Boordcomputer verbruik

pansaebr

Actief lid
Hello,

wie heeft hier een verklaring voor het is al een paar keer gebeurd dat dit een gemiddeld verbruik van 18,9 l per 100 kilometer krijg op de boordcomputer ,als ik het verbruik uittel aan de hand van rekening heb ik een verbruik van 7,1l per 100 kilometer. De auto rijd voor de rest prima. Het is een 1.6 benzine van 102pk .

Groeten.
Bruno
 

turboturbo

Forumguru
Bij gemiddeld verbruik moet een Ø teken staan. En die zou redelijk overeen moeten komen met je daadwerkelijk aan de pomp bijgehouden verbruik.
Weet je zeker dat je niet in de war bent met de weergave van het actueel verbruik?
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Weet je zeker dat de boordcomputer niet toevallig ingesteld stond op km/liter, dus feitelijk 1 op 18,9 aangaf?
Dat is voor een boordcomputer namelijk geen uitzonderlijke afwijking ten opzichte van de 1 op 14 (oftewel 7,1 op 100) die uit je tankgegevens blijkt. Ze zijn doorgaans nogal optimistisch...

Los daarvan: over welke periode of afstand was dat boordcomputergemiddelde bepaald? Was dat het gemiddelde over een kort ritje, een lange rit, of over een hele tank?
Als ik tijdens de eerste kilometers na een koude start naar het gemiddelde verbruik sinds start kijk, dan is dat ook altijd stukken hoger dan het gemiddelde sinds tanken. Dat is logisch, de motor gaat zuiniger lopen naarmate hij op bedrijfstemperatuur komt (daarbij is de olietemperatuur maatgevend, niet de koelvloeistoftemperatuur).
 

pansaebr

Actief lid
Beetje meer uitleg , ik check het verbruik als ik aan de pomp sta en de wagen net heb terug vol getankt , motor uit en de tank bijna leeg was. Als ik ga tanken als de tank iets meer dan half leeg is heb ik een gemiddeld verbruik dat beter klopt, dan is het verschil tss boordcomputer en berekend een 0.3l.
 

Timmer

Donateur
Mijn boordcomputer geeft een gemiddeld verbruik aan dat meestal 0.4 tot 0.7/100km lager ligt dan wat ik aan de pomp bereken. Ik doe wel vaak kleine afstanden (woon-werk meestal 9km enkel), en tussendoor grote afstanden (200-300km/rit).
Ervaring telt me dat (VAG-groep toch) de boordcomputer een indicatiewaarde weergeeft, en niet exact is.
 

turboturbo

Forumguru
... dat de boordcomputer niet toevallig ingesteld stond op km/liter, dus feitelijk 1 op 18,9 aangaf?
Deze generatie boordcomputers kan maar één weergave variant uit onderstaande tabel tegelijkertijd tonen. Dus óf je ziet alles in km/L (zowel actueel als gemiddeld Ø verbruik) Óf alles in L/100km (standaard EU instelling)

(ik heb mijn O1 op Japans laten zetten zodat ik km/L weergave heb)

Units van de boordcomputer (MFA):

Hiermee verander je eenheden waarin je boordcomper een aantal zaken aangeeft:


item

1 = EU

2 = USA *A

3 = Canada

4 = GB *B

5 = Japan

6 = Saudi Arabia

7 = Australia

verbruik

1 = liters / 100km

2 = miles / gallon

3 = liters / 100km

4 = miles / gallon

5 = km per liter

6 = liters / 100km

7 =liters / 100km
Bron: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_units.html
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
@turboturbo TS vergelijkt het gegeven uit de boordcomputer met hetgeen hijzelf uitrekent op basis van de tankbonnen.
Daar kan dus wel degelijk sprake zijn van een verschil.
Zijn brein zal vermoedelijk niet volautomatisch gelijkgeschakeld zijn met de boordcomputer... ;)
 

turboturbo

Forumguru
@Canon-Eye TS schrijft in de startpost dat hij 18,9L/100km op de boordcomputer zag staan. Ik bedoelde alleen dat het niet waarschijnlijk is dat de weergave op km/L heeft gestaan omdat dat dus niet tegelijk weergegeven kan worden door de boordcomputer.
 

Canon-Eye

Forumguru
En ik vroeg me af of hij wellicht de km/L weergave per abuis had opgevat als L/100km.
Zo heel raar is dat namelijk niet - een mens is soms geneigd om te lezen wat hij verwacht, inplaats van wat er echt staat.
Vandaar mijn vraag. Die is nog niet beantwoord trouwens.
 

pansaebr

Actief lid
De km/L aanduiding zou de wagen zelf moeten kiezen vermits ik geen verandering van de instellingen van de boordcomputer doe. ik zal er eens beter op letten als ik de tank bijna leeg gereden heb. Het rare is dan als ik de tank slecht half leeg heb gereden de aanduiding dan wel L/100km is. De motor ligt op dat moment stil dus een momenteel verbruik is dan 0 hetgeen hij ook correct aangeeft.
 
Het (grote) verschil in verbruik volgens de boordcomputer en daadwerkelijk vind ik heel herkenbaar. Ik rijd zo'n 90% van mijn kilometers op de snelweg. Met de nieuwe 100 km/u maatregel heb ik regelmatig dat mijn boordcomputer een verbruik 1:20 aangeeft. Bij stads kilometers zit ik dan op bijna 1:16. Ik houd de kilometer standen bij en bij het tanken kom ik dan toch vaak op een gemiddelde van tegen de 1:16.
image.jpeg
 

Bijlagen

  • image.png
    image.png
    128 KB · Weergaven: 9

Canon-Eye

Forumguru
Met de nieuwe 100 km/u maatregel heb ik regelmatig dat mijn boordcomputer een verbruik 1:20 aangeeft.
Heb je het dan over het actuele verbruik?
Dat heb ik bijna altijd in beeld staan - dus dan zie ik ook de enorme fluctuaties tussen 0,0 L/100km (gas eraf, bv. zo'n 500 meter voor de rotonde) of uitschieters naar rond de 30 of meer L/100km (kickdown om in te halen op een 2-baans weg). Die extreme waardes zeggen natuurlijk helemaal niets over het gemiddelde verbruik.

Het gemiddelde verbruik volgens de boordcomputer is (bij alle 8 auto's waar ik het van bijhield of -houd) wel consequent 2 tot soms 7% zuiniger dan het gemeten verbruik volgens de gereden km en getankte liters. Dat varieert een beetje per tankbeurt, wat in de hand gewerkt wordt door tankverschillen: de ene keer zal hij iets voller zijn dan de andere keer. Uiteindelijk maatgevend is voor mij het cumulatieve gemiddelde over alle tankbeurten en km sinds aankoop.
Tegenwoordig kijk ik trouwens ook wel naar het totaal over de laatste 5 of 10 tankbeurten zonder caravan, want die laatste trekken natuurlijk het totaalgemiddelde wat omhoog.
 

turboturbo

Forumguru
Het rare is dan als ik de tank slecht half leeg heb gereden de aanduiding dan wel L/100km is. De motor ligt op dat moment stil dus een momenteel verbruik is dan 0 hetgeen hij ook correct aangeeft.
Het is technisch niet mogelijk om zonder tussenkomst van VCDS de weergave naar km/L te laten zien. Dus dat is uitgesloten dat de boordcomputer dat kan laten zien als die nu gewoon op L/100km staat.
Wat wél bij dit type weergave van verbruik hoort, is dat zodra de auto niet beweegt bijv stationair draait, je het verbruik in Liters per Uur te zien krijgt.

Zodra de auto weer beweegt, verandert dat naar L/100km. Normale waardes voor L/uur zijn bij stationair bij warme motor 0,7 tot 1,5 (afhankelijk van hoe koud het buiten is en of de airco aan staat)

Bij de km/L weergave staan in bovengenoemde gevallen (bijv bij stilstaan van de auto - - km/L in beeld i.p.v. een waarde (getal)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan