Brandstofverbruik

Tees

Donateur
Ik heb even voor je op gerritspeek.nl gekeken, hier staan alle foutcodes op met een uitleg wat er mis zou kunnen zijn. Een geweldige wereld aan informatie over foutcodes.

De lambda sonde geeft inderdaad duidelijk verkeerde waardes door. Hij kan kapot zijn (dat zou het makkelijkste op te lossen zijn door m te vervangen), kan ook de bedrading zijn, of, als je erg pech hebt, een ander probleem.

Alleen die laatste fout (P1553) kan ik niet direct linken aan de lambda sensor. Kan zijn dat die er wel iets mee te maken heeft (Gerrit Speek geeft bijv ook hier als mogelijke oorzaak een lekkende uitlaat, dat zit dicht bij een defecte lambda sonde) maar daar weet iemand anders wellicht meer van.

Dat de verkoper wil dat jij de kosten voor transport én de lambda sonde wil betalen is natuurlijk weer van de gekke. Een aangetekende brief is idd stap 1, zorg wel dat je er een duidelijke reactietermijn bij zet (14 dagen is redelijk). Afhankelijk van of en zo ja, hoe hij reageert kan je verder kijken. Als er geen beweging in komt, en je wilt wel een werkende auto op een korte termijn, dan zou ik zelf de Fabia naar een ander garage brengen (degene waar je m hebt laten uitlezen?), en de rekening opsturen naar de verkoper. Want met een rechtzaak ben je zo een paar maanden verder (als je geluk hebt...). Andere optie is de koop ontbinden, maar dan moet je de auto ook terug zien te krijgen bij de verkoper. Ik zou tot welke optie je besluit, dit ook in de brief zetten.

Wel enorm balen dit! Hopelijk komt er wat beweging in!
 

brepus13

Forumguru
Ergens anders laten maken betekent dat ze zeker niks voor je gaan doen of betalen. De garage moet (voor zover mogelijk) de kans krijgen het voor je op te lossen. Ontneem je ze die mogelijkheid dan werkt dat niet in je voordeel.

heb je geen zin in allerlei discussies en toestanden dan neem je je verlies, laat je hem maken en geniet je van een auto met een lage km stand :-)
 

Tees

Donateur
QUOTE
Daarom eerst de brief, om ze de kans te geven t op te lossen. Maar het zou me na de eerste reactie onwaarschijnlijk lijken dat ze t gaan fixen op hun kosten, en als ze niet aan hun verplichtingen voldoen, heb je juridisch de mogelijkheid om dit te laten repareren door een ander en de kosten op de verkoper te verhalen. Maar je moet dan idd wel eerst hen de kans gegeven hebben het op te lossen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wij hebben een brief opgesteld in samenwerking met een juridisch adviseur van de rechtsbijstand. Om heb in gebreke te stellen. Deze gaat morgen de deur uit. Wij gaan hen inderdaad de kans geven het te repareren.
Ben alleen bang dat zij deze kosten niet op hen willen nemen.
Vanaf hier is het afwachten en hopen het beste.

allemaal bedankt voor de hulp, advies en reacties, ik zal jullie updaten als ik
Meer weet.
 

Eltjo

Forumguru
Klotesituatie...
Kortsluiting naar aarde wijst op een slechte sensor, de rest lijkt mij het gevolg daarvan.

Zouden het niet ook gewoon slechte bougiekabels kunnen zijn? Te veel mengsel onverbrand de uitlaat in...
Ik had het laatst met de Matiz van mijn vrouw, motorstoringslampje en bij het trekken van de kabels bleek dat een bougie en connector een witte uitslag hadden, schoongemaakt met remmenreiniger en klaar. Vanwege de lage prijs (€15) toch ook maar een nieuw kabelsetje besteld.

Is het evt. goedkoper en sneller (hoe lang wil je zonder auto zitten) om (lokaal) eerst de sensor te (laten) vervangen?
Een autoambulance lijkt me niet goedkoop, weet ook niet ver je moet, maar misschien wil iemand je er als het rustig is op de weg er heen slepen? Vereist wel wat vaardigheid en rustig aan doen. Je moet de situatie ook niet erger maken dan die is.

Veel succes!
 
@Gewoontom inmiddels al zicht op een tussenstand of die gekregen.

wij hebben de brief dus verstuurd maar jammergenoeg geen reactie terug gehad. nouja ze hadden gezegd dat ze de auto wel wilde terugkopen voor handels prijzen (7 a800 euro) maar hier natuurlijk niet mee akkoord mee gegaan.
Het ligt momenteel dus bij de rechtsbijstand die de zaak verder gaan oppakken.
Het is nu hopen dat het niet zo lang meer gaat duren, dat ik of een werkende auto terugkrijg of mijn geld terug krijg. Ik neem momenteel ook al genoegen met een verminderd bedrag. auto gekocht voor 2500 en zou genoegen nemen met 250 euro minder.

gelukkig kan ik momenteel de auto van mijn moeder lenen
 

Cordoba

Forumguru
Die eerste foutcode in de lijst kan ik eigenlijk niet goed plaatsen, dan een stel foutcodes waarbij ik denk dat het misschien de stekkerverbinding van de lambda is, of de bedrading. Ik weet niet waar de sensor van de atmosferische druk precies zit, en of die mogelijk een stekker naast de lambdasondes heeft, dan zou een beschadigd stekkerblok (van de lambda en de druksensor) mogelijk nog een logische verklaring zijn.

Ik hoop dat de schade uiteindelijk toch meevalt (óf aan de auto, óf in je portemonnee als de auto teruggaat naar de verkopende partij).
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Wordt dus een gebed waar je lang moet wachten om het einde te horen.
1advies, zal rechtsbijstand je ook al hebben gegeven, rijdt geen centimeter meer met die auto, en maak fotos van de huidige plaats waar die staat en de kilometerstand.
Hiermee kun je later aantonen dat het euvel niet is ontstaan nadat je een geschil hebt gestart.
 
Nou geluk is niet aan mijn zijde binnen deze zaak. Ik heb bericht gekregen van de rechtsbijstand dat dit niet word gedekt door hen.
Een rechtszaak aanspannen gaat te veel kosten en hebben wij geen zekerheid dat we dit winnen.
Jammergenoeg betekent dit dus dat de autohandelaar hierin wint. Ik ga het nu bij een vertrouwde garage in de buurt laten diagnostiseren en als de kosten niet te hoog zijn laten repareren.

mij ga nog proberen een programma als radar in te schakelen. Slechte publiciteit kunnen zij teminste wel verwachten.
 

Frup

Forumguru
Vreselijk balen zoiets. Je mag toch verwachten dat je er méér dan 600 km probleemloos mee kan rijden. Lullige geboden oplossing ook om de wagen voor weinig terug te kopen. Ik zou hier kiezen voor de naming & shaming methode.
Ik heb ooit eens zoiets met een Renault garage gehad. De verwarming bleek niet te werken tijdens mijn vakantie (vlak na de aankoop). Een Franse monteur liet mij schaterlachend zien dat de buizen die naar de interieurverwarming moesten gaan, waren losgemaakt en kortgesloten. Waarschijnlijk was de interieur radiator lek. De auto had geen garantie, maar wél een nieuwe APK. Uiteraard weigerde de (in Amsterdam bekende) dealer e.e.a. te herstellen.
Echter is (was) een werkende voorruit ontwaseming onderdeel van de APK. Ik heb toen gedreigd de onterechte afgifte van de APK aanhangig te maken, ging de garage sputterend overstag.
Nog eens zo'n vermakelijk akkefietje gehad met een andere gerenommeerde Renault dealer. Maar dat een andere keer ;)
 

Tees

Donateur
Ontzettend zuur dit Tom! Beetje merkwaardig ook dat de rechtsbijstand hier geen zaak in ziet (of is het dat je hier geen dekking op hebt? Je noemt beiden), volgens mij is dit een klinkklare zaak, en bovendien ruimschoots boven het bedrag dat meestal nodig is voor een zaak (€250 bij de meeste verzekeringen).
Maarja, nee is nee in dit geval. Hopelijk valt de reparatie mee en kan je er daarna nog lang van genieten!
 

Desperado

Forumguru
Rechtsbijstand is leuk, maar lees goed wat er allemaal is uitgesloten voor je die afsluit. Vaak heb je er helemaal niets aan.
 

Captain Hook

Forumguru
@Desperado: zoals bij alle verzekeringen geldt: goed de dekkingsvoorwaarden lezen!

En dat je niks zou hebben aan een rechtbijstandsverzekering bestrijd ik ten zeerste! Ze hebben voor ons ooit een ruim 6 jaar durende (!) juridische strijd gevoerd wegens medisch malheur, veroorzaakt door een slecht opererende tandarts. Zowel ondergetekende alsmede mijn vrouw waren het 'slachtoffer'.

Uiteindelijk maakte de rechter gehakt van het handelen van de tandarts. Hij werd geschrapt uit het BIG register en veroordeeld tot schadevergoeding + kosten + rentevergoeding. :koffie:

Uiteraard was de letselschade advocaat diegene die er het meest aan verdiende...:mad:
 
Ik ben bij mijn vertrouwde garage geweest en zij hebben de lambdasonde vervangen. Kosten waren 360 euro, dit is inclusief diagnose en een lampje vervangen.
Hij rijd nu weer goed.

Wel gaven zij aan dat ze gelijk hebben gekeken naar mogelijk andere gebreken die mogelijk verholpen moesten worden, sommige bekend en zelf op te lossen zoals de remblokken plus schijven.

Er werd ook geconstateerd dat de distributieriem en waterpomp een vreemd geluid maakte en dat deze ook mogelijk vervangen moest worden. Hier kon niet zeker op worden gezegd of dat inderdaad het probleem was.
Het gekke is dat de distributieriem en waterpomp ongv 30000 km terug zijn vervangen.

totale kosten plaatje 1200 euro
Even een zure appel maar hopen dat er hierna de grootste kosten zijn verholpen .
 

Eltjo

Forumguru
Mooi, in ieder geval kan je nu weer vooruit.
Nu nog proberen wat geld terug zien te krijgen bij de verkoper. Dan kan hij zijn naam zuiveren (zonder eigen risico).
Ik vind €360 wel veel. Schatting uitlezen/diagnose (€25), een lampje (€5), arbeid (1 uur) en de sensor (€100 ?).
 

turboturbo

Forumguru
Als er een oem lambda sensor is gebruikt kunnen die flink duur zijn, ik denk zo tegen de 150 a 170 euro incl btw is dan geen rare prijs.
 
Bovenaan Onderaan