Brandstoffilter van de 1.2 TDI Greenline vervangen

Ik wil mijn brandstoffilter van de 1.2 TDI Greenline vervangen. Moet een fluitje van een cent zijn volgens mij. De twee slangetjes aansluiten zal niet het moeilijkste zijn. Wie heeft dit als eens gedaan aan de 1.2 TDI Greenline? Moet ik hem eerst vullen met Diesel? Moet dit schone diesel zijn en hoe doe je dat dan? Waar moet ik nog meer op letten?
 

erik2907

Actief lid
Ik wil mijn brandstoffilter van de 1.2 TDI Greenline vervangen. Moet een fluitje van een cent zijn volgens mij. De twee slangetjes aansluiten zal niet het moeilijkste zijn. Wie heeft dit als eens gedaan aan de 1.2 TDI Greenline? Moet ik hem eerst vullen met Diesel? Moet dit schone diesel zijn en hoe doe je dat dan? Waar moet ik nog meer op letten?

Voor een paar tientjes doet de dealer het :tegek:
 
Erik2907 Helaas is dat een fout antwoord.
Als je eerst even in de prijslijst had gekeken op internet dan had je kunnen weten dat het €69,-- kost. Geen paar tientjes maar bijna 7 tientjes. En kwaliteitsfilter is te koop voor € 26,--. Even een kwartiertje dhz-en en je heb €43,-- verdient.



I
 

erik2907

Actief lid
Die 7 tientjes + arbeidsloon is het mij meer dan waard als hiermee de garantie behouden blijft.
 
Ook dit klopt ook niet. Het is afgerond 7 tientjes inclusief arbeidsloon. Maar als jij dit er voor over hebt moet je het gewoon doen!
En wat betreft de garantie: Deze is bij Pon heel beperkt. Men weet makkelijk iets te verzinnen om onder de garantie uit te komen. Ik spreek uit ervaring. Het zou zo maar kunnen dat je de gehele garantie verliest op de auto omdat je zelf Bosch ruitenwissers hebt gemonteerd in plaats van Skoda ruitenwissers. Of Halfords ruitenwisservloeistof in plaats van Skoda ruitenwisservloeistof.

Zo is het genoeg met de gein!

We gaan weer terug naar mijn vraag:

Is er iemand op het forum die mij antwoord kan geven op de vraag:
Wie heeft er de brandstoffilter van de 1.2 TDI Greenline vervangen en heft voor mij de nodige tips?
 

Joske

Forumguru
heeft u zich reeds voorgesteld in het meet- en greetgedeelte? Dat appreciëren we hier wel, dat nieuwe leden zich voorstellen, alvast bedankt!

betreft de brandstoffilter: zie bijlage

wat belangrijkst is, is de slangen op de juiste manier terug aansluiten, moeilijk is het zeker niet.

succes
 

Bijlagen

  • brandstoffilter FabiaII 2011 vervangen.pdf
    73 KB · Weergaven: 182

wanderer

Senior Member
waarom wil je het brandstoffilter vervangen?
bij mijn Fabia gaat dat met de grote beurt mee (elke 60.000)
 

dirkkroneman

Forumguru
TS wil maar één ding en dat is een antwoord op zijn vraag, moet je hem toch niet lastig gaan vallen met eigen input en vragen of ie zich wil voorstellen.. :tongue:
 

Huibert

Forumguru
Zoals Dirk al zegt is erg goed te doen. Heb bij het verwisselen bij de Fabia 1.9TDI laatst ook zelf gedaan nog geen kwartier werk. Had alleen even in elke slaag een M8 bout geduwd om te verhinderen dat er teveel brandstof terug loopt en je daarna veel moeite hebt om de eerste keer te starten. Na de eerste keer starten even enkele minuten het toerental iets (+-1500) hoger houden om te verhinderen dat hij afslaat op een restje lucht in de leiding. Had bij mij het oude filter laten leeglopen in een kan en hierna in het nieuwe filter gedaan, ben je gelijk van dat restje brandstof af :)
 
Bedankt Joske en Huibert! Dit is pas een reactie waar ik iets aan heb! Ik ben alweer een stukje verder geholpen.
Toch maak ik me nog een beetje zorgen dat de filter niet eerst gevuld moet worden met diesel. Ik heb inmiddels al verder gekeken op het internet en daar heeft men het vaak over dat de filter eerst gevuld moet worden met brandstof. Men spreekt over schade aan de hogedrukpomp / drooglopen etc.
Ik zou me geen zorgen hoeven te maken omdat de instructie van Skoda (link Joske) het niet heeft over het vullen van het brandstoffilter.

Is er nog een automonteur op het forum die mij daar wat meer over kan vertellen?
 

Monteurtje

Forumguru
Bij de Fabia 1.2 TDI is het verstandig om het filter te vullen als dat lukt. Op werk zuig ik het filter vol of met de testkast de brandstofpomp in de tank aansturen zodat het filter vol loopt. Als die start en paar tellen later afslaat wordt het lastig.
Het kan zijn dat de koppelingen op het filter moeilijk losgaan. Dan wordt het even prutsen.
 
Bedankt Monteurtje! ook een reactie waar ik wat aan heb.

Aansluiten zonder de filter te vullen gaat niet werken begrijp ik.

Dus met normale diesel (uit de pomp) het filter volzuigen en dan aansluiten. Dat is het?
Kan ik ook met simpele hulpmiddelen het filter volzuigen?

Moeten de o-ringen ook vervangen worden? Of zijn deze niet aanwezig bij deze filter?
 

Monteurtje

Forumguru
O-ringen zitten er niet op. Leiding er gewoon weer opklikken.
Geen idee hoe je het kan volzuigen als je niet de juiste middelen daarvoor hebt.
Als je het niet doet dan slaat de motor af en krijg je die moeilijk weer aan. Heel lang doorstarten is heel slecht voor de hogedrukpomp.
Er is nog wel een manier. Maar dat is heel erg oppassen. Als je dat verkeerd doet slaat de motor op hol.
 

wanderer

Senior Member
ik herhaal de vraag nog maar een keer uit nieuwsgierigheid:
waarom wil je het brandstoffilter vervangen?
bij mijn Fabia gaat dat met de grote beurt mee (elke 60.000)
 

Joske

Forumguru
misschien, heel misschien omdat de TS zijn onderhoud zelf uitvoert? aleja, daar ga ik toch van uit ;)
 
Monteurtje bedankt!

Wanderer:
Het is off-topic (en daar hou ik niet zo van) , maar ik zal Wanderer maar even antwoorden:
Bij het goed lezen had je het al een beetje kunnen weten: Zie mijn reactie op Erik2907 Dinsdag 1-4 om 23.04 uur.
Het heeft te maken met besparing van geld en natuurlijk is het ook een stukje interesse / hobby.
Ik kan hier wel een pagina over schrijven maar dat ga ik niet doen. ivm off-topic.
Wil je meer weten (hobby / besparing op autokosten) dan is er altijd nog de PB.
 

dirkkroneman

Forumguru
Fout! Als jij de eerste post van Joske in dit topic goed had gelezen dan had je ondertussen geweten dat het wel zo beschaafd is om je even netjes voor te stellen op dit forum ;)
 
Bovenaan Onderaan