Bout afgebroken en geleiderol multiriem kleiner?

Tijdens het vervangen van mijn waterpomp is de bout vd geleiderol afgebroken bij het losdraaien.
Weet iemand wat de afmetingen daarvan zijn?
Ik wil nu de zijkant demonteren, kan dat zonder de carterpan los te maken?
En dan kijken of ik hem eruitkan tikken of anders uitboren oid.

Tevens heeft de nieuwe geleiderol 047145276B een buitendiameter van 70mm.
De originele 047145276 heeft een buitendiameter van 65mm.
Ik weet niet of ik de multiriem dan nog gemonteerd krijg tussen de krukaspoelie en geleiderol.

Is er iets gewijzigd sinds 2003?
Het gaat om een 1.4 8v 68pk benzine zonder airco.

20250825_175238.jpg

Bijlagen

• 20250824_104859.jpg
    20250824_104859.jpg
    897,5 KB · Weergaven: 18
Ben net bij de vw dealer geweest, hun verkopen hem niet meer.
Maar er staat 65mm bij.....

Boutmaat voor de geleiderol kon hij niet terugvinden.

Hakar

Donateur
Mogelijk is er iets gewijzigd sinds 2003, maar kan ook recenter zijn.
Het zou me verbazen dat je waterpomp er al 22 jaar aan één stuk op zit.

Wat me ook verbaasd is dat wanneer ik op nummer zoek op de kleine spanrol op je foto, ik alleen maar treffers krijg met een diameter van 70 mm.

Afmetingen van de bout kan ik niks over vinden, en zoekend op complete vervanging sets voor distributie lijkt het erop alsof bouten worden meegeleverd.

Ik zou niet klakkeloos die geleiderol monteren zonder eerst te hebben achterhaald of dit invloed op de timing zou kunnen hebben.

Mogelijk je licht eens opsteken bij een kleinere garage i.p.v dealer?

• Leuk
Waarderingen: Tees

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De maat van zo'n geleiderol doet niets met timing, die rol zit er alleen om de riem op spanning, en draairichtingen van apparatuur in orde te houden.
Pas wanneer de riem door een kleinere spanrol niet meer op spanning gebracht kan worden is er een probleem.
(Een 'probleem' dat je dan weer kunt oplossen met een kortere riem.)

Tees

Donateur
Tis sowieso een multiriem, die doet niets met timing ;). En aangezien het een geleide/spanrol maakt t verder ook niet enorm veel uit, behalve idd die extra 2.5mm die je mist op de spanner.

Van het weekend de zijkant en carter gedemonteerd om bij de afgebroken bout van de geleiderol bij te kunnen.
Er is bij mij geen spanrol voor de multiriem, je spant hem door de dynamo naar buiten te drukken en dan zijn boutjes vast draaien.
Heb op meerdere sites gekeken en er wordt nergens meer 65mm geleiderol aangeboden, alleen 70mm.
Dan zal dat wel goed zijn......
De distributieketting heeft ook geen spanner.
Ik vind deze ne erg slap hangen en heb een complete nieuwe ketting met tandwielen, pakking en keerring besteld.
Deze zullen ook nog uit 2003 zijn, want de waterpomp kwam 2002.
De fabia heeft nu bijna 130.000km gelopen.
Wordt vervolgd.
20250902_064637.jpg

Bijlagen

• 20250902_064653.jpg
    20250902_064653.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 7
Bovenaan Onderaan