Boordcomputer verbruik

Topic in 'Octavia I' gestart door pansaebr, 25-07-2020.

  1. pansaebr

    pansaebr Actief lid

    Hello,

    wie heeft hier een verklaring voor het is al een paar keer gebeurd dat dit een gemiddeld verbruik van 18,9 l per 100 kilometer krijg op de boordcomputer ,als ik het verbruik uittel aan de hand van rekening heb ik een verbruik van 7,1l per 100 kilometer. De auto rijd voor de rest prima. Het is een 1.6 benzine van 102pk .

    Groeten.
    Bruno
     

  2. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Bij gemiddeld verbruik moet een Ø teken staan. En die zou redelijk overeen moeten komen met je daadwerkelijk aan de pomp bijgehouden verbruik.
    Weet je zeker dat je niet in de war bent met de weergave van het actueel verbruik?
     
    Laatst aangepast: 26-07-2020
    Cordoba vindt dit leuk.
  3. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    @pansaebr Kun je aangeven onder welke omstandigheden je die hoge waardes hebt gezien?
     
  4. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Weet je zeker dat de boordcomputer niet toevallig ingesteld stond op km/liter, dus feitelijk 1 op 18,9 aangaf?
    Dat is voor een boordcomputer namelijk geen uitzonderlijke afwijking ten opzichte van de 1 op 14 (oftewel 7,1 op 100) die uit je tankgegevens blijkt. Ze zijn doorgaans nogal optimistisch...

    Los daarvan: over welke periode of afstand was dat boordcomputergemiddelde bepaald? Was dat het gemiddelde over een kort ritje, een lange rit, of over een hele tank?
    Als ik tijdens de eerste kilometers na een koude start naar het gemiddelde verbruik sinds start kijk, dan is dat ook altijd stukken hoger dan het gemiddelde sinds tanken. Dat is logisch, de motor gaat zuiniger lopen naarmate hij op bedrijfstemperatuur komt (daarbij is de olietemperatuur maatgevend, niet de koelvloeistoftemperatuur).
     
  5. pansaebr

    pansaebr Actief lid

    Beetje meer uitleg , ik check het verbruik als ik aan de pomp sta en de wagen net heb terug vol getankt , motor uit en de tank bijna leeg was. Als ik ga tanken als de tank iets meer dan half leeg is heb ik een gemiddeld verbruik dat beter klopt, dan is het verschil tss boordcomputer en berekend een 0.3l.
     
  6. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Als het verbruik volgens de boordcomputer net weer ge-reset is, wordt dat gemiddelde natuurlijk ook maar over weinig km berekend, en als dat met een koude motor en/of stad gebeurt, verklaart dat een en ander.
     
    turboturbo vindt dit leuk.
  7. Timmer

    Timmer Forumguru Donateur

    Mijn boordcomputer geeft een gemiddeld verbruik aan dat meestal 0.4 tot 0.7/100km lager ligt dan wat ik aan de pomp bereken. Ik doe wel vaak kleine afstanden (woon-werk meestal 9km enkel), en tussendoor grote afstanden (200-300km/rit).
    Ervaring telt me dat (VAG-groep toch) de boordcomputer een indicatiewaarde weergeeft, en niet exact is.
     
  8. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Deze generatie boordcomputers kan maar één weergave variant uit onderstaande tabel tegelijkertijd tonen. Dus óf je ziet alles in km/L (zowel actueel als gemiddeld Ø verbruik) Óf alles in L/100km (standaard EU instelling)

    (ik heb mijn O1 op Japans laten zetten zodat ik km/L weergave heb)

    Bron: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_units.html
     
    Laatst aangepast: 26-07-2020
  9. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    @turboturbo TS vergelijkt het gegeven uit de boordcomputer met hetgeen hijzelf uitrekent op basis van de tankbonnen.
    Daar kan dus wel degelijk sprake zijn van een verschil.
    Zijn brein zal vermoedelijk niet volautomatisch gelijkgeschakeld zijn met de boordcomputer... ;)
     
  10. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    @Canon-Eye TS schrijft in de startpost dat hij 18,9L/100km op de boordcomputer zag staan. Ik bedoelde alleen dat het niet waarschijnlijk is dat de weergave op km/L heeft gestaan omdat dat dus niet tegelijk weergegeven kan worden door de boordcomputer.
     
  11. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    En ik vroeg me af of hij wellicht de km/L weergave per abuis had opgevat als L/100km.
    Zo heel raar is dat namelijk niet - een mens is soms geneigd om te lezen wat hij verwacht, inplaats van wat er echt staat.
    Vandaar mijn vraag. Die is nog niet beantwoord trouwens.
     
  12. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Ah excuus dan heb ik je verkeerd begrepen :)
     
  13. pansaebr

    pansaebr Actief lid

    De km/L aanduiding zou de wagen zelf moeten kiezen vermits ik geen verandering van de instellingen van de boordcomputer doe. ik zal er eens beter op letten als ik de tank bijna leeg gereden heb. Het rare is dan als ik de tank slecht half leeg heb gereden de aanduiding dan wel L/100km is. De motor ligt op dat moment stil dus een momenteel verbruik is dan 0 hetgeen hij ook correct aangeeft.
     
  14. Hansapk

    Hansapk Lid

    Het (grote) verschil in verbruik volgens de boordcomputer en daadwerkelijk vind ik heel herkenbaar. Ik rijd zo'n 90% van mijn kilometers op de snelweg. Met de nieuwe 100 km/u maatregel heb ik regelmatig dat mijn boordcomputer een verbruik 1:20 aangeeft. Bij stads kilometers zit ik dan op bijna 1:16. Ik houd de kilometer standen bij en bij het tanken kom ik dan toch vaak op een gemiddelde van tegen de 1:16.
    image.jpeg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.png
      image.png
      Bestandsgrootte:
      128 KB
      Bekeken:
      9
  15. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Heb je het dan over het actuele verbruik?
    Dat heb ik bijna altijd in beeld staan - dus dan zie ik ook de enorme fluctuaties tussen 0,0 L/100km (gas eraf, bv. zo'n 500 meter voor de rotonde) of uitschieters naar rond de 30 of meer L/100km (kickdown om in te halen op een 2-baans weg). Die extreme waardes zeggen natuurlijk helemaal niets over het gemiddelde verbruik.

    Het gemiddelde verbruik volgens de boordcomputer is (bij alle 8 auto's waar ik het van bijhield of -houd) wel consequent 2 tot soms 7% zuiniger dan het gemeten verbruik volgens de gereden km en getankte liters. Dat varieert een beetje per tankbeurt, wat in de hand gewerkt wordt door tankverschillen: de ene keer zal hij iets voller zijn dan de andere keer. Uiteindelijk maatgevend is voor mij het cumulatieve gemiddelde over alle tankbeurten en km sinds aankoop.
    Tegenwoordig kijk ik trouwens ook wel naar het totaal over de laatste 5 of 10 tankbeurten zonder caravan, want die laatste trekken natuurlijk het totaalgemiddelde wat omhoog.
     
  16. hemi24

    hemi24 Forumguru

    @pansaebr : kijk je dan naar het langdurig gemiddeld verbruik, of het verbruik sinds start?

    m.a.w.: staat er ook een “1” of een “2” in je scherm..?
     
    turboturbo vindt dit leuk.
  17. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Het is technisch niet mogelijk om zonder tussenkomst van VCDS de weergave naar km/L te laten zien. Dus dat is uitgesloten dat de boordcomputer dat kan laten zien als die nu gewoon op L/100km staat.
    Wat wél bij dit type weergave van verbruik hoort, is dat zodra de auto niet beweegt bijv stationair draait, je het verbruik in Liters per Uur te zien krijgt.

    Zodra de auto weer beweegt, verandert dat naar L/100km. Normale waardes voor L/uur zijn bij stationair bij warme motor 0,7 tot 1,5 (afhankelijk van hoe koud het buiten is en of de airco aan staat)

    Bij de km/L weergave staan in bovengenoemde gevallen (bijv bij stilstaan van de auto - - km/L in beeld i.p.v. een waarde (getal)
     
    Laatst aangepast: 27-07-2020

Deel deze pagina