Breedset Superb

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeSko

Forumguru
In de hernieuwde zoektocht naar velgen stuiten we meer en meer op mooie breedsets, deze staan achteraan ook vaak concave en dat staat erg dik. Vraag is nu kan dit op een Sup? Volgens will they fit wel, en dan heb ik het over 8.5 J vooraan, 9.5 J achteraan. ET 40 vooraan en achteraan.

Ik upload even the will they fit tabel mee voor de duidelijkheid.


Van @Cordoba weet ik al wel dat mijn achterste band getrokken gaat staan, nog meer dan nu, maar ik ben bereid eventueel bredere achterbanden te monteren als dit mag/kan voor de auto? Of nodig blijkt, ben er niet zeker van dat 225 banden op 9.5 passen, volgens mijn tabel niet. Keuren laat ik dan doen op een goedkoop setje standaard wielen, dat moet dan maar want ik ben er niet van overtuigd dat de keuring zo'n breedset toelaat.

Ik heb wat gezocht hier en blijkbaar zijn er wel leden geweest met in het verleden breedsets op hun Superb, maar ik word daar niet wijs uit om welke maten het net gaat. En dan met name welke J waarden gehanteerd werden. Vooraan zitten mijn wielen net gelijk met de wielkassen, achteraan is er echter met 8J ET 45 nog ruimte om naar buiten te gaan, bovenkant wiel zit namelijk nog verdoken in de wielkast.

20201024_162536.jpg

Hierbij nog een foto van de wielen achteraan op dit moment. Dit kan en moet veel dikker.

1593936449325 (1)_copy_713x1069.jpg
 

Cordoba

Forumguru
@JeSko Ik had niet gecheckt of die 225/35 ook op de velg past, en dat ie niet zo getrokken staat, dat ie gewoon leegloopt. Een ander punt: als je nu serieus verder naar buiten komt, betekent dat ook dat je banden (zowel voor als achter) veel meer zand en modder tegen de lak aan gaan gooien. Nu weet ik dat je een kleine man hebt lopen om je te helpen met wassen, maar om 'm dan gelijk te misbruiken door de banden extra ver naar buiten te laten komen....
 

leon-cupra

Forumguru
Kan je dat eigenlijk niet gemakkelijker oplossen met een spacer vanachter te steken? Zal ook een goedkopere oplossing zijn en eenvoudiger voor keuring.
Volgens mij mag een breedset niet op een Superb. Op bepaalde site die gamma breedsets hebben, staat een Superb er ook niet tussen.
 

JeSko

Forumguru
@Peter-036

Waarom is dit dan gelijk een petjes auto ( komt dat woord weer ) ? Bredere achterbanden staat imo gewoon mooier inderdaad, petjes auto ben ik het niet met je eens, het gedrag van de bestuurder maakt van een auto een "petjes" auto, niet de looks imo.

@Cordoba

Klopt, maar dat neem ik er graag bij, ik poets de auto toch met grote regelmaat. En zo vaak rijd ik niet door modderige wegen hier, die vermijd ik zowiezo als sinds jaar en dag hehe.

@leon-cupra

Zou ook kunnen maar dan heb ik dat concave effect op de wielen niet, dat effect hebben veel Vossen en Veemann wielen en dat maakt zo'n setjes net zo knap. Spacer zou kunnen maar is niet helemaal wat ik in gedachten heb. Dat vroeg ik me dus inderdaad af, met de zoekfunctie hier kwam ik echter wel enkele breedsets tegen op een Superb, dus het is al gedaan geweest.
 

Goofy@5E

Forumguru
Ga eens kijken op de site van Brock velgen, hebben een mooie configurator, waarbij kleur en hoogte van je model kunt ingeven,
Rij zelf met B37 in 19 inch, tot nu toe geen klagen,
 

JeSko

Forumguru
@Goofy@5E

Wat een geweldige configurator! Zie je niet snel dat je zelfs de hoogte van de wagen kan aanpassen met werkelijke cm's! Vind echter de combinatie 8.5J - 9.5J niet terug, bij Brock kan je enkel spelen met de ET zie ik? Lagere ET brengt de wielen uiteraard ook naar buiten. Screenshot_20201026-063938_Samsung Internet.jpg Screenshot_20201026-063815_Samsung Internet.jpg Screenshot_20201026-064008_Samsung Internet.jpg
 

s-line

Forumguru
8,5 et 35 gaat niet passen zonder aan te lopen of je moet je kassen gaan rollen. Tot Et 40 is nog prima te doen!
 

Kanerr

Forumguru
9,5J op een sub past niet. Gaat ook goed getrokken staan met 225 of 235 banden.

Niet aan beginnen, daarmee ook nog in gedachte houden dat je verbruik omhoog schiet.

Ik zou er niet aan beginnen, je hebt ook geen straffe schroefset die het inveren zal reduceren dus het gaat gegarandeerd aanlopen zonder aanpassingen.
 

JeSko

Forumguru
@Kanerr

Jammer, waarom geeft wtf dan geen probleem aan? Zag het hier eens passeren maar dat was wel op een SuperB 3, en geen 2. Verbruik doet me niets, dat ding is zuinig zat en ik maak de km's niet. 8.5 J achteraan kan wel normaal dan? Hopelijk gaat dat de kasten zijdelings wat meer vullen, en anders nog Combineren met een spacer achteraan.
 

Kanerr

Forumguru
Omdat het een configurator is en uitgaat van theorie, maar praktisch gezien is het een hele andere koek. Er zijn veel meer variabelen dan alleen wielkast grootte, velg grootte, breedte, ET waarde etc.

Je moet ook kijken naar full lock van je voorterrein (volledig links of rechts sturen) bij stilstand, tijdens rijden, maar ook in een bocht met 120 over een viaduct waarbij je volledig inveert ;)

Achteraan exact hetzelfde, tijdens rijden krijg je te maken met bewegingen wat ervoor zorgt dat het niet past. Daarbij denk ik dat je of tegen je wielkast aankomt of tegen je schokdemper/vering.
 

JeSko

Forumguru
@Kanerr

Bedankt, best gewoon niet doen dus, jammer e staat zo mooi.. zoek ik maar een setje 8.5 J, dat gaat netjes staan, met desnoods andere banden. Houd ik deze wielenset puur voor de keuring. :jaja: 8.5 J vooraan en achteraan gaat ook al dik staan, nu zitten ze nog altijd wat verdoken in de wielkasten, vooral avhteraan.
 

Kanerr

Forumguru
Pcies, het kan wel hoor, extreem gaan, maar dat gaat vaak gepaard met wielkasten rollen, camber topmounts vooraan en camberplaten achteraan in combi met airride of een deep static set :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Houd ook nog even in gedachten dat montage van bredere banden met een groter contactvlak niet automatisch betekent dat je meer grip hebt, vooral niet onder lastige omstandigheden.
Immers, een groter contactvlak leidt tot een evenredig lagere druk per cm2 en dat ga je merken, vooral als het nat of glad is. :pardon:
 

JeSko

Forumguru
Dank voor het advies @Kanerr , ja dat is allemaal wat te gortig.

@Canon-Eye

Met mijn rijstijl worden de banden toch niet echt gestest op hun grip, maar je kan altijd wat voorhebben natuurlijk, met mijn 225's nu heb ik prima grip, beter dan met men Peus destijds op smallere banden, zal met maatje breder (235) ook nog wel dik snor zitten. Limietenzoeker ben ik niet, nooit geweest, nat weer betekent bij mij 10km/uur onder de reguliere snelheid en zwaar aangepast rijden.
 

Kanerr

Forumguru
Ook met 90kmpu kan je aquaplaning krijgen.. Met bredere banden op de niet aangedreven as is dat juist iets wat je niet wilt.
 

eriktv

Forumguru
Ik rijd sinds twee jaar met spacers (15mm per zijde voor, 20mm per zijde achter), met de 17 inch winterset (Teron) gaat het prima, met de 7,5J ET46 18” L&K Sirius liep 20mm op de achteras aan bij inveren met volle bepakking. Aan de buitenzijde van de band, gewoon tegen de binnen rand van de wielkast. En de auto is slechts 3cm verlaagd en veel strakker geveerd met Eibach/Bilstein.

Edit: check voor foto’s van de configuratie met spacers deze post in mijn topic. Gewoon met OEM velgen, misschien ben je met spacers ook al een eind geholpen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan