BMW M2 (G87)

MarcoO2

Forumguru
Heerlijke test weer van twee heerlijke auto’s! Denk dat de conclusie de spijker op de kop is: wat de beste auto is, hangt van je doel van die dag af ;)

leon-cupra

Forumguru
grappig ... bij 285km/u krijg je een snelheidswaarschuwing :deuk:
Het geluid op het filmpje, dat is toch de sound van over de boxen hé (grotendeels toch)?

Kortom, echt kiezen kunnen we niet. En willen we ook niet, daarvoor zijn beide auto’s te bijzonder en simpelweg te goed.
direct de politiek in gaan ... daar kunnen ze ook ellelange betogen aangaan en tot geen conclusie komen :maakmegek:

Nee, interessante test met twee interessante wagen. Ook al eens een paar keer naar een Alpine zitten kijken, maar het design en interieur houden me weg van de wagen. Design en interieur geven mij niet de indruk met een wagen van +60.000€ te rijden.

Wat een interessante test zou kunnen zijn is de Alpine tegenover de Cayman 718 te zetten. Dat zijn wel twee wagens die een identiek concept hebben. Nu vergelijk je inderdaad twee totaal verschillende wagens.

sitechris

Donateur
Die snelheidswaarschuwing is een BMW issue. BMW schrijft een bijna absurd hoge bandenspanning voor van meer dan 3 bar rondom koud. Dan zit je op bijna 3.5 bar als de banden warm zijn en rijdt de auto voor geen meter. Dus met een normale bandenspanning begint de auto bij dit soort snelheden te piepen. Kun je gewoon negeren.

En wat betreft het vergelijk: het zijn allebei auto's gericht op rijplezier, prestaties en sportiviteit. Dus ik vind ze in die zin wel degelijk vergelijkbaar. Alleen is de invulling totaal anders. Dat maakt het imo juist leuk.

Arjan1985

Forumguru
Mooie review! Ik heb toevallig voor werk gerelateerd veel over de Alpine gelezen en gezien. Wat mij bij gebleven is, is dat de schakel flippers gefixeerd zitten en niet op je stuur zitten en dus niet mee draaien als je stuurt. Was dat nu inmiddels verbeterd?

sitechris

Donateur
Mooie review! Ik heb toevallig voor werk gerelateerd veel over de Alpine gelezen en gezien. Wat mij bij gebleven is, is dat de schakel flippers gefixeerd zitten en niet op je stuur zitten en dus niet mee draaien als je stuurt. Was dat nu inmiddels verbeterd?
Nee dat is nog steeds zo. Heeft imo plussen en minnen.

sitechris

Donateur
De BMW M2 G87 is een geweldige auto. De zescilinder turbomotor, de achterwielaandrijving, de wegligging. Het is genieten geblazen. Daarover geen discussie. Maar wat zijn nu de kleine plus- en minpuntjes die het autoleven nog mooier of soms een tikje lastig maken?

leon-cupra

Forumguru
En tegelijkertijd is het ook een kneiterdure auto in gebruik en onderhoud.
Is toch iets dat je weet op het moment van aankoop van de wagen. Mijn M3 kost in verzekering ook 2x de verzekering van mijn Tesla. Is iets dat je op voorhand kan aftoetsen. Onderhoud, banden, ... tja, dat weet je dat dat bij een M x2 tov een gewone wagen.

De M1 en M2 sneltoetsen op het stuur​

zijn inderdaad een enorm gemak bij een M. Instellen zoals je wilt. Bij mij staat die ingesteld als M1 = comfortabel sportief, M2 = bruut sportief. En je kan inderdaad heel snel switchen tussen alles.

De bediening van de iDrive​

zitten jullie allemaal zo nog veel te prutsen tijdens het rijden in de menu's? Heb die Idrive amper al gebruikt in de M. Vloeken in de kerk, maar geef mij ipv een idrive de ergonomie van een Tesla. Dat is veel meer waard dan een Idrive.

De luide start​

als bestuurder ervaar je hier toch heel weinig van of je moet je raampje open zetten, niet? Ik heb zaterdag voor de eerste keer een cold start van mijn M van buiten uit gehoord en dan besef je wat een luide start dit is, maar binnenin ... veel te veel geisoleerd.

Kleine tankinhoud​

Toch geen probleem ?? Op 2min getankt ... is geen EV é :deuk:

Dikke stuurwiel​

Daar volg ik jou absoluut in. Vind het ook niet het meest prettige stuur, idd veel te dik om een goed gevoel te hebben.

Anoniem rijden kun je vergeten​

heeft te maken met de kleur. Had je een zwarte ging je niet zoveel duimpjes en blikken gekregen hebben. Vind persoonlijk dat dat met mijn M ook wel best meevalt.

sitechris

Donateur
Klopt, kosten zijn geen verrassing maar het tikt wel aan ;). En wat betreft tanken. Er zijn ergere dingen maar ik vind het wel een irritante bezigheid. En tijdrovend omdat ik toch ff moet omrijden omdat ik altijd aral 102 tank. Kost me toch 2 keer 10 minuten extra. Eigen keus i know, maar blijft toch zonde tijd.

JeSko

Forumguru
@sitechris

Even wat anders, jij hebt een M140i gereden, geeft dat wat de echte M ervaring? Het blijft namelijk toch een light - M, ik ben voor volgend jaar voorzichtig aan het rondkijken en de M140 i is in België qua aankoop goedkoper dan een RS3 en even duur als een S3, taks valt hier goed mee, een 2000 voor het eerste jaar, en later 1000 per jaar ca. De RS3 is wel een stuk beter als ik de reviews mag geloven, maar 30-35 k voor een auto met bijna 2 ton is te gortig, aan 25-27 vind ik al een M140i met net een ton gelopen. Zou je zoiets "aanraden" met twee kinderen en weinig tot geen gebruik? Gok nog maar zo'n 5000 km te doen volgend jaar, hij zou dus dienen als hobby wagen die af en toe als daily gebruikt word.

Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
M140i heeft een geweldige motor en bak. Werkelijk top. Maar het is ook een auto die stevige upgrades nodig heeft aan uitlaat en onderstel (verlaging, tuning remmen, sper) als je wat meer een M beleving wilt hebben. En zelfs dan heb je een M-light. Wel een hele, hele fijne M-light. En qua kosten ben je dan altijd beter af dan met een M3 uit 2014.

leon-cupra

Forumguru
Mss ook niet blind staren op de M-beleving. De echte,pure M-beleving zullen jij en ik ook nooit uit een M kunnen halen zolang we niet Max Verstappen noemen.

JeSko

Forumguru
Interessant @sitechris , van dat onderstel had ik ook al gehoord idd, nu is een schroefset niet de grootste kost. Er staan ook enkele auto's te koop met M-performance uitlaat, Stage 1 chippen laat ik zowiezo altijd doen, dat extra vermogen is altijd leuk en de auto kan het blijkbaar heel goed aan. Ik denk dat ik met een M140i met M-performance uitlaat en schroefset al een heel end kom qua rijplezier , al blijven de looks en de lagere lasten van een S3 me ook wel keihard trekken. Wat het een heel lastige keuze maakt.

JeSko

Forumguru
De motor is inderdaad de grote reden dat ik een M140 i overweeg, als ik al een nieuwe auto ga halen volgend jaar, dat is afwachten. Qua looks vind ik het echter maar bwah.. zo'n S3 sedan is echt knap, maar die motor heb ik idd al min of meer in men huidige auto liggen.

Kanerr

Forumguru
BMW is echt wel een hele andere maar vooral positieve beleving @JeSko :) Geen idee wat een M340i doet in Belgie maar is dat geen oplossing voor je looks issue?

Verder kan ik me wel vinden in @sitechris zijn review, knap geschreven

sitechris

Donateur
M340i is wel stevig duurder dan een M140i. Een optie kan ook de M240i zijn. Coupé, iets betere looks? Bouwjaar 2017/2018 ook wel te krijgen voor schappelijke prijzen.

leon-cupra

Forumguru
340i in het budget van @JeSko is idd heel moeilijk te vinden, wanneer je een max van 100k kilometers neemt. Zijn eerder recentere 340i die je dan gaat vinden en dan zit je al met min.prijzen van 45k. Staat wel een sedan online voor 30k met 60-70k kilometers maja , ook niet de mooiste uitvoering.

Voor een 340i is het eerder interessanter om in het buitenland te zien maar hoe je het draait of keert, een 340i zal idd duurder zijn dan een 140i.

JeSko

Forumguru
@Kanerr

Die is stevig duurder idd zoals @sitechris aangeeft, vanaf 40k, te gortig. Men budget kan het aan @leon-cupra , maar ik ga niet zoveel geld aan een auto geven, denk eerder aan max 30 k en daar heb je echt wel wat moois voor.

@sitechris

Een Golf R coupé was al niet praktijk, de M240i is nog een stukje minder praktisch met twee koters, en ze zijn in BE ook wel minstens 5 k duurder dan een M140i.

Word uiteindelijk toch afwegen, de 6 cyl spreekt me enorm aan, maar eerlijk das ook het enige aan de M140i, looks mweh en interieur is ook niet men ding. Denk dat ik in Januari proefritjes ga boeken op mijn gemakje, heb nog wel wat opties, sommige voor de hand liggend, andere weer helemaal niet. Is leuk autoshoppen met wat geld en tijd :tongue:

Bovenaan Onderaan