Brandstofverbruik

Goedenavond,

mijn naam is Tom, en ik rijd sinds kort in een Skoda fabia 1 1.4 16v uit 2004

ik reed vanavond over de snelweg en ik merkte op dat de auto opeens schokte, ook schoot het gemiddeld brandstofverbruik op de display opeens omhoog.
Eerst stond er 6,5 l per 100 km.
En tijdens het lichte schokken schoot hij opeens naar 15l per 100 km

heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik rij vrijwel alleen grote stukken en veel snelweg.

ik kon niks vinden op de andere topics, en excuus als ik het niet volgens protocol post.

bij voorbaat dank voor de hulp
 

Duijzer

Donateur
Welkom! Het kan een vervuild brandstoffilter zijn, of problemen met de ontsteking. Uitlezen geeft vaak wel een richting om in te zoeken.
 

Cordoba

Forumguru
Auto eerst uitlezen op foutcodes, zodat je weet in welke hoek het probleem zit. Overigens is 6,5 l/100 km (afhankelijk van je snelheid) al behoorlijk hoog voor een constante snelheid op de snelweg, waardes van 5.0-5.5 zijn dan normaler. Mogelijke oorzaken van het hoge brandstofverbruik:
- kapotte lambdasensor
- kapotte bougie
- kapotte bobine
- kapotte injector
En ik heb vast nog wat over het hoofd gezien, en ben er van uitgegaan dat er geen probleem is met een handrem of iets dergelijks die blijft hangen, of dat er problemen zijn met de kleppen of de distributie (tandje versprongen).
 
Bedankt alle voor de reacties.
Ik ga morgen naar de dealer om hem te laten uitlezen.


Vandaag heb ik nog een ritje willen maken, maar ben na 2 kilometer op de snelweg gestopt. De auto begon heel erg te schokken. Ik hoop dat het aan iets kleins zoals de bougies of het benzine filter ligt zodat de kosten niet te hoog oplopen.

nu dus maar even afwachten wat het uitlezen morgen voor resultaat geeft.
 

turboturbo

Forumguru
Als het probleem zo plots zich voordoet (het significant hoger brandstof verbruik) dan is het zeer waarschijnlijk niet een brandstof filter oid.

Ik denk eerder aan 1 cilinder die ermee op is gehouden bijv omdat de bougie niet meer goed is of de bobine (heeft dit blok 4 aparte bobines of een blok voor alle 4 cilinders?)
 

Cordoba

Forumguru
Waarschijnlijk een BBY of BKY blok met 4 steekbobines, al kan het bijvoorbeeld ook een BBZ-blok (met 100 pk) zijn.
 
Waarschijnlijk een BBY of BKY blok met 4 steekbobines, al kan het bijvoorbeeld ook een BBZ-blok (met 100 pk) zijn.
het is er inderdaad een met 4 losse steekbobines.

TS heeft de auto nog maar kort, is aanspraak maken bij de verkoper nog een mogelijkheid @Gewoontom ?

als ik hem morgen heb laten uitlezen ga ik met de uitslag naar de verkoper toe inderdaad. Ik heb er nog garantie op.
maar ik kies er bewust voor hem te laten uit te lezen bij een VAG garage, om meer zekerheid te hebben over De diagnose die ze stellen.
 

Hakar

Donateur
Hoe kort is het kort wat je beschrijft in de openingspost?
Als dit direct bij de eerste rit vanaf de verkopende partij is geweest, zeer kort.
Het kan verschillende oorzaken hebben, waar ik er eentje van wil benoemen.
Afhankelijk van hoelang de auto heeft stilgestaan, wil het met de kwaliteit van de huidige brandstoffen nog wel eens voorkomen dat wanneer de brandstof wat langer stil staat in het circuit, er her en der verstoppingen optreden.
 
QUOTE
De problemen begonnen zich voor te doen na ongeveer 9 dagen na aankoop, ik had toen ongeveer 600 km gereden in totaal. En ik heb zelf alleen maar e5 getankt, geen idee natuurlijk wat de vorige eigenaar heeft gedaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De auto staat momenteel bij de garage voor onderzoek.
Toen ik naar de garage reed deden de problemen zich ook voor op lagere snelheden, en begin het acculampje ook af en toe te branden als ik stopte voor het stoplicht.

Na het herstarten van de motor ging deze weer uit. Ook als ik begon te rijden ging deze weer uit.

mij zal jullie op de hoogte houden van de gang van zaken
 

Tees

Donateur
Een acculampje erbij doet mij dan richting de ontsteking denken, maar niet dat één van de bougies of bobines kapot is, maar eerder je dynamo (of de multiriem die 'm aandrijft).

Al zou ik dan denken dat je ook problemen zou hebben met starten en andere elektrische componenten. Maar misschien had je tot nu toe nog (net) genoeg puf in je accu zitten om starten wel goed te laten gaan (al zal dat dan ook spoedig ophouden als de accu niet meer bijgeladen wordt).
 
Net met de garage gebeld die hem heeft uitgelezen, en er kwamen meerdere foutcodes uit.
Onder andere foutcodes op de sensor van de uitlaatgassen, foutcode op de ontsteking en foutcode op de injectie.

nu ook met de occasion center gebeld, en die zeggen mij omdat ik er geen garantie heb bijgekocht zij dit niet in kosten hoeven te dekken.
Naar mij weten is er een wetgeving (conformiteit) die ieder aangekocht product naar verwachting moet presteren.

Dan nog een vraag, wat kan ik verwachten van een auto van 2500 euro met 156000 op de teller uit 2004?

ik neem teminste aan dat ik meer kan verwachten dan 9 dagen kunnen rijden.:pieker::pieker:
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Als je als particulier een auto koopt bij een bedrijf (garage/handelaar) dan geldt het bedrijf als professional, en heb je dus zelfs garantie als er op het koopcontract staat dat je geen garantie hebt. Op zich heb je ook geen heel laag bedrag betaald voor de auto, en de km-stand is gewoon laag voor de leeftijd. (toen ik mijn 2003 Fabia 2 jaar terug inruilde, stond daar pakweg 40k km meer op de teller, en die rijdt nog steeds rond). Het probleem is dat recht hebben en krijgen verschillende zaken zijn, misschien dat het nog het eenvoudigste is om de koop ongedaan te maken (met eventueel een klein bedrag dat je dan moet betalen voor de dagen/km's die je hebt gereden).

Mijn idee is dat er één of een paar zaken zijn die gerepareerd moeten worden, en dat je dan weer jaren vooruit kan. De vraag is of je daar in wil investeren of niet. Overigens als je een auto uit laat lezen, vraag dan altijd om het nummer van de foutcode (de omschrijving die je van monteurs krijgt, is vaak net niet de juiste), met het nummer van foutcode kun je zelf de omschrijving en mogelijkheden om te herstellen terugzoeken op de site van Gerrit Speek.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Nu je die foutomschrijvingen noemt, doet t mij een beetje denken aan de problemen die ik had met m'n Fabia toen ik m net gekocht had (4 jaar terug).
Toen was volgens de foutcode eerst de lambda sensor kapot, deze vervangen door de garage waar ik m gekocht had, en daarna kreeg ik bij de eerstvolgende lange rit een kerstboom aan lampjes op m'n dashboard, en ook een stotterende motor. Uiteindelijk bleek dat de garage de accu vervangen had, en daardoor het motormanagement van slag was geraakt (snap eerlijk gezegd nu niet helemaal hoe dat kan, maar alla). De garage heeft m toen opnieuw laten inleren bij een VAG garage (wederom op zijn kosten), en toen was alles volledig weg.

Ik wil niet zeggen dat dit bij jou ook het geval is, maar soms geeft de boordcomputer een rits aan foutmeldingen, en blijkt het probleem niet in die onderdelen maar in de boordcomputer zelf te zitten.
 

Tees

Donateur
Cordoba heeft overigens volledig gelijk dat je wettelijk recht hebt op een deugdelijk product, met inachtneming van de staat van het gekocht (in het geval van tweedehands goederen). Dit is geen deugdelijk product, de auto hoort deze problemen niet te geven. Helaas verschuilen de mindere garagisten van deze wereld zich vaak achter het verhaal geen garantie = geen garantie. Maar de wet zegt anders.

Een rechtsbijstandverzekering doet in dit soort gevallen wonderen (of dreigen ermee vaak al), of anders een Rechtswinkel oid.
 

turboturbo

Forumguru
Dit lijkt me eerder een verborgen gebrek / ondeugdelijk product op deze manier. Je moet idd ook zonder garantie 9 dagen zonder problemen kunnen rijden. Kijk, als het nu 9 maanden later was, dan kan je het hebben over garantie die niet bijgekocht is.
Bovag (voorzover die er is voor particulieren) heb je alleen bij occasion prijzen vanaf 4500,- uit m’n hoofd.
 
Nou ik heb de foutcodes gekregen en dit zijn ze dan.
Het occasion center verwacht van mij dat ik zorg dat de auto bij heb komt
(doormiddel van een auto ambulance)
En hiervoor de kosten op mijn rekening moet nemen.
Ook vinden zij dat ik voor de kosten van een nieuwe lambdasonde zou moeten opdraaien.
Het zou in het beste geval een defecte lambdasonde zijn in het ergste geval een kapotte motor.

hoe kijken jullie hier tegen aan?


Wij gaan morgen een aangetekende brief versturen waarbij wij de garage in gebreke stellen, en wij zijn bang dat het inderdaad in een rechtszaak eindigt.

hopen op het beste
 

Bijlagen

  • A2C0BEC4-F238-47FE-AD5B-3FE9E4DF9B75.jpeg
    A2C0BEC4-F238-47FE-AD5B-3FE9E4DF9B75.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 47
Bovenaan Onderaan