Blind Spot sensoren kapot? VCDS log?

Superbst

Senior Member
Ik had dit probleem ook. Werd steeds erger. Vaak de melding dat de optie niet beschikbaar was. Dealer heeft dit met een software update opgelost. Udenhout in Veldhoven. Nu al bijna een week geen problemen meer.
Mja, bij mij is er ook software update uitgevoerd, en voorlopig lijkt het inderdaad terug te werken.
Maar echt overtuigd/zeker van zijn stuk klonk de dealer niet moet ik zeggen...

Gekke vraag, maar heb je wellicht een aftermarket alarmsysteem laten inbouwen?
Vrij gek ja. :tegek:
Nee dus, heb geen aftermarket alarmsysteem ingebouwd. Waarom?
 

DeNnZ

Forumguru
@Superbst
Omdat wij in onze Kodiaq wél een aftermarket (Cobra) systeem hebben laten inbouwen, en als wij de auto op het contact zetten en starten nog voordat dat het alarmsysteem de transponder herkend heeft, wij ook eenzelfde melding krijgen..
 

Superbst

Senior Member
@Superbst
Omdat wij in onze Kodiaq wél een aftermarket (Cobra) systeem hebben laten inbouwen, en als wij de auto op het contact zetten en starten nog voordat dat het alarmsysteem de transponder herkend heeft, wij ook eenzelfde melding krijgen..
OK, ook een vreemde situatie...
Maar dus niet van toepassing voor mij helaas. Toch bedankt om mee te denken.
 

RudiV

Nieuw lid
Heb dus dit probleem ook gehad, heeft volgens mij als basisoorzaak spanningsdaling van de accu. Dit verklaart de situatie dat het eerst af-en-toe voorkomt en dan steeds vaker. Bij mij begon het met de koudere nachten in het najaar, wellicht daalde dan de accuspanning. De sw-update helpt maar is vermoedelijk een work-around om de detectie van de minimumspanning wat minder streng te maken.
 

Superbst

Senior Member
Heb dus dit probleem ook gehad, heeft volgens mij als basisoorzaak spanningsdaling van de accu. Dit verklaart de situatie dat het eerst af-en-toe voorkomt en dan steeds vaker. Bij mij begon het met de koudere nachten in het najaar, wellicht daalde dan de accuspanning. De sw-update helpt maar is vermoedelijk een work-around om de detectie van de minimumspanning wat minder streng te maken.
Mmm, weet niet of ik dit wil horen eerlijk gezegd... Na al de perikelen die ik reeds gekend heb met mijn accu's (ja, meervoud, ja, zie ander topic) :cry:

Accu was OK trouwens volgens de dealer: heb er specifiek naar gevraagd omwille van de voorgeschiedenis en het feit dat ik vind dat de startmotor soms toch weer net wat te lang moet draaien... :banghead:
 

dorstvlegel

Actief lid
Na de software update geen problemen meer gehad, TOTDAT de trekhaak gebruikt werd. Hierna staan de opties na afzetten van de auto elke keer uit.
 

Superbst

Senior Member
Na de software update geen problemen meer gehad, TOTDAT de trekhaak gebruikt werd. Hierna staan de opties na afzetten van de auto elke keer uit.
Oh nee, toevallig net vandaag ook 240km met een aanhanger gereden... :nono:

Heb nog niet goed getest, maar blind spot terug aanvinken (moest ik wel manueel zelf doen) lijkt wel te werken en onthouden te worden na een herstart?

Stekker trekhaak uitgenomen terwijl de auto nog aan/op contact stond?
En wat zou dat geven dan? Kortsluitingkje?

Heb mijn stekker (en verloopstukje) er wel pas uitgetrokken als het contact afstond :thumbsup:
 

hemi24

Forumguru
Schakelt de blind spot niet uit bij gebruik van de trekhaak?

Stekker insteken of uitnemen bij draaiende motor / contact aan vindt bijvoorbeeld een Mercedes GLC ook niet fijn. Dan krijgt het systeem ineens onverwacht veranderende signaaltoestanden wat resulteerd in diverse foutmeldingen en verlichtingscomponenten die niet goed aangestuurd worden.
 

Rainesh

Forumguru
Blind spot / side assist gaan altijd uit bij aangesloten trekhaak. En altijd dingen koppelen met contact uit.

Origineel VCDS Hex-net | VCP | Odis-S | Odis-E | Regio Den Haag
 

Canon-Eye

Forumguru
Schakelt de blind spot niet uit bij gebruik van de trekhaak?
Waarom zou hij? Een aanhanger of fietsdrager verandert toch niets aan nut of noodzaak om de dode hoeken te "bewaken"? Dit vanzelfsprekend in tegenstelling tot de werking van de parkeersensoren, logisch dat die wél uitgeschakeld worden.
 

hemi24

Forumguru
Leesvoer (bij " ! VOORZICHTIG ") :

Knipsel.PNG


Systeem wordt dus uitgeschakeld bij gebruik van aanhanger(stekkerdoos)...

Wat ook vreemd is dat koude en warmte de werking van het systeem dus ook kunnen beïnvloeden!
 

Rainesh

Forumguru
De radars moeten vrij zijn, dus een aanhanger of fietsendrager kunnen ze belemmeren. Ze kunnen daardoor verkeerde metingen doen waardoor het systeem niet werkt.

Origineel VCDS Hex-net | VCP | Odis-S | Odis-E | Regio Den Haag
 

dorstvlegel

Actief lid
De caravan heb ik losgekoppeld met het contact uit. Dus daar kan het niet aan liggen. Blind spot werd door de aanhanger uitgeschakeld. Dit volgens het boekje. Maar nu mag ik dit echt elke keer opnieuw aanzetten als ik de motor heb gestart.
 

Rainesh

Forumguru
De caravan heb ik losgekoppeld met het contact uit. Dus daar kan het niet aan liggen. Blind spot werd door de aanhanger uitgeschakeld. Dit volgens het boekje. Maar nu mag ik dit echt elke keer opnieuw aanzetten als ik de motor heb gestart.
Denk dat je ff foutcodes moet wissen. Dan moet het goed zijn.

Origineel VCDS Hex-net | VCP | Odis-S | Odis-E | Regio Den Haag
 

Antera

Donateur
De caravan heb ik losgekoppeld met het contact uit. Dus daar kan het niet aan liggen. Blind spot werd door de aanhanger uitgeschakeld. Dit volgens het boekje. Maar nu mag ik dit echt elke keer opnieuw aanzetten als ik de motor heb gestart.

Dit probleem is herkenbaar en bij diverse klanten meer aan de hand gehad. Bij de een na een nachtje rust werkte het weer gewoon en bij de ander moesten helaas alle foutmeldingen gewist worden alvorens het weer aan wilde blijven staan.
 
Bovenaan Onderaan