Brandstoffilter ervaringen: vervangen zin of onzin?

OscarK

Nieuw lid
Ik lees op meerdere plekken dat het brandstoffilter voor o.a. mijn 1.4 TSI motor geen vervangingsinterval heeft. Ik vroeg me af of er mensen zijn die hier slechte ervaringen mee hebben. Ik bedoel hiermee dat je bijvoorbeeld wel eens een filter dat vervangen is hebt opengemaakt en een hoop troep tegenkwam. Of misschien een situatie waarbij vervanging van het filter toch een probleem heeft opgelost.

Eigenlijk wil ik dus weten of het periodiek vervangen van een brandstoffilter zinvol is/kan zijn, of onzin is.
 

CDK

Forumguru
Er zijn online voorbeelden genoeg te vinden van vervuilde brandstoffilters. 5 jaar of 150000km lijkt me een mooi moment om zo’n filter te vervangen.
 

ertromp

Forumguru
Voor een benzine auto en als je een merk brandstof tankt en als je zeker aan de 15K per jaar komt is het overbodig.
Zeker in deze tijd met de kunststof tanks. Staat je auto langere perioden stil > 2 maand dan zou ik de overweging maken om het wel te doen
 

Spinal

Forumguru
Eigenlijk wil ik dus weten of het periodiek vervangen van een brandstoffilter zinvol is/kan zijn, of onzin is.

heel kort: onzin

Ik zat met dezelfde vraag als jij en heb de mijne bij een km stand van 114K preventief vervangen. De oude was net zo mooi schoon als de nieuwe en in de onderhoudshistorie kon ik nergens terug vinden dat deze al een keer vervangen is (wat heel logisch is want de auto is dealer onderhouden en die stellen dat je dit filter niet periodiek hoeft te vervangen) Ik tank altijd BP 98, maar als je bij een witte pomp tankt zal de vervuiling niet heel veel meer zijn. Bij mijn vorige auto heb ik eens een benzinefilter vervangen waarvan de oude zo zwart als roet was van binnen, en ook daar ging alleen BP 98 in. Waar het verschil in zit weet ik niet, ik weet wel dat ik die van de Octavia niet meer ga vervangen (overigens stelt het vervangen van het filter niet zo veel voor)
 

turboturbo

Forumguru
Nee het is idd niet nodig... Aan de andere kant...... is het zo'n goedkoop onderdeel en zó simpel te vervangen.... Dat je wel gek zou zijn om het niet 1 x halverwege de autoleeftijd mee te nemen.
Bovendien ken ik eigenlijk alleen maar filters die wél af en toe vervangen dienen te worden. Dus de logica van het hebben van een filter die niet vervangen hoeft, vind ik moeilijk te accepteren :D

Ik slaap in elk geval een stuk rustiger sinds ik weet dat dat blikje onder de auto vernieuwd is.
 

OscarK

Nieuw lid
Duidelijk. Als het goed is heeft de garage het brandstoffilter bij de afleverbeurt vervangen (zal nog even navragen), dus dan laat ik het bij deze eenmalige actie.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dus de logica van het hebben van een filter die niet vervangen hoeft, vind ik moeilijk te accepteren
Ik zou me kunnen voorstellen dat zo'n filter erin zit als standaard noodvoorziening, om te voorkomen dat vervuilde brandstof tanken tot schade aan injectoren leidt. Zolang er geen problemen zijn met de brandstoftoevoer hoef je er dus niet naar om te kijken, als die zich wel voordoen is het vroeg genoeg om eerst dat filter te checken en evt. vervangen alvorens naar andere verdachten op zoek te gaan.

Vervuilde brandstof zal zich in onze contreien overigens zelden of nooit voordoen, maar dat kan in (zuid-)oostelijker gelegen landen wel anders liggen.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb even wat filmpjes bekeken over het vervangen van zo'n filter en daarin worden ze ook regelmatig open gemaakt om aan te tonen hoe vies het van binnen is.. Der komt best wel wat zwarte drap uit zo'n ding en vervangen lijkt niet echt moeilijk inderdaad.
 

CDK

Forumguru
Ik heb even wat filmpjes bekeken over het vervangen van zo'n filter en daarin worden ze ook regelmatig open gemaakt om aan te tonen hoe vies het van binnen is.. Der komt best wel wat zwarte drap uit zo'n ding en vervangen lijkt niet echt moeilijk inderdaad.

Dat dus! Juist daarom zou ik het zelf ook (laten) vervangen bij 5 jaar of 150k km.
 

EdK

Forumguru
Waarom een hele discussie over een filter en of die paar eurie's wel nodig zijn.
Waarom monteert een fabrikant een filter in een installatie ? Juist om er zeker van te zijn dat de vloeistof gefilterd naar de rest van de installatie gaat en derhalve geen schade kan aanbrengen hieraan.
En al is de brandstof nog zo schoon zoals meerdere keren word geopperd, evengoed kan er vuil in terecht komen.
denk maar eens aan overpompen naar tanks pompstation in deze en vandaar uit naar je wagen.
Leidingen en tanks kunnen bezinksel bevatten wat je mee oppompt naar je filter en zo zijn er nog vele mogelijkheden hoe vuil in je tank kan komen en door dat filter worden opgevangen.
En een filter kan er op eerste gezicht nog goed en / of schoon uitzien maar kan er slechter uitzien dan je vermoed.

In verleden in klimaat installatie's onderhoud gedaan en hier valt ook het vervangen van filters onder.
En in begin had je het gevoel dat die filters die je verving nog makkelijk een periode meekonden, maar ja op bon staond vervangen dus dat deed je dan !
Maar als je dan de debietwaardens bekeek voor en na vervanging en naar het toerental van de motoren die over een frequentieregelaar draaide dan kwam je er achter dat het wel degelijk nodig was en dat die filters toch vuiler waren dan je dacht.

Tegenwoordig heb ik nog met microfilters voor legionella te maken en vervangen deze enkele keren per jaar bij klanten.
En ja drinkwater uit de kraan, dat mooie schone heldere water, en ja we mogen trots zijn over ons drinkwater waar we onze poep ook nog mee wegspoelen.
Maar door die filters kom je er opeens achter dat dit drinkwater toch nog niet geheel schoon is.
Filters zijn in algemeen na 3 maanden lichtbruin of lichtgrijs maar bij één klant zijn de filters in 2 maanden hoogseizoen baggerbruin.
Dit laatste heeft ook deels te maken dat men in drukke periode's grondwater krijgt toegeleverd omdat de waterleiding van vaste wal dan niet toereikend is.

Dus terugkomend op de brandstoffilter in je voertuig, gewoon periodiek vervangen.
Al lijkt het er op dat ze niet vervuild zijn dan kunnen ze dat evengoed zijn.
En voor die paar euries op al die servicebeurten is het een kleine kostenpost die je uiteindelijk kan behoeden voor een hoge kostenpost. ( schade aan injectoren / verstuivers bijvoorbeeld )
 

hemi24

Forumguru
Vuil kun je heel snel in je tank krijgen, bijvoorbeeld als iemand het vulpistool niet goed terughangt en deze op de grond valt...
 

Bakkertje

Forumguru
@Peter-036 ik kan me voorstellen dat het bij een vrachtwagen anders werkt en er een huis is met filter. bij een auto wordt het filter als geheel vervangen en is er geen los huis.
 

Maggy

Forumguru
@Peter-036 ik kan me voorstellen dat het bij een vrachtwagen anders werkt en er een huis is met filter. bij een auto wordt het filter als geheel vervangen en is er geen los huis.

Correctie; dat is geheel afhankelijk van het type auto/motor.
Mijn bkd heeft een los filterpatroon, en een filterhuis dat ik met de wissel ook uit de auto haal en schoonmaak. Bij een voorgaande diesel was het een patroon die als geheel werd vervangen en gelijk als huis diende.

Filtervervanging? Gewoon doen.
 

vleier

Forumguru
Ik heb mijn filter gisteren net vervangen. En daar was die ook wel aan toe. Eerste dat eruit kwam was gewoon schone benzine. Maar na een paar kleine tikjes werd het al snel donker.
 
Bovenaan Onderaan