RR Vliet
Senior Member
Inmiddels alweer een maand verder en een hoop moeite (en geld) verder. De koppeling gedroeg zich vrij aardig totdat de boel heet werd, dan begon hij toch te slippen. Dit gebeurde bijvoorbeeld na een parkeermaneuvre of een hellingproef op de dijk. Na 500km rustig aan werkte alles weer, om na de volgende parkeermaneuvre weer te slippen. Het wilde gewoon niet. Daarom toch maar de versterkte Sachs koppeling besteld, die medio november binnen kwam:
Degene die de standaard koppeling vaker in handen hebben gehad kunnen zien dat de veren een stuk dikker zijn, en dat de frictieplaat uit 1 geheel bestaat. Daarnaast is de drukgroep een stuk sterker waardoor er meer druk op de frictieplaat wordt uitgeoefend.
Medio december eindelijk de tijd gevonden om de koppeling te monteren. Wielen los, wielkuip los, baksteun los, schakelkabels los en de auto omhoog op de brug. Toen, met goed uitzicht op de bak, de aandrijfassen los gerateld en de bak losgetrokken
Samen de bak onder de auto uitgetild, wat is dat een klein ding zeg! Sowieso merk je goed dat deze auto geschikt is voor grotere motorblokken, je hebt echt heel veel ruimte om te sleutelen met dit 1.2 blok in het vooronder. Achter de bak kwam het oude koppelingspakket tevoorschijn
Weinig op aan te merken tot nu toe. Na het verwijderen van het koppelingspakket kwam het vliegwiel tevoorschijn. Hier zie je wel goed dat de boel een paar keer geslipt heeft. Hoewel de sporen niet voelbaar zijn zie je aan de kleur wel dat het een keer of wat goed heet is geworden
De frictieplaat zelf was nog in errug goeie staat. Zeker aangezien de auto 236dkm gelopen heeft en ik in de dealer onderhoudshistorie van de vorige eigenaar geen koppeling tegenkom.
Ik vermoed dat de drukplaat helemaal versleten was (wat het onregelmatige aangrijpingspunt ook verklaard) maar de frictieplaat nog prima leven had. Er was gewoon onvoldoende druk om deze goed tegen het vliegwiel aan te duwen. Beetje jammer, want de nieuwe frictieplaat was meer dan 300,- euro. Ik vermoed dat ik met alleen de nieuwe drukplaat eigenlijk ook klaar was. Helaas! Maar nu de boel toch open ligt, en ik beide onderdelen heb, maar ook direct beide onderdelen vervangen.
Het resultaat is een veel directer rijdende en sneller schakelende Skoda. Ik realiseer me nu pas hoe rubberachtig de aandrijflijn hiervoor was, door de laffe druk op de koppeling werd het vermogen weinig direct doorgegeven. Dat is nu helemaal verholpen! En doordat de koppeling kleine toerverschillen veel beter opvangt kan ik echt veel sneller schakelen, genieten!
Maar de avonturen zijn nog niet voorbij. Bij het terugmonteren van de aandrijfassen constateerden we ruim 3mm speling op de rechterflens van de versnellingsbak. Deze MQ200 bakken staan helaas bekend om hun slechte differentieellagers, en als die gaan hemelen ontstaat er speling op de flenzen. Ik ga daarom aanstaande woensdag richting Noord-Holland om een gereviseerde MYF versnellingsbak op te halen. Die gaat voor nu even in de schuur op de plank, en als de speling erger wordt hangen we deze eronder.
Daarnaast zijn de achterste rubbers van de draagarmen versleten. Het rubber puilt uit de bevestiging en is hier en daar gescheurd. Zowel de voorste als de achterste rubbers worden op korte termijn vervangen door rode Strongflex rubbers. Zacht genoeg voor een straatauto, gerepareerd voor het leven en iets directer dan OEM.
Ook kwamen we tot de ontdekking dat het deksel van de olieafscheider een klein beetje lekt, bovenop het oliefilter. Hoewel dit niet echt stoort vind ik het gewoon niet netjes, dus als we de rubbers gaan vervangen nemen we deze meteen mee.
Nog zeker wat kosten in het vooruitzicht, maar daarna is de auto technisch weer helemaal tip-top in orde! En dat geeft een goed gevoel.

Degene die de standaard koppeling vaker in handen hebben gehad kunnen zien dat de veren een stuk dikker zijn, en dat de frictieplaat uit 1 geheel bestaat. Daarnaast is de drukgroep een stuk sterker waardoor er meer druk op de frictieplaat wordt uitgeoefend.
Medio december eindelijk de tijd gevonden om de koppeling te monteren. Wielen los, wielkuip los, baksteun los, schakelkabels los en de auto omhoog op de brug. Toen, met goed uitzicht op de bak, de aandrijfassen los gerateld en de bak losgetrokken
Samen de bak onder de auto uitgetild, wat is dat een klein ding zeg! Sowieso merk je goed dat deze auto geschikt is voor grotere motorblokken, je hebt echt heel veel ruimte om te sleutelen met dit 1.2 blok in het vooronder. Achter de bak kwam het oude koppelingspakket tevoorschijn
Weinig op aan te merken tot nu toe. Na het verwijderen van het koppelingspakket kwam het vliegwiel tevoorschijn. Hier zie je wel goed dat de boel een paar keer geslipt heeft. Hoewel de sporen niet voelbaar zijn zie je aan de kleur wel dat het een keer of wat goed heet is geworden
De frictieplaat zelf was nog in errug goeie staat. Zeker aangezien de auto 236dkm gelopen heeft en ik in de dealer onderhoudshistorie van de vorige eigenaar geen koppeling tegenkom.
Ik vermoed dat de drukplaat helemaal versleten was (wat het onregelmatige aangrijpingspunt ook verklaard) maar de frictieplaat nog prima leven had. Er was gewoon onvoldoende druk om deze goed tegen het vliegwiel aan te duwen. Beetje jammer, want de nieuwe frictieplaat was meer dan 300,- euro. Ik vermoed dat ik met alleen de nieuwe drukplaat eigenlijk ook klaar was. Helaas! Maar nu de boel toch open ligt, en ik beide onderdelen heb, maar ook direct beide onderdelen vervangen.
Het resultaat is een veel directer rijdende en sneller schakelende Skoda. Ik realiseer me nu pas hoe rubberachtig de aandrijflijn hiervoor was, door de laffe druk op de koppeling werd het vermogen weinig direct doorgegeven. Dat is nu helemaal verholpen! En doordat de koppeling kleine toerverschillen veel beter opvangt kan ik echt veel sneller schakelen, genieten!
Maar de avonturen zijn nog niet voorbij. Bij het terugmonteren van de aandrijfassen constateerden we ruim 3mm speling op de rechterflens van de versnellingsbak. Deze MQ200 bakken staan helaas bekend om hun slechte differentieellagers, en als die gaan hemelen ontstaat er speling op de flenzen. Ik ga daarom aanstaande woensdag richting Noord-Holland om een gereviseerde MYF versnellingsbak op te halen. Die gaat voor nu even in de schuur op de plank, en als de speling erger wordt hangen we deze eronder.
Daarnaast zijn de achterste rubbers van de draagarmen versleten. Het rubber puilt uit de bevestiging en is hier en daar gescheurd. Zowel de voorste als de achterste rubbers worden op korte termijn vervangen door rode Strongflex rubbers. Zacht genoeg voor een straatauto, gerepareerd voor het leven en iets directer dan OEM.
Ook kwamen we tot de ontdekking dat het deksel van de olieafscheider een klein beetje lekt, bovenop het oliefilter. Hoewel dit niet echt stoort vind ik het gewoon niet netjes, dus als we de rubbers gaan vervangen nemen we deze meteen mee.
Nog zeker wat kosten in het vooruitzicht, maar daarna is de auto technisch weer helemaal tip-top in orde! En dat geeft een goed gevoel.
