Waarom een hele discussie over een filter en of die paar eurie's wel nodig zijn.
Waarom monteert een fabrikant een filter in een installatie ? Juist om er zeker van te zijn dat de vloeistof gefilterd naar de rest van de installatie gaat en derhalve geen schade kan aanbrengen hieraan.
En al is de brandstof nog zo schoon zoals meerdere keren word geopperd, evengoed kan er vuil in terecht komen.
denk maar eens aan overpompen naar tanks pompstation in deze en vandaar uit naar je wagen.
Leidingen en tanks kunnen bezinksel bevatten wat je mee oppompt naar je filter en zo zijn er nog vele mogelijkheden hoe vuil in je tank kan komen en door dat filter worden opgevangen.
En een filter kan er op eerste gezicht nog goed en / of schoon uitzien maar kan er slechter uitzien dan je vermoed.
In verleden in klimaat installatie's onderhoud gedaan en hier valt ook het vervangen van filters onder.
En in begin had je het gevoel dat die filters die je verving nog makkelijk een periode meekonden, maar ja op bon staond vervangen dus dat deed je dan !
Maar als je dan de debietwaardens bekeek voor en na vervanging en naar het toerental van de motoren die over een frequentieregelaar draaide dan kwam je er achter dat het wel degelijk nodig was en dat die filters toch vuiler waren dan je dacht.
Tegenwoordig heb ik nog met microfilters voor legionella te maken en vervangen deze enkele keren per jaar bij klanten.
En ja drinkwater uit de kraan, dat mooie schone heldere water, en ja we mogen trots zijn over ons drinkwater waar we onze poep ook nog mee wegspoelen.
Maar door die filters kom je er opeens achter dat dit drinkwater toch nog niet geheel schoon is.
Filters zijn in algemeen na 3 maanden lichtbruin of lichtgrijs maar bij één klant zijn de filters in 2 maanden hoogseizoen baggerbruin.
Dit laatste heeft ook deels te maken dat men in drukke periode's grondwater krijgt toegeleverd omdat de waterleiding van vaste wal dan niet toereikend is.
Dus terugkomend op de brandstoffilter in je voertuig, gewoon periodiek vervangen.
Al lijkt het er op dat ze niet vervuild zijn dan kunnen ze dat evengoed zijn.
En voor die paar euries op al die servicebeurten is het een kleine kostenpost die je uiteindelijk kan behoeden voor een hoge kostenpost. ( schade aan injectoren / verstuivers bijvoorbeeld )