BMW 118d High Executive

911gt2

Actief lid
Ik rijd al een week of 6 nu tijdelijk de BMW 118d.

Ik ga het niet mooier brengen dat het is. Ik en vooral mijn rug zullen blij zijn als mijn O2 vrijdag geleverd wordt.

6 weken BMW leek erg aantrekkelijk. Achterwielaangedreven 2 liter common rail diesel, sport onderstel sportstoelen, i drive de hele mikmak.

Totdat ik instapte, de zit is diep maar de (sport)stoelen zijn prima verstelbaar. Vooral de wangen die instelbaar zijn geven je perfecte zeidelingse steun. Maar na 2 minuten miste ik de lendensteun. De leuning is alleen trapgewijs instelbaar wat het gemis aan de lendensteun alleen nog maar vergroot.

Starten en rijden dan maar wat opvalt is dat de 1 beduidend stiller is dan de O2 die ik straks ga rijden, maar ieder voordeel heb zijn nadeel zeggen ze wel eens. Zo ook de 1 serie. De trekkracht van de motor is prima, zo ook de wegligging in de bochten en op een perfect gladde weg lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Maar zodra je niet een perfect 'gezoabte' snelweg hebt veranderd de strakke wegligging in een regelrechte hel. Het straffe onderstel icm runflat banden en de sportstoelen zorgt er voor dat iedere rit langer dan 30 minuten eindigt in een aanslag op je rug. Langer dan 30 minuten kun je er zowiezo niet mee cruisen want CC is optioneel :crazy:. Even als electrische ramen achter. Maar dat is ook wel logisch want achterin kun je met geen enkel fatsoen iemand kwijt langer dan 1,40.

De standkachel zou ideaal moeten zijn in deze koude dagen, echter als het vriest is deze compleet niet in staat om het interieur ook maar iets te verwarmen, waardoor je nog steeds met een krabber aan de slag moet.

Dan hebben we in ieder geval het i-drive systeem nog... Think again! De zenders (538, donna) worden moeilijk vastgehouden, en storingen zijn aan de orde van de dag. De navigatie werkt omslachtig, maar wel netjes, hoewel ik de optie dynamisch meteen uit gezet heb omdat hij met non-alternatieven op de proppen komt voor de stukken met file.

Het meest hinderlijke aan i-drive is echter dat het scherm open 's avonds te veel licht geeft, als je hem dan sluit ondstaat een irritante rammel.:smiley29:

Natuurlijk is het bochtenwerk geweldig, en is het bakken vol lol om iedere bocht driftend door te gaan. Natuurlijk rij je BMW. Maar dat zijn niet de eigenschappen die ik wil van mijn daily driver, daar heb je betere alternatieven voor. En in het weekend, tja dan sparen we wel voor een echte roadster.

Dus als je licht massogistisch bent, korte ritjes wil rijden, en nooit met meer dan twee mensen in de auto zit (die ook nog eens niet te veel bagage mee mogen nemen) dan nog zou ik je de 1 serie af raden. Voor dik 40K zijn er betere alternatieven.

Nee ik kan niet wachten op mijn O2, ik tel de dagen af!
 

MarcoO2

Forumguru
Maar zodra je niet een perfect 'gezoabte' snelweg hebt veranderd de strakke wegligging in een regelrechte hel. Het straffe onderstel icm runflat banden en de sportstoelen zorgt er voor dat iedere rit langer dan 30 minuten eindigt in een aanslag op je rug.

Ik kreeg wel even een grijns op mijn gezicht toen ik deze quote zag van iemand met als nickname "911GT2"... ;)

Maar ik zou het wel weten... ik zou dat geld heel wat liever besteden aan (bijvoorbeeld) een fully loaded S2 of iets dergelijks!
 

911gt2

Actief lid
tja een daily driver hoeft van mij niet plankhard te zijn... ik denk niet dat een 911GT2 ooit een daily driver wordt ;)
 

sitechris

Donateur
eens, waarom worden auto's knalhard afgeveerd. Is volslagen zinloos. Hoevaak komt de gemiddelde bestuurder op het circuit met zijn auto? En wat zachter geveerd hoeft echt niet altijd een slechte wegligging te betekenen.

Twee voorbeelden: de Focus ST en de Ferrari F430 (niet in gereden overigens). Bij de laatste heeft Michael Schumacher geadviseerd de auto net wat zachter af te veren, juist om op het circuit de driveability te verbeteren.
 

van inkel

Forumguru
eens, waarom worden auto's knalhard afgeveerd. Is volslagen zinloos. Hoevaak komt de gemiddelde bestuurder op het circuit met zijn auto? En wat zachter geveerd hoeft echt niet altijd een slechte wegligging te betekenen.

Omdat onze "vrienden" de auto journalistgen dit prefereren.:biggthumpdown: Omdat de auto dan op het circuit beter presteert. Of we daar alle dagen rijden.

Deze posting mag weg mods (hoe ik het voor mekaar heb gekregen ??? met één reply)
 

van inkel

Forumguru
eens, waarom worden auto's knalhard afgeveerd. Is volslagen zinloos. Hoevaak komt de gemiddelde bestuurder op het circuit met zijn auto? En wat zachter geveerd hoeft echt niet altijd een slechte wegligging te betekenen.

Omdat onze "vrienden" de auto journalisten (bijv. autovisie) dit prefereren.:biggthumpdown: Omdat de auto dan op het circuit beter presteert. Of we daar alle dagen rijden.
 

sitechris

Donateur
Omdat onze "vrienden" de auto journalisten (bijv. autovisie) dit prefereren.:biggthumpdown: Omdat de auto dan op het circuit beter presteert. Of we daar alle dagen rijden.

Ik heb de afgelopen 2 dagen ook in een 118d moeten rondrijden, niet een high executive maar een uitgesproken kale instapversie met standaardonderstel en 16 inch velgen. Wel sportstoelen erin.

Kort samengevat:
- Wegligging echt heel goed. Auto verraste me qua comfort. Heel erg goed. Het reed echt als een grote auto, zeer solide. Ook bij hoge snelheden. Met sportonderstel is het misschien spijkerhard, maar met gewone onderstel is het echt een superonderstel. Nog een plus, wegligging is ook goed als je sportief gaat rijden. Achterwielaandrijving rijdt toch echt super! Besturing des BMW's. Direct en met veel gevoel. Wel iets lichter dan ik gewend ben, maar wel vol gevoel. Qua onderstel, sturen en wegligging echt heel erg goede auto!
- Motorisch gemengde gevoelens. Ik vond de trekkracht matig, maar boven de 3000 toeren presteert de auto best redelijk. 200 haalde ik wel, zonder dat het echt heel veel moeite kostte. Motor loopt best mooi, wel een verschil met de pompverstuivers. Wel een nadeel van de 118d, je voelt je altijd underpowered, met name omdat onderstel zo goed is. De auto kan veel meer vermogen aan.
- De auto is opvallend stil, dat is echt een verademing.
- Auto trekt soort van foute aandacht. Heb nog nooit zoveel bumperklevers gehad en mensen die me aan het uitdagen waren. Waarschijnlijk zag iedereen me als een makkelijke prooi, omdat je natuurlijk in een instap einser rondrijdt. Is echt vermoeiend.
- Auto was echt karig uitgerust, terwijl je wel de hoofdprijs mag neertikken. Airco zat er nog net in, maar wel een handbediende. Voor de rest geen/weinig luxe. Een radio zat er nog net in, maar voor de rust mis je allerlei relevante opties. Zelfs een regensensor is teveel van het goede. Voor de rest vond ik interieur matig, is niet de kwaliteit die je van BMW mag verwachten. Sportstoelen zitten wel lekker, maar zijn wel aan de smalle kant.
- Klein, kleiner, kleinst. Je wilt niet met zijn 4-en op reis in een 1-serie. Echt heel krap.
- Ik kwam uit op een verbruik van 1 op 16, dat vond ik een klein beetje tegenvallen.
- Een meegespoten achterbumper. Not! Mooie dikke velgen? Not! Xenon koplampen? Not! De auto die ik had was echt de ultieme instapper. Imo vind ik dat je in zo'n cheap 1 serie redelijk voor l*l rijdt.
 
Bovenaan Onderaan