Boordspanning zakt met (bijna) alle gebruikers aan

E

Ex-lid 9621

Ik heb contact opgenomen met de minst slechte garage (JDB autoservice) die ik kon, maar die wil mij niet meer helpen omdat ik hem de laatste keer (net zoals bij de andere garages) achter zijn aan vodde aan moest zitten om de auto goed en op tijd klaar te krijgen. Rij ik daar 20 meter weg, tempratuur lampje gaat piepen. Kop dicht en betalen is het motto hier bij al die garages, anders rot je maar op.

Weet iemand een goede garage rondom Nootdorp of wil iemand hier mij tegen betaling hiermee helpen? Ik weet het namelijk niet meer.
 
E

Ex-lid 9621

Bedankt Turbo, offtopic; ben ik trouwens de enige hier die altijd problemen heeft met garages m.b.t klantvriendelijkheid, service en kwaliteit? Of hebben ze allemaal een voor-jou-tien-anderen mentaliteit?
 

oco1979

Forumguru
zelf als monteur-depanneur ook al met boerkes van garagisten te maken gehad.
Service is bij sommige ver te zoeken.
 

turboturbo

Forumguru
:ot::lezen:Hier hetzelfde.

Kan ik ook wel een klein boekje schrijven... Ben onlangs speciaal nog een half uur gaan rijden omdat een bepaalde bandenboer zo goed zou zijn in deze regio.

Nou het was chagrijn en geen boe of ba bij binnenkomst. Moest vervolgens zelf gaan vragen wat hij nu voor banden eigenlijk aan het monteren ging (hij vroeg me werkelijk niks, niet wie ik was en wat ik kwam doen?), wees zwijgzaam naar 2 banden die ergens in de buurt op de grond lagen (merk+type klopte dus hij had kennelijk aangenomen wie ik wel zijn moest) Kreeg verder verkeerd advies, onvolledige informatie en regelrechte onzin te horen ('meneer zomerbanden hebben nooit een draairichting, alleen winterbanden' - ohnee? Goh die zomerbanden die je er (nota bene!) nu zelf af staat te halen, wel. - ja, maar die hebben ook een speciaal profiel. (Ja maar? Die banden hebben een draairichting en dat is helemaal geen onlogische vraag. Vaak hebben banden (ook zomer) op z'n minst wel een inside en outside)
En ik vraag dat niet zo van: doe jij je werk wel goed he maar meer van: vertel me waar moet ik in de toekomst zelf ook op kan letten, bijv als ik de wielen eens kruislings wil wisselen oid. Maw: licht mij voor, jij bent de expert.

Pas toen het tijd was voor de betaling werd er ineens tegen me gepraat (een andere collega kwam ineens me zelfs hetzelfde vertellen, alsof ik niet snel genoeg reageerde ofzoiets) en er me vriendelijk verteld waar ik naartoe mag lopen en wat de bedoeling is. Factuur vervolgens opgevouwen laten liggen buiten bereik terwijl ik vast de pin automaat overhandigd krijgt (niet eerst even de factuur netjes overhandigen en vragen of er nog vragen of onduidelijkheden zijn)
Etc
Etc

Vooral de regelrechte onzin die ik toch zo vaak aangeleuterd krijg, of de instelling meneer-dat-moet-u-gewoon-niet-willen, of 'op internet zeggen ze zoveel, op die forums wordt de meest grote onzin verkondigd!'..... vind ik het meest storend. Ik wil helemaal geen betweter zijn, maar men doet net of je bek bent met je internets....

En nu gaat het in bovengenoemd voorbeeld vooral over service maar de kwaliteit van de reparaties stoort me natuurlijk veel meer: als het werk slecht gedaan is. En je weer terug mag (soms herhaaldelijk) om dat op te laten lossen.


Eigenlijk, uit teleurstelling van zovele slechte ervaringen bij vele garages ben ik maar zelf gaan leren sleutelen. Dan heb ik tenminste zelf controle over de kwaliteit van de onderdelen, de zorgvuldigheid van de werkzaamheden en wordt het niet afgeraffeld.
 
Laatst bewerkt:
E

Ex-lid 9621

Fijn om te horen Turbo dat ik niet de enige ben die om die redenen zelf is gaan sleutelen. Banden hebben een in/out of richting als het op de band staat. Had een paar jaar geleden gecupte achterbanden. Deze bleken l/r omgewisseld te zijn na het reinigen van de trommelremmen het jaar daarvoor. Je moet die z.g.n specialisten zelfs vragen of ze de zijkant/binnenkant van de velg eerst ontdoen van oud rubber en ander vuil voordat ze er nieuwe opzetten. Anders sta je regelmatig onnodig bij de bandenpomp.
 

oco1979

Forumguru
omgekeerd kan ook.
waar ik zelf zou van ontploffen :sterretjes: is dat je "gratis" advies heeft aan mensen die ik moet depanneren en je soms bekijken van allee wat zeg die nu...
Wij komen altijd met een groot voertuig, plateau of bril type.
Sommige denken dat we chauffeurs zijn.
Privésector meestal wel, wij zijn auto-techniekers die "éérst" proberen een herstelling te doen, zowel volledig opgelost of nood en dan pas sleep.

Ook door dat wij voor contracten van merken werken zijn sommige niet erg blij om ons te zien, omdat ze denken dat garage zelf komt.(meeste wel blij ;) )

technisch gezien moeten we binnen een halfuur diagnose stellen en/of oplossen ook.

Zelf als we niet kunnen oplossen hebben veel mensen wel boodschap wat juist defect is of toch in welke richting het is.

Want bij aankomst in garage na sleep horen ze graag wat het is.

Als er ene tegen me zeg van, sleep hem maar want je ga toch niet weten, kzou die wagen buitenste binnen keren om toch te weten.

Bepaalde contracten mogen we zelf niet naar kijken of eventueel vermaken( zie dat klant zou zien dat een pruts van niets is aan zijn dure wagen) ;)
 

EdK

Forumguru
Ben onlangs speciaal nog een half uur gaan rijden omdat een bepaalde bandenboer zo goed zou zijn in deze regio.

Nou het was chagrijn en geen boe of ba bij binnenkomst

Misschien net zo ver rijden voor je.
http://www.bandenservicevandenenghel.nl/
Hebben kennis van zaken en nette prijzen.
Vraag per mail altijd een prijsopgave all in en zodra die binnen is en prijs is goed dan bestel ik ze per mail en maak afspraak met ze voor montage.

Tijd terug over een balk op weg gereden en had een ei aan wang van band, dus voor zekerheid langs gegaan en hij had me band niet op voorraad maar monteerde wel ff tijdelijk een winterband.
Ze vonden het niet verantwoord dat ik daar mee door zou rijden.
U kan er nog 2 weken zonder problemen mee rijden, het kan om de hoek over zijn.
Dus dat risico laten we U niet nemen.
Maw een aanrader, @Rosinfield zal dat ook kunnen beamen !

En ja het is misschien beetje Off Topic , dus sorry daarvoor !!
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Tux als ik het goed heb, is @oco1979 de Belgische versie van de Wegenwacht, is dus geen standaard garagist. Overigens is in NL de richtlijn precies omgekeerd @oco1979 : wegenwacht/pechhulp kijkt wat de snelste manier is om de auto naar een veilige plek te krijgen, dat kan betekenen dat ie sleep/transport naar een parkeerplaats regelt, om daar verder (veilig) diagnose te doen, of als ie de kans klein acht om het zelf direct op te lossen op die veilige plek, dat ie direct transport naar dealer regelt. Dit heeft vooral te maken met het feit dat de laatste decennia nogal wat zware ongevallen zijn gebeurd door auto's die half op de vluchtstrook rijden, en mensen en/of auto's met pech aanrijden.

Wat kwaliteit, kennis en service van garages betreft: dat is voor mij reden dat ik in principe al niet meer naar een garage in Zuid-Hollland ga.
 

oco1979

Forumguru
@Tux als ik het goed heb, is @oco1979 de Belgische versie van de Wegenwacht, is dus geen standaard garagist. Overigens is in NL de richtlijn precies omgekeerd @oco1979 : wegenwacht/pechhulp kijkt wat de snelste manier is om de auto naar een veilige plek te krijgen, dat kan betekenen dat ie sleep/transport naar een parkeerplaats regelt, om daar verder (veilig) diagnose te doen, of als ie de kans klein acht om het zelf direct op te lossen op die veilige plek, dat ie direct transport naar dealer regelt. Dit heeft vooral te maken met het feit dat de laatste decennia nogal wat zware ongevallen zijn gebeurd door auto's die half op de vluchtstrook rijden, en mensen en/of auto's met pech aanrijden.

Wat kwaliteit, kennis en service van garages betreft: dat is voor mij reden dat ik in principe al niet meer naar een garage in Zuid-Hollland ga.

Klopt, belgische ANWB ;).

Wagens die niet veilig staan, autostrade bijvoorbeeld is direct afslepen naar tankstation of parking en daar word verder diagnose bekeken en/of herstelling.

Ben van opleiding garagist en ook werkzaam geweest in garage, maar dan andere richting gegaan.

Wij zijn neutraal, proberen dat toch.

Advies dat we geven is zonder winst of dergelijke, waar garagisten wel eerder gaan doen.
 
E

Ex-lid 9621

Dus niet alleen het bier uit Belgie is beter :) Om weer even on-topic te komen, in VAGCOM lees ik de juiste voltages, dus ik neem aan de de signal wire van de dynamo goed is.

Aangezien ik bij de revisie van mijn dynamo stond, schiet het mij te binnen dat hij de stator aan het doormeten was zonder dat de (vastgeklemde) draden van de statorspoelen losgemaakt waren van de verdeelburg. Of hij was zo snel dat ik het niet kan zien op 3m afstand :)

Zo meet je de weerstand van alle statorspoelen tegelijk, maar dan kan je niet zien of er ergens een breuk, sluiting of te hoge weerstand zit in de de afhankelijke spoel zelf of tussen de spoelen in.

Moet eerst nog even een betrouwbare garage zien te vinden die onafhankelijk de dynamo en accu test + bewijsprint. ANWB accuservice of ben je dan weer verplicht om een nieuwe accu/dynamo van ze af te nemen?

De dynamo urgentie is even naar achter gezet omdat ik ook nog met de eerste (breedband) lambdasonde in mijn maag zit, die ik waarschijnlijk om zeep heb geholpen door het losmaken van alle connectors tijdens mijn zoektocht naar een mogelijke sluimerende kortsluiting, omdat ik de illusie had dat de dynamo goed gereviseerd was (weer van de regen in de drup dus) > ik dacht het ligt ergens anders aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
E

Ex-lid 9621

Ik kan vrijdag terecht voor o.a. het doormeten van de dynamo. Met als conclusie: Skoda kon 300 gram en 20 euro besparen met een zwakkere alternator of de alternator was niet goed gereviseerd. Jammer dat die DC amperetangen zo prijzig zijn.

PS, volgens de fabrikant gebruikt de aanjager al (nominaal) 20A! Fijn dat mijn vrouw dan d'r haar kan drogen in de auto met een 240W aanjager. Geen wonder dat het interieurfilter een goudmijn is voor entomologen.
 
E

Ex-lid 9621

Bedankt voor jullie hulp.

Eindelijk uitsluitsel voor alle Skoda's (in ieder geval de 8v MPI's) met een 70A alternator. Mijn dynamo levert exact 71A maximaal als het stadlicht, dimlicht, grootlicht, mistlicht v/a, ventilator op 4, achterruitverwarming en de spiegelverwarming aan staan.

Dan geeft deze minimaal 11.75V bij stationair en 12.5V bij 2000 RPM.

Conclusie: De dynamo was goed geviseerd en Skoda levert auto's met ondermaatse dynamo's.

Dus als jouw accu snel defect gaat tijdens normaal gebruik (< 3 a 4 jaar), plaats dan een zwaardere dynamo in de auto of zet altijd 10 minuten voor aankomst de meeste stroomgebuikers uit zodat de accu nog bij kan laden. Alle bekabeling moet dan natuurlijk wel eerst in orde zijn.

Het reinigen en opschuren van alle massakabels heeft er wel voor gezorgd dat de stuurbekrachtiging sneller reageert (+ minder luidruchtig), de auto iets soepeler start en dat de lampen niet meer dimmen bij het sturen. En god weet nog wat meer :)

Verder viel het op dat alleen het opschuren van de contacten, ogen en zekeringen boven de accu niet voldoende was. De koper/messing kabeluiteindes van o.a. de dynamo gaan in der loop der jaren oxideren, waardoor deze heet worden bij zware stroombelasting. De draaduiteindes moet je opschuren en hardsolderen aan de klemmen om te voorkomen dat deze door het onderliggende kunstof heensmelten.

Een andere methode is om een vinger van een handschoen af te knippen, deze te vullen met schoonmaakazijn en deze dan minimaal 4, max 8 uur om de kabeluiteindes (met een elastiekje) te laten zitten, zodat de roest in en rondom de kabeluiteinde oplost in de azijn. Hierna goed schoonborstelen en naspoelen (met bij voorkeur een bakingsoda oplossing).

In de bijgevoegde afbeelding heb ik eerst de roest opgelost met schoonmaakazijn en daarna de kabel van de dynamo opgeschuurd en doorgesoldeerd met hardsoldeer. De rest van de kabels moet ik nog een keer doen, inclusief de massakabels.
 

Bijlagen

  • Skoda-Fabia-cable-mod.jpg
    Skoda-Fabia-cable-mod.jpg
    1 MB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt door een moderator:

Jdb

Nieuw lid
Ik heb contact opgenomen met de minst slechte garage (JDB autoservice) die ik kon, maar die wil mij niet meer helpen omdat ik hem de laatste keer (net zoals bij de andere garages) achter zijn aan vodde aan moest zitten om de auto goed en op tijd klaar te krijgen. Rij ik daar 20 meter weg, tempratuur lampje gaat piepen. Kop dicht en betalen is het motto hier bij al die garages, anders rot je maar op.

Weet iemand een goede garage rondom Nootdorp of wil iemand hier mij tegen betaling hiermee helpen? Ik weet het namelijk niet meer.

Hallo meneer Tux,

Jij en ik weten beide dat het verhaal iets anders in elkaar stak. Ik had je gerust willen helpen maar dat hielt voor mij op aangezien ik onterecht beschuldigd werd voor iets dat ik niet gedaan had. Jammer dat je dit alles zo ervaren hebt en dat je het op deze manier hebt moeten uiten.

Met vriendelijke groet,
Jan de Bruin
 
Bovenaan Onderaan