Bulderend panoramadak

Olavio

Senior Member
Met het mooie weer eindelijk eens gebruik kunnen maken van de troefkaart van deze auto: het panoramadak.
Alleen..... het valt me tegen wat een enorme herrie het maakt als je het (volledig) opent, met 120/130 is het gewoon niet lekker meer. Ik kan me niet herinneren van voorgaande auto's met open dak dat het zo bulderde. Tot 80/90 is het te doen, daarboven dus niet.
Ben benieuwd naar de ervaring of oplossing van anderen.
 

Noord26

Forumguru
Het maakt idd lawaai, wat had je verwacht anders? Een groot gat dat op de snelweg geen geluid maakt? En je kan het altijd nog alleen licht gekanteld open zetten op hogere snelheden toch? Dan heb je totaal geen last van geluid en wel de voordelen van het open dak.

Een open dak is overigens toch wel degelijk iets anders als een panoramisch dak. ;)
 

Noord26

Forumguru
Is dit trouwens een O3 kwaaltje? Want ik herken het geluid wel, maar van 'bulderen' ontbreekt elk spoor in onze bolide met het pano-dak volledig open op de snelweg..
 

Artbij

Senior Member
Er zit toch een opstaand stuk aan de voorkant van je panodak? Dit is toch tegen het windvangen?
 

Olavio

Senior Member
allebei je achterramen op kiertje zetten, is dat bulderen ietsje minder
Dank voor de tip, ga ik eens proberen.

De open daken in voorgaande auto's hadden een metalen rand die omhoog kwam en daardoor de luchtstroom naar boven afboog. Dit in tegenstelling tot de vliegervanger die nu omhoog komt bij het openen van het dak.
Het kantelen van de achterkant is zo miniem, dat ik daar geen panodak voor zou nemen als dat het enige was wat open kon.
 

RaceVrs

Banned
Ach, over een tijdje gaat die nog kraken ook en kan je elke 4 weken de boel insmeren. Die vliegenvanger is maar een ranzig ding vind ik.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Kralen? Je bedoeld neem ik aan kraken? En nee, een krakend pano-dak daarvan zal de omlijsting vervangen moeten worden. Smeren is een lapmiddel. Het wordt hier veelvuldig gebruikt en van kraken geen enkel spoor- puur genieten. Kraken kan ook komen omdat er water bevroren is in de rand. Het wordt ook af geraden om hem te gebruiken als het maar een paar graden boven nul is ivm kans op bevriezing door rijwind (net als je spiegels inklappen elektrisch in laten klappen).

Ik ruik wat afgunst?
 

RaceVrs

Banned
Nee hoor, totaal geen afgunst. Maar bij het bestellen van mijn wagen werd mij geadviseerd geen pano dak te nemen door het aanwezige personeel. Daarna in de buurt wat mensen gevraagd die een SC2 hebben en die herkende dit. Na het rubber in de smeren (als je het kantelt het dan vrije rubber) is het even weg. Klusje van niks, maar grote ergenis heb ik vernomen en ervaart :D
 

Noord26

Forumguru
Zegt wellicht meer over het personeel waar je was? In de buurt wat mensen met een SC2? Appart dan wel zeg, ik ken er aardig wat via de dealer, maar als ik zo vrij mag zijn dan denk ik dat 90% of zelf meer nooit last met zijn dak gehad?

Er is gewoon een modificatie beschikbaar als je problemen met een pano-dak hebt. Alleen is dat nogal en ingrijpende actie binnen de garantie-periode. En dan nog, je hebt gewoon garantie zodat het netjes opgelost zou worden.

Vreemd dat een dealer het dak af raadt. In mijn optiek iets te weinig kennis van de zaken hoe ze goed op te lossen.
 

RaceVrs

Banned
Ben blij met het advies, voorkomt het probleem dus hoeft nadien niet genezen te worden (bij eventuele problemen). Mijn naaste buurman heeft een Superb, daar even langs gegaan en gevraagd, net als een buurman van mij verderop. Deze komen trouwens bij verschillende garages en ook ik weer bij een andere (Amsterdam). Ben blij dat je geen problemen hebt @Noord26. Zal ze dat verhaal van de modificatie eens doorkoppelen! Wellicht een oplossing. Lees trouwens elder een andere ervaring, je bent toch geen aandeelhouder in de daken gezien kritiek/ervaringen niet mag?
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Graag zelfs: kritiek en ervaringen, daar zijn fora voor. Wat is "aa deelhouder in de dalen"?

Ons dak heeft ook gekraakt wel even idd, van het bevroren water en het open willen doen. Gebruiksfout zeg maar.

Als je een vrijwel probleemloze auto wilt had je toch een Honda moeten kopen oid, of een auto zonder enkele optie.
 
Laatst bewerkt:

CDO

Forumguru
Bij mij:

tot 80 / 100 prima met het dak open te doen zonder gebulder (sterk afhankelijk van windkracht en richting trouwens) en met regen af te raden;)

Daarboven gaat bij mij het dak dicht en dan op de kiepstand.

Praktijk: in de stad en op binnenwegen veel en vaak open als het weer het toelaat. Op de snelweg in de file of langzaam rijdend verkeer ook vaak open en als het een beetje doorrijdt op de kiepstand.

Ook nog steeds tevreden panodak gebruiker (weliswaar na modificatie).
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan