Bout zit vast in draagarm Matiz

Cordoba

Forumguru
Dat van de rubberbus had ik inderdaad goed begrepen, en het probleem is nu dus eigenlijk dat de bout en het rubber aan elkaar gerot zitten? Hitte wordt normaal gebruikt om bouten die vastgerot zitten in schroefdraad los te krijgen, in dit geval zit de bout vast in rubber, dus ik vraag me af of dit gaat lukken, en ik neig zelfs om de tegenovergesteld richting op te gaan: als de bout uit de draadbus is, proberen om de bout extreem te koelen met vloeibaar stikstof: dan krimpt de bout en wordt het rubber harder en kun je de boel mogelijk wel los trekken. Overigens wel heel voorzichting met vloeibare stikstof: van een spettertje krijg je al brandwonden als je geen beschermende kleding draagt, en absoluut niet in een afgesloten ruimte gebruiken (zoals in een garage). Als de vloeibare stikstof verdampt, krijgt je stikstofdamp die de zuurstof in de lucht verdrijft, en 1 liter vloeistof levert grofweg 1 kuub gas.
 

EdZ

Donateur
Heb je iets ruimte achter de kop van de bout? Maak dan van stevig staal een U-vorm, zet die over de kop van de bout. En dan er dwars op een tweepotige poelietrekker.
 

EdK

Forumguru
in dit geval zit de bout vast in rubber, dus ik vraag me af of dit gaat lukken, en ik neig zelfs om de tegenovergesteld richting op te gaan: als de bout uit de draadbus is, proberen om de bout extreem te koelen met vloeibaar stikstof: dan krimpt de bout en wordt het rubber harder en kun je de boel mogelijk wel los trekken.
Cordoba ik vermoed dat die bout in een stalen bus zit met normaal daaromheen het rubber !
Zou haast denken van probeer het rubber weg te branden op een plek (als die er is ) tot je de stalen bus hebt en zet daar een griptang op en dan met slagmoersleutel de moer losdraaien.

Maar het blijft gissen, je moet het zelf voelen en zien om een oplossing te vinden ...
 

EdZ

Donateur
Ik denk dat die bout in een stalen bus zit met daaromheen rubber - en daaromheen nóg een stalen bus. Als het al lukt om de bout eruit te krijgen wordt de volgende uitdaging om de bus uit de draagarm te halen. Hoewel je met 2 grote doppen en een stuk draadeind een heel eind kan komen...
 

EdZ

Donateur
Nog een brainfart. Als je twee dikke stalen stroken hebt en 2 draadeinden, dan kun je iets maken dat op deze "tekening" lijkt. Groen: stalen stroken. Rood: draadeinden en een bout die het einde van jouw bout naar binnen moet duwen. Blauw: een gat dat om de kop van jouw bout valt. Als je dat op z'n plek krijgt dan kun je de draadeinden aandraaien en de achterste bout duwt jouw bout eruit.
 

Bijlagen

  • Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    18,8 KB · Weergaven: 13

VAG-man

Forumguru
Gewoon dom ferme tikken op de kopse kant van de bout om deze te laten "schrikken" lukt ook niet?
Toch proberen achter de kop van de bout te komen is denk ik de snelste manier. Ook geen griptang op de bout?
Anders een stukje op lassen?
 

Eltjo

Forumguru
Bedankt voor alle reacties.
Bout zit muurvast in metalen bus. Deze metalen bus zit in een rubber bus. Die zit op zijn beurt in de draagarm.
"Schrikken met tikken"; helaas de bout is niet geschrokken toen ik net op of onder de ring onder de bout mepte met een vuistje tegen een forse schroevendraaier.

Ik was vanmiddag bij een garagebedrijf en de monteur zei bij een garage gewerkt te hebben dat vroeger Chevrolet deed en ik de foto's liet zien. "Een bekend probleem bij de Matiz, daar ben je wel 2 uur mee bezig. Door slijpen." Ik vraag me alleen nog steeds af hoe je daar met een schijf bij komt. Zelfs hitte in de bout brengen dacht hij niet dat dat zou werken. Hadden ze de bout maar ingevet.

@EdZ Inderdaad, een soort en met pers idee dacht ik ook aan.

@Peter-036 Je zit warm. Inmiddels denk ik de beste oplossing gevonden vanaf 22:55;
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1383&v=-mtSTQj89Dg&feature=emb_logo
Komt op het volgende neer;
arm overlangs doorzagen, uiteinden hakken (is gewoon staal) en arm verwijderen, rubber deels afsnijden en dan de metalen bus doorzagen tot de bout en dan kan je kruipolie/WD-40 inspuiten en er een tang opzetten om vast te houden en de bout eruit te draaien.

Alles over de Matiz in het Russisch (even vertalen naar b.v. Engels inschakelen) op http://mirmatizov.ru/index.php?option=com_content&view=article&id=185&Itemid=101

Draagarm: http://shop.mirmatizov.ru/набор-рычаг-шаровой-опоры-matiz/

Morgen vraag ik het bedrijf waar ik eerder geweest ben, hij was vandaag een dag vrij.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Dit word een nieuwe arm.

Je gaat met boren het ronde deel los boren lang boven en onder. Als je dat heb uitgeboord kan je de arma eraf halen en kijk je nog naar het rubber en het stukje rond ijzer aan. Dat rond ijzer kan je er wel vanaf peuteren en dan worde het rubber eraf knabbelen tot je bij de ijzeren bus komt

word heel veel geduld hebben

Of makkelijk misschien maar wel intensiever werk. Met een ijzerzaag ( misschien reprozaag) naast het rubber de bout door zagen zodat je alles er zo uit kan trekken
 

hemi24

Forumguru
Heb je de spanning van de veerpoot er ook al afgehaald, anders maak je het jezelf onnodig moeilijk...
 

Cordoba

Forumguru
Het dooslijpen/zagen van de oude draagarm had ik ook al bedacht, maar naar mijn mening is het een hel of a job om vervolgens de boel door te zagen/slijpen zodat je de arm om de bout weg kunt halen, zeker omdat je de carrosserie niet wil beschadigen.

Ik heb het idee dat
- de bout losdraaien uit de draadbus (zodat je die niet beschadigd)
- met een hulpmiddel, eerst een niet al te groot gat boren in het midden van de kop van de bout, en zo diep dat je met de boorpunt pakweg 5 mm door het 1e wandje heen bent, waar de bout doorloopt.
- vervolgens dat gat met een steeds grotere diameter boren (het eerst geboorde gat, zal de boor in het juiste spoor sturen), dus opboren tot je de diameter van de bout hebt bereikt.
- op dat moment kun je de draagarm zo uit het 'huis' trekken: de ene zijde is los omdat je daar het schroefdraad los hebt gedraaid, de andere kant heb je weggeboord.

Dit lijkt mij nog de minst arbeidsintensieve methode, en minimale kans op schade aan de constructie.
 

Eltjo

Forumguru
@Antera Het arme armpje gaat er niet voor niets uit...
Rechts zit al een nieuwe in (had speling aan chassis zijde) en links heeft speling op de fusee en wil dus niet bepaald meewerken om de auto los te laten.

Doorzagen met een decoupeerzaagje misschien. Even kijken op dat past misschien.

@hemi24 Begrijp je nu pas, maar de veerpoot zit hooguit in de weg want de fusee is wel los.

@Cordoba Aan de draadbuszijde steekt de bout daarvoor te ver de bus in om om het hoekje er met de arm uit te draaien.
Arbeidsintensief is en wordt het sowieso.
 
Laatst bewerkt:

EdZ

Donateur
Nog een idee: door de draagarm en het rubber /metalen bus boren met iets van 8mm. Als je door de metalen bus heen bent en net in de bout bent, de boor omdraaien en gebruiken om de bus te blokkeren. Beetje pielen zodat de achterkant van de boor wel de bus maar niet de bout tegenhoudt.
 

Eltjo

Forumguru
Jaaaaah, de aanhouder wint. Ik was vandaag weer op m'n werk en heb van een collega een @Antera reciprozaag met metaalzaagbladen meegekregen. Daarna nog kort bij de garage langs die me bemoedigend toesprak en zei dat me dat wel ging lukken :D.

Thuis een flinke schroevendraaier tussen de arm en het chassis geslagen en eerst het draadeinde doorgezaagd. Mocht het nodig zijn om dan nog aan de kop vast te houden, dan kon dat. Daarna de kopzijde van de bout op dezelfde manier doorgezaagd.
Arm eruit en in het stukje bout wat nog in de draadbus in het chassis zat een gleufje gezaagd. Dat was echter niet nodig. Inmiddels was het stuk draad wat eerder uitstak en geroest was met al het gedraai zo slecht geworden dat ik het er uit drukte toen ik er een vuistschroevendraaiertje op zette.

Goed, tweede draagarm met bout van de sloop en stabilisatorstang met nieuwe rubbers en oorspronkelijke bouten lekker allemaal met kogellagervet ingevet en gemonteerd.
Nu heeft het zin om de auto te gaan uitlijnen eerst zelf maar eens ongeveer (zie ook https://www.skodaforum.nl/forum/i/zelf-uitlijnen.38493/#post-874402) en voordat er "verse" 6 mm sloopwieltjes op gaan maar weer eens kijken. Afgelopen jaar heeft slechts 2300 km gereden en de voorbanden waren geheel schuin afgesleten. Niet raar met speling op de fuse en grotere speling aan de chassiszijde aan de andere kant waar men ooit broddelwerk had geleverd.
Nou nog wat verse olie+filter, nieuwe bougies met kabels had ik al gemonteerd.

Buiten de olie was dat € 65 aan materiaal, een hoop gedoe, maar vooral voldoening nu ik het toch uiteindelijk zelf voor elkaar heb gekregen. Toch nog een aardig project. Dan hoef ik toch nog niet worden opgenomen in een inrichting of zo.

De eerste draagarm verving ik in mijn 2000 Passat, dat ging een stuk makkelijker ondanks dat die Passat 8 draagarmen had. Met deze twee erbij staat de teller op 3 draagarmen.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik had eigenlijk verwacht dat een reciprozaag vast zou lopen, door een ruimte naast de arm die net te krap is voor een zaagblad, en net te veel om gewoon ook de arm lekker mee te zagen. Mooi dat het gelukt is, maar je kent het antwoord dat je krijgt aan het eind van zo'n topic: "pics or it didn't happen" ;)
 

Eltjo

Forumguru
Ik had een forse Hitachi 1000W? ca. 40 cm lang met nieuw Makita zaagblad van 25-30 cm.
Het was voor het eerst dat ik met zo'n ding werkte. Mijn werk is elektronica en klein mechanische meetappatuur repareren en kalibreren. Soms SMD soldeerwerk.... is dit ietsje grover...
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan