Brandstoffilter Fabia 1 BKY 2005

Hakar

Donateur
Ik zit er aan te denken om het brandstoffilter preventief te vervangen.
Dit mede omdat het een oorzaak zou kunnen zijn van de startproblemen die zich een paar maandjes geleden deden gelden.
Nu heb ik eens onder de Fab gekeken, en de klem die met 1 schroef vastzit even losgemaakt daarna de klem opzij geduwd en het nummer op het filter gecheckt.
Is een filter van VW met code 6Q0202051 zonder toevoeging.
Zoek ik op deze code dan kom ik diverse filters tegen.
De ene met drukregelaar de andere zonder.
Die met drukregelaar hebben dan weer een verdeling in 2, 3 of 4 bar.
Vraag me af welke er onder de mijne zou kunnen zitten.
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet welke km-stand je Fabia nu heeft, dat je het brandstoffilter wil vervangen? Ik geloof dat ie volgens de regels nooit vervangen hoeft te worden, maar als de auto zo'n 200-250k km heeft gereden kan het volgens mij geen kwaad om het filter een keer te vernieuwen.

@Ronnie heeft ook heel lang met een BKY rondgereden, dus mogelijk dat hij je duidelijkheid kan verschaffen over het juiste filter.
 

Hakar

Donateur
Fab heeft nu rond de 220k gedraaid.

Met de perikelen die ik noemde bedoelde ik dat ergens in maart de motor van het ene op andere moment niet meer wilde aanslaan.
Zie dit topic, https://www.skodaforum.nl/forum/i/startmotor-of-starterkrans-op-vliegwiel.40545/

Afgelopen week deed zich dit weer voor, en omdat de brandstofpomp wel druk opbouwt direct bij het openen van de deur wil ik preventief het brandstoffilter vervangen om deze alvast te schrappen van het lijstje van mogelijke oorzaken.
 

Ronnie

Forumguru
Toen mijn Fab1 1.4. BKY verkocht werd had hij ruim 250.000 km gereden en nooit is het filter vervangen, en nooit problemen mee gehad.
 

Hakar

Donateur
Duidelijk Ronnie.
Helpt me helaas niet verder. :pieker:

Mogelijk dat @verhulstr me op weg kan helpen, die heeft volgens mij begin dit jaar nog een wissel gedaan.
Hoewel, zijn auto was volgens mij van 2003 en nog met AQW blok, maar zeker ben ik er niet van.

Is nog geen halszaak, kom er op zijn vroegst pas komend weekend aan toe.
 

EdK

Forumguru
Kijk ff in de downloads van skodaforum.eu
Veel docu over de motorblokken ook van de FAB 1 en verdere info van Fab 1
Denk dat je met die info een stuk verder komt..
 

HenkT

Lid
Het filter met aparte drukregelaar dient vervangen te worden door een met een ingebouwde drukregelaar. Modificatie van Skoda. Heb zelf de problemen ervaren.
Het kost maar weinig en is een easy job, dus waarom niet vervangen in jou geval.
 

Hakar

Donateur
@EdK
Daar had ik ook gezocht, alleen werd me daar het verschil niet duidelijk tussen de uitvoering met drukregelaar, en de uitvoering zonder.

@HenkT Uitleg redelijk duidelijk.
Alleen, hoe weet ik of de onze een aparte drukregelaar heeft, en welke druk die zou moeten hebben.
Ben inmiddels zo ver dat ik weet dat de huidige zou kunnen worden vervangen door de 6Q0201051J en de 6Q0201051H, waarbij de H 3 bar druk kan hebben, en de J 4 bar.
 

Tees

Donateur
Ik kreeg toevallig bij de laatste controle door de garage ook het advies het brandstoffilter te vervangen. Heb niet gevraagd waarom, zag in de workshop manual idd niet dat die vervangen hoeft te worden. Maar heb er toch maar eentje in m'n digitale winkelmandje gelegd toen ik toch onderdelen aan het kopen was, voor die 10 euro hoef je 't niet te laten.
Ik had overigens dit topic nog niet gelezen, heb dus de versie zonder ingebouwde drukregelaar gekocht, typenr 6Q0201511. En ergens denk ik ook dat die drukregelaar niet zomaar kapot is (anders had ik 't vast gemerkt), dus die hoeft dan ook niet vervangen te worden ;). Ben wel benieuwd welke problemen jij gehad hebt, @HenkT ?

Volgens de catalogus zou voor BBY en BKY (vrijwel dezelfde motor) het filter met regulaar type 6Q0201051H moeten zijn (de 3 bar versie dus).
 

Hakar

Donateur
Ben net even bij de automaterialen toko geweest.
Het enige passende filter wat zij kunnen bieden is er eentje van Bosch voor de somma van € 42,-- :wavecry:

Ga ik toch nog even zoeken op de code van @Tees
 

Tees

Donateur
Bij een bekende online onderdelenshop kost dit type van Bosch 25 euro, van Mann nog iets minder zelfs. Online shoppen loont :jaja:
Het J-type is verrassend genoeg een stuk goedkoper daar (18 euro), type zonder drukregelaar is nog wat goedkoper, 13 euro voor zowel Bosch als Mann.
 

Hakar

Donateur
Als je met de bekende online onderdelenshop autodoc.nl of auto-onderdelen24.nl bedoeld mag je dat gerust noemen op dit forum.:jaja:
 

Tees

Donateur
Ik doelde op Winparts (heb ik al een tijdje goede ervaringen mee), maar ben gewend dat op de meeste forums geen bedrijfsnamen gebruikt mogen worden
 

Hakar

Donateur
Hier mag het wel hoor, mits je er geen eigenbelang in hebt, of wanneer blijkt dat je op een verkapte manier reclame voor je eigen toko wilt maken.
Dit forum is er eentje waar we elkaar op een zo goed mogelijke manier proberen bij te staan, en daar hoort ook de verwijzing naar betaalbare onderdelen bij.

Kijk om jezelf op dat gebied gerust te stellen maar eens in de rubriek onderdelen van derden.
https://www.skodaforum.nl/forum/forums/onderdelen-van-derden.28/
 

Hakar

Donateur
Waarschijnlijk zit er onder de onze dus een filter met regelaar van 3 bar, dat is tenminste corresponderend met de druk van de Bosch bij de toko.
De J versie is zover ik verschillende bij winparts heb gezien allemaal 4 bar.
Zal ook weer te maken hebben met wat voor druk je brandstofpomp op kan bouwen.

Edit, misschien heb je het zelf ook al gemerkt, maar als je gewoon winparts intypt veranderd dat automatisch in een link :D
 

Tees

Donateur
Ja, er zou een 3 bar versie (H) onder moeten zitten. Lijkt me niet ideaal om die te vervangen door een 4 bar versie (J), volgens mij is dit namelijk de druk waarbij er brandstof teruggeleid wordt naar de tank, om te zorgen dat er niet te veel druk op de inlaat komt.
Van de automatische links zag ik net inderdaad ook :)
 

Tees

Donateur
@HenkT Dat is een mooi verhaal dat je daar opgeschreven hebt! Wel een kleine lijdensweg lijkt me, maar mooi dat je het met ons deelt. Op jouw advies gaat de versie zonder regelaar toch maar retour vandaag voor eentje met regelaar. :bloemen:

@Peter-036 Ik heb niet enorm veel verstand van autotechniek, maar wel redelijk wat van algemene techniek, en mijn gevoel zegt me dat een hogere maximale druk wel een risico met zich meebrengt. Ik mag aannemen dat er voldoende veiligheidsmarges in alle slangen, aansluitingen en componenten zitten, maar van 3 naar 4 bar maximale druk voelt toch als een risicootje.
 

Hakar

Donateur
Vandaag een Febi ontvangen en al gemonteerd besteld via Winparts en de helft goedkoper dan de Bosch bij de automaterialen toko.

Edit 2 uurtjes later.
Wat me opvalt, is dat na montage van dat nieuwe filter met drukregelaar, ik de pomp niet meer hoor bij het openen van de bestuurdersdeur.
Ik hoorde hem al niet direct na montage, en ook niet nadat ik er mee had gereden en na een wandeling van een drie kwartier met de hond de deur weer opende.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan