Brandstoffilter Fabia 1 BKY 2005

Hakar

Donateur
@HenkT
En dat is nu driekwart jaar later nog steeds het geval?
Of hoor je nu langzaamaan de pomp weer wat meer werken?

@Cordoba
Dat vermoeden had ik al maar dorst het niet te schrijven.
Wat ik wel nog vreemd vind is dat er na vervanging van het filter dus ook geen geluid van de pomp te horen was bij het openen van de deur, ondanks dat het filter zonder brandstof is gemonteerd en de leidingen wat brandstof hadden verloren bij demontage.

Mijn suggestie, de pomp kan nu zo razendsnel en stil druk opbouwen dat mijn oude oortjes, en die van mijn vrouw dat niet kunnen waarnemen :D
 

verhulstr

Forumguru
@Hakar allereerst sorry voor mij erg late reactie....:(

Wbt het brandstoffilter.......die heb ik bij mijn laatste Faab ook gewisseld.
Dit was een Faab van 2003 met een vw BBY motor waar een filter gemonteerd was met een drukregelaar die je uit het filter kan halen.
Ik heb echter een nieuw filter gemonteerd die zijn drukregelaar in het filter heeft en dus NIET demontabel is.
Na het monteren van het nieuwe filter geen last gehad van dat ik de brandstofpomp niet meer hoor bij het openen van de bestuurders portier....
Om eerlijk te zijn heb toen niet erg gelet op de brandstof druk die het systeem gebruikt....dus de 3 bar versie of 4 bar versie.....
Waar ik mijn filter toen bestelde gaf ie een bepaald type filter aan (gezocht op kenteken)en die heb ik mee laten komen en gemonteerd.

Wat zo kan zijn omdat je je pomp niet meer hoort is je ouderdom :D.......nee geintje.....maar als een brandstof systeem minder tegen druk heeft...kan het ook minder geluid maken....lees cavitatie (als ik het goed zeg en schrijf) geven...

Verschil in prijs bij bv Brezan of AOC (Auto Onderdelen Centrale) en online winkelen is mij ook al opgevallen.....als ik haast heb en direct nodig heb rij ik (als dat nog gaat met de auto) er gelijk om....dan betaal ik maar iets meer....maar als het niet zo een hoge nood heeft...bestel ik het online.
Dat laatste heeft me 2 weken gekost ivm Corona geneuzel......wel de bestel en betaal bevestiging gekregen maar geen verzend bevestiging....toch maar eens gebeld :jaja: ...5dagen later spulletjes thuis...
 

HenkT

Lid
Ik heb opgelet of ik de pomp hoor bij het van slot doen en het openen van het portier, maar ik hoor niets.
 

Hakar

Donateur
@verhulstr dat verschijnsel van die cavia ken ik wel op gebied van compressoren.
Minder tegendruk geeft soms een soepeler loop.
Inmiddels al weer een drietal weken verder, en nog steeds geen drukopbouw bij het openen van de deur te horen.

@HenkT zoals boven aangegeven hier ook nog steeds niet.

Excuses voor mijn late reactie, maar ben de afgelopen week bezig geweest om de koppakking van de Pug 205 te vervangen.
Kopje laten vlakken en de hele boel opnieuw af en instellen.
Eergisteren en gisteren vier keer een koelsysteem flush gedaan met puur leidingwater en na de vierde keer schoon water ook na enige tijd draaien van de motor.
Vandaag gaat de koelvloeistof er in, en mogen gaat ie weer op en neer naar en van het werk.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ik heb opgelet of ik de pomp hoor bij het van slot doen en het openen van het portier, maar ik hoor niets.

Als ik de deur van mijn Combi 2003 AQW 1.4 open, dan hoor ik ook niets. Vind ik overigens eigenlijk ook wel logisch. Echter, de pomp wordt hoorbaar zodra ik de sleutel omdraai om het contact aan te zetten. Als de pomp druk heeft opgebouwd na zeg maar 1 á 2 seconden en het betreffende lampje op het dashboard uit is gegaan, dan pas start ik. De pomp is dan niet meer hoorbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik ben wel benieuwd nu...ik hoor m'n pomp nu duidelijk als ik de bestuurdersdeur open en ook (weer) als ik het contact aanzet.
Er ligt een nieuw filter klaar, maar die gaat er waarschijnlijk pas in september onder, ben benieuwd of ik straks de pomp helemaal niet meer hoor, of alleen bij het aanzetten contact. Ik zal in september een updateje posten.

Kan het me ergens niet voorstellen dat een brandstoffilter dusdanig slechte doorstroom kan hebben (in Nederland dan, met de hoge kwaliteit brandstof die we hebben), dat dat het verschil maakt in cavitatie. Maar ik heb ook geen andere verklaring :)
 

Tees

Donateur
Dank voor de toevoeging @Peter-036 . De brandstofpomp in een BBY (en BKY, en ik vermoed bij alle benzine Fabia I's) zit in de tank, en dus vóór het filter en zal dus normaliter genoeg aanvoer hebben. Een verstopt filter zou alleen betekenen dat de pomp harder moet werken, en de druk ná het filter lager wordt (tot het punt dat het te laag is om de injectie afdoende te laten plaatsvinden).

Dat is dan ook meteen de enige reden die ik (ondertussen dan) kan bedenken dat de pomp na vervanging van t filter niet meer hoorbaar is: hij hoeft minder hard te werken. Maar dan zou het filter wel serieus minder doorvoer moeten hebben dan een nieuw filter. Heeft iemand dit al eens getest (gewoon uit interesse?)
 

Cordoba

Forumguru
@Peter-036 Cavitatie komt in meer gevallen voor, ook bij snelstromende vloeistoffen en vloeistof die vrij dicht tegen zijn kookpunt aan zit. Cavitatie is niet anders dan het ontstaan van grote of zelfs microscopisch kleine dampbellen door een lage druk, en het vervolgens weer imploderen van die gasbellen. Ook in bijvoorbeeld leidingen met scherpe bochten of in regelkleppen kan dit ontstaan, doordat na scherpe randen er vaak lokaal een sterke onderdruk ontstaat. Ik denk dat het in een brandstofpomp vooral ontstaat als de vloeistofsnelheid fors afwijkt van waar de pomp voor ontworpen is, dat kan bijvoorbeeld doordat een filter de doorstroomsnelheid fors verminderd, waardoor de vloeistofsnelheid omlaag gaat, met als gevolg de stroming niet netjes langs schoepen en geleiders stroomt, maar er meer loodrecht op stroomt.
 

Tees

Donateur
@Cordoba : m'n technisch gevoel zegt me dat bij hoge stroomsnelheid er grotere kans is op turbulentie en cavitatie dan bij lagere stroomsnelheid. Bij lagere stroomsnelheid treedt eerder laminaire stroming op. Het filter verlaagt (per definitie) de stroomsnelheid, en een verstopt filter meer dan een nieuw filter. Bovendien veroorzaakt een filter turbulentie (en dan denk ik dat een nieuw filter dat juist méér doet dan een verstopt filter).
 

Cordoba

Forumguru
@Tees Ik heb niet alleen tijdens mijn studie het één en ander moeten leren over stromingen, maar ook in verschillende windtunnels gewerkt en ook aan opstellingen om zaken in windtunnels te kunnen meten. Ik kan je zeggen dat je technisch gevoel je hier en daar op het verkeerde been heeft gezet:
- bij een turbulente stroming heb je meer menging in de stroming, dus is de kans op het ontstaan van onderdruk kleiner (dus ook minder kans op cavitatie)
- je hebt wel gelijk dat een laminaire stroming een bepaalde snelheid moet hebben om over te gaan in een turbulente stroming, dit is echter niet alleen van de stroomsnelheid, maar ook van eventuele 'triggers' afhankelijk om over te gaan naar een turbulente stroming.
- een filter verminderd juist de turbulentie: het 'hakt' de turbulentie in veel kleine deeltjes/stromingen, waardoor je zelfs vrij makkelijk weer overgaat naar laminaire stroming. In windtunnels wordt dit bijvoorbeeld ook gebruikt om na de propellor die de lucht in beweging brengt en na de laatste bocht voor de meetplaats de luchtstroming netjes homogeen en laminair te krijgen. (bij zo'n filter in een windtunnel moet je denken aan een combinatie van lamellen gevolgd door een fijn gaas)
 

turboturbo

Forumguru
De vraag is tevens of het wel een probleem is dat de pomp niet aan gaat na openen bestuurdersportier.

Immers bij contact aan slaat de pomp sowieso nog een keer aan, en dat lijkt me de belangrijkste van twee.

Ik zou dit dus ook niet eens erg vinden: ik heb dikwijls voor dat ik het portier open van de auto zonder dat ik ermee ga rijden. De pomp heeft dan voor niets druk op gebouwd...
 

Tees

Donateur
Dank je @Cordoba ! Met zoveel kennis en kunde durf ik als 'eenvoudig' chemicus niet meer in discussie te gaan ;).

@turboturbo : t zal een soort comfort/zekerheids-feature zijn. Als je wacht met de pomp aanzetten totdat iemand t contact aanzet, dan kan t zijn dat er nog geen brandstof bij de motor is als je wil starten (als je meteen de sleutel doordraait naar starten). Dus ergens is t wel handig dat t zo is
 

turboturbo

Forumguru
@Tees je hebt absoluut gelijk gelijk.

Ik heb mezelf de vreemde gewoonte aangewend om altijd even te wachten tot de zelf checks van de ecu afgerond zijn voordat ik de sleutel omdraai. De pomp heeft dan allang zijn 3 seconden drukopbouw kunnen afronden. Dus ik bedoel ook eigenlijk alleen maar dat ik me kan voorstellen dat het heel misschien voor jou, die dit weet, of mij persoonlijk niet echt een probleem hoeft te zijn. Maar je hebt zeker gelijk dat die functie niet voor niks erop zit.

Ik heb deze reflex denk ik overgehouden aan jarenlang dieselen (voorgloeien) van de auto’s van mijn ouders vroeger.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
De vraag is tevens of het wel een probleem is dat de pomp niet aan gaat na openen bestuurdersportier.

Immers bij contact aan slaat de pomp sowieso nog een keer aan, en dat lijkt me de belangrijkste van twee.

Ik zou dit dus ook niet eens erg vinden: ik heb dikwijls voor dat ik het portier open van de auto zonder dat ik ermee ga rijden. De pomp heeft dan voor niets druk op gebouwd...
Eigenlijk is het wel een probleem, en eigenlijk ook weer niet.
Wij zitten het allemaal een beetje te relativeren en diepen het nog wat verder uit.
Wat nu wanneer een vrouw zonder technische kennis dit zou overkomen.
Zij is al jaren gewend dat bij het openen van de deur er een bromtoon te horen is, en ze heeft goed onthouden dat manlief uitlegde dat dat de brandstofpomp is die bij het openen van de deur druk opbouwt.
Manlief leest ergens op een groot Nederlandstalig forum over auto's uit Tsjechië dat een nieuw brandstoffilter wel eens een betere flow kan geven in het aanvoertraject van de brandstof, en aldus geschiedde, er werd een nieuw brandstoffilter geplaatst.
Hij allang weer vergeten wat hij vrouwlief enige tijd geleden had verteld over die toon bij het openen van de deur, en hij meldt triomfantelijk dat het brandstoffilter is vervangen.
Hij nblij, zij blij, allemaal blij, totdat......
Vrouwlief voor het eerst weer alleen met de Tsjechische auto weg moet, en het geluidje niet hoort bij het openen van de deur.
Vrouw belt manlief, en geeft aan dat de auto het niet doet.
Hij in de stress, kan niet, is niet mogelijk, K auto's en zo niet meer.
Zij ander vervoer regelen, want auto is stuk, hij na het werk met de smoor in naar huis, want hij mag weer fouten zoeken.

Hij thuis, pakt sleutel, start auto, motor slaat aan, dus auto doet het.

In zo'n geval is het erg dat je pomp geen druk op hoort bouwen.....
 

Cordoba

Forumguru
Dat is een hele bijzondere vrouw die besluit om een auto niet te starten omdat ze een vertrouwd geluid niet hoort (en iets niet horen, valt veel minder op dan iets horen wat er niet hoort te zijn). Ik denk dat er nog meer vrouwen zijn die proberen om weg te rijden met een auto waarvan alle wielen zijn gestolen, dan dat er vrouwen zijn die geen startpoging doen omdat ze de brandstofpomp niet horen.

Nu moet ik zeggen dat ik op het werk wel vaak met de overtreffende trap van het vrouwelijk geslacht te maken heb: iets kan wel hufterproof zijn, maar dat betekent nog lang niet dat het zusterproof is. (zusterproof is dus de overtreffende trap van hufterproof)
 
Bovenaan Onderaan