Bout zit vast in draagarm Matiz

Eltjo

Forumguru
IMG_0081.JPG IMG_0082.JPG IMG_0084.JPG Ik heb van de Chevy Matiz een nieuwe draagarm voor vervangen zonder grote problemen. Stabilisatorstang eraf e.d.

De andere draagarmbout zit echter muurvast in de metalen bus en draait mee met het rubber van de draagarm.
De bout draaide prima uit de draadbus in het chassis, maar verder draaien gaat niet meer, ondanks kruipolie e.d.

Ik heb een vervangende bout. Maar als de bout afbreekt heb ik denk ik ook een probleem, te meer om dat de auto dan niet meer naar een garagebedrijf te rijden is, om daar mensen met ervaring te laten sleutelen.
Het is echter wel lullig dat die ene bout roet in het eten gooit om het karwei af te maken....

Tips om die vervelende bout eruit te krijgen?
Moet ik hitte (met een brandertje) in de bout brengen om hem los te krijgen? Aan de arm zelf verhitten heeft weinig zin omdat deze via het rubber geïsoleerd is van de metalen bus in het rubber.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Stel dat de draagarmbout een M10 bout is , kun je hem er dan niet verder uittikken door een M8 bout er in te stekken en dan op de kop te slaan van deze M8 ?
 

VAG-man

Forumguru
Kun je niet met een oude schroevendraaier achter de kop van de bout komen om meer ruimte te krijgen. Vervolgens met een tang deze uit de metalen bus trekken.
 

Eltjo

Forumguru
Bedankt!
Inmiddels foto's toegevoegd. De arm+bout zit in een soort "(bus)hokje" - 1 zijde open, 5 dicht.
Ik kan proberen om idd met een kleine en kortere bout te in te douwen - slaan lukt niet want er is daar te weinig ruimte.

Met een schroevendraaier achter de kop tikken heb ik al geprobeerd - misschien nogmaals na verhitten bout.
Je zou eigenlijk een breekijzer of wigje moeten hebben met een uitsparing voor de bout om er tussen te tikken.

Omdat ik niet verwachtte dat zo'n bout niet zo maar te koop is heb ik maar op de sloop zo'n bout gedemonteerd. Ik heb er 2 gedemonteerd en bij een derde brak de kop gewoon af met een dopje 14 met een arm van 35 cm.
 

EdK

Forumguru
En als je de kop van de bout eraf slijpt en dan met een drevel hem door tikt de andere kant op ?
Of kom je daar ook niet weg met die hamer

Kijk die bout ga je toch niet meer gebruiken dus lijkt mij dat het niet uitmaakt hoe hij eruit komt, ALS die er maar uitkomt !
 

Eltjo

Forumguru
Doortikken naar de andere kant gaat niet want daar zit de draadbus (zie middelste foto).
 

EdK

Forumguru
daar zit de draadbus
Is dat een aangelaste moer ?
Tsja denk dat je die moet zien heet te stoken en laten schrikken met kruipolie (WD40)
Want daar blijft hij vermoedelijk op hangen !
Heet stoken en op de boutkop een paar klappen geven met hamer en losdraaien wil ook nog wel eens lukken.
Maar dan spreek ik uit een situatie dat je er wel makkelijker bij kunt komen !
 

EdK

Forumguru
@Peter-036 om die bout erin te draaien moet je wel genoeg spoed hebben in de moer (draadbus) anders is kans groot dat je het draad zeker sloopt
 

Cordoba

Forumguru
@eltjo2 Warmstoken is wel de meest gebruikte methode bij garages om zoiets los te krijgen. De bout die je er niet uitkrijgt, zit die bij de boutkop ook nog vast in schroefdraad, of zit daar gewoon een gat?
Je hebt geen rumte om die vastzittende bout eventueel met een figuurzaag door te zagen zodat je het deel dat je loskrijgt kan verwijderen, en dan met doorslagpen of iets dergelijks het restant verwijderen (of eventueel uitboren).
Kun je misschien een foto van een bout plaatsen, zoals de bout die je niet loskrijgt (om de schroefdraad te beoordelen).
 

Eltjo

Forumguru
Die draadbus is helemaal rond. De bout is zonder draad tot het stuk wat in de draadbus draait. Zoiets dus;
0k9a426251-600x400.jpg

Het is een 8.8 bout, dus ik denk dat het niet even door te zagen of uit te boren is. En als, dan is de vraag of dan de arm te verwijderen is met het nog uitstekende afgezaagde en het stuk met draadeind.

Aan de andere kant een bout erin draaien kan, mits het einde er voldoende in zit. En dat is nu net niet het geval.
Bovendien druk je de draadbus dan los van het chassis..... of de wanden waar de bout doorsteekt verder uit elkaar.

Inmiddels heeft de IMAL kruipolie een nacht kunnen intrekken. Laat het de naam "Ik Maak Alles Los" maar waarmaken!
 

Cordoba

Forumguru
OK, de draad zit dus alleen aan de zijde waar de draadbus zit. Als de de bout wel uit het chassis gedraaid krijgt, dan komt de bout toch een heel stuk uit de bus, en moet ie er toch in principe zo uit schuiven, of heb ik ergens iets verkeerd begrepen? Ik kan me nog voorstellen dat het vergane rubber vastzit op de bout, of dat je het rubber deels meetrekt, waardoor de bout klem komt te zitten in het gat doordat het rubber ook in het gat getrokken is. Als eigenlijk het rubber de blokkade veroorzaakt, moet je misschien bedenken hoe je dat rubber weg krijgt. Misschien dat je dan moet kijken of je het rubber (deels) kunt oplossen in iets als aceton bijvoorbeeld, dan zou je dan kunnen testen met het oude rubber van de draagarm die je al hebt vervangen.
 

Eltjo

Forumguru
Ja, de bout moet zo uit de bus (geheel rechts) komen mits deze niet aan elkaar vastgeroest zitten en de bus vast in het rubber dat weer (loos ronddraait) in de arm. De bus wordt door de bout normaal gesproken tussen de zijwanden geklemd en is dus een stuk dikker dan de bout en kan dus niet door het boutgat er mee uit. Ook als het rubber weg is houdt je de bus over waar je niet bij kan omdat de draagarm er omheen zit.
images
thumb

Ik heb vanmiddag nog geprobeerd om de bout te verhitten, maar met deze wind en een soldeerbrander kan je er buiten geen hitte inkrijgen.
images
 
Bovenaan Onderaan