Bluetooth telefoonfunctie Columbus

Mijn Samsung Galaxy S5 heeft vanaf de aflevering in mei 2016 tot vorige maand prima gefunctioneerd in de SIII. Sinds vorige maand is een gesprek van langer dan 5 minuten niet mogelijk.

De volgorde is vrijwel altijd;
  • Een harde zoemtoon in de auto die aan de andere kant van de lijn niet gehoord wordt (daar valt het stil)
  • De Columbus reageert nergens meer op. Verbinding verbreken op de telefoon lukt wel. In het scherm van de Columbus lijkt het of er nog verbinding is (de gesprekstijd telt gewoon door)
  • Na een seconde of 10 geeft de Columbus aan dat er geen Bluetooth verbinding is en zoekt telefoon
  • Na 1-5 minuten vinden telefoon en Columbus elkaar weer en kun je weer bellen (voor zolang het duurt)
Toen het goed werkte heb ik niets veranderd aan de instellingen, het kwam voor mijn gevoel uit het niets. Sindsdien heb ik alle instellingen wel aan en weer uit gehad om te zien of dit effect heeft. Helaas niet.
Telefoon en auto beiden terug naar fabrieksinstellingen heeft ook niet mogen baten.

Kortom, ik ben een beetje door mijn repertoire heen. Iemand ideeën?
 

Bakkertje

Forumguru
Volgens mij kun je in jouw geval zowel op RSAP (Remote Sim Access Protocol) als op HFP (Handsfree Protocol) koppelen. Je zou eens kunnen kijken of het op beide manieren problemen geeft? RSAP biedt mogelijkheden in de trend van Wifi en datagebruik. HFP is vooral voor bellen en bluetooth audio.
 

gdisselkoen

Forumguru
Mijn Samsung Galaxy S5 heeft vanaf de aflevering in mei 2016 tot vorige maand prima gefunctioneerd in de SIII. Sinds vorige maand is een gesprek van langer dan 5 minuten niet mogelijk.

De volgorde is vrijwel altijd;
  • Een harde zoemtoon in de auto die aan de andere kant van de lijn niet gehoord wordt (daar valt het stil)
  • De Columbus reageert nergens meer op. Verbinding verbreken op de telefoon lukt wel. In het scherm van de Columbus lijkt het of er nog verbinding is (de gesprekstijd telt gewoon door)
  • Na een seconde of 10 geeft de Columbus aan dat er geen Bluetooth verbinding is en zoekt telefoon
  • Na 1-5 minuten vinden telefoon en Columbus elkaar weer en kun je weer bellen (voor zolang het duurt)
Toen het goed werkte heb ik niets veranderd aan de instellingen, het kwam voor mijn gevoel uit het niets. Sindsdien heb ik alle instellingen wel aan en weer uit gehad om te zien of dit effect heeft. Helaas niet.
Telefoon en auto beiden terug naar fabrieksinstellingen heeft ook niet mogen baten.

Kortom, ik ben een beetje door mijn repertoire heen. Iemand ideeën?

Ik heb hetzelfde probleem, alleen al vanaf dag 1. Auto is al meerdere keren terug geweest naar de dealer hiervoor. Tot op heden toe heeft niets geholpen. Collega heeft hetzelfde probleem. Denk dat ik de LM maar in ga schakelen. Ik ben het een beetje beu om iedere keer de auto weg te brengen hiervoor.

VAG staat ook niet echt voor kwaliteit tegenwoordig.
 

gdisselkoen

Forumguru
Al andere telefoon geprobeerd? Dat moet je minimaal toch doen om uit te sluiten of het niet het toestel probleem is
Dat is vrijwel uitgesloten. Collega heeft dit ook en van zijn telefoon is het binnenwerk inmiddels compleet vervangen.
Ik heb nog een privé telefoon, die kan ik gebruiken om te kijken of het wel goed gaat, maar daar schiet ik niets mee op. Die gebruik ik overdag niet, alleen mijn zakelijke telefoon. Dat is ook het toestel dat gekoppeld is aan de auto. In de vorige auto, en enkele vervangende auto's, werkt het zonder problemen.
 
Volgens mij kun je in jouw geval zowel op RSAP (Remote Sim Access Protocol) als op HFP (Handsfree Protocol) koppelen. Je zou eens kunnen kijken of het op beide manieren problemen geeft? RSAP biedt mogelijkheden in de trend van Wifi en datagebruik. HFP is vooral voor bellen en bluetooth audio.
Ja klopt. RSAP is als ik als premium telefoon koppel en HFP als ik voor gewoon buetooth kies toch?

Dat heb ik beiden geprobeerd.

Gekke is wel dat ik altijd premium telefoon en bluetooth audio aan had staan, maar niet het wifi symbool midden bovenin het scherm. Sinds ik het wifi symbool er wel heb staan (was er op een dag ineens) gaat het mis. Maar dat symbool krijg ik met geen mogelijkheid meer uit het scherm
 

Rallye

Forumguru
Heb je dat wifisymbool ook bij andere telefoons? Staat de hotspot aan op je telefoon? Is er een update van Android geweest die dit kan hebben veroorzaakt?
 
Het wifi symbool staat midden bovenin het scherm van de columbus. Als ik mijn telefoon koppel aan de wifi van de auto staat er een één naast. Als ik de telefoon niet koppel dan staat het symbool er nog steeds, maar met een 0 ernaast.

Android update zou kunnen. Als ik daar een signaal van krijg haal ik doorgaans gewoon de update binnen, ik weet niet of dat rond die tijd ook gebeurd is (ben niet zo heel bewust bezig met mijn tel, als ik kan bellen, mailen, mijn agenda doen én het Skodaforum natuurlijk :D ben ik tevreden). Ik heb nu softwareversie 6.0.1 erop staan. Zijn er andere S5 gebruikers waarbij het goed werkt met een andere softwareversie (of ook beroerd zoals bij @gdisselkoen, met zelfde of andere softwareversie)?

Dank alvast voor de lead @Rallye :thumbsup:zolang er nog iets uit te zoeken is houd ik hoop :dankje:
 

gdisselkoen

Forumguru
@Superb III combi Yep, met een Samsung S5. Vanaf dag 1 problemen. Soms lukt het om een gesprek volledig te kunnen voeren, maar meestal ligt de verbinding tussen de telefoon en de auto er vroegtijdig uit.

Een collega met ook een S5 en SIII heeft hetzelfde probleem. De S7 van zijn vrouw werkt probleemloos.

In mijn vorige auto, een Peugeot 508SW nooit problemen gehad met deze telefoon. Ook niet met de vorige, een S3 of de BlackBerry.
 

Bakkertje

Forumguru
Hmm, klinkt als het probleem dat ik heb gehad met mijn Samsung Ativ S (een Windows phone van Samsung..) daar viel het ook weg van de carkit, maar liep het gesprek wel door op het toestel.
Knap irritant overigens .. Daarna een Galaxy S4 gehad en nooit problemen. Nu een iPhone en die doet het ook prima ..
Voor de Samsung ben ik destijds een tijdje opzoek geweest naar een oplossing maar nooit kunnen vinden..

ik kwam nog wel onderstaande tegen (met google)
https://www.technobezz.com/fix-samsung-galaxy-s5-bluetooth-issues/

Wellicht heb je er wat aan ...
 

B.Stuurder

Forumguru
Het wifi symbool staat midden bovenin het scherm van de columbus. Als ik mijn telefoon koppel aan de wifi van de auto staat er een één naast. Als ik de telefoon niet koppel dan staat het symbool er nog steeds, maar met een 0 ernaast.

Android update zou kunnen. Als ik daar een signaal van krijg haal ik doorgaans gewoon de update binnen, ik weet niet of dat rond die tijd ook gebeurd is (ben niet zo heel bewust bezig met mijn tel, als ik kan bellen, mailen, mijn agenda doen én het Skodaforum natuurlijk :D ben ik tevreden). Ik heb nu softwareversie 6.0.1 erop staan. Zijn er andere S5 gebruikers waarbij het goed werkt met een andere softwareversie (of ook beroerd zoals bij @gdisselkoen, met zelfde of andere softwareversie)?

Dank alvast voor de lead @Rallye :thumbsup:zolang er nog iets uit te zoeken is houd ik hoop :dankje:
Dat wifi teken kun je weg krijgen door het netwerk te vergeten in de instellingen. LAN instellingen
 

widojo

Actief lid
Mijn Samsung Galaxy S5 heeft vanaf de aflevering in mei 2016 tot vorige maand prima gefunctioneerd in de SIII. Sinds vorige maand is een gesprek van langer dan 5 minuten niet mogelijk.

Eigenlijk zit het antwoord al in deze 2 zinnen. De Columbus voert zelfstandig geen updates uit en de dealer zal dit uit zichzelf ook niet doen. Blijft over de S5, en als ik google op "samsung galaxy s5 bluetooth problems" komen er wel erg veel hits naar voren. Aangedragen oplossing is in de meeste gevallen opschonen van de bluetooth cache.
 

gdisselkoen

Forumguru
Eigenlijk zit het antwoord al in deze 2 zinnen. De Columbus voert zelfstandig geen updates uit en de dealer zal dit uit zichzelf ook niet doen. Blijft over de S5, en als ik google op "samsung galaxy s5 bluetooth problems" komen er wel erg veel hits naar voren. Aangedragen oplossing is in de meeste gevallen opschonen van de bluetooth cache.
Bij mij is de software al een keer geupdate door de dealer. Helaas was dat niet de oplossing. Er zijn problemen bekend en een aantal schijnen opgelost te kunnen worden met de software update.
 

widojo

Actief lid
Zojuist de tip van @Bakkertje bekeken. Helaas... dat gaat hem niet worden. Staat een advies om de Bluetooth cache weg te gooien, maar die optie heb ik niet :cry:.

Deze optie is te bereiken via instellingen, dan naar apps en vervolgens systeem processen weergeven. Zoek dan bluetooth. Ziet er bij mij (Huawei) uit zoals in de bijlagen.
 

Bijlagen

  • BT_1.png
    BT_1.png
    159,6 KB · Weergaven: 43
  • BT_2.png
    BT_2.png
    119,9 KB · Weergaven: 50
  • BT_3.png
    BT_3.png
    86,8 KB · Weergaven: 43
Bovenaan Onderaan