enthousiaste Skoda rijder.
 

Fabia

† In Memoriam
Welkom op dit :aangenaam: gezellige forum en gefeliciteerd met je mooie O2. Ben benieuwd naar de foto's.
 

Heukie

Lid
Allereerst van harte gefeliciteerd met je aankoop, een verstandige keus
Ik zie dat je dezelfde overstap gemaakt heb als ik (van Leon naar O2).
En zelfs mede door dezelfde reden, de ruimte wegens gezinsuitbreiding.
Nou ik rijdt mijn combi sinds de zomervakantie en berg er erg enthousiast over.
Zowel comfort als natuurlijk de ruimte.
betreffende je sunset ramen, ben je er van overtuigd dat je folie wilt? Ik zelf heb sinds afgelopen weekend Sonniboy zonneschermen achter rondom en dat is super.
Van buiten bijna niet naar binnen kijken, terwijl naar buiten kijken geen probleem is. Je kan zelfs nog je ramen achter openzetten met de schermen ervoor.
 

cvegreen

Forumguru
Dat is meteen een mooie uiteenzetting en een goede uiteenzetting van je voorgaande wagens. Als ik dat had gedaan , dan had ik een ganse pagina nodig gehad want mijn F1 is inmiddels mijn twaalfde wagen. Een O2 is zeker geen slechte keuze. Je zult er ongetwijfeld heel veel plezier aan beleven.
 

Petrolhead

Forumguru
Allereerst van harte gefeliciteerd met je aankoop, een verstandige keus
Ik zie dat je dezelfde overstap gemaakt heb als ik (van Leon naar O2).
En zelfs mede door dezelfde reden, de ruimte wegens gezinsuitbreiding.
Nou ik rijdt mijn combi sinds de zomervakantie en berg er erg enthousiast over.
Zowel comfort als natuurlijk de ruimte.
betreffende je sunset ramen, ben je er van overtuigd dat je folie wilt? Ik zelf heb sinds afgelopen weekend Sonniboy zonneschermen achter rondom en dat is super.
Van buiten bijna niet naar binnen kijken, terwijl naar buiten kijken geen probleem is. Je kan zelfs nog je ramen achter openzetten met de schermen ervoor.

Sonniboy heb ik wel iets over gelezen en plaatjes van gezien. Ik weet niet waarom maar ik neig toch meer naar het laten tinten van de ramen. Heb er erg goede ervaringen mee gehad in de 206. Is wel wat duurder dan de Sonniboys, dus wellicht toch nog eens over nadenken!

Bedankt voor jullie verdere reacties, ik wil in de herfstvakantie de velgen en dan eventueel de ramen laten doen en zal daarna wat foto's plaatsen. :cool:
 

___JC___

Forumguru
Welkom, maaruh... je bent van een 1.8VT naar een 1.6FSI gegaan?
Zit je niet elke keer met je tanden in het stuur omdat ie niet vooruit te branden is?!!
:grin:
 

Porettuhcs

Senior Member
Welkom, maaruh... je bent van een 1.8VT naar een 1.6FSI gegaan?
Zit je niet elke keer met je tanden in het stuur omdat ie niet vooruit te branden is?!!
:grin:

Heb voor mijn 1.8 tsi ook een jaar een 1.6 fsi gehad maar dat is idd anders rijden moet ik zeggen.... de 1.6 is echt geen verkeerde motor maar de 1.8 tsi rijdt toch wel iets makkelijker..... met de 1.6 fsi zit je ook makkelijk op b.v. de 170 km/h (euh in duitsland he ;)) en kan je leuk mee doen (begrijp me niet verkeerd) maar je moet wel "aanpoken"
 

Petrolhead

Forumguru
Welkom, maaruh... je bent van een 1.8VT naar een 1.6FSI gegaan?
Zit je niet elke keer met je tanden in het stuur omdat ie niet vooruit te branden is?!!
:grin:

Zoals ik al schreef had ik het liefste de RS Combi (of nog liever A6 Avant TFSI) gehad, maar dan had ik eerst een bank moeten overvallen. :1761:

Even snel een tussensprint met 230 pk zit er niet meer in, je gaat dus anders rijden maar dat is gewoon een kwestie van wennen. Aan de andere kant ben ik benieuwd welk verbuik ik nu kan halen. Met de 20VT reed ik gemiddeld 1 op 10,4 met veel korte ritten, ruim 1 op 12 met veel snelweg. Dat moet natuurlijk veel beter kunnen met de O2.
Pampers en voeding zijn momenteel niet aan te slepen dus een zuinigere auto is mooi meegenomen, haha!

Heb ook nog gekeken naar een occasion 1.8 TSI, maar die zijn er gewoon nog niet.
 

vdijk

Lid
gefeliciteerd met je nieuwe O2.

kan de dealer je probleempjes (foutmelding in Maxi-dot en update van de stream-software) niet oplossen
 

___JC___

Forumguru
Zoals ik al schreef had ik het liefste de RS Combi (of nog liever A6 Avant TFSI) gehad, maar dan had ik eerst een bank moeten overvallen. :1761:

Even snel een tussensprint met 230 pk zit er niet meer in, je gaat dus anders rijden maar dat is gewoon een kwestie van wennen. Aan de andere kant ben ik benieuwd welk verbuik ik nu kan halen. Met de 20VT reed ik gemiddeld 1 op 10,4 met veel korte ritten, ruim 1 op 12 met veel snelweg. Dat moet natuurlijk veel beter kunnen met de O2.
Pampers en voeding zijn momenteel niet aan te slepen dus een zuinigere auto is mooi meegenomen, haha!

Heb ook nog gekeken naar een occasion 1.8 TSI, maar die zijn er gewoon nog niet.


Een een O1 RS station? Zelfde motor maar toch veel meer ruimte.
 

Petrolhead

Forumguru
bye bye Skoda, hello Skoda!

De 1.6 FSi heeft twee weken geleden plaats gemaakt voor een 1.8 TSi DSG Elegance BL uit 2009!

Beetje huiverig vanwege de problemen met de DSG die je veel leest maar uiteindelijk toch de knoop door gehakt onder andere vanwege het jaar garantie wat is inbegrepen.
Normaal gesproken probeer ik de vooraf de vorige eigenaar op te sporen maar ik was de naam die in het onderhoudsboekje stond vergeten. De auto stond voor mij aan de andere kant van het land dus even terug (na de proefrit) om te kijken was niet handig.
Uiteindelijk na het sluiten van de koop toch de naam gevraagd aan de garagehouder en na wat speuren op internet bleek dit de ex-auto te zijn van forumlid MAF. Kreeg het wel een beetje warm toen ik erachter kwam dat ik zijn berichten op het forum over zijn DSG problemen al kende...:icon_smile_dead:
Tijdens de proefrit heb ik geen enkel probleem op kunnen merken en ook nu, inmiddels 1000 km verder rijdt de auto als een zonnetje. (gelukkig)
Wel met MAF contact gehad dus ik weet nu precies wat er met de auto is gedaan en behalve de DSG waren er eigenlijk geen problemen.

Heerlijk om weer wat vermogen op afroep te hebben, zeker icm de DSG!
Verder is de BL uitvoering eigenlijk compleet, zeker omdat er ook een open dak in zit, verwarmde voorstoelen, alarm SCM III, 17" Palas en de afneembare trekhaak is overgezet door MAF vanaf zijn vorige octavia RS.
Eerste tank ging in 1 op 11,4 dus dat valt mij mee met alle uitprobeer sprintjes om een grote glimlach op mijn gezicht te krijgen. :grin:

Inmiddels zitten de witte stadslichtjes er alweer in, de bluetooth module is Iphone compatible mede dankzij forumlid Barry en Cartronics heeft wat VDCS aanpassingen en de DVD vrijschakeling gedaan. Alleen cornerlights icm knipperlicht werkt nog niet, dat kregen ze niet voor elkaar.

Jammer alleen van de cuppende achterbanden, trimmen is ondanks de 5,5 mm profiel in het midden geen optie meer omdat de binnenkant van de banden echt op de touretappe van vandaag lijkt... (Tourmalet)
Dus twee nieuwe Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 gaan waarschijnlijk snel in bestelling, de herrie is echt niet normaal.

De sonnyboys zijn overgezet, omdat ik absoluut geen zwarte auto meer wilde hebben ivm krassen staat er nu een Aqua-blue voor de deur en dat smoelt met de donkere ramen (plus Sunset) best goed vind ik zelf. Deze kleur is trouwens wisselend afhankelijk van het licht dat erop valt, soms echt lichtblauw andere keren zilverkleurig. :xyxthumbs:

Nog wat te wensen over?
Uiteindelijk cornerlights via knipperlicht nog eens laten activeren (olietemperatuur via MFD en achterlichten aan bij dagrijverlichting is waarschijnlijk niet mogelijk voor mijn bouwjaar), actuelere kaarten voor de navi en wellicht nieuwe firmware voor bv NL spraaksturing. Ben me al flink aan het inlezen maar updaten is niet zonder gevaar begrijp ik.
Misschien nog wat halogeen verlichting wisselen voor LED.

Eerst maar eens flink wat kilometers maken.

Groet!
 

BarryXX

Actief lid
Ik heb em gezien enne,...mooie kleur! :) Dezelfde kleur had ik voor mijn leasebak ook uitgezocht. In een zoektocht naar een tweedehands exemplaar staat kleur niet heel hoog op je prioriteiten lijstje (althans bij mij).

In mijn model 2011 had ik inderdaad olietemp in maxidot (redelijk nutteloos naar mijn gebruik). Verder is volgens mij achterlichten i.c.m. DRL niet toegestaan. Zou daar dus niet aan beginnen.
 

Canon-Eye

Forumguru
is volgens mij achterlichten i.c.m. DRL niet toegestaan.
Zoals je dit hier stelt, klopt het niet.
DRL is niet toegestaan i.c.m. andere verlichting aan de voorzijde. En daar zitten de achterlichten als regel niet (of er moet onderweg iets fundamenteel fout zijn gegaan...).

Praktisch probleem is dat men er bij mijn Fabia (nog) niet in is geslaagd om de achterlichten te laten branden zonder dat ook de stadslichten (beter: parkeerlichten) aan de voorkant mee aangaan. Ik heb besloten dat ik me daar niks van aantrek, want ik wil ook persé de achterlichten er altijd bij hebben. Het heeft al 32000km geen problemen veroorzaakt; en hoe we dat dan in 2014 bij de APK - eventueel tijdelijk - oplossen zien we tegen die tijd wel.
 

Petrolhead

Forumguru
Zal weer s een update geven.

Tijdens de meeting bij TVS in 2013 is er nieuwe DSG software in gegaan en is meteen de motor gekieteld.
Helaas heeft de koppeling de rollenbank run toen niet overleefd, die was bij aanschaf hoogstwaarschijnlijk al vrijwel versleten. (60.000 km)
Nadat TVS er een nieuwe koppeling in heeft gezet lukte de motortuning wel (mannen waren lang bezig voor ze tevreden waren) en bleek er na de rollenbanktest 218 pk en 340 nm in te zitten. Dikke glimlach natuurlijk!
Helaas bleek de motor na een aantal maanden toch te gaan schokken bij halfgas versnellen vanaf lagere snelheid dus dat werd weer een ritje naar TVS. Er is toen een nieuwe combinatie van DSG en motorsoftware opgezet. Iets minder pk's maar bij een andere auto werkte deze combi zonder problemen. Geen rollenbank meer gedaan.

Auto rijdt nu zonder de schokken die ik eerder had tijdens halfgas versnellen maar bijvoorbeeld de S stand is voor mijn gevoel toch anders (minder prettig) dan na de eerste DSG aanpassing, ook de overgang in D van 3 naar 4 gaat met klein schokje. (of ben ik dan een mierenn**ker?)
Heb al contact gehad met TVS en ben welkom om ernaar te laten kijken, tegen een geringe vergoeding kan er nieuwe software op worden gezet. Dan doen ze dus eigenlijk het hele proces opnieuw, vandaar de kleine vergoeding.
Omdat TVS niet bij mij om de hoek zit laat ik het nu even voor wat het is.

Maar toen kwam het volgende, enkele weken geleden kreeg ik een EPC melding (Engine Fault Workshop). Auto ging denk ik in noodloop maar bleef vrij normaal lopen. Misschien niet al het vermogen beschikbaar maar verder prima te doen. Bij de volgende rit geen melding meer en weer een normale auto. Dit heeft zich een paar keer herhaald met uiteindelijk tijdens een rit ook het uitlaatgas lampje erbij (geloof dat dat lampje zo heet), nu liep de auto heel schokkerig en er was GEEN vermogen, alleen langzamer dan stapvoets rijden was mogelijk. Opnieuw starten geen oplossing. Dit heeft zich in ongeveer twee weken afgespeeld, ik rij weinig km's en vooral korte stukken.
Auto nog net bij mijn vaste onderhoudsadres weten te krijgen. Die kon weinig bijzonders ontdekken en ook uitlezen ging niet naar wens, maar dat zou kunnen komen omdat hij niet dezelfde uitlees mogelijkheden heeft als de dealer.
Auto reed echter wel weer redelijk normaal, dus schiet mij maar lek.

Afspraak bij dealer gemaakt, uitgelezen, uurtje maximaal gezocht naar oorzaak. Voorlopige conclusie: zou aan de gaskleppotentiemeter kunnen liggen. Advies om eerst de motortuning ongedaan te laten maken om dat als oorzaak uit te sluiten. Kreeg als voorzichtige schatting 112,- euro voor nieuw gaspedaal en 274,- euro arbeid mee om alles in te leren en te testen. Mocht 115,- euro afrekenen voor de diagnose/onderzoek en heb het daar verder bij gelaten.

Heb zo mijn twijfels over de aanpak van de dealer. Heb anderhalf jaar zonder deze problemen MET tuning gereden. Heb zelf lang geleden de pedalen vervangen voor originele sportpedalen, heb daarna niets ingeleerd maar ook zonder problemen rond gereden. En volgens mij zit de gaskleppotentiemeter onder de motorkap toch?
Auto rijdt nog steeds met af en toe de EPC melding en noodloop maar niet meer dat extreme gedrag van bijna geen snelheid en alsof er maar drie cilinders werkten.

Dus vorige week langs geweest bij Hartog tuning (audi specialist) die bij mij zo ongeveer in de achtertuin zit. Daar kreeg ik wel de reactie die ik prettig vond. Woensdag gaat de auto daar naar toe en gaan ze kijken wat er mis is. Gelukkig iemand met heeeel veel tuningservaring dus die zal niet per definitie argwanend tegen tuning aan kijken.
Uurtarief wat ook veel vriendelijker is. Kortom, de dealer heeft mij niet weten te overtuigen met hun werkwijze, de eerste indruk van Hartog is tot nu toe tien keer beter. Ik heb er alle vertrouwen in dat de problemen nu opgelost gaan worden, na woensdag meer nieuws...
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Forumguru
Heb pas einde van deze middag stukje kunnen (proef)rijden, dus reactie liet even op zich wachten.

Auto woensdag uitgelezen en onderzoek gedaan naar de oorzaak van de storingsmelding.
Het was lastig om met zekerheid te zeggen wat nu precies de oorzaak was.
In ieder geval niet de motortuning, ook de bedrading is doorgemeten en in orde. ECU zat geen vocht in en gaspedaal werkt ook probleemloos.

Hoogstwaarschijnlijk (90% kans) toch iets mis in het gasklephuis, die foutmelding bleef terugkomen. Heb ervoor gekozen om dat onderdeel dan maar te laten vervangen. Duur geintje, factuur moet nog komen maar zal rond de 600 euro zijn voor diagnose-onderdeel-montage, plus de 115 euro die ik al bij de dealer had achter gelaten.
Auto vrijdag einde van de middag op kunnen halen en pas vandaag stukje mee gereden. So far so good...
Over 2 weken even terug om nogmaals uit te lezen om te kijken of er nieuwe storingen instaan.

Gelukkig gaan we pas in juli op vakantie met de auto dus dan hebben we even de tijd om zeker te weten dat de auto probleemloos 3200 km aankan...:D

Prima ontvangen bij Hartog, echte kenners en autoliefhebbers. Het was ze opgevallen dat de ECU in het verleden nogal ruw was opengemaakt en daarna overdadig dicht gekit, zelfs aan de binnenkant (te)veel kit. Er bestaat nog een kleine kans dat de printplaat inwendig is gebroken wat de storing kan hebben veroorzaakt. Hoop het niet want dat is een nog duurdere reparatie.

Voorlopig weer lekker rijden en heb meteen de auto maar weer eens met de hand gewassen/gefoamd zodat er weer een stralende auto voor de deur staat! :jaja:
 
Bovenaan Onderaan