Brandstoffilter van de 1.2 TDI Greenline vervangen

Rudmer

Lid
Ik wil dit klusje ook zelf gaan uitvoeren. Heeft iemand nog tips hoe ik het filter kan vullen met diesel voordat ik deze plaats?
 
Ik heb het filter enige tijd geleden ook vervangen. Zoals monteurtje al aangaf kan het loshalen van de aansluitingen lastig zijn. Hij zit niet met klemmen zoals op de afbeelding van Joske, maar met een soort zwarte pinnetjes. Dat was even prutsen en ik vermoed dat de dealer daar iets speciaal voor heeft ofzo. Maar dan pruts ik graag even om inderdaad heel gemakkelijk 43 euro te verdienen :).

Ik heb het filter gevuld door een klein trechtertje op de aansluiting te zetten en via dat trechtertje het filter vol laten lopen. Hij zat heus niet helemaal vol en met starten duurde het wat langer voor hij aansloeg, maar daarna heb ik hem gewoon even laten draaien en klaar is Kees.
 

oco1979

Forumguru
even reageren.
Waarom zou je hem "niet" vullen ? de filter.
Tip doe het met reiningingsprodukt en wat diesel.
Paar keer contact op en aan zetten,zonder starten,als het ene is met een opvoerpompje.
Anders de zekering van opvoerpomp overbruggen dat deze voeding krijgt.
Testkastje kan je inderdaad deze even aansturen.

Waarom filter vervangen,Beter te veel dan te weinig,want met tegenwoordige biodieselmengeling gaan die filter niet lang mee.
Zeker als je het zelf doe.
30.000Km vind ik al een goeie maatstaaf om te vervangen(zeker bij psa)
Vooral voor de weinige kmrijders,iemand die 100.000km op een jaar rijd is 50.000km ook wel te doen.
Olieverversing om de 30.000Km vind ik veel te lang.
Doe maar 15.000km en oliefiltertje,op lange termijn zal dat lonen.
 
Het lukte bij mij niet om de snelkoppelingen los te krijgen. Ook de (VAG) dealer lukte dat niet. De snelkoppelingen zijn destijds onder garantie vervangen...Ik heb nu een soort kunststof snelkoppelingen, deze zijn uitermate makkelijk los te maken. Het brandstoffilter is toen door de dealer gelijktijdig vervangen. (jammer geen besparing)

Krijg je de snelkoppelingen zelf los, dan zou ik de brandstoffilter op de volgende manier vervangen:

Snelkoppelingen los maken. De twee slangen zo snel mogelijk dicht maken zodat de brandstof niet uit de slangen vloeit.
(Een bout in het gat - zie eerder dit forum- en vervolgens met kunststof tape aftapen??) Uiteinde van de slangen zo hoog mogelijk houden.

Werkzaaamheden op de werkbank (buiten de auto)
Brandstoffilter rechtop en deze fixeren zodat het rechtop blijft staan.
Vervolgens aan de nieuwe brandstoffilter aan de twee openingen een slang monteren. (te koop in de bouwmarkt / tuincentrum - moet wel diesel geschikt zijn) Deze twee slangen de lucht in (naar boven), en via de brandstof toevoer opening en met behulp van een trechter het filter vullen met diesel. Het filter zal zich nu vullen. Zit het filter vol / is het verzadigd dan zal de diesel uit de afvoer slang weer omhoog komen. Het is een soort communicerende vaten idee. Misschien dit alles even de tijd geven, immers het filtermateriaal moet zich volzuigen. Vervolgens de hulpslangen eraf, filter aan de buitenkant afdrogen en naar de auto brengen.

Monteren
Filter kan nu gemonteerd worden. De slangen zitten nog vol met brandstof, tevens het filter ook.
Zoals eerder omschreven (oce1979) het contact een paar keer aanzetten zonder de auto te starten.

Ik weet niet of bovenstaande werkwijze de beste is, maar volgens mij als doe het zelver moet dit goed te doen zijn.
 
Laatst bewerkt:

Rudmer

Lid
Bedankt voor de tips! Het is gelukt. Ook ik kreeg de koppelingen niet los, wat een ondingen. Bij de dealer twee nieuwe gehaald. Die klik je er zo op, dus de volgende keer zal het makkelijker zijn.
Het volgieten van het filter met een trechtertje gedaan. Voor de zekerheid 180 sec. op contact gezet om de pomp aan te sturen, toen hij geplaatst was. Starten ging prima.
 
Ik weet dat ik een oud topic uit de sloot trek maar dit is de eerste hit op google die je tegenkomt wanneer je zelf een brandstoffilter van een 1.2 tdi wil vervangen.

Ik heb het brandstoffilter niet gevuld en dacht, ik probeer het eerst even voordat ik diesel ga halen. Ik had geprobeerd het oude filter direct in het nieuwe te gieten, ging niet echt. Maar toen ik ging starten duurde het 3 seconden langer dan normaal. Daarna geen haperingen gehad. Er zullen vast mensen zijn die dit niet goedkeurgen, maar ik zou niet moeilijker doen dan nodig is.

Voor wat betreft de koppelingen. Bij mij zat er nog 1 orginele op en de andere zat direct met de zwarte slang op het filter met een slangenklem. Dit heeft zo minimaal al 90dkm gezeten, en laat het zo.
 

45069

Senior Member
Gewoon wat diesel kopen voor je het klusje doet, tijdens tanken, even een klein flesje vullen.
Dan je nieuwe filter vullen.
De rest van je diesel kun je weer in je tank gooien.
 

oco1979

Forumguru
Kan de filter met reiniging product opvullen ipv diesel.

Bij me 1.6tdi heb ik een speciale tool gekocht.

Hier uitleg hoe die werkt en ook waarom zo tool.



Al goed van pas gekomen.
 
Kan de filter met reiniging product opvullen ipv diesel.

Reinigingsproduct? Ik neem aan dat je niet Dreft of Robijn bedoelt . Valt mij vaak op dat experts reageren met "jargon" en vergeten dat mensen met weinig kennis dan niet begrijpen waar het over gaat. Als ik zou moeten gokken zou ik er thinner, wasbenzine of remreiniger in gooien. Ik ga alleen niet gokken met dit soort dingen.

Die fancy kitspuit is niet van toepassing op de 1.2 tdi omdat deze geen deksel heeft.
 

oco1979

Forumguru
Fancy kitspuit is het zeker, voor de kostprijs van dit systeem zit ik niet te prutsen en ga dat perfect.

Reinigings product of wel diesel additief.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan