Ik rijd al een week of 6 nu tijdelijk de BMW 118d.
Ik ga het niet mooier brengen dat het is. Ik en vooral mijn rug zullen blij zijn als mijn O2 vrijdag geleverd wordt.
6 weken BMW leek erg aantrekkelijk. Achterwielaangedreven 2 liter common rail diesel, sport onderstel sportstoelen, i drive de hele mikmak.
Totdat ik instapte, de zit is diep maar de (sport)stoelen zijn prima verstelbaar. Vooral de wangen die instelbaar zijn geven je perfecte zeidelingse steun. Maar na 2 minuten miste ik de lendensteun. De leuning is alleen trapgewijs instelbaar wat het gemis aan de lendensteun alleen nog maar vergroot.
Starten en rijden dan maar wat opvalt is dat de 1 beduidend stiller is dan de O2 die ik straks ga rijden, maar ieder voordeel heb zijn nadeel zeggen ze wel eens. Zo ook de 1 serie. De trekkracht van de motor is prima, zo ook de wegligging in de bochten en op een perfect gladde weg lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Maar zodra je niet een perfect 'gezoabte' snelweg hebt veranderd de strakke wegligging in een regelrechte hel. Het straffe onderstel icm runflat banden en de sportstoelen zorgt er voor dat iedere rit langer dan 30 minuten eindigt in een aanslag op je rug. Langer dan 30 minuten kun je er zowiezo niet mee cruisen want CC is optioneel :crazy:. Even als electrische ramen achter. Maar dat is ook wel logisch want achterin kun je met geen enkel fatsoen iemand kwijt langer dan 1,40.
De standkachel zou ideaal moeten zijn in deze koude dagen, echter als het vriest is deze compleet niet in staat om het interieur ook maar iets te verwarmen, waardoor je nog steeds met een krabber aan de slag moet.
Dan hebben we in ieder geval het i-drive systeem nog... Think again! De zenders (538, donna) worden moeilijk vastgehouden, en storingen zijn aan de orde van de dag. De navigatie werkt omslachtig, maar wel netjes, hoewel ik de optie dynamisch meteen uit gezet heb omdat hij met non-alternatieven op de proppen komt voor de stukken met file.
Het meest hinderlijke aan i-drive is echter dat het scherm open 's avonds te veel licht geeft, als je hem dan sluit ondstaat een irritante rammel.:smiley29:
Natuurlijk is het bochtenwerk geweldig, en is het bakken vol lol om iedere bocht driftend door te gaan. Natuurlijk rij je BMW. Maar dat zijn niet de eigenschappen die ik wil van mijn daily driver, daar heb je betere alternatieven voor. En in het weekend, tja dan sparen we wel voor een echte roadster.
Dus als je licht massogistisch bent, korte ritjes wil rijden, en nooit met meer dan twee mensen in de auto zit (die ook nog eens niet te veel bagage mee mogen nemen) dan nog zou ik je de 1 serie af raden. Voor dik 40K zijn er betere alternatieven.
Nee ik kan niet wachten op mijn O2, ik tel de dagen af!
Ik ga het niet mooier brengen dat het is. Ik en vooral mijn rug zullen blij zijn als mijn O2 vrijdag geleverd wordt.
6 weken BMW leek erg aantrekkelijk. Achterwielaangedreven 2 liter common rail diesel, sport onderstel sportstoelen, i drive de hele mikmak.
Totdat ik instapte, de zit is diep maar de (sport)stoelen zijn prima verstelbaar. Vooral de wangen die instelbaar zijn geven je perfecte zeidelingse steun. Maar na 2 minuten miste ik de lendensteun. De leuning is alleen trapgewijs instelbaar wat het gemis aan de lendensteun alleen nog maar vergroot.
Starten en rijden dan maar wat opvalt is dat de 1 beduidend stiller is dan de O2 die ik straks ga rijden, maar ieder voordeel heb zijn nadeel zeggen ze wel eens. Zo ook de 1 serie. De trekkracht van de motor is prima, zo ook de wegligging in de bochten en op een perfect gladde weg lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Maar zodra je niet een perfect 'gezoabte' snelweg hebt veranderd de strakke wegligging in een regelrechte hel. Het straffe onderstel icm runflat banden en de sportstoelen zorgt er voor dat iedere rit langer dan 30 minuten eindigt in een aanslag op je rug. Langer dan 30 minuten kun je er zowiezo niet mee cruisen want CC is optioneel :crazy:. Even als electrische ramen achter. Maar dat is ook wel logisch want achterin kun je met geen enkel fatsoen iemand kwijt langer dan 1,40.
De standkachel zou ideaal moeten zijn in deze koude dagen, echter als het vriest is deze compleet niet in staat om het interieur ook maar iets te verwarmen, waardoor je nog steeds met een krabber aan de slag moet.
Dan hebben we in ieder geval het i-drive systeem nog... Think again! De zenders (538, donna) worden moeilijk vastgehouden, en storingen zijn aan de orde van de dag. De navigatie werkt omslachtig, maar wel netjes, hoewel ik de optie dynamisch meteen uit gezet heb omdat hij met non-alternatieven op de proppen komt voor de stukken met file.
Het meest hinderlijke aan i-drive is echter dat het scherm open 's avonds te veel licht geeft, als je hem dan sluit ondstaat een irritante rammel.:smiley29:
Natuurlijk is het bochtenwerk geweldig, en is het bakken vol lol om iedere bocht driftend door te gaan. Natuurlijk rij je BMW. Maar dat zijn niet de eigenschappen die ik wil van mijn daily driver, daar heb je betere alternatieven voor. En in het weekend, tja dan sparen we wel voor een echte roadster.
Dus als je licht massogistisch bent, korte ritjes wil rijden, en nooit met meer dan twee mensen in de auto zit (die ook nog eens niet te veel bagage mee mogen nemen) dan nog zou ik je de 1 serie af raden. Voor dik 40K zijn er betere alternatieven.
Nee ik kan niet wachten op mijn O2, ik tel de dagen af!