Blind Spot sensoren kapot? VCDS log?

Superbst

Senior Member
Hallo allen,

nu mijn vorige akkefietje al even achter de rug is, is het blijkbaar al weer tijd voor iets nieuw... :cry:

Sinds pakweg een week werken mijn blind spot sensoren (= de parkeersensoren?) ogenschijnlijk niet meer naar behoren.

Ik krijg namelijk steeds de melding "Uitparkeerhulp/Blind Spot nu niet beschikbaar" en effectief, de Blind Spot functie reageert niet meer als ik op de snelweg iemand in mijn dode hoek heb (geen verklikkerlichtje in spiegel, noch tegensturen).

Ik kan deze steeds opnieuw terug aanvinken in het instellingenmenu, maar na een herstart, of zelfs gewoon als ik de wagen in achteruit zet, krijg ik de onderstaande melding:

Heb de wagen daarnet dan maar eens aan VCDS gehangen en er komt toch wel een vrij uitgebreide waslijst aan foutcodes uit een scan?

Code:
Address 01: Engine (J623-DCXA)

1 Fault Found:
17158 - Databus
          U1123 00 [032] - Received Error Message

Address 03: ABS Brakes (J104)   

4 Faults Found:
8252 - Databus
          U1121 00 [008] - Missing Message
8254 - Databus
          U1121 00 [008] - Missing Message
8258 - Databus
          U1121 00 [008] - Missing Message
8264 - Databus
          U1121 00 [008] - Missing Message

Address 09: Cent. Elect. (J519)

3 Faults Found:
204549 - Remote key 2
          B147A 54 [008] - Missing Calibration / Basic Setting
541973 - Databus
          U1121 00 [008] - Missing Message
555541 - Databus
          U1121 00 [008] - Missing Message

Address 10: Park/Steer Assist (J791)

2 Faults Found:
13637426 - Databus
          U1123 00 [008] - Received Error Message
13688835 - Databus
          U1123 00 [008] - Received Error Message

Address 13: Auto Dist. Reg (J428)

6 Faults Found:
0803 - Databus
          U1123 00 [008] - Received Error Message
2101 - Databus
          U1123 00 [008] - Received Error Message
1067 - Databus
          U1121 00 [008] - Missing Message
1088 - Databus
          U1121 00 [008] - Missing Message
2065 - Databus
          U1122 00 [008] - Implausible Message
2068 - Databus
          U1123 00 [008] - Received Error Message

Address 16: Steering wheel (J524)   

1 Fault Found:
291104 - Temperature Sensor for Heated Steering Wheel
          B1455 01 [008] - Electrical Failure

Address 17: Instruments (J285)

2 Faults Found:
16776971 - Databus
          U1121 00 [008] - Missing Message
16776988 - Databus
          U1121 00 [008] - Missing Message

Address 3C: Lane Change (J1086)

1 Fault Found:
338048 - Databus
          U1123 00 [008] - Received Error Message

Address A5: Frt Sens. Drv. Assist (R242)

4 Faults Found:
1135140 - Databus
          U1123 00 [008] - Received Error Message
1135139 - Databus
          U1123 00 [008] - Received Error Message
1123173 - Databus
          U1123 00 [008] - Received Error Message
1275 - Camera Interference
          C1104 00 [024] -  -

Ik vermoed dat de fouten onder Address 10: Park/Steer Assist (J791) hier de meest plausibele oorzaak zullen zijn, maar het zijn er toch wel veel zo samen hé? En bovendien bijna allemaal op 1 of andere manier "Databus"-gerelateerd?

Dus, iemand een idee (op basis van VCDS)? Iemand al iets gelijkaardigs meegemaakt?

Het is toch tijd voor zijn jaarlijks onderhoud bij de dealer, maar als ik gerichter kan aangeven waar ze naar moeten zoeken... :tongue:
 

Superbst

Senior Member
@RudiV , ik las net in mijn andere topic dat jij ook last hebt gehad van "zelf uitschakelende dodehoeksensoren"? Aan wat was dit dan te wijten? Je sprak van een "kabelboom ter hoogte van de C-stijl"? :arghh:

Mijn achteruitrijcamera werkt (voorlopig) wel nog trouwens...
 

Rainesh

Forumguru
Oef databus fouten.

Heb je met een hex net kabel de scan gedaan? Zou nee dan even doen. Of vcp en dan extended info aanvinken.

Je blindspot sensoren zijn 2 radars die in je achterbumper zitten (achter je buitenste pdc sensoren). Het zijn twee blokken.

Onder je bumper zit de bekabeling met een stekker, die even controleren op draadbreuken of oxidatie.
 

Superbst

Senior Member
Oef databus fouten.

Heb je met een hex net kabel de scan gedaan? Zou nee dan even doen. Of vcp en dan extended info aanvinken.

Je blindspot sensoren zijn 2 radars die in je achterbumper zitten (achter je buitenste pdc sensoren). Het zijn twee blokken.

Onder je bumper zit de bekabeling met een stekker, die even controleren op draadbreuken of oxidatie.
Euh, databus fouten zijn dus slecht of heel slecht? :)

Scan gemaakt met zo'n kloon HEX+CAN kabel en VCDS 17.1.3.0, zoiets:
vag_16-2-shop-708-1500548587.jpg


Gebruik die al een jaar zonder databus fouten trouwens?

Mogelijk zat de OBD stekker niet helemaal 100% juist? Of kunnen het echte fouten zijn, bvb. door iets met die "kabelboom"?

Bedankt voor de tip ivm de exacte locatie vd sensoren: zal straks even kijken naar schade aan de bumper, bekabeling of stekker...
 

Rainesh

Forumguru
Onder de bumper even met je hand voelen. Als je een trekhaak uitsparing hebt dan kom je er makkelijk bij.

Ah nee dat is een oude type kabel. Waar kom je vandaan? Even langsrijden bij iemand met een Hex NET kabel ipv hex can. Dan heb je méér ruwe gegevens :)

En anders rij je bij mij langs, kunnen we eventueel met odis of vcp bekijken.
 

Superbst

Senior Member
Onder de bumper even met je hand voelen. Als je een trekhaak uitsparing hebt dan kom je er makkelijk bij.

Ah nee dat is een oude type kabel. Waar kom je vandaan? Even langsrijden bij iemand met een Hex NET kabel ipv hex can. Dan heb je méér ruwe gegevens :)

En anders rij je bij mij langs, kunnen we eventueel met odis of vcp bekijken.
Via de uitsparing van de trekhaak kon ik inderdaad vrij makkelijk deze foto nemen:

Ik vermoed dat de rode pijl de Blind Spot "radar" is en de groene pijlen gewone parkeersensoren?

Ziet er allemaal goed uit toch? De wagen is ook nog maar net een jaar en 20000km "oud" :banghead:

Wat kan je met zo'n Hex-Net kabel dan meer uitlezen?

Ik ben van de rand rond Brussel, België dus en ruim 160km van bij jou. Maar toch bedankt voor het aanbod :thumbsup:

Tijd om een afspraak te maken bij de dealer, weeral...
 

Arjann

Forumguru
Blind spot sensoren zitten helemaal op de hoek, die kan je zo niet zien. Dat bij de rode pijl is van de "virtual pedal" van de achterklep zo te zien
 

Superbst

Senior Member
Blind spot sensoren zitten helemaal op de hoek, die kan je zo niet zien. Dat bij de rode pijl is van de "virtual pedal" van de achterklep zo te zien
Ah, OK, dat klinkt inderdaad logischer... :bloos:

Mja, dan raak ik er toch niet makkelijk aan hoor: achterbumper is volledig toe langs onder, heb enkel die uitsparing voor de trekhaak. Misschien omdat ik de rough road package heb?

Ach ja, the dealer will (hopefully) fix it :nono:
 

RudiV

Nieuw lid
@RudiV , ik las net in mijn andere topic dat jij ook last hebt gehad van "zelf uitschakelende dodehoeksensoren"? Aan wat was dit dan te wijten? Je sprak van een "kabelboom ter hoogte van de C-stijl"? :arghh:

Mijn achteruitrijcamera werkt (voorlopig) wel nog trouwens...
Klopt, ik had net hetzelfde. Volgens mij zijn onze Superbs op dezelfde maandag door dezelfde man gemaakt...

Dat probleem van de dodehoeksensoren was bij mij na het eerste bezoek aan de garage opgelost, toen hebben ze volgens mij alleen de accu vervangen. Die kabelfout was de oorzaak van de uitgevallen camera.
 

Superbst

Senior Member
Klopt, ik had net hetzelfde. Volgens mij zijn onze Superbs op dezelfde maandag door dezelfde man gemaakt...

Dat probleem van de dodehoeksensoren was bij mij na het eerste bezoek aan de garage opgelost, toen hebben ze volgens mij alleen de accu vervangen. Die kabelfout was de oorzaak van de uitgevallen camera.
Ja, ik begin er ook voor te vrezen...

Volgende week naar de dealer, zal maar ineens alle (nieuwe) issues laten nakijken zeker:
  • Blind spot dus
  • Spiegel aan bestuurderszijde hapert/maakt een ander geluid bij het in- en uitklappen
  • krakende vering ga ik ook maar zeggen, heb er me in de winter niet vaak aan gestoord, maar nu mogen ze het allemaal maar oplossen :tongue:
En ga ze de batterij ook nogmaals laten testen, want soms start hij nog steeds niet echt "vlot" en ook de voltages die ik soms via de sigarenaansteker kan zien, fluctueren nogal...

:banghead:
 

RudiV

Nieuw lid
Het irritante aan die fout is dat je maar 1 keer een melding krijgt en dat de functie dan gewoon afgevinkt is. Volgende rit denk je er niet meer aan en krijg je dus geen dodehoekwaarschuwing. Buiten - als je geluk hebt - de toeter van de dodehoekrijder.
 

Superbst

Senior Member
Het irritante aan die fout is dat je maar 1 keer een melding krijgt en dat de functie dan gewoon afgevinkt is. Volgende rit denk je er niet meer aan en krijg je dus geen dodehoekwaarschuwing. Buiten - als je geluk hebt - de toeter van de dodehoekrijder.
Inderdaad, en de foutmelding "Uitparkeerhulp/Blind Spot nu niet beschikbaar." is bovendien maar héél kort zichtbaar...
Zo kort zelfs dat ik er moeite mee had om er snel genoeg een foto van te nemen :D
 

Tijl

Actief lid
Inderdaad, en de foutmelding "Uitparkeerhulp/Blind Spot nu niet beschikbaar." is bovendien maar héél kort zichtbaar...
Zo kort zelfs dat ik er moeite mee had om er snel genoeg een foto van te nemen :D

Hier ook Iets gelijkaardig denk ik
Nieuwe kodiaq, 4000km onderweg naar zuid Frankrijk ook de foutmelding gekregen van uitparkeerhulp/blind spot niet beschikbaar.
Ondertussen werkt dat inderdaad niet meer
Enkel
Nog eens checken of t inderdaad ook gewoo uitgeschakeld is en wat er gebeurd als in het bij hulpsystemen terug activeer
 

Superbst

Senior Member
Wtf, vandaag nog eens de log uitgelezen (ter voorbereiding van het bezoek aan de dealer morgen) en al die databus fouten zijn weg? Dacht dat die enkel verdwenen bij een "clear" van de foutcodes?

Uitgezonderd de databus foutcode op Address 01: Engine is gebleven. En jawel, als ik blind spot nu terug aanvink, lijkt het ook te blijven werken?

Zucht, dat wordt weer leuk om uit te leggen morgen :banghead:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tijl

Tijl

Actief lid
Ondertussen na een paar dagen in het menu ook terug kunnen activeren en weer werkend.
Ook geen verklaring waarom ze uitgevallen zijn ...
 

Superbst

Senior Member
Ja, en ermee naar de dealer trekken als de fout zich niet (meer) voordoet heeft duidelijk weinig zin...

Paar quotes van vandaag:
  • "Hoe meer snufjes, hoe meer er kapot kan gaan"
  • "We hebben gewoonweg niet de tijd om zoiets te onderzoeken als de fout vanzelf verdwenen is"
Just f*cking great :thumbsup:
 

dorstvlegel

Actief lid
Ik had dit probleem ook. Werd steeds erger. Vaak de melding dat de optie niet beschikbaar was. Dealer heeft dit met een software update opgelost. Udenhout in Veldhoven. Nu al bijna een week geen problemen meer.
 
Bovenaan Onderaan